Typhoon-ubåd i dansk farvand (21. Juli 2017)

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 17:18

Taktisk update kl. 1718

Gruppen synes slået op i fart og forventet passage af Storebæltsbroen er nu mellem 1825 og 1845 (lokal)

MAJESTIC MÆRSK holder stadig på og forventes at passerer broen omkring 1733 (lokal)

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 17:25

M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2017, 17:38

Læg lige mærke til hvordan de har trimmet den, den er gjort røv tung for at få mere af skruerne ned i vandet. Men skruerne pisker stadig lystigt havvandet til skum i 3m højde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Ingsorsi » 21. jul 2017, 17:56

Hvor er den nu? Kan det nås at køre fra Kbh nu og se den ved Storebælt ?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2017, 18:01

Ingsorsi skrev:Hvor er den nu? Kan det nås at køre fra Kbh nu og se den ved Storebælt ?
Den er for tæt på. inden for 20-45 minutter
EDIT: tættere på 25min, den kan ses i horisonten fra broen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2017, 18:31

Jeg er ved Storebæltsbroen i Korsør nu. Najaden og Diana er foran U båden, og de passerer under broen nu. U- båden er KÆMPESTOR ! Jeg kører over broen mod Fyn om 5 minutter. Så kommer det nok til at passe at jeg kan se ned på ryggen af bæstet.
Senest rettet af Lassescout 22. jul 2017, 16:01, rettet i alt 3 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2017, 18:38

Det er noget af en "kransekage" der er bygget på midten af det store skib der fejler for an den. den er møg høj.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 18:45

Så passerede gruppen Storbæltsbroen…
DC-36

:razz:
Oscar123

RU TF passage af Storebæltsbroen.jpg
On scene - but unseen

Esbenkaer90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. aug 2015, 20:36
Interesser: Sortkrudt/forladere
Geografisk sted: DENMARK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Esbenkaer90 » 21. jul 2017, 19:00

Putin skarpt i hælene!
Vedhæftede filer
6707224-3x2-940x627.jpg

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2017, 19:11

og sørme om de ikke både havde flådeflaget og det danske flag pr broen i tårnet :biggrin:

Ekstra bladets båd måtte give den gas for at følge med.
efter mine oplysninger kan den sejle et sted imellem 15km/t og 25km/t i overfladen det afhænger af bølgehøjden. neddykket siger officielle kilder omkring 50km/t, men hvis ingeniør studerende regner lidt på hvad den har af turbiner og skrogets facon, så burde den kunne sejle markant hurtigere. :???:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 21. jul 2017, 22:42

DIMITRIY DONSKOJ sejlede med 14 - 15 kt, hvilket er den ”normale” forlægningsfart i overfladen for denne type. TYPHOON-kl. kan gå mellem 25 og 30 kt neddykket, hvilket er fuldt tilstrækkeligt til den opgave, som skal udføres. Dette fartomåde er i øvrigt også gældende for de amerikanske, britiske og franske strategiske ubåde (SSBN). Ingen af disse kommer dog normalt så højt op i fart – bortset fra under tests. Der er altid mange, der fokuserer på fart – jo højere jo bedre. Dette er imidlertid ikke et mål for SSBNs, idet det her gælder om at bevæge sig rundt neddykket i det skjulte og forblive uopdaget. Disse enheders opgave er jo at skulle overleve et ”first strike” mod deres hjemlande for derefter at kunne gengælde mod aggressoren. En SSBN i et patruljefelt vil derfor kun bevæge sig rundt med ganske lav fart. Hvis der detekteres et eller andet interessant vil SSBN’en ikke ”gå ind for at kigge” men derimod straks søge væk – men stadig med så lav fart, at den ikke kaviterer og derved øger risikoen for opdagelse.

Samme princip gælder for anvendelse af våben fra SSBN’er (bortset fra de ballistiske missiler, naturligvis). Enhver anvendelse af våben vil kunne afsløre en ubåd (støj fra vandfyldning samt åbning af torpedorør, støj fra skudafgivelsen samt våbnets egenstøj i vandet), hvorfor en SSBN kun vil anvende våben i selvforsvar. Det er også derfor man ikke ser offensive taktiske våben som f.eks. cruise missiler i stil med TOMAHAWKs ombord på SSBN’er - men udelukkende våben til selvforsvar.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2017, 23:11

Jeg er stadig imponeret over at de har kunne sejle så hurtigt, det er og bliver et skod design til at sejle uddykket med.
Neddykket er en anden sag, og det er vel kun hvis man vil stikke af at man kan bruge hastighed til noget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af ReneKJ » 21. jul 2017, 23:44

Oscar123 skrev: Samme princip gælder for anvendelse af våben fra SSBN’er (bortset fra de ballistiske missiler, naturligvis). Enhver anvendelse af våben vil kunne afsløre en ubåd (støj fra vandfyldning samt åbning af torpedorør, støj fra skudafgivelsen samt våbnets egenstøj i vandet), hvorfor en SSBN kun vil anvende våben i selvforsvar. Det er også derfor man ikke ser offensive taktiske våben som f.eks. cruise missiler i stil med TOMAHAWKs ombord på SSBN’er - men udelukkende våben til selvforsvar.
Jeg syntes at have læst at man er begyndt at ombygge dem til at medfører krydsermissiler i stedet for ICBM?
Men så er deres rolle selvfølgeligt ændret en del.

De gamle missilsiloer får monteret sådan et modul der indeholder flere krydsermissiler.
vls closeup 7 missiles.jpg
vls closeup 7 missiles.jpg (35.39 KiB) Vist 8165 gange

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 21. jul 2017, 23:51

Hvad er meningen med ham den bevæbnede vagt der står bagerst i tårnet på ubåden?? Er de bange for der kommer en båd forbi og hugger den?? :fun:

Det er den nederste video med helikopteren der flyver henover den..http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-07-2 ... -fra-polen
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Oscar123 » 22. jul 2017, 00:20

ReneKJ skrev:Jeg syntes at have læst at man er begyndt at ombygge dem til at medfører krydsermissiler i stedet for ICBM?
Men så er deres rolle selvfølgeligt ændret en del.
Det er faktisk ganske korrekt.

I forbindelse med START II aftalen i 1992 (Strategic Arms Reduction Treaty II) blev det aftalt, at de to supermagter fra år 2002 “kun” måtte besidde 14 stk. SSBN’er hver.

I stedet for at skrotte dyrt isenkram ombyggede begge nationer et antal SSBN’er til andre formål, herunder til SSGN’en med “guidede” missiler (dvs. cruise missiler som f.eks. TOMAHAWK) i stedet for ballistiske missiler. Amerikanerne ombyggede et antal ældre OHIO-kl. ubåde til denne nye type – og på typisk amerikansk vis gik de ”all in” og det lykkedes dem at få plads til 154 stk. TOMAHAWK missiler på hver ubåd (..!). Dette høje antal blev opnået ved at benytte cannisters med 7 stk. TOMAHAWK missiler i 22 af de 24 rør. De to sidste rør blev brugt til elektronik.

Russerne ombyggede et antal af deres Project 667M SSBN’er (YANKEE-kl.) til SSGN, idet disse udstyredes med hver 12 stk SS-NX-24 cruise missiler med nukleare warheads (6 på hver side). Disse missiler var ganske store og for at få plads til dem var man nødt til at lave en udbygning på hver side af ubåden. Denne version fik NATO kodebetegnelsen YANKEE SIDECAR (se billede).

Både de ombyggede OHIO-kl. og YANKEE-kl. er efterhånden forældede og er under udfasning.
YANKEE SIDECAR.jpg
Timber skrev:Hvad er meningen med ham den bevæbnede vagt der står bagerst i tårnet på ubåden?? Er de bange for der kommer en båd forbi og hugger den
Det er ganske normal procedure at have bevæbnet vagt tørnet til ved passage af ”særlige områder” hvor man ikke selv er i fuld kontrol over hvad der færdes omkring en. Hvis du ser nærbillederne af krydseren vil du også se flere bemandede TMG’er på den.

Danske krigsskibe gør præcis det samme ved f.eks. passage af Suez kanalen og lignende spændende steder, hvor der kunne være risiko for hurtigt opkommende trusler.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af ReneKJ » 22. jul 2017, 08:35

Timber skrev:Hvad er meningen med ham den bevæbnede vagt der står bagerst i tårnet på ubåden?? Er de bange for der kommer en båd forbi og hugger den?? :fun:
Jeg tror nærmere de vil undgå en gentagelse af USS Cole bombningen
a small fiberglass boat carrying explosives and two suicide bombers approached the port side of the destroyer and exploded
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Cole_bombing

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Lassescout » 22. jul 2017, 16:00

Jeg er ved Storebæltsbroen i Korsør nu. Najaden og Diana er foran U båden, og de passerer under broen nu. U- båden er KÆMPESTOR ! Jeg kører over broen mod Fyn om 5 minutter. Så kommer det nok til at passe at jeg kan se ned på ryggen af bæstet.

Jeg gør lige "reportagen" fra broen færdig:

Jeg kørte fra Odense ca. 17.55 og ankom til vestbroen med retning mod Korsør ca. 18.10. Først fik jeg øje på krydseren. Den ser speciel ud med en ret høj overbygning strittende af antenner. Og så fik jeg øje på U-båden et stykke bagved krydseren. WOW den virkede ENORM. Begge skibe var stadig langt væk, men U-båden virkede bare usandsynligt stor. Jeg kører over broen hver dag og er vant til at se skibe i forskellige størrelser, F.eks. er Tripple E-skibene fra Mærsk altid et imponerende syn, men dette var tæt på at være skræmmende.

Jeg kørte stille og roligt over broen, og sjovt nok virkede det som om U-båden blev mindre undervejs. Det skyldtes nok at vinklen ændredes så jeg så den forfra istedet for fra siden, men jeg overvejede også om de evt. trimmede den til at ligge lidt lavere for at få mere af skruerne under vand?

Efter betalingsanlægget tog jeg første frakørsel og holdt stille ved cafeteriet i 10-15 minutter for at give gruppen tid til at komme nærmere broen. Det var der jeg lige skrev ovenstående indlæg på forum kl. 18.31 (ikke 17.31 som der står). Så kørte jeg igennem betalingsanlægget igen og ud på broen med retning mod Fyn.

Timingen var god, og nu kunne jeg kigge ned på U-båden rigtig tæt på. Den har ganske rigtigt en noget arret overflade hvor man tydeligt kan se "kaklerne" den er beklædt med. Den virker i grunden grim og slidt, og det er grumt at tænke på, hvad det ville have betydet hvis den nogensinde havde affyret sin last under den kolde krig. Jeg ved det var dumt, men jeg kunne ikke dy mig for lige at tage et hurtigt billede ud af vinduet med telefonen. Billedet er utydeligt og man kan slet ikke fornemme størrelsen eller den grumme stemning af dommedag der hviler over U-båden.

Jeg var hjemme igen ca. kl. 19, så hele udflugten varede kun godt en time. Det er den tredje U-båd jeg har set fra broen, men helt klart den største oplevelse. Fy for fanden en maskine, lad os ikke håbe verden nogensinde igen bygger den slags grej.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af ESAF » 22. jul 2017, 20:05

Lassescout skrev:...men jeg kunne ikke dy mig for lige at tage et hurtigt billede ud af vinduet med telefonen. Billedet er utydeligt og man kan slet ikke fornemme størrelsen eller den grumme stemning af dommedag...
Må vi se billedet? :)
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Lassescout » 23. jul 2017, 12:52

OK, her er det. Det yder som sagt slet ikke oplevelsen retfærdighed, men prøv at zoome ind på speedbåden til højre, så får man et vist indtryk af størrelsesforholdet.
Vedhæftede filer
U-baad.JPG
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 23. jul 2017, 21:44

Fandt lige en video af passagen på Youtube.. Noget af det er vist fra TV2 Nyhedernes helikopter.. Der kan man virkelig få en fornemmelse af størrelsen... :shock:


youtu.be/lPC-R6F89GY
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Elbæk » 24. jul 2017, 08:36

Man må føle sig pænt lillebitte når man ligger i sit Diana klasse yoghurtbæger så tæt på sådan en panserhval, Ivan...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Flugteren » 24. jul 2017, 09:41

Elbæk skrev:Man må føle sig pænt lillebitte når man ligger i sit Diana klasse yoghurtbæger så tæt på sådan en panserhval, Ivan...
Når, og tja, det danske skib har jo et par 12,7 mm, så de kan da bare lige prøve på lidt vrøvl :getout:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Timber » 24. jul 2017, 11:17

Flugteren skrev:
Elbæk skrev:Man må føle sig pænt lillebitte når man ligger i sit Diana klasse yoghurtbæger så tæt på sådan en panserhval, Ivan...
Når, og tja, det danske skib har jo et par 12,7 mm, så de kan da bare lige prøve på lidt vrøvl :getout:
Nu ligger det jo ikke til dansk natur at være aggressiv... I stedet løfter vi pegefingeren og siger et højt og tydeligt ..FYYYYYY...- Og så kan de ellers lære det, atomubåd eller ej... :blink: :fun: :fun:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af Lassescout » 24. jul 2017, 12:07

Jeg er sikker på, at TMG´erne på både de danske patruljefartøjer og på selve U-båden har tilstrækkelig ildkraft til at imødegå den trussel de er sat til at imødegå: en glasfiberjolle fuld af sprængstof og selvmordsbombere. Jeg håber også, at alle de civile i småbådene der fulgte med ved hvor tæt på de må gå. Ellers kunne der godt komme civile tab på grund af dumhed og overmod :cry: .

Det er lidt fjollet at sammenligne TMGérne med den ildkraft U-båden ellers besidder eller besad. De to ting har intet med hinanden at gøre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Typhoon-ubåd i dansk farvand

Indlæg af ReneKJ » 24. jul 2017, 12:33

Lassescout skrev:Jeg er sikker på, at TMG´erne på både de danske patruljefartøjer og på selve U-båden har tilstrækkelig ildkraft til at imødegå den trussel de er sat til at imødegå: en glasfiberjolle fuld af sprængstof og selvmordsbombere. Jeg håber også, at alle de civile i småbådene der fulgte med ved hvor tæt på de må gå. Ellers kunne der godt komme civile tab på grund af dumhed og overmod :cry: .

Det er lidt fjollet at sammenligne TMGérne med den ildkraft U-båden ellers besidder eller besad. De to ting har intet med hinanden at gøre.
Jeg er enig, mon ikke patruljefartøjerne i lige så høj grad er der for at holde stupide danskere på afstand?
Ellers skulle der nok være nogen der fiser helt hen til den for at tage en selfie.

Hvis vi skulle ønske at sænke den så er den vel så udsat som den nogensinde bliver, en kampvogn ved kysten kunne sikkert gøre det af med den.

Besvar