Et par sjove britiske P37 "sanitetstasker" (med bonus)

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Et par sjove britiske P37 "sanitetstasker" (med bonus)

Indlæg af Elbæk » 21. aug 2017, 14:47

MedicBags001.jpg
MedicBags002.jpg
MedicBags003.jpg
Et par britiske P37 small packs konverteret til medic bags, købt af nogle nordmænd på CMS (nordmændende overtog en masse fra briterne efter anden verdenskrig - og anvender dem stadig i deres køretøjer).
Jeg manglede egentlig ikke, men den ene lignede indisk fremstillet canvas, begge tasker har tydelige stempler, læderstropperne så spændende ud og jeg fik forhandlet mig til en ok pris.

Den venstre er stemplet AD 1942 og er, så vidt jeg kan læse mig til, indisk fremstillet. Den er også interessant fordi medic symbolet er malet på klappen og ikke på selve tasken.

Den højre er stemplet M-1943 og er fremstillet i Storbritannien, men har hvad der måske er et, desværre utydeligt, australsk arsenalstempel.

Alt sammen grund nok til at taskerne er spændende. Men, læderstropperne er det allermest spændende; de er britiske P39 krydsseler til P39 læder basis. Desværre ikke et sæt - men stadig nærmest åndssvagt sjældne. Af delene i P39 sættet, er de langt de sjældneste. Sjældne måske fordi de netop blev genbrugt som taskeremme o.lign. og derved, for de flestes vedkommende, gik til.

Det er ikke usædvanligt at se small packs konverteret til anden brug - og det mest almindelige af disse er sanitetstaske. Siden taskerne er forsynet med P39 stropper, er det nærliggende at antage at konverteringen er foretaget i England og ikke i Norge. Hvornår konverteringen er foretaget er umuligt at sige med sikkerhed, men i forberedelserne op til D-Dag blev der konverteret en del grej på denne måde - det er ikke svært at forestille sig at et lyst hoved er kommet i tanke om at genanvende de P39 stopper man havde på lager som taskeremme.

P39 webbing blev, i et forsøg på at følge med forsvarets (af åbenlyse årsager) voldsomt stigende behov for materiel, introduceret som et alternativ/supplement til P37 webbing. Man regnede med at have rigeligt med læder til rådighed (man skulle nok have konsulteret landbrugsministeriet lige der) endvidere er et P39 sæt hurtigere at fremstille og kræver mindre metal end et P37. Indledningsvis bestilte man en million sæt P39, hvor mange der rent faktisk blev leveret vides ikke. En stor fejl ved P39 sættet var at det ikke kom med en taske, så behøvedes en blev en P37 small pack udleveret. P39 blev aldrig anvendt af frontlinepersonel, i stedet blev de leverede sæt anvendt til træningsbrug, af trænpersonel bag fronten og udleveret til Home Guard enheder.

Nogen gange skal man huske at købe når noget ser "sjovt" ud. Havde jeg ikke købt, ville det have ærgret mug gul og blå at opdage hvad jeg var gået glip af.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Et par sjove britiske P37 "sanitetstasker" (med bonus)

Indlæg af Patrone » 23. aug 2017, 15:13

Det er virkelig skarpt set med de P39 krydsseler. Fed historie/teori om krigens situation om mangelvare og genbrug, som der garanterert er mange tilfælde af, hvis man holder et øje åbent efter det :)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Et par sjove britiske P37 "sanitetstasker" (med bonus)

Indlæg af Elbæk » 30. okt 2017, 20:56

P39Belt001.jpg
P39Belt002.jpg
Svineheldigt fund i en dansk militaria køb/salg/bytte gruppe på Facebook; et bælte til P39 læder webbing. Anvendt bl.a. af Homeguard enheder.
Givetvis kommet til Danmark med de bunker af "aflagt" britisk grej vi blev formået til at aftage lige efter anden verdenskrig, efter at briterne vare slæbt af med det meste af tyskernes efterladte udstyr.
Standen er rigtig god, ikke mindst sjældenheden og materialets forgængelighed taget i betragtning.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar