Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 37 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af C-SB » 1. nov 2010, 16:39

Dette indlæg er åben for alle der i besiddelse af gamle militærradioer og tilbehør dertil.

HVAD. Jeg har denne gamle SMB-209 modtager, der dækker frekvensområdet 1,o - 20,0 Mhz.
Den strømforsynes med 6 Volt. Typemærket er Phillips Snr 258.

HVOR. Hvilke enheder har anvendt denne radiostation, og i hvilket tidsrum.

HVORLEDES. Hvorledes laver jeg en "stue" antenne der dækker dette Fq område, så jeg kan
udnytte radioen bedst mulig ? (det er kun en modtager).

-------------------------------------------------------------------------

Der er jo radioamatører her på NVF så jeg håber vi kan få et godt svar, der også kan hjælpe andre så man kan have lidt "hygge" ud af sine modtagere.


Mvh C-SB :smile:
Vedhæftede filer
NVF-Billeder.jpg
NVF-Billeder.jpg (74.25 KiB) Vist 5743 gange
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 37 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af C-SB » 3. nov 2010, 18:51

Hmmmm, det undre mig meget at ingen kan svare på dette indlæg.
Gamle radioer har jo været diskuteret før her på siden, og der har da altid været nogle svar eller
bemærkninger til emnet.
Er mit indlæg bare for dårlig, eller hvad. :???:

Mvh. C-SB :smile:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 21 times

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af Tony Rosgaard » 3. nov 2010, 19:16

Jeg har en del gammelt radiogrej, men kan ikke svare på dine spørgsmål.!! Jeg fik dog en god respons her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=52&t=29130 Det kan være at du skal prøve mad en PB.?
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 16 times

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af HVK » 3. nov 2010, 20:34

Hmm.. jeg er radioamatør - men det er længe siden jeg har haft en telegrafnøgle samt en loddekolbe i hænderne... :oops:

SMB stationerne blev brugt i ombygget tilstand af rigtig mange radioamatører idet de engang var billige og der var nok af dem.

For at lave en antenne skal du først blive enig med dig selv om hvad du helst vil lytte til? F.eks. 20m amatør båndet på 14,5 mhz. Du kan sætte et stykke sort coaxkabel i modtageren og føre dette på loftet. Dernæst kan du lave en dipol med en ledning på midter lederen og en ledning på skærmen. Dem trækker du så langt som muligt i hver sin retning - evt. kan du google "dipol"

Længden af ledningerne for en halvbølge dipol er (((300/14,5)*0,625)/2) = 6 meter hver - så vidt jeg husker... :biggrin:

Men du kan også bare sætte en lang ledning på som antenne - 5-10 meter, det vil også virke....

Du kan læse om dipol antenner her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_antenna
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 16. feb 2004, 16:54
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af PerD » 4. nov 2010, 11:42

Et par gamle soldater har indtaget en kassernebygning her i DK og indrettet øverste sal til et slaraffenland for entusiaster udi det militære radiomateriel. De har vel alt hvad der er blevet brugt i Dk siden 1848...Og det det meste virker! Har været på besøg et par gange.

Send mig en PB og jeg sender dig navnet på en kontaktperson. De ved ALT om militært radiomateriel (Bare ikke det nye...)

mvh
Per
Stg 44
Mauser M41
K43
Johnson M41
Garand 1943 Sniper
Springfield 1903 - Pedersen
US Carbine
AG-42
SVT40
SVT38
+ alle de andre...

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 32 times
Been thanked: 30 times

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af BoPe » 4. nov 2010, 13:48

Mht. antennen til radioen så er der en formel for optimal antenne længde: 300/frekvensen i MHz = bølgelængden i m. Denne bølgelængde skal så divideres med 2 for at give længden på hver del af en ½ bølge dipol. Du behøver dog ikke at fortvivle for antenne længden kan kortes ned til en fjerdedel uden problemer.

En walki talki antenne skal f.eks. optimalt være (300/27 mhz)/4 = 2,77 m. En mobil telefon antenne (300/900 mhz)/4 = 8,33 cm

Det var antennens længde. Du skal kigge bag på radionen og finde ud ud af om antenne udgangen er balanceret ("signal på både + og -"*) eller ubalanceret (kun signal på en leder lige som et normalt coax fjernsyns antenne kabel). Hvis du har en ubalanceret antenne indgang og vil forbinde den til en balanceret antenne som en dipol skal du lave en såkaldt "balun". Et gæt går på at din radio allerede har sådan en fætter indbygget.

*Jeg ved godt at radiosignaler er vekselstrøm og derfor er både + og -, men nøjagtighed hindrer nogen gange forståelsen

Kig bag på radioen. Der vil muligvis være et par klemme kontakter - brug din sunde fornuft - og det er sandsynligvis den balancerede antenne indgang så er der noget der ligner et forvokset antennestik med gevind på og det er den ubalancerede indgang (dette standard stik stammer fra 1. verdenskrig og er stadig det mest udbredte på moderne amatørradioer).

Det er længe siden jeg rodede med radioer og krigs radioer har aldrig interesseret mig, så jeg ved ikke noget særligt om emnet, men nu håber jeg at du er hjulpet lidt på vej.

Google Balun og lån gerne Karl Rothammels værk "Rothammels Antennenbuch" hvor en masse antenne konstruktioner er beskrevet. "Vejen til Sendetilladelsen" er en god grundbog om radioteknik

HDA
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 31. okt 2008, 20:50
Interesser: Pistolskydning,militærhistorie
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af HDA » 4. nov 2010, 14:04

Nu skal man jo skelne imellem hvad man ved, og hvad man mener at vide, så det vi jeg forsøge.

Jeg ved, at den blev anvendt i en SMB radiostation i 1971-72 da jeg var indkaldt til Sjællandske Telegrafregiment i Høvelte. På det tidspunkt bar de præg af at have mange år på bagen.
Jeg ved også, at SMB stationen var i mobiliseringsdepot så sent som 1986 hvor jeg var genindkaldt sidste gang. På det tidspunkt indgik ”min” station i stabskompagniet ved én af de Sjællandske brigader, som skulle forsvare Sjælland og Lolland-Falster i tilfælde af en WAPA invasion.
Stationen var installeret i et ”hus” som kunne fastgøres på ladet af en lastbil. Dem jeg har set/brugt har stået på en Bedford RLE. Den bestod af sender og to modtagere (+ evt. reserve, da de gik i stykker uafladeligt). Derudover var der en masse andet udstyr såsom batterier, generator, antennemateriel osv.
Jeg mener at vide, at den er udviklet og bygget i Danmark først i 50’erne, men at pengene slap op, så man måtte købe modtageren i udlandet.
Jeg kan i øvrigt anbefale, at du bruger en dag på THS (Telegrafregimentets Historiske Samling) i Fredericia.

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 37 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af C-SB » 4. nov 2010, 18:38

Tak for de gode svar gutter.
Jeg købte radioen for ca. 15 år siden af en ældre radioamatør og fik at vide jeg "bare kunne smide en stor ledning ud på taget" så virker den. Jeg har bare aldrig fået den taget ibrug, Ok for det, men mon ikke en almindelig teleskopantenne på Ca. 1,70 meter kan bruges, når det kun er useriøst lytning.
Jeg er ikke meget for at få store antenner op på huset, og konen vil heller ikke godkende flere meter kabel trukket langs loftet i huset. Og da det er en feltradio er den jo ikke til de helt lange antenner.
Jeg ligger oplysninger om radioen ind når jeg ved noget mere, hvis ikke andre kommer først.

PerD@ der er en PB. :Hug:

Mvh C-SB :smile:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 32 times
Been thanked: 30 times

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af BoPe » 4. nov 2010, 19:45

Du kan lytte med hvad som helst og intet :blink: Men jo dårligere antennen er, jo døvere vil radioen være. Så hvis du ikke kan høre nogen stationer, så kan en dårlig antenne være problemet.

På den anden side kunne jeg under gunstige forhold modtage russisk kortbølge radio på min gamle elguitar og den tilhørende Roland Cube forstærker (de er solgte for længe siden), så der skulle være gode muligheder for at finde noget lyd :yo:

Du får mest ud af, at antennens balance passer til radioens antenne indgang og at antennen "er lang nok" en ledning er helt fin bare den er et stykke over jorden - ideelt lige så meget over jorden som antennen er lang, men mindre kan også gøre det. Skal det være småt så brug formlen som jeg og min radioamatør kollega har givet dig og gå ned til måske 1/8 (eller 1/16 del) del af den længste bølgelængde du mener du gider lytte på prøv evt. også at finde en frekvensplan for at se hvad der er at høre.

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 37 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af C-SB » 6. nov 2010, 13:47

Tak gutter, i kommer med mange gode svar, som andre radiosamlere sikkert også kan bruge.
Denne station har 4 indstillings trin i Fq området : 1,0-2,3 Mc/s. 2,3-5,6 Mc/s. 5,5-12,5 Mc/s. 12,0-20,0 Mc/s. Der ud over er der: FM. OW. AM. indstillinger på den, Hvilken af disse skal bruges for at lytte eksempelvis skibsradioer (Lyngby). farvandsefterretninger (hvis det eksisterer endnu) gamle minder)). og andet "spændende" inden for Dk s grænser?
Og jo jeg kender godt loven :TOS: om tavshedspligt når man lytter radiokomminikation.

Mvh C-SB :smile:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af Mausertossen » 6. nov 2010, 15:56

BoPe, Du skal huske at bølgehastigheden i aluminium eller kobber ikke er den samme som i vacuum så formlen er lidt anderledes, men her er hjælp at få:
http://www.csgnetwork.com/antennaedcalc.html
Under gunstige forhold kunne jeg i gamle dage få min nabos elektriske kaffemølle til at modtage radio Moskva, de sendte med så enorm en styrke så selv hårtørrere, barbermaskiner og af og til støvsugere kunne bringes til at brumme i takt med Radio Moscow.
C-SB står der ikke FM, CW og AM? CW = Continous wave = Morse.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 37 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af C-SB » 7. nov 2010, 16:42

Mausertossen skrev:BoPe, Du skal huske at bølgehastigheden i aluminium eller kobber ikke er den samme som i vacuum så formlen er lidt anderledes, men her er hjælp at få:
http://www.csgnetwork.com/antennaedcalc.html
Under gunstige forhold kunne jeg i gamle dage få min nabos elektriske kaffemølle til at modtage radio Moskva, de sendte med så enorm en styrke så selv hårtørrere, barbermaskiner og af og til støvsugere kunne bringes til at brumme i takt med Radio Moscow.
C-SB står der ikke FM, CW og AM? CW = Continous wave = Morse.
Søren
@ Søren, jo måske, CW, men som i kan se er stationen "noget" slidt og brugt, den har kendt bedere dage når det gælder udsenet. MEN man kan få lyd ud af den :eek: , så op at køre for nostalgiens skyld det skal den.
Nå, skal vi lige have lidt gammelt nostalgi med :smile: .
Min far var sømand på fragtskibe der sejlede fra Nord til Syd Europa, der hjemme havde vi en gammel "damp" radio som kunne modtage de Fq som Skagen, Lyngby og Blåvand radio sendte på, og når han var på søen var radioen ofte tændt. En aften var der et opkald til Lyngby fra "Marta", det var far der gerne ville have forbindelse hjem. Hold da op, vi sad med telefonrøret om hænderne da Lyngby ringede os op, jeg tror ikke de har oplevet en telefon blive taget så hurtigt før. Nu er jeg jo 40+ og har en datter på 9 1/2, og hun forstår ikke rigtigt hvad en gammel radio har at sige. så nu skal den prøves af.
Mvh C-SB :smile:
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 21 times

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af Tony Rosgaard » 7. nov 2010, 16:57

C-SB skrev: Nu er jeg jo 40+ og har en datter på 9 1/2, og hun forstår ikke rigtigt hvad en gammel radio har at sige. så nu skal den prøves af.Mvh C-SB :smile:
Knapt så sjovt, man alligevel en del af tiden. – Felttelefoner – Jeg har en del stående og kan se at du lever i oplandet, så hvis du vil låne et par til at forbinde børneværelset med HQ, er du velkommen. :razz:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

jochr
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17. sep 2010, 16:58
Interesser: Livgarden og 1848-50+1864
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af jochr » 1. dec 2010, 18:01

Når man vil kigge på Gl. RDO. MAT. (gammelt radio materiel), så er der, så vidt vides, et museum i Fredericia, på Bylovvs Kaserne. Jeg har været der på besøg, for nogle år siden, og det var lidt af et "slaraffenland" :rock: , hvis man interessere sig for Telegraf-Regimentet, historien om hvordan man sendte meldinger dengang og idag. Og jo, de har også en hel-del RADIO-MATERIEL. Og det var også noget for "pil-fingre" :eek:, så det er kun at finde ud af åbnings-tiden og så komme hen at se, de er (var den gang) gerne behjælpelig med info/historie om materiellet, da dem der har brugt det, har jo vær deres oplevelser
:razz:
Mvh
jochr

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 37 times
Been thanked: 12 times
Kontakt:

Re: Militær radioer. Hvad, Hvor, Hvorledes.

Indlæg af C-SB » 10. dec 2010, 22:31

@PerD super mange tak for "din" kontaktperson, det var den rigtige mand til at hjælpe med oplysningerne om stationen.
@Jochr jo de er meget flinke og hjælpsomme ved Telegrafregimentet s historiske samling.
Som lovet lidt oplysninger om radioen: SMB R-209A blev indført omkring 1950 og de sidste blev solgt på auktioner i 1990.
Stationen blev brugt af telegrafregimenterne sammen med en senderstation.
Hold da op for en trådantenne der skal på, 20 meter med en modstand på 1000 Ohm, Hmm det lille problem må da kunne løses på en nemmere måde, ikke også radioamatører :???: radioen justerer åbenbart sigselv når man skifter "trin".
Har nogen dele (eller en defekt modtager) liggende til en sådan station er jeg nok modtager hvis vi kan lave en aftale om en fornuftig pris
Stor tak for hjælpen til TGR-HIS.

Bedste hilsner
C-SB
Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.

Besvar