Id. Af rensesæt ?

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Browning425 » 1. nov 2017, 20:39

Er der nogen der ved hvad dette rensesæt har været brugt til , det ligner lidt militær udrustning .
Det er kommet fra en antikhandler i sverige
Vedhæftede filer
20171101_193723.jpg
20171101_193744.jpg
20171101_193805.jpg
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Id. Af rensesæt

Indlæg af Fredericianer » 1. nov 2017, 20:39

Det ligner meget den til Gevær M/75
Never confuse verbosity with veracity.

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Id. Af rensesæt

Indlæg af Browning425 » 1. nov 2017, 20:50

Wow , det var hurtigt :NVFrules:

Hvad kaliber er det mon ?
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Id. Af rensesæt

Indlæg af FrederikF » 1. nov 2017, 20:57

7,62/.308
M75 er 7,62x51NATO ("="308win)

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Id. Af rensesæt

Indlæg af Browning425 » 1. nov 2017, 21:10

Ok . Så går jeg ud fra at børsterne er til gas systemet .
De er for tykke til 7.62 mm .
Jeg søgte lidt på google , det er helt sikkert
Til gevær M75 .

Takker mange gange :smile:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af FBN » 1. nov 2017, 21:14

Næ børsten er skam til piben :giggle:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Id. Af rensesæt

Indlæg af Hønsetyv » 1. nov 2017, 21:23

Browning425 skrev:Ok . Så går jeg ud fra at børsterne er til gas systemet .
De er for tykke til 7.62 mm .
Jeg søgte lidt på google , det er helt sikkert
Til gevær M75 .

Takker mange gange :smile:
Hmmm M75/G3 er roller delayed blow back og af direkte afstamning af STG45.
At børsten er lidt stor er så den kan kratte i de flutede kammer som er specielt for H&K rifler.

Billede

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Langenge » 1. nov 2017, 22:05

Men der hvor kluden ligger, skal der ligge endnu en børste, og ikke en klud.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Tools
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 16. nov 2007, 18:52
Interesser: Militære håndvåben.
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Tools » 1. nov 2017, 22:08

Der mangler en børste i det rensesæt, en noget tyndere med messingbørster i midten. Den tykke var ment som indsmøring og ikke særlig vellykket, et oliebad var hovedreglen når den kom fri af piben.

De mere fingernemme fandt ud af at bruge den tykke til at få det værste ud af kammeret. Senere kom der en decideret kammerbørste, meget lig den der var på uværktøjet til M/50, og børster i messing.
"A sword is defensive or offensive depending on which end is pointed at you".
Aristide Briand, 1930

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af FrederikF » 1. nov 2017, 22:10

Jeps - to børster. En ren stiv nylon. Og en stiv nylon med kraftig broncebørste på den midterste tredjedel - denne børste var super god at rense i bund med.
Jeg har godt nok gået mange km med sådan et sæt i lommen:))

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Browning425 » 1. nov 2017, 22:34

Super ! Tak for info :razz:
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Hønsetyv » 1. nov 2017, 22:36

Et trick de brugte i '85 når de ville bolle os var en lillefinger op i kammeret og så sige det er jo olieret og beskidt.
Lige indtil jeg begyndte at bruge lugtfri terpentin til at rense kammer med. De fandt aldrig ud af hvordan jeg snød men de vidste jeg snød :-)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af FrederikF » 1. nov 2017, 23:02

Yessir lugtfri terpentin er sweet. Vi brugte rå mængder motorrens og lange varme bade.
Efterfulgt af en mikroskopisk mængde god syrefri olie - umiddelbart før inspektion.
(Jeg husker stadig alle de bumser jeg fik på brystet af at løne rundt i 14 dage med en olieindsmurt tom enliters youghurt karton på brystet under skjorten (skulle kunne fremvises på forlangende). En velfortjent straf for at opbevare en tom beholder til mad på værelset under inspektion. Utroligt hvad sådan et sæt bringer frem af glade ungdomsminder.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Mapzter » 1. nov 2017, 23:09

Hønsetyv skrev:Et trick de brugte i '85 når de ville bolle os var en lillefinger op i kammeret og så sige det er jo olieret og beskidt.
Brugt både før og efter '85 :smile:
Den type inspektion er/var en af grundene til at våben udleveret til værnepligtige bliver så udslidt, når man skal stille med et tørlagt våben så ofte som det var tilfældet. De uendelige omgange rensning hjalp heller ikke. Min første M/75 var så blankslidt, at den blev kaldt sølvpilen, og fik pynterust stort set bare man så på den.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Refraktorius » 2. nov 2017, 21:49

Ja, misforstået vedligeholdelse har smadret mange våben.
:cry:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Acer surculus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 26. jun 2010, 21:17
Interesser: Skydning
Geografisk sted: MGRS 32VNJ67700780
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Acer surculus » 21. feb 2018, 12:26

Hønsetyv skrev:Et trick de brugte i '85 når de ville bolle os var en lillefinger op i kammeret og så sige det er jo olieret og beskidt.
Lige indtil jeg begyndte at bruge lugtfri terpentin til at rense kammer med. De fandt aldrig ud af hvordan jeg snød men de vidste jeg snød :-)
Befalingsmanden bollede jer ikke ved at stikke sin lillefinger i kammeret på GV M/75. Snavset fandt han derimod i låserillerne, som de to låseruller på bundstykkets 'hoved' fastlåses i ( se nr. 7 på tegning).

Billede

De menige troede, at snavset stammede fra kammeret, som de sprittede af i timevis. :???:
Inter nanorum non pudor esse brevem

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Hønsetyv » 21. feb 2018, 20:42

Acer surculus skrev:
Hønsetyv skrev:Et trick de brugte i '85 når de ville bolle os var en lillefinger op i kammeret og så sige det er jo olieret og beskidt.
Lige indtil jeg begyndte at bruge lugtfri terpentin til at rense kammer med. De fandt aldrig ud af hvordan jeg snød men de vidste jeg snød :-)
Befalingsmanden bollede jer ikke ved at stikke sin lillefinger i kammeret på GV M/75. Snavset fandt han derimod i låserillerne, som de to låseruller på bundstykkets 'hoved' fastlåses i ( se nr. 7 på tegning).

Billede

De menige troede, at snavset stammede fra kammeret, som de sprittede af i timevis. :???:
Og der må jeg så korrigere dig, for jeg husker tydeligt de sorte striber på fingeren!
Men du var måske på en anden stue end mig (stue 5) på Antvorskov i '85?
Vi blev også bollet for skidt i stikkontakten (checket med vatpind!) og fugt indeni brusehovedet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Refraktorius » 21. feb 2018, 21:28

Acer surculus skrev:
Hønsetyv skrev:Et trick de brugte i '85 når de ville bolle os var en lillefinger op i kammeret og så sige det er jo olieret og beskidt.
Lige indtil jeg begyndte at bruge lugtfri terpentin til at rense kammer med. De fandt aldrig ud af hvordan jeg snød men de vidste jeg snød :-)
Befalingsmanden bollede jer ikke ved at stikke sin lillefinger i kammeret på GV M/75. Snavset fandt han derimod i låserillerne, som de to låseruller på bundstykkets 'hoved' fastlåses i ( se nr. 7 på tegning).

[img]snittegning[/img]

De menige troede, at snavset stammede fra kammeret, som de sprittede af i timevis. :???:
Jeps, min lillefinger blev nærmest kronisk deform af at komme ind i de to riller.
:giggle:

Nu var jeg heldigvis ved regimenter der satte funktionalitet over nytteløst pudseri, så det var kun når nogen var kåde, og mente at de havde gjort et våben så klinisk rent, at jeg under ingen omstændigheder kunne finde noget, at FINGEREN måtte i brug.
(Den finger har oplevet meget sammen med mig. Den har været mange og mørke steder)
Det skabte som sådan ikke noget værdi, men ville de konkurrere, så var der som sådan ikke noget alternativ til at sørge for at vinde.

Det jeg gerne ville finde i folks geværer var frisk olie med et let spor af slam, så det var tydeligt at alt det løse snask var tørret af, og skydejernet derefter var indsmurt i tilstrækkelig frisk olie, som nu var i gang med at løsne det sidste.
Men alt for ofte var det bare "grynet snask der var sort som en kulminearbejders klokkeværk" der kom ud.

Alt hvad de skulle var:
- giv geværet en god gang olie før det bliver helt koldt efter skydningen
- arbejd mekanismen godt igennem
- når der er fred og ingen fare: Adskil, tør af og giv et frisk lag olie

:thumbup:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Acer surculus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 100
Tilmeldt: 26. jun 2010, 21:17
Interesser: Skydning
Geografisk sted: MGRS 32VNJ67700780
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Acer surculus » 21. feb 2018, 22:05

Hønsetyv skrev:
Acer surculus skrev:
Hønsetyv skrev:Et trick de brugte i '85 når de ville bolle os var en lillefinger op i kammeret og så sige det er jo olieret og beskidt.
Lige indtil jeg begyndte at bruge lugtfri terpentin til at rense kammer med. De fandt aldrig ud af hvordan jeg snød men de vidste jeg snød :-)
Befalingsmanden bollede jer ikke ved at stikke sin lillefinger i kammeret på GV M/75. Snavset fandt han derimod i låserillerne, som de to låseruller på bundstykkets 'hoved' fastlåses i ( se nr. 7 på tegning).

Billede

De menige troede, at snavset stammede fra kammeret, som de sprittede af i timevis. :???:
Og der må jeg så korrigere dig, for jeg husker tydeligt de sorte striber på fingeren!
Men du var måske på en anden stue end mig (stue 5) på Antvorskov i '85?
Vi blev også bollet for skidt i stikkontakten (checket med vatpind!) og fugt indeni brusehovedet.
Jeg betvivler ikke din oplevelse. Samtidig må jeg konstatere, at befalingsmændene på Antvorskov Kaserne i 1985 havde ualmindeligt tynde fingre.

Som det fremgår af billedet længere oppe i tråden - og nedenstående billede af et hylster afskudt i en H&K G3 - begynder gasrillerne ca. 10 mm inde i kammeret, som er under 12 mm i diameter. Det er de færreste voksne mænd, som kan få sin lillefingers yderste led igennem så snæver en passage. Prøv at stikke lillefingeren i et afskudt .50 hylster, der som bekendt er 12,7 mm i diameter. De færreste voksne mænd vil opleve, at yderste fingerled kan passere. Ergo vil de ej heller kunne nå gasrillerne i kammeret på GV M/75.

Billede
Inter nanorum non pudor esse brevem

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Henning » 21. feb 2018, 22:17

Jeg må give Refraktorius totalt ret...fra Fynske kom jeg til Kongens, og her var holdningen også - giv kanonen noget olie ..lad den trække 24 timer = natten over, skift olie...og så var det helt i orden med halv-smussigt kammer.... ( og da havde låsen IKKE været i nærheden af den, da den var låst inde på delings-førerens kontor)

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Henning » 21. feb 2018, 22:24

(som hurtig tilføjelse ....var det nu temmelig nemt at gøre M/75 klinisk ren...hen på værkstedet ...kaste kanonen i de kar man havde stående med det "milijørigtige" solvent...5 min. bad ....2 min. under en varm vandhane (bruser)..en sjat olie, på den nu hvide skyder, og den lignede jomfrueligt metal...)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Hønsetyv » 21. feb 2018, 22:52

Acer surculus skrev:
Hønsetyv skrev:
Acer surculus skrev:
Hønsetyv skrev:Et trick de brugte i '85 når de ville bolle os var en lillefinger op i kammeret og så sige det er jo olieret og beskidt.
Lige indtil jeg begyndte at bruge lugtfri terpentin til at rense kammer med. De fandt aldrig ud af hvordan jeg snød men de vidste jeg snød :-)
Befalingsmanden bollede jer ikke ved at stikke sin lillefinger i kammeret på GV M/75. Snavset fandt han derimod i låserillerne, som de to låseruller på bundstykkets 'hoved' fastlåses i ( se nr. 7 på tegning).

Billede

De menige troede, at snavset stammede fra kammeret, som de sprittede af i timevis. :???:
Og der må jeg så korrigere dig, for jeg husker tydeligt de sorte striber på fingeren!
Men du var måske på en anden stue end mig (stue 5) på Antvorskov i '85?
Vi blev også bollet for skidt i stikkontakten (checket med vatpind!) og fugt indeni brusehovedet.
Jeg betvivler ikke din oplevelse. Samtidig må jeg konstatere, at befalingsmændene på Antvorskov Kaserne i 1985 havde ualmindeligt tynde fingre.

Som det fremgår af billedet længere oppe i tråden - og nedenstående billede af et hylster afskudt i en H&K G3 - begynder gasrillerne ca. 10 mm inde i kammeret, som er under 12 mm i diameter. Det er de færreste voksne mænd, som kan få sin lillefingers yderste led igennem så snæver en passage. Prøv at stikke lillefingeren i et afskudt .50 hylster, der som bekendt er 12,7 mm i diameter. De færreste voksne mænd vil opleve, at yderste fingerled kan passere. Ergo vil de ej heller kunne nå gasrillerne i kammeret på GV M/75.

Billede
Yup, vi havde en ualmindelig led lille løjtnant der næppe var mere end 165 og vejede 60kilo dyngvåd, så han havde pigefingre.

Et halvt år efter vi blev hjemsendt så jeg ham i en tøjforretning på strøget. Han så ikke mig og jeg gik direkte ind og smurte ham en lige højre så han opførte sig som en tabt sæk kartofler. Jeg var høj i dagevis :-) Jeg ved ikke om han regnede ud det var mig men da vi var genindkaldt 6 måneder senere var han efter mig ud over det tilladelige. Vi havde ikke løst til dysekanonen så jeg fik ordrer til at affyre M75 uden løsskydningsforstærker. I en sen nattetime hvor vi marcherede fra A til B afsikrede jeg min M75 og skød direkte op i luften. Nøøøøøj hvor kvartfiguren kogte og truede med at pande mig nogle ordentlige nogen på kassen. Det sagde jeg til ham at jeg fandt var en masende fin ide for vi var civile og at jeg ville melde ham til politiet for vold med 30 vidner. Nøøøøj hvor han kogte. 3 dage senere blev jeg hentet ind foran et krigstribunal af folk med sildesalat langt ned af skuldrene, og da jeg høfligt sagde at det var dem der havde placeret et skarpt skydevåben i min varetægt uden at sikre sig at jeg havde de fornødne færdigheder (og at jeg da gerne ville gengive forløbet til Ekstrabladet), sivede luften ekstremt hurtigt ud af deres ballon. Og jeg blev aldrig genindkaldt igen :-)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Id. Af rensesæt ?

Indlæg af Hønsetyv » 21. feb 2018, 23:05

Jeg har e H&K 630 så jeg er helt klar over hvordan tingene er sømmet sammen med de ruller og hvor langt der er og ikke er til kammeret og længere ind!

Som jeg sagde "pigefingre" og en ussel personlighed førte til diverse ekstravagter.
Masser af videofilm så det var Ok i vagten, og gode kammerater på stuen så alt udstyr var klar til stueeftersyn selvom jeg/vi typisk kun havde 5-6 minutter fra vagten til stuen og være omklædt til eftersynet.

Her finder jeg et godt Monrad og Rislund citat på sin plads: "Det er hvad der bredt og unuanceret må betegnes som noget lort!"

Skulle jeg gøre det om var det et bibliotek eller lignende og ikke 9 meningsløse måneder med at lære hvordan man bedst og mest effektivt lemlæster eller slår et andet menneske ihjel!!!

Besvar