Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Lycon » 31. jan 2017, 21:51

Det tog sin tid, må hun rotere i helvede. :evil:
Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af C-X » 31. jan 2017, 21:53

Håber hun har levet med selvhad lige siden krigen...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Marius » 31. jan 2017, 21:54

10 år i spjældet er en usædvanligt overraskende lav straf - ikke at hun har haft det morsomt, men alligevel.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Froe » 31. jan 2017, 21:54

Det modsatte af RIP må vel være BIH.. Så værsgo :danish:
Dixi !

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af ReneKJ » 31. jan 2017, 21:56

10 års fængsel? Det var billigt sluppet.
Det undrer mig at der ikke var nogen der ventede på hende da hun kom ud, hun må have haft mange fjender blandt folk der var aktive under krigen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Flugteren » 31. jan 2017, 21:59

Det kommer jeg ikke til at ligge søvnløs over. GODT, at landet slap af med hende.

:numberone:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Elbæk » 31. jan 2017, 22:56

ReneKJ skrev:10 års fængsel? Det var billigt sluppet.
Det undrer mig at der ikke var nogen der ventede på hende da hun kom ud, hun må have haft mange fjender blandt folk der var aktive under krigen.
Rygtet vil vide at hun modtog civil politbeskyttelse så langt som til Sverige, hvorefter man udbredte rygtet om at hun levede under falsk identitet langt oppe nordpå. I virkeligheden levede hun, under sit eget navn, i Vessigebro i Halland - da evt. fjender endelig fandt ud af dette var den værste vrede kølet af. At hun samtidig var en både succes- og magtfuld forretningskvinde, tillige meget afholdt, gjorde nok også at de svenske myndigheder sørgede for at passe ekstra godt på hende.
Der går mange historier om hvor de penge hun indledningsvis investerede i Sverige kom fra, nogle sagde en skjult opsparing af penge modtaget fra tyskerne - andre sagde at hun modtog et større beløb fra den danske stat for at "forsvinde" efter løsladelsen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2017, 09:29

Nogen gange får jeg indtrykket af at det danske retsopgør efter krigen til en vis grad blev hæmmet af at halvdelen af befolkningen havde noget at skjule.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Senserazer » 1. feb 2017, 09:54

Stikker sin egen mand og bror... Brænd i helvede heks :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Kenned » 1. feb 2017, 09:54

ReneKJ skrev:Nogen gange får jeg indtrykket af at det danske retsopgør efter krigen til en vis grad blev hæmmet af at halvdelen af befolkningen havde noget at skjule.
Der var vist meget der ikke blev ryddet op i - tvivlsomme stikkerlikvideringer, falske anklager mv.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af C-X » 1. feb 2017, 10:54

Der var også nogle politikere der slap udenom, især blandt de Radikale :evil:

De kunne passende have fået et retsligt efterspil, som stikkerne og andre nazi'er fik.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Gråskæg » 1. feb 2017, 16:27

ReneKJ skrev:Nogen gange får jeg indtrykket af at det danske retsopgør efter krigen til en vis grad blev hæmmet af at halvdelen af befolkningen havde noget at skjule.
Nah - forklaringen er nok lidt mere kompleks. Et kort resume':
Grete Bartram blev født og voksede op i et fattigt kommunistisk hjem og miljø i Aarhus. Hendes familie var aktive modstandsfolk, som Gestapo kom på sporet af, genem effektivt efterretnings- og politiarbejde finder de hurtigt det "svage led", 18årige Grete, som først bliver pumpet for alt, hvad hun ved, og efterfølgende bliver hyret som aktiv informant/stikker, også selv om det er sent i krigen, så fatter den unge kvinde ikke meget af det hele, men for gode ord og betaling fortsætter hun sit forræderiske virke. Ved krigens afslutning er hun heldig og bliver hurtig anholdt og sat i detention, (reelt den bedste beskyttelse mod selvtægt og lynchning). Hun bliver først idømt dødsstraf ved Byretten, men bliver benådet af Kongen til livsvarigt fængsel, og i 1956 bliver hun - lige som så mange andre - sat ud i friheden og flytter til Sverige, hvor hun så har levet indtil sin sene død. Der er blevet opført et teaterstykke og skrevet en bog om hende. I 2010 blev hun interwievet af Aarhus Stifttidende, som har lydfilen liggende på deres hjemmeside. En på alle måder tragisk historie, men desværre ikke helt usædvanlig.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2017, 16:40

Gråskæg skrev:
ReneKJ skrev:Nogen gange får jeg indtrykket af at det danske retsopgør efter krigen til en vis grad blev hæmmet af at halvdelen af befolkningen havde noget at skjule.
Nah - forklaringen er nok lidt mere kompleks. Et kort resume':
Grete Bartram blev født og voksede op i et fattigt kommunistisk hjem og miljø i Aarhus. Hendes familie var aktive modstandsfolk, som Gestapo kom på sporet af, genem effektivt efterretnings- og politiarbejde finder de hurtigt det "svage led", 18årige Grete, som først bliver pumpet for alt, hvad hun ved, og efterfølgende bliver hyret som aktiv informant/stikker, også selv om det er sent i krigen, så fatter den unge kvinde ikke meget af det hele, men for gode ord og betaling fortsætter hun sit forræderiske virke. Ved krigens afslutning er hun heldig og bliver hurtig anholdt og sat i detention, (reelt den bedste beskyttelse mod selvtægt og lynchning). Hun bliver først idømt dødsstraf ved Byretten, men bliver benådet af Kongen til livsvarigt fængsel, og i 1956 bliver hun - lige som så mange andre - sat ud i friheden og flytter til Sverige, hvor hun så har levet indtil sin sene død. Der er blevet opført et teaterstykke og skrevet en bog om hende. I 2010 blev hun interwievet af Aarhus Stifttidende, som har lydfilen liggende på deres hjemmeside. En på alle måder tragisk historie, men desværre ikke helt usædvanlig.
Jeg tror ikke jeg kan acceptere at nogen kan være så naiv at de ikke kan se der er noget galt når omgangskredsen begynder at forsvinde efter at man har informeret besættelsesmagten.
53 angivne, 8 døde. Og hun kunne leve hovedparten af sit liv som en fri kvinde, tilsyneladende endda med en succesfuld forretning

Læs interviewet her, hun fortyder kun at hun blev fanget, og forstår egenligt ikke at hun skulle have gjort noget galt. På trods af overskiften, som jeg ikke syntes afspejler tonen i interviewet.
http://www.b.dk/nationalt/storstikker-ja-jeg-fortryder

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Elbæk » 1. feb 2017, 20:55

Når man beskæftiger sig med Grete Bartram får man indtryk af en ung pige som endte i en situation hvor hun for alvor ikke kunne bunde, gjorde hvad hun følte var eneste mulighed for at slippe ud af den, fik smag for de penge tyskerne gav hende og den interesse de viste hende - og endte i en ond cirkel af angivelser, hvis omfang og iver overraskede selv tyskerne.

Hun startede måske som en uskyldig og uheldig pige - men hun fik meget hurtigt smag for spillet og hun blev god til det.

Det som, for mig, står til undren er hvad det var som gjorde at tyskerne fik krammet på hende til at starte med. Her er flere teorier; penge og trusler på livet kan motivere en del, men ligefrem til at angive sin egen familie? Måske var det noget som stak dybere end det? Jeg har hørt det mere end bare antydet at Grete Bartram var homoseksuel - noget som blev betragtet som en sygdom i indtil 1981 og som, i 1940erne var ekstremt stigmatisereinde, kun lovligt siden 1933 og potentielt farligt at være åben omkring (også for en kvinde). Havde tyskerne vidnesbyrd eller direkte beviser for at Grete Bartram havde indladt sig på homoseksuelle forhold, kunne det potentielt have været et særdeles effektivt pressionsmiddel. Men, det er - vil jeg understege - naturligvis blot spekulationer.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Gråskæg » 2. feb 2017, 02:18

ReneKJ skrev:
Gråskæg skrev:
ReneKJ skrev:Nogen gange får jeg indtrykket af at det danske retsopgør efter krigen til en vis grad blev hæmmet af at halvdelen af befolkningen havde noget at skjule.
Nah - forklaringen er nok lidt mere kompleks. Et kort resume':
Grete Bartram blev født og voksede op i et fattigt kommunistisk hjem og miljø i Aarhus. Hendes familie var aktive modstandsfolk, som Gestapo kom på sporet af, genem effektivt efterretnings- og politiarbejde finder de hurtigt det "svage led", 18årige Grete, som først bliver pumpet for alt, hvad hun ved, og efterfølgende bliver hyret som aktiv informant/stikker, også selv om det er sent i krigen, så fatter den unge kvinde ikke meget af det hele, men for gode ord og betaling fortsætter hun sit forræderiske virke. Ved krigens afslutning er hun heldig og bliver hurtig anholdt og sat i detention, (reelt den bedste beskyttelse mod selvtægt og lynchning). Hun bliver først idømt dødsstraf ved Byretten, men bliver benådet af Kongen til livsvarigt fængsel, og i 1956 bliver hun - lige som så mange andre - sat ud i friheden og flytter til Sverige, hvor hun så har levet indtil sin sene død. Der er blevet opført et teaterstykke og skrevet en bog om hende. I 2010 blev hun interviewet af Aarhus Stifttidende, som har lydfilen liggende på deres hjemmeside. En på alle måder tragisk historie, men desværre ikke helt usædvanlig.
Jeg tror ikke jeg kan acceptere at nogen kan være så naiv at de ikke kan se der er noget galt når omgangskredsen begynder at forsvinde efter at man har informeret besættelsesmagten. 53 angivne, 8 døde. Og hun kunne leve hovedparten af sit liv som en fri kvinde, tilsyneladende endda med en succesfuld forretning.
Læs interviewet her, hun fortyder kun at hun blev fanget, og forstår egenligt ikke at hun skulle have gjort noget galt. På trods af overskiften, som jeg ikke syntes afspejler tonen i interviewet. http://www.b.dk/nationalt/storstikker-ja-jeg-fortryder
Hvis du har læst mit indlæg som om jeg tager hende i forsvar, så har du misforstået det. Jeg prøver bare at forstå også det som er mærkeligt og fremmed for normal menneskelig tanke og handling. Formodentlig ville jeg have likvideret hende, hvis jeg havde levet dengang og havde fået det som opgave. Hun var jo ikke den eneste stikker under krigen, Heller ikke den eneste kvinde, men det er ligesom at det er værre og mere afskyvækkende, når kvinder roder sig ud i den slags. Det står f.eks. stadig åbent om Jane Horny også var en stikkerske, som blev likvideret på en fiskekutter på Øresund. At hun reagerer ved at benægte og fortrænge kan jo ikke overraske, det er jo blot en måde at overleve på.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af ReneKJ » 2. feb 2017, 08:25

Gråskæg skrev: Hvis du har læst mit indlæg som om jeg tager hende i forsvar, så har du misforstået det. Jeg prøver bare at forstå også det som er mærkeligt og fremmed for normal menneskelig tanke og handling. Formodentlig ville jeg have likvideret hende, hvis jeg havde levet dengang og havde fået det som opgave. Hun var jo ikke den eneste stikker under krigen, Heller ikke den eneste kvinde, men det er ligesom at det er værre og mere afskyvækkende, når kvinder roder sig ud i den slags. Det står f.eks. stadig åbent om Jane Horny også var en stikkerske, som blev likvideret på en fiskekutter på Øresund. At hun reagerer ved at benægte og fortrænge kan jo ikke overraske, det er jo blot en måde at overleve på.
Ok, men er det ikke en form for forsvar at vi udvælger netop hende til forståelse?
En mandlig stikker med samme profil vil aldrig blive set som andet end et dumt svin, uanset opvæksten.
Men en ung køn pige forsøger vi at forstå.

Anklageren dengang have en ret klar holdning til hende
Man kan ikke se til Bunds i en anden Menneskesjæl, men vi har set en Afgrund af Afstumpethed, Kynisme, Forfængelighed. Dobbeltspillet har betaget hende, hun har intellektuelt krydset Klinger, hun var ung, men ikke umoden. Hun har stukket sine Kammerater, Venner, pyntet sig med de Judaspenge, hun tjente. På Anklagemyndigheden og Samfundets vegne paastaar jeg Lovens strengeste Straf, Dødsstraffen, bragt i Anvendelse.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Kenned » 2. feb 2017, 08:34

ReneKJ skrev: Ok, men er det ikke en form for forsvar at vi udvælger netop hende til forståelse?
En mandlig stikker med samme profil vil aldrig blive set som andet end et dumt svin, uanset opvæksten.
Men en ung køn pige forsøger vi at forstå.
Der ikke nogen der "bare er et dumt svin" og ikke andet.

Alle der foretager sig "et eller andet" - uanset hvor afstumpede, tåbelige, ondskabsfulde eller hvad vi synes de er, agerer ud fra hvad de mener der er det rigtige for dem at gøre i den situation de står i. At prøve at forstå hvad der driver folk ud i disse ting er ikke det samme som at undskylde det, eller at give dem ret, men det kan være med til at man kan prøve at undgå at tingene sker igen.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af ReneKJ » 2. feb 2017, 09:15

Kenneth Jensen skrev:
ReneKJ skrev: Ok, men er det ikke en form for forsvar at vi udvælger netop hende til forståelse?
En mandlig stikker med samme profil vil aldrig blive set som andet end et dumt svin, uanset opvæksten.
Men en ung køn pige forsøger vi at forstå.
Der ikke nogen der "bare er et dumt svin" og ikke andet.

Alle der foretager sig "et eller andet" - uanset hvor afstumpede, tåbelige, ondskabsfulde eller hvad vi synes de er, agerer ud fra hvad de mener der er det rigtige for dem at gøre i den situation de står i. At prøve at forstå hvad der driver folk ud i disse ting er ikke det samme som at undskylde det, eller at give dem ret, men det kan være med til at man kan prøve at undgå at tingene sker igen.

Hilsen Kenneth
Der hvor jeg er uenig er i ordet "driver". Du kan godt opstille en kæde af begivenheder der ledte til hendes valg, men ultimativt er det valg som de fleste andre mennesker ikke ville have foretaget.
Anmelde gerningsmændene til en brand? Måske, men man skulle mene at i det miljø hvor hun opvoksede vidste man godt om det var mafia eller modstand.
Men anmelde sin egen familie til en fremmed magt? Hvem gør den slags?

Alle mennesker begår fejl på et tidspunkt, men hvis man støt fortsætter på kursen så er det sværere at tilgive end hvis man erkender fejlen og skifter retning.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Ølgaard » 2. feb 2017, 09:51

Hvornår kan man se sagens akter om hende, hvor mange år skal der gå ??

:razz: :razz:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Elbæk » 2. feb 2017, 09:53

Man kan måske intellektuelt - og måske tillige endda emotionelt (alt efter situationen) - forstå hvad der kan drive en ung pige som Grete Bartram ud i at angive andre for selv at slippe ud af en potentielt livsfarlig situation. Men, at hun - med den ildhu hun udviste - valgte at fortsætte sin angivervirksomhed, i et omfang som både overraskede, frydede og til tider nærmest skræmte tyskerne, til en konsekvens af at hun angav familiemedlemmer, dét kan man ikke forklare med andet end end en blanding af afstumpethed, grådighed og menneskelig foragt.
Vi er, i min optik, ude over blot en "ond cirkel" i dette tilfælde - og at selv tyskerne var overraskede (og i perioder; kritiske) over mængden (og arten) af angivelser fra hendes side, siger noget om at der i høj grad har været en egen vilje bag angivervirksomheden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Gråskæg » 3. feb 2017, 17:58

Ølgaard skrev:Hvornår kan man se sagens akter om hende, hvor mange år skal der gå ?? :razz: :razz:
Personlige akter og dokumenter opbevaret i offentligt arkiv kan båndlægges op til 90 år fra dødsdatoen, i så fald er der nok ikke mange af os nulevende, der kommer til at rode i hendes papirer.
Jeg vil fortsat hævde, at jeg på ingen måde tager hverken Grethe Bartram eller hendes gerninger i forsvar. I min bog er man som voksen altid ansvarlig for sine handlinger, men derfor kan der godt graves en forklaring frem. At anklageren kommer med en hård moralsk fordømmelse, det kan ikke undre, tiden taget i betragtning. Der var en stor hævnlyst bredt i befolkningen, og den slags udtalelser var lige guf for aviserne. Udover den afsonede straf og isolering plus almen foragt, så har hun levet hele sit lange liv i en evig frygt for, hvem der kunne rulle ind på hendes gårdsplads, når journalisterne kunne finde hende, så var der vel også andre, der kunne.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Elbæk » 3. feb 2017, 18:58

Jeg opfatter det, for en god ordens skyld, bestemt heller ikke som om du prøver at tage hverken Grete Bartram eller hendes gerninger i forsvar :razz:

Hele diskussionen om hvad der motiverer mennesker til slige ubegribelige og grusomme gerninger er altid interessant - og, heldigvis kan man sige, kommer vi nok aldrig til at forstå til fulde hvad der kan have drevet Grete Bartram. Ganske enkelt fordi vi, i dette spørgsmål, i vores forestillingsevne, er "hæmmede" af vores menneskelighed og empati.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af ReneKJ » 3. feb 2017, 20:35

Gråskæg skrev: Jeg vil fortsat hævde, at jeg på ingen måde tager hverken Grethe Bartram eller hendes gerninger i forsvar.
Nej nej, det er ikke fordi jeg vil gøre dig personligt ansvarlig for hendes handlinger eller moral :smile:

Men jeg syntes sjældent vi ser den samme diskussion og analyse når det er gammel mandlig nazist der stiller træskoene, så er det bare good riddance.

AC42
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15. feb 2005, 16:54
Geografisk sted: Østjylland

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af AC42 » 3. feb 2017, 22:23

Vi har så travlt med at forstå, hvad der sker mellem ørene, men glemmer, hvad der sker mellem benene.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Kvinde der stak 53 modstandsfolk er død

Indlæg af Gråskæg » 4. feb 2017, 16:49

ReneKJ skrev:
Gråskæg skrev: Jeg vil fortsat hævde, at jeg på ingen måde tager hverken Grethe Bartram eller hendes gerninger i forsvar.
Nej nej, det er ikke fordi jeg vil gøre dig personligt ansvarlig for hendes handlinger eller moral :smile: Men jeg syntes sjældent vi ser den samme diskussion og analyse når det er gammel mandlig nazist der stiller træskoene, så er det bare good riddance.
Det har du nok ret i, det er ligesom, at det har vi set før, så det kommer ikke så meget bag på os.
Der var trods alt 12.000 danske mænd, der meldte sig frivilligt til tysk krigstjeneste i SS, hvoraf de dog kun kunne bruge halvdelen, mens der vel kun var nogle få danske kvinder, der blev dømt efter krigen for stikkervirksomhed. Der var så også lige 4 - 6.000 kvinder, der fik barn med en tysker under og efter krigen, mange af dem blev hånet og skamklippet i befrielsesdagene.

Som dansker føler man sig ikke særlig stolt over flertallet af sine landsmænds opførsel i starten af krigen og i de "stolte" befrielsesdage. Der var stor og bred opbakning til de samarbejdende politiske partier, så længe krigen gik Tysklands vej, (det er dog et plus, at det danske Nazi-parti kun fik nogle få procents opbakning til valgene). Ligesom man Heller ikke kan have megen respekt for den primitive hævnfølelse.

Besvar