Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Lycon » 4. maj 2017, 21:17

Vi er jo nok mange der har mødt Hugo Plaun, og hørt ham fortælle om sine drabelige commando operationer med SAS og David Sterling under 2 verdenskrig. Os med lidt indsigt i tingene, har længe haft mistanke om regulær svindel. Blandt andet fordi vi ikke kunne få beretningerne til at hænge sammen, og ved kontrol forespørgsel til SAS i England, ikke kunne få bekræftet hans virke for styrken. Nu viser det sig så at ikke alene var det løgn, men at han var aktiv på tysk side, endda i Waffen SS.
Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af BasicReality » 4. maj 2017, 21:20

Hold nu op hvor er det sørgeligt, tak Lycon nu blev afslutningen på min dag virkelig deprimerende.

Hvordan kan man bygge på sådan en løgn så længe og leve med sig selv?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Elbæk » 4. maj 2017, 21:33

Sørgeligt... :thumbdown:

Det minder mig om en artikel jeg engang læste i et amerikansk våbenmagasin; i 1890'erne havde enhver sydstatsby i USA mindst én ældre mand som påstod at have været oberst i sydstatshæren under den amerikanske borgerkrig - og som sådan nød anseelse i lokalsamfundet - og var tillige ofte et populært indslag som historiefortæller. Mange af disse, ofte farverige, personligheder huskes stadig i lokalsamfundene den dag i dag - og flere har gader, pladser, bygninger, restauranter, barer, etc. opkaldt efter sig, ligesom folk er stolte af at nedstamme fra dem.
I 80'erne begyndte en journalist og forfatter at grave systematisk i nogle af de mere berømte af disse "oberster" - og fandt at ikke så meget som én af dem havde båret rangen oberst under den amerikanske borgerkrig, de færreste havde tjent i sydstatshæren og enkelte havde endda tjent i nordstatshæren. Tankevækkende.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af LapuaMagnum » 4. maj 2017, 21:54

Det er nærmest en Svend Hazel han har lavet? trist.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Boerge » 4. maj 2017, 22:04

Disse lystløgnere - baron Von münchhausen.er --- vil altid findes!! Fra mit tidligere arbejdsliv kender jeg flere af disse typer - man lærer dog hurtigt at spotte dem!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Froe » 4. maj 2017, 22:11

Jeg er målløs.. Alle de år han har nydt folks respekt :thumbdown:
Dixi !

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Oscar123 » 4. maj 2017, 22:32

Det er bare det laveste.. :thumbdown: At have gået fjendens ærinde er en (utilgivelig) ting – men at smykke sig med hæder, der ikke tilkommer en er måske endnu værre… :evil:

Det minder mig lidt om historien om den amerikanske admiral Jeremy Boorda, der var Chief of Naval Operation (CNO) i 1994-96. Han havde deltaget i Vietnamkrigen og fået to ordner i anledning af nogle kampsituationer. Efterfølgende var han begyndt at bære et lille bronze ”V” på de to ordensbånd, som tegn på særligt heltemod (V for Valor). Problemet var blot, at han ikke formelt havde modtaget denne særlige Navy Combat Distinguishing Device til udmærkelserne. En amerikansk avis fik nys om historien – og da Boorda ikke kunne bære skammen over at blive afsløret skød han sig selv d. 16. maj 1996.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af ReneKJ » 5. maj 2017, 08:32

Oscar123 skrev: Det minder mig lidt om historien om den amerikanske admiral Jeremy Boorda, der var Chief of Naval Operation (CNO) i 1994-96. Han havde deltaget i Vietnamkrigen og fået to ordner i anledning af nogle kampsituationer. Efterfølgende var han begyndt at bære et lille bronze ”V” på de to ordensbånd, som tegn på særligt heltemod (V for Valor). Problemet var blot, at han ikke formelt havde modtaget denne særlige Navy Combat Distinguishing Device til udmærkelserne. En amerikansk avis fik nys om historien – og da Boorda ikke kunne bære skammen over at blive afsløret skød han sig selv d. 16. maj 1996.

:razz:
Oscar123
Der er nogen gange noget kult-agtigt over den måde visse amerikanere betrager dekorationer og militær tjeneste generelt.
Jeg læste lige op om Boorda, der er ikke noget der tyder på at han forsøgte at pynte sig med lånte fjer. Det var en misforståelse baseret på en instruktion fra hans overordnede.
Alligevel så regner man med at skammen var årsag til selvmordet. Det tyder altså ikke på et sundt system.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Refraktorius » 6. maj 2017, 09:09

"Skød sig da det blev opdaget" er måske så meget sagt.

Han blev gjort opmærksom på at han (selv om han tilsyneladende havde fået besked om noget andet af en chef tidligere) ikke var berettiget til at bære dem, og holdt op.
Der gik et år fra han stoppede til han skød sig.


At han ikke var på "benægt alt"-holdet undet tailhookskandalen vil jeg tro har vejet tungere.
(Var jeg konspirationsteoretiker kunne jeg godt få endnu mere ud af det....)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Elbæk » 6. maj 2017, 09:25

Refraktorius skrev:(Var jeg konspirationsteoretiker kunne jeg godt få endnu mere ud af det....)
Siger gutten i kutten...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Universal 2.0

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Universal 2.0 » 6. maj 2017, 14:01

The Danish-American wild west lawman, Chris Madsen, is another example of this. Madsen actually did some cool stuff but turned out to be a grade A liar too.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Dansk krigshelt indrømmer: Arbejdede for nazisterne

Indlæg af Refraktorius » 7. maj 2017, 22:39

Universal 2.0 skrev:The Danish-American wild west lawman, Chris Madsen, is another example of this. Madsen actually did some cool stuff but turned out to be a grade A liar too.
Og spørgsmålet er så igen, i hvor høj grad det er bevidst, overlagt løgn, og i hvor høj grad det bare er historien der "bliver bedre" af at blive genfortalt.

Den menneskelige hukommelse er plastisk.

Der er ting jeg har foretaget mig for år tilbage, som jeg stort set ikke kan genkende, når de der var med til narrestregerne genfortæller dem.

.... og for nyligt var det noget ganske spektakulært jeg skulle have lavet (mente ham der fortalte historien), og det er jeg ganske overbevist om, at jeg aldrig havde gjort (selv om det ville have været sjovt!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar