ID på gammel læderjakke

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

ID på gammel læderjakke

Indlæg af Patrone » 26. aug 2017, 20:27

Jeg ligger inde med denne læderjakke, som tydeligvis har oplevet lidt af hvert i sin tid. Spørgsmålet er så bare hvád den har oplevet? Jeg vil derfor gerne høre NVF-panelet om lidt historik på denne jakke, og herunder om den muligvis kan have gjort krigstjeneste under 2. verdenskrig, mere specifikt i RAF?

Jeg købte jakken på et marked nær kystbyen Paignton (Sydengland) for 20 år siden. På jakken er der påført nitter og påsyet MC-relaterede mærker, og på ryggen kan det anes at der har været påmalet/limet det engelske områdenavn ”Devon” udført med gotiske bogstaver. Der er ingen officielle stempler, mærker eller tekst på jakken, men lynlåsene (som jo kán have være delvist udskiftet over tiden) er af 2 eller 3 forskellige producenter.
Lynlås i begge lommer samt højde ærme: YKK
Lynlås i venstre ærme: ?
Lynlås som lyner selve jakken: CLIX
Der er huller/mærker i jakken, som vidner om tidligere påsyninger.

Nogle der kan gøre mig klogere på denne jakke?

Hilsen Patrone
IMG_7771.jpg
IMG_7779.jpg
IMG_7772.jpg
IMG_7773.jpg
IMG_7774.jpg
IMG_7775.jpg
IMG_7776.jpg
IMG_7777.jpg
IMG_7780.jpg
IMG_7781.jpg
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: ID på gammel læderjakke

Indlæg af Elbæk » 26. aug 2017, 23:51

Jeg havde en kort periode hvor jeg syntes det var sjovt at restaurere vintage læderjakker...

YKK lynlåsen er japansk - grundlagt i 1934, men ikke almindelige i Europa før efter krigen.

Clix lynlåsen er britisk - og typisk for læderjakker fra 60'erne og 70'erne.

Kunststof foret siger også 1960 og fremefter (kán godt være tidligere dog).

Stilmæssigt er det en typisk britisk motorcykeljakke som de så ud fra slut 40'erne til op i 80'erne.

Nitterne på kraven er fra før de hule pyramideformede dekorationsnitter. De ligner rent faktisk nitter til hundehalsbånd. Det antyder at jakken snarere er fra 60'erne end 70'erne. Sjovt at se at nitterne er blevet fjernet flere steder. Det britiske politi var ikke vanvittigt glade for nitter på læderjakker, placeret steder hvor de egnede sig som våben eller hvor de udgjorde en fare hvis man væltede ind i folk. Der var også regler for hvor lange man tolererede at nitterne var.

Standen er desværre kammet over fra "patineret" til "smadret".
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: ID på gammel læderjakke

Indlæg af Patrone » 27. aug 2017, 17:21

Tak for grundig gennemgang Elbæk :)
Så vil jeg kalde jakken en "cafe-racer" jakke, og lige så stille lede videre efter en rigtig WW2-flyverjakke.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Slettet bruger

Re: ID på gammel læderjakke

Indlæg af Slettet bruger » 27. aug 2017, 19:41

Elbæk skrev:helt vild viden om jakke lige fyret af.
:respekt: :respekt:

de jeg læste det første indlæg tænkte jeg, det der sku nok ikke nogen der ved her på forum og der kommer nok lidt vilde gæt.

så fyrer du bare den vildeste genemgang nærmest som om du var læder jakke historiker, det fandme vildt hvad der er folk der ved på dette forum :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: ID på gammel læderjakke

Indlæg af Elbæk » 27. aug 2017, 22:01

Patrone skrev:Tak for grundig gennemgang Elbæk :)
Så vil jeg kalde jakken en "cafe-racer" jakke, og lige så stille lede videre efter en rigtig WW2-flyverjakke.
"Café-racer" er ikke helt galt. Eller "rocker" eller "greaser". (U-)kært barn havde mange navne.

Vilde unge med hang til læderjakker, motorcykler, rockmusik, alkohol og autoritetsfornægtelse.

Det er en fed jakke, som ville egne sig godt til at blive rammet ind.

Rigtige flyverjakker fra anden verdenskrig er der langt imellem - og desværre er rigtig mange af dem, som er til salg via. "mainstream" kanaler, forfalksninger. Det er en jungle at finde rundt i - personligt opgav jeg den for flere år siden.

Skal du have en god repro, kan jeg anbefale http://www.uswings.com - jeg har selv en af deres (nu desværre udgåede) Indiana Jones jakker i gedeskind. Jeg har selv været tæt på at bestille en B3 fra dem flere gange.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: ID på gammel læderjakke

Indlæg af Patrone » 30. aug 2017, 09:20

100% enig Cardude :)
Jakken hár faktisk nærmest været i glas og ramme, i det at jeg i en periode har haft den udlånt som udstillingsgenstand til en café i Berlin.

I min søgen efter viden omkring jakken, kom jeg via google forbi flere eksempler på engelske flyjakker der i 50-60érne var blevet "omskolet" til brug i autoritetsfornægtelsens læderklædte mc-rækker. Muligvis endda i enkelte tilfælde båret af samme person, som under krigen fløj i pendulfart over den engelske kanal iført jakken.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Besvar