Mit indtryk af Tirpiz museum:

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 40 times
Been thanked: 13 times

Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 8. aug 2017, 20:28

Lige hjemvendt efter en times besøg i Tirpiz-stillingen ved Blåvand.

Imponerende arkitektonisk nybyggeri, men begrebet skuffet er nok dækkende.

Der er udstillet en wellrod, PaK af russisk oprindelse , en pansermine og et maskingevær. Lidt unifomsgenstande og ikke meget mere.
Der var noget audiogrej, så man kan høre meget korte fortællinger om bunkeren osv, men der er kun ganske få plancher og intet spændende for nørder.

Entre 125 kr pr voksen.

Museet er i min optik ikke en udflugt værd, joo hvis jeg var interessert i arkitektur og rav.

Der er masser af plads til at udstille eller opstille plancher, som kunne gå mere i dybden med bunkerens og områdets historie.
Tirpiz kunne lære af Stevns - og Langelands forterne.
Det lugter af at pengekassen er tom i Tirpiz, siden at der ikke er udstillet mere.
Senest rettet af Refraktorius 8. aug 2017, 21:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciceret.
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Tirpiz museum

Indlæg af Marius » 8. aug 2017, 20:43

Jeg er helt enig - arkitektonisk et fantastisk flot museum, men udstillingsmæssigt en fiasko.

Eksempelvis bruger man det første kæmpe store udstillingsrum på 7-8 plancher af museets opførelse - dette skal se i lyset af, at museets baserer sig på en kanonstilling med 20 meter lange kanonløb. Et sådant kanonløb kunne beses på vej til parkeringspladsen, hvor det lå skåret ud i mindre stykker :cry:
Nuvel, det er ikke museets skyld at man man destruerede kanonerne, men det virker pudsigt at hovedattraktionen nærmest var censureret, mens lokalhistoriske banaliteter såsom det nævnte rav eller hvordan et korkbælte så ud i 30'erne fik stor bevågenhed.
Man havde dog forsøgt at kommunikere lidt om kanonstillingen i en underjordisk gang, med nogle projekterede diagrammer... men altså meget magert - min oplevelse var at man havde kørt Varde museums depot derud uden smålig skelen til udstillingsværdien.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af Refraktorius » 8. aug 2017, 21:30

tak-tik-tak skrev:...
Imponerende arkitektonisk nybyggeri, men begrebet skuffet er nok dækkende.
.....
Jeg synes desværre en del museer er ramt af, at de laver meta-fims og taler mere om sig selv, end det museet handler om.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af Bobo » 8. aug 2017, 22:22

Refraktorius skrev:
tak-tik-tak skrev:...
Imponerende arkitektonisk nybyggeri, men begrebet skuffet er nok dækkende.
.....
Jeg synes desværre en del museer er ramt af, at de laver meta-fims og taler mere om sig selv, end det museet handler om.
:???:
Jeg er bange for at man i begejstring over at tiltrække unge og andre der ikke gider musseer, giver den gas med interaktiv "gøgl" og derved glemmer dem der gerne vil vide mere. Jeg er bla. selv skuffet over det der viking noget i Jelling - jeg så ikke noget jeg ikke kunne se på nettet.
Problemet er når jeg er på et rigtig museum er jeg kun halvvejs når min kone er færdig med frokosten og har startet bilen på parkeringspladsen :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af ReneKJ » 8. aug 2017, 22:29

Bobo skrev: Jeg er bange for at man i begejstring over at tiltrække unge og andre der ikke gider musseer, giver den gas med interaktiv "gøgl" og derved glemmer dem der gerne vil vide mere. Jeg er bla. selv skuffet over det der viking noget i Jelling - jeg så ikke noget jeg ikke kunne se på nettet.
Problemet er når jeg er på et rigtig museum er jeg kun halvvejs når min kone er færdig med frokosten og har startet bilen på parkeringspladsen :smile:
Det minder mig om det nye moesgaard museum. Det virker som om man mener at udstillingsbygningen er vigtigere end det der udstilles.
Underbelyste montre, skilte nede i gulvhøjde. Jeg var ikke imponeret sidste gang jeg var der.

Jeg har det sådan set fint med interaktivitet, men arkitekturen skal fremhæve udstillingen, ikke omvendt.

Brugeravatar
Mr-Anderson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 17. jan 2013, 14:22
Interesser: 2. Verdenskrig, ammo, jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 14 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af Mr-Anderson » 9. okt 2017, 22:07

Jeg har ikke set den nye udstilling endnu. Men for 10-15 år siden havde vi altid familietur til Blåvand, hvor jeg år efter år bsøgte Tirpitz-bunkeren. 30,- i indgang, udstilling af diverse miner, film om opførslen osv. Dér var den bestemt et besøg værd. Uden for lå den omtalte kanonløb SAMT et Panzer 1/2 tårn. (Dette blev siden stjålet).

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af Parfait » 29. maj 2018, 14:36

Enig i at arkitekturen er imponerende. Men nu er det sådan set en eksisterende arkitektur (stillingen) det burde handle om. Kuplen burde man have udnyttet i udstillingen, og evt. lavet noget interaktivt grafik/augmented reality med hvordan det ville have set ud med kanon på.

Nå, men det første man kommer ind til, er den kombinerede museumsbutik og bilettering, hvor kvinder, børn og andet godtfolk går rundt og ser på Hay-puder, ravsmykker, og andet godt.

Jeg måtte allerede her kraftigt undertrykke en impuls til at heile højlydt*, for at bibringe omgivelserne en udstillingsrelevant stemning.

Dernæst går man ned i en ravudstilling - hvor jeg så ikke kunne undertrykke min impuls til at sige What the f....

Selve udstillingen er en rekreation af bunkers inde i museumsbygningen, af værelser som man levede i dengang, osv. Men der er desværre lidt for lidt reelt indhold efter min smag.

Der er ingen tvivl om at de arktitektonisk har lavet et enormt flot museeum, som er direkte integreret og blender i med klitlandskabet. Men i forhold til det gamle Tirpitzmuseeum, synes jeg at det nye er ringere. Dengang brugte man mere direkte den gamle bunkerbygning, og der var bl.a. video med tyskere der havde været tjenestegørende i stillingen projiceret på væggene, hvor de fortalte om deres oplevelser - og personlige holdning til Hitlers projekter.

Det gode er at de har masser og plads, og med tid kommer der forhåbentligt mere (relevant) indhold på museet.

Mvh Jakob

*) Ja, fandme så. Og nej, jeg er SLET IKKE til den slags rent politisk. Det er humoristisk ment. Jeg er en slags socialdemokrat. Men, konceptet trænger til opposition, og det virker bare så fladt at en udstilling om et relica fra verdenshistoriens største konflikt skal søbes ind i tyske turisters beundring af ravsmykker, og speltmødres diskussion af et eller andet knækbrød der sælges i shoppen.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af HHC » 31. maj 2018, 06:24

Min søn på 12 er noget så enig, det var alt for interaktivt til ham.
Dertil skal siges at knægten er ordblind.
Da jeg kom hjem efter ham og moderen havde været der lød beskeden: far skal du se det, så bliver det uden mig.

Zeppeliner muserumet er en del bedre, og der VIL han gerne hen igen
Men de fik også en rundvisning af de frivillige som sagde spar to til det meste

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af Parfait » 31. maj 2018, 09:48

HHC skrev:
31. maj 2018, 06:24
Min søn på 12 er noget så enig, det var alt for interaktivt til ham.
Dertil skal siges at knægten er ordblind.
Da jeg kom hjem efter ham og moderen havde været der lød beskeden: far skal du se det, så bliver det uden mig.

Zeppeliner muserumet er en del bedre, og der VIL han gerne hen igen
Men de fik også en rundvisning af de frivillige som sagde spar to til det meste
Googlede det lige. Jeg tror jeg vil en tur til Zeppeliner museet, nu :-)

Hvis man havde resourcerne, kunne man gøre noget lignende på Tirpitz.

Der er næsten ingen grænser for hvad man kunne vise frem indenfor rammerne af emnet, og nogle ting kunne man endda lade folk røre ved! Hvilke drengebørn ville ikke elske det! På tøjhusmuseet havde de engang en udstilling om Afghanistan, hvor der var et MG sat op (men låst fast), som man kunne røre ved. Her kunne det være:

- Uniformer for tysk kystartilleri (eller replicas af disse)
- Rifler, MGs, mv. der har været anvendt til befæstningen
- Arbejdstøj og værktøj anvendt af danske arbejdere
- Artillerigranater
- Osv, osv.

Der er en helt hal fyldt af rav, som man kunne putte de her ting ind i. Det vil naturligvis koste i anskaffelse, og det er nok problemet.

Mvh Jakob

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af ESAF » 2. jun 2018, 05:42

Jeg synes ofte at museer i dag er noget lort. Da jeg var dreng var de noget ved.
Et par steder som jeg stadig mener er interessante er;

Husqvarna museet i Huskvarna, Sverige - skidespændende, især deres motorafdeling og den gamle våbensmedje. Jeg ankom engang sammen med en kammerat, på en motorcykeltur, efter lukketid men blev lukket ind og fik den store rundvisning af kustoden som havde været Ole Olsens speedwaytræner i de onde gamle dage og derfor havde en blødt og nostalgisk punkt for Danmark.

Malmøs teknikkens og søfartens hus, et af de fedeste museer jeg har besøgt. Alt fra hjemmebrænding til HMS U3 fra start-40erne, en lækker sag fra Kockums fabrikker, man kan endda få lov at kravle rundt i hende og råbe „Tiefer, LI, tiefer! Das muss das Boot abkönnen!!!”
13DB22C1-8425-4F4F-8FE3-E76FDF40ACAB.jpeg
13DB22C1-8425-4F4F-8FE3-E76FDF40ACAB.jpeg (68.6 KiB) Vist 9612 gange
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af HHC » 14. jun 2018, 21:09

Knægten er også vild med Ålborg garnisionsmuserum.
Netop af den grund man må røre våben.

Ang den Afganistan udstilling så Varde et netop et hit da drengene kunne røre ved sagerne

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Mit indtryk af Tirpiz museum:

Indlæg af Parfait » 15. jun 2018, 16:59

Det var en mere til listen, HHC. Tak for det :smile:

Hvis du kommer til Bornholm, så kan jeg anbefale Forsvarsmuseet i Rønne. Det er dog en del år siden jeg var der sidst, så kan ikke helt huske hvor meget man kan røre ved tingene, men der er i det mindste dejligt med våben og ting at se på.

Mvh Jakob

Besvar