Database over modstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Database over modstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Kristian_J » 25. dec 2013, 12:32

Ind på http://modstand.natmus.dk står der at:
Frihedsmuseets modstandsdatabase skrev:Databasen indeholder 87487 personer, hvoraf 56255 er offentlige og søgbare.
Selvom jeg ikke ved helvedes meget om modstandsbevægelsen har jeg dog svært ved at tro at der var 87500 aktive medlemmer. Kan det virkelig passe?
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 16. mar 2009, 20:59
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Lotus » 25. dec 2013, 12:52

Jeg har fundet et fjernt familiemedlem på listen, så vidt jeg ved, skjulte denne person nogle våben på sin gård, og det var alt.
Så listen indeholder nok mange personer der har hjulpet modstandsbevægelsen med stort og småt.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Rahan » 27. dec 2013, 20:20

Lotus skrev:Jeg har fundet et fjernt familiemedlem på listen, så vidt jeg ved, skjulte denne person nogle våben på sin gård, og det var alt.
Så listen indeholder nok mange personer der har hjulpet modstandsbevægelsen med stort og småt.
Hvis han var blevet taget, hvad tror du så der var sket med ham ??
Kald det bare en lille ting det han gjorde, men vi kender jo alle straffen!!
I mine øjne er det fuldstændig ok han er med på listen :thumbup:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Gråskæg » 27. dec 2013, 21:49

Som ved så mange andre krige og konflikter her i verden, så starter de med politik og ender i politik. Det gjaldt også den danske besættelse.
Der var en gensidig frygt for statskup hos både borgerlige national konservative kræfter og hos de danske kommunister, men de kæmpede en fælles kamp for at få de tyske nazister ud af landet. Det gik så tilbage til normale parlamentariske forhold efter krigen, men nu påvirket af Den kolde Krig. Vi ved jo godt, at der lå gemte våben på begge sider, som der så heldigvis aldrig blev brug for. Forskere og andre eksperter kan nu se tilbage på den fem-års periode med andre briller og definerer derfor modstandsarbejde på en bredere skala. Så kan vi andre have vor tvivl og skepsis, om det at cykle rundt med illegale aviser ligefrem var modstandskamp, men alt har jo en vægt og en betydning i det store regnestykke.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 51 times
Been thanked: 162 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Kristian_J » 27. dec 2013, 22:43

Skal lige siges at jeg ikke ville tale ned om større eller mindre bedrifter :-)

Syntes bare tallet lød kæmpe da det nærmest må have svaret til omkring 10% af den danske befolkning. Men ja, når man tæller avisbude, fragtmænd, læger personale, administration sv med, så bliver tallet jo nok højt.

Gælder vel også folk der huserede modstandsfolk.
... assistance from a distance!

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Gråskæg » 28. dec 2013, 17:38

Kristian_J skrev:Skal lige siges at jeg ikke ville tale ned om større eller mindre bedrifter :-)

Syntes bare tallet lød kæmpe da det nærmest må have svaret til omkring 10% af den danske befolkning. Men ja, når man tæller avisbude, fragtmænd, læger personale, administration sv med, så bliver tallet jo nok højt.
Gælder vel også folk der huserede modstandsfolk.
Arh - mon dog?
1. procentregning: Hvis vi går ud fra, at den danske befolkning var på ca. 4 mill. dengang,
så ville 10% svare til ca. 400.000 mennesker, så 80.000 modstandsfolk svarer til ca. 2% !

2. Sproglig betydning: at "husere" er normalt noget som mus og besættelsestropper gør, en slags vandaler.
Så de har nok kun "huset" de eftersøgte, og det kunne jo være livsvigtigt.

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 334
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Aske » 28. dec 2013, 23:17

Min farfar står opført i frihedsmuseets database som "logivært", hvilket betyder, at han skjulte modstandsfolk, der var kommet i besættelsesmagtens søgelys samt at han hjalp politiet med at smugle/gemme dokumenter, da politiet bliver interneret. Han var således ikke aktiv modstandsmand, der sprængte jernbaner, men hans aktiviteter var alligevel nok til, at han kom i Gestapos søgelys og måtte flygte til Sverige.

Desværre var han en ret svær mand og fik et hjerteanfald undervejs. Da han var læge, bad han om at få nitroglycerinpiller og "onde" tunger fortæller, at Gestapo nægtede ham dem. Han døde i 1944.

Han efterlod min saglig farmor med 3 børn, herunder min saglig far i en alder af 10 år samt hans to mindre søskende, der stadig lever i dag.

Jeg er ikke sikker på, at han (min farfar) ville værdsætte den udvikling, som Danmark har gennemgået de sidste årtier med knæfald for diverse totalitære ideologier af den ene eller anden art. :impatient:
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Slettet bruger

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Slettet bruger » 19. feb 2014, 13:34

Det korrekte antal, det finder vi aldrig, men alle af dem får, :respekt: fra mig..

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af EGJ » 20. feb 2014, 01:09

Tallet indeholder f.eks. også alle dem, der var tilknyttet en militærgruppe, som skulle være klar til at bistå de allierede ved en evt. invasion. Disse grupper bestod hovedsaligt af folk der meldte sig de sidste måneder af besættelsen, da udfaldet af krigen var åbenlyst og risikoen minimal.

Invasionen kom som bekendt ikke til Danmark, og derfor fik grupperne ikke helt den funktion man havde forventet. Nogle nøjedes med at vifte med våben og armbånd den 5 maj, medens andre afvæbnede genstridige tyske styrker, og andre drog på jagt efter det de mente var landsforrædere. Selvfølgelig fortjener denne gruppe et skulderklap for deres indsats efter kapitulationen, og derfor står de også i registeret.

Militærgruppernes indsats kan dog på ingen måde sammenlignes med indsatsen fra de rigtige modstandsfolk (jo, det tør jeg godt sige: "rigtige"). Det var sabotagegrupper, nedkastningsgrupper, radiogrupper, den illegale presse o.s.v. - altså patrioterne der tidligt kastede sig ud i aktiv modstand, medens både regering og flertallet i befolkningen gik ind for passivitet og direkte underkastelse og samarbejde med tyskerne. Det var dem der virkeligt gik i front, trodsede alle odds og kæmpede for det de havde kært, med livet som indsats. Hos den gruppe ligger min dybeste respekt.

Flot med 87.531 persone i registeret, men respekten kan - og bør gradbøjes, når vi anskuer den danske modstandsbevægelse. Sagt i al respekt! :salute:

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Gråskæg » 20. feb 2014, 13:08

EGJ skrev:Tallet indeholder f.eks. også alle dem, der var tilknyttet en militærgruppe, som skulle være klar til at bistå de allierede ved en evt. invasion. Disse grupper bestod hovedsaligt af folk der meldte sig de sidste måneder af besættelsen, da udfaldet af krigen var åbenlyst og risikoen minimal. Invasionen kom som bekendt ikke til Danmark, og derfor fik grupperne ikke helt den funktion man havde forventet. Nogle nøjedes med at vifte med våben og armbånd den 5 maj, medens andre afvæbnede genstridige tyske styrker, og andre drog på jagt efter det de mente var landsforrædere. Selvfølgelig fortjener denne gruppe et skulderklap for deres indsats efter kapitulationen, og derfor står de også i registeret.
Militærgruppernes indsats kan dog på ingen måde sammenlignes med indsatsen fra de rigtige modstandsfolk (jo, det tør jeg godt sige: "rigtige"). Det var sabotagegrupper, nedkastningsgrupper, radiogrupper, den illegale presse o.s.v. - altså patrioterne der tidligt kastede sig ud i aktiv modstand, medens både regering og flertallet i befolkningen gik ind for passivitet og direkte underkastelse og samarbejde med tyskerne. Det var dem der virkeligt gik i front, trodsede alle odds og kæmpede for det de havde kært, med livet som indsats. Hos den gruppe ligger min dybeste respekt.
Flot med 87.531 persone i registeret, men respekten kan - og bør gradbøjes, når vi anskuer den danske modstandsbevægelse. Sagt i al respekt! :salute:
Det er rigtigt, som du beskriver, at disse millitære ventegrupper blev holdt i beredskab til en evt. slutkamp med tyskerne, og herunder evt. i samarbejde med en vest-allieret invasion, men det var kun en del af deres funktioner, de blev også holdt klar, hvis den kommunistiske del af modstandsbevægelsen skulle forsøge at tage magten. De havde direkte forbud mod at deltage aktivt i sabotage og anden modstandskamp, ligesom de var bevæbnede med maskinpistoler indkøbt i Sverige og financeret af AP. Møller. Der har været en del debat om disse grupper og deres formål, så hvis man vil sætte sig mere ind i emnet, så er der en del litteratur at finde.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Database overmodstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Taxen » 20. feb 2014, 16:08

ja der findes en del literatur Helt nøjagtig 984 Titler på bøger Pr. 31-12-1984 Iflg. Katalog fra det Kongelige Bibliotek i 1985 . Der er nok kommet nogle stykker til siden
Taxen

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Database over modstandsfolk - Kan det passe? (antal)

Indlæg af Scout » 1. mar 2014, 11:59

Kristian_J skrev:Ind på http://modstand.natmus.dk står der at:
Frihedsmuseets modstandsdatabase skrev:Databasen indeholder 87487 personer, hvoraf 56255 er offentlige og søgbare.
Selvom jeg ikke ved helvedes meget om modstandsbevægelsen har jeg dog svært ved at tro at der var 87500 aktive medlemmer. Kan det virkelig passe?
Det imperative ord er 'aktive.'

Nej, det høje tal passer naturligvis ikke.

Danskere, der var aktive i den forstand, at de placerede sprængladninger i virksomheder, der arbejdede for besættelsesmagten og/eller henrettede tyskere og/eller danske kollaboratører, er meget meget mindre end det tal.

Alt respekt for de aktive modstandsfolk, men der var ikke mange af dem.

En passant kan nævnes, at den danske lovformelige regering advarede MOD modstandsarbejdet og opfordrede til samarbejde med den tyske besættelsesmagt (hvilket rent faktisk fik landet relativt helskindet gennem 'De Onde År' i modsætning til for eksempel Norge, hvor man stålsat satte sig til modstand fra dag et og ikke bare satte sig pro forma til modstand, inden håndklædet blev smidt i ringen. Om det så var 'ærefuldt' eller ej, er en anden debat. Det lød nok som en ret god ide i manges ører den gang).

Antallet af dem, der rent fysisk tog våben i hånd og kæmpede aktivt for den tyske 'Wehrmacht' på Østfronten er for eksempel flere gange større.

Mange af de, der var aktive modstandsfolk, reklamer/reklamerede for de flestes vedkommende ikke med det. Jeg er selv bekendt med en af de hårdere drenge (en lettere 'ventileret' en af typen takket være en møde med Besættelsesmagten) - han er en meget rolig mand og svær at hidse op.

Der var dog mange 'sidste dages hellige' i Besættelsens sidste krampetrækning (aldrig var der så mange frihedskæmper-armbind i omløb) og tallet blev ikke mindre i ugerne/månederne/årene, der gik.

Mange danskere har dog svært ved at erkende/indse de historiske fakta og tal.
Stadig er der danskere, der hidser sig op over tallene - ikke kun de lidt ældre generationer, der blev opflasket med, at DK var 'en nation af modstandsfolk,' men jeg har også oplevet, at yngre danskere har svært ved at erkende datidens faktiske omstændigheder.

Besvar