Identifikation af medalje / vedhæng

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Wildlife » 1. okt 2017, 11:04

Hej Folkens
Min svigermor har denne dims liggende og spurgte om jeg vidste hvad det var.

Så tænker jeg at jeg hellere må spørge en voksen, dvs jer :)

Pladen med CX er ca 2 x 1 cm. Der står intet på bagsiden af den.

Hvad er det for en fisk?
Vedhæftede filer
2017-10-01 11.07.33.jpg
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

JAL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. mar 2017, 14:11
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Dianalund
Has thanked: 68 times
Been thanked: 6 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af JAL » 1. okt 2017, 11:47

En hurtig google-søgning giver dette:

http://kongehuset.dk/menu/nyheder/histo ... e-emblemet

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Johs » 1. okt 2017, 11:51

Gætter på det er 10talles 70 års fødselsdag der fejres.

10tallet er født 26. september 1870.
Som knægt hade jeg stor glæde af, at kongen først hade fødselsdag dagen efter mig :rock:
– hilsen Johs

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Centurion » 1. okt 2017, 11:57

Det er et "kongemærke", solgt i forbindelse med kong Christian d.X´s 70 års fødselsdag i 1940.
Fremstillet i guld eller sølv med pålagt emalje. Værdi nogle få hundrede kroner.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Elbæk » 1. okt 2017, 12:21

Kongemaerker.jpg
Kongemaerker.jpg (253.42 KiB) Vist 11010 gange
Det er ganske korrekt et såkaldt kongemærke udgivet i forbindelse med Christian d. 10. 70 års fødselsdag i 1940 og fremstillet mellem 1940 og 1945. I 1945 blev udgivet et identisk mærke (med 1945 i stedet for 1940), som var i produktion indtil kongens død i 1947.

Kongemærket blev, under besættelsen, båret som et symbol på dansksindethed og troskab mod kongen - og som en stille protest mod den tyske besættelsesmagt. Kongemærket var et af de få "modstands symboler" som besættelsesmagten tolererede - nok mest fordi dets udbredelse gjorde det praktisk umuligt at gribe ind overfor.
En anden populær protest var at bære den lille "kongesangbog" synligt i brystlommen.

Dit mærke er et "damemærke" ophængt i kæde fra en bjælke. Der fandtes også et "herremærke" til knaphul/revers. Det skal siges at "damemærket" også blev båret af mænd, navnlig på overfrakken.
Der blev også fremstillet slipsenåle, manchetknapper, mærker med nålen bagpå, ringe, mm. Men, der er uklarhed om hvorvidt disse versioner var "officielle" eller modificerede af tredjepart.

En "fattigmands" udgave af kongemærket fandtes også, fremstillet af en 2 kr. mønt, enten som reversmærke eller vedhæng til halshæde. Disse var officielt ulovlige at fremstille, men blev tolereret.

Herremærket på billedet har tilhørt min farfar og de to damemærker min mormor og oldemor på min mors side. "Fattigmandsmærket" kommer fra min mors side i familien, muligvis fra min morfar. Den ene af *kongesangbøgerne" har tilhørt min kærestes oldemor på hendes mors side.

I dag lader kongemærket forresten til at være blevet moderne igen, i en snæver kreds af national- og socialkonservative politikere :hmm:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af C-X » 1. okt 2017, 12:23

De var forud for deres tid, med hædringen af undertegnede :thumbup:

Mit komme har været længe ventet. :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af DB89 » 1. okt 2017, 12:27

Et eller andet sted har jeg vist "herremærket" i guld/gul liggende, dog med noget patina.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Refraktorius » 1. okt 2017, 18:33

Elbæk skrev:...
En "fattigmands" udgave af kongemærket fandtes også, fremstillet af en 2 kr. mønt, enten som reversmærke eller vedhæng til halshæde. Disse var officielt ulovlige at fremstille, men blev tolereret.
...
Det kan godt være det er "fattigmands", men det er alligevel et sejt stykke løvsavsarbejde!
:thumbup:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Elbæk » 1. okt 2017, 21:21

Refraktorius skrev:
Elbæk skrev:...
En "fattigmands" udgave af kongemærket fandtes også, fremstillet af en 2 kr. mønt, enten som reversmærke eller vedhæng til halshæde. Disse var officielt ulovlige at fremstille, men blev tolereret.
...
Det kan godt være det er "fattigmands", men det er alligevel et sejt stykke løvsavsarbejde!
:thumbup:
Absolut :thumbup:

Jeg brugte lidt tid på at forsøge at samle lidt information om kongemærker fremstillet af mønter for nogle år siden (mine arvende kongemærker var for alvor kimen til min interesse for anden verdenskrig). Der var ikke meget at finde - mest anekdoter.

Mærkerne findes i flere forskellige variationer iht. hvor meget af møntens overflade man har bibeholdt. På en del er teksten "Kongen af Danmark" bibeholdt.
Der er store variationer i kvaliteten af arbejdet, men de fleste er faktisk rigtig pæne.
Jeg har hørt om at der skulle findes samtidige afstøbninger (i både hvidt og gult metal) af disse mærker, men jeg har aldrig set et, hverken i virkeligheden eller på billede.

Grundet deres (i praksis; mest "i princippet") ulovlighed findes der ingen optegnelser over hvem der producerede disse mærker. En del har helt sikkert været fremstillet hjemme ved køkkenbordet - men den mængde som eksisterer, fordrer at de også være blevet massefremstillet. Variationerne antyder at der har været mere end en større producent, men om det er to eller ti er ikke til at sige.
Én af historierne er at man kunne vinde dem som præmier i div. boder i Tivoli og på Bakken - det mener bl.a. min far at kunne huske fra sin barndom efter krigen (han er født i '46).
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Refraktorius » 1. okt 2017, 21:35

Det kunne sagtens være lavet som "hjemmeindustri" til at supplere den øvrige indkomst.
Der skal ikke andet til end en løvsav og en saveplade (eller hvad den der dims man spænder på bordet nu hedder, så er bi-indtægten på vej).

Det er forøvrigt ikke længere ulovligt at ødelægge mønter, og har ikke været det i mere end 20 år.

Edit: Næsten 30 år. Den sidste lov der forbød det, var møntloven af 1972, og den blev ophævet ved møntloven af 1988 (LOV nr 817 af 21/12/1988).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Elbæk » 1. okt 2017, 22:32

Den type indkomstsupplerende hjemmeindustri var meget almindelig tidligere.

Min farmor og min fars hjemmeboende søstre samlede reklamenøgleringe (og senere -kuglepenne) hjemme ved køkkenbordet i 60'erne og 70'erne.
Med et bestemt tidsinterval mødte min farmor op og fik udleveret materialer samt afleverede de færdigsamlede produkter som hun - efter kvalitetskontrol og optælling - blev afregnet for. Man kunne også vælge at få sendt materialerne og sende de færdige produkter ind, men udgifterne til forsendelsen blev taget af ens løn. De kvalitetskrav som de afleverede produkter blev godkendt efter var, meget belejligt, noget højere end de kvalitetskrav man stillede til de varer man afleverede til den endelige kunde - så man blev aldrig betalt for alt hvad man afleverede af salgbare produkter. Endvidere hæftede man selv for alt spild.
Alt halvfabrikata kom udefra - og med produktionsdelen henlagt til folks private hjem, med folk i rollen som "underleverandører" frem for ansatte i virksomheden, var udgifterne til lokaler og personale stærkt begrænsede. Det gav nogle åbenlyse fordele, som virksomhedsejer, at have folk som "underleverandører" frem for ansatte iht. ens forpligtelser som virksomhedsejer. Desuden var man, på denne måde, relativt urørlig af ting som fagforeninger og arbejdstilsynet.
Denne produktionsform havde flere uheldige sider; først og fremmest fristede den økonomisk dårligt stillede familier til at holde børn hjemme fra skole for at lade dem indgå i produktionen (man kunne oftest få udleveret lige så mange materialer som man kunne samle) - og der var ingen kontrol med de materialer som der blev arbejdet med. Bl.a. blev der, i div. montageopgaver (f.eks. de omtalte nøgleringe), anvendt en del lim og tungmetalholdige malinger som bestemt ikke egnede sig til at man sad over det i et uventileret rum i flere timer - og som selv dengang ville have stillet krav til produktionsforholdene og sikkerheden på en egentlig fabrik.
Produktionsformen ebbede ud i slut 70'erne, inden der for alvor kom fokus på dens uheldige effekter - ganske enkelt fordi opgaverne blev overført til (først) Sydeuropa og (Senere) Asien.

Kongemærkerne fremstillet af mønter kan meget vel være fremstillet efter en lignende forretningsmodel, i hvert fald en del af dem. Jeg har også læst et sted at de skulle have været populære sløjdprojekter i folkeskolen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Re: Identifikation af medalje / vedhæng

Indlæg af Henning » 3. okt 2017, 16:11

Kongemærket er udført af Georg Jensen er er stemplet 925 i sølv indhold. Mærket i guld er temmelig sjældent, og mig bekendt kun fremstillet i ganske få eksemplarer.
Fattigmandsudgaven (om man må bruge det udtryk om husflid) varierer, som det nævnes, meget.
Jeg har (hvis det lykkedes) indsat et billede, af de to varianter. Måske man kan ane fabrikandt stemplerne på damemærket, som ligger "omvendt".
Vedhæftede filer
konge.jpg
konge.jpg (29.19 KiB) Vist 10773 gange

Besvar