Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Lycon » 28. jun 2018, 02:18

Jeg var for et par år siden ude mod Povl Falk-Jensen for at finde projektiler og hylstre fra nedskydningsstedet med min metaldetektor, men det lykkedes ikke at finde andet end gamle mønter fra tiden. Jeg ser nu at heksejagten er startet og at han er udråbt til skurk og selvtægtsmand, selvfølgelig af mennesker der ikke selv var aktive under krigen, eller havde noget at miste.
Ohh well sådan er "retssamfundet" jo blevet i dag.
Frihedskæmper dræbte ægtepar: Nu er han politianmeldt
Senest rettet af Refraktorius 28. jun 2018, 16:50, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af BentxBetjent » 28. jun 2018, 05:44

Hvis der er aldrig tidligere er taget stilling til det, synes jeg egentlig ikke det er for tidligt.
Det virker som om der har været berøringsangst, måske fordi sagen har været lidt betændt.
Men ingen har haft lyst til at pege fingre af frihedskæmpere.

http://nielsbirgerdanielsen.dk/eigils-e ... kvidering/
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Greyberd63 » 28. jun 2018, 07:58

Lycon skrev:
28. jun 2018, 02:18
Jeg var for et par år siden ude mod Povl Falk-Jensen for at finde projektiler og hylstre fra nedskydningsstedet med min metaldetektor, men det lykkedes ikke at finde andet end gamle mønter fra tiden. Jeg ser nu at heksejagten er startet og at han er udråbt til skurk og selvtægtsmand, selvfølgelig af mennesker der ikke selv var aktive under krigen, eller havde noget at miste.
Ohh well sådan er "retssamfundet" jo blevet i dag.
Frihedskæmper dræbte ægtepar: Nu er han politianmeldt
Juridisk ikke i orden, moralsk, så forstår jeg denne handling.

Når vi skal igang med at gennemgå diverse handlinger fra denne periode, bør man huske i hvilken tid/kontekst handlingerne blev fortaget i.
Alt for nemt, nu at fordømme/dømme

Personligt syntes jeg man i meget større grad skulle fokusere på alle dem der blev fede under besættelsen, retsopgøret efter krigen fik sgu ikke fat i nok

mvh
Grey

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af LapuaMagnum » 28. jun 2018, 08:12

Det er sgu lidt trist hvis han bliver dømt. Vil man så også finde ud af om det afdøde ægtepar var stikkere og dermed landsforædere? Det er helt klart en likvidering, men måske med en god grund for tiden.

Lad os håbe nu de roder op i det, at de finder hoved og hale i det hele, for så tror jeg ikke han bliver dømt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Kenned » 28. jun 2018, 08:27

Lycon skrev:
28. jun 2018, 02:18
Jeg var for et par år siden ude mod Povl Falk-Jensen for at finde projektiler og hylstre fra nedskydningsstedet med min metaldetektor, men det lykkedes ikke at finde andet end gamle mønter fra tiden. Jeg ser nu at heksejagten er startet og at han er udråbt til skurk og selvtægtsmand, selvfølgelig af mennesker der ikke selv var aktive under krigen, eller havde noget at miste.
Ohh well sådan er "retssamfundet" jo blevet i dag.
Frihedskæmper dræbte ægtepar: Nu er han politianmeldt
1) De er skudt efter krigens afslutning - hvad synes du selv om det?
2) Hvis det er korrekt at han har udtalt
- Jeg kunne ikke forestille mig anden verdenskrig slutte, uden de to skulle ned og ligge. Jeg var endda parat til at tage dødsstraf for det. Bare de ikke slap, sagde Povl Falk-Jensen til Radio24syv.
så kan jeg kun undre mig over at det ikke er efterforsket tidligere? Jeg synes hævnmotivet er endog meget tydeligt med den udtalelse.
3) Der er en tendens til at dem der vinder en krig ingen krigsforbrydelser har begået. Ikke den bedste praksis, men desværre nok uundgåeligt.
4) Jeg mener ikke manden skal i fængsel - ligegyldigt hvad der dømmes - men jeg mener det ville være på plads at få skyldsspørgsmålet afklaret.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Kleth » 28. jun 2018, 08:40

LapuaMagnum skrev:
28. jun 2018, 08:12
Lad os håbe nu de roder op i det, at de finder hoved og hale i det hele, for så tror jeg ikke han bliver dømt.
Og hvis han skulle blive dømt ville han aldrig komme til at afsone eftersom at han er så gammel og lever på plejehjem.
Jeg synes; vi i dag skal lade de overlevende fra besættelsen være uanset om det er tidligere danske østfronts frivillige eller tidligere modstandsfolk, det er fint at tage de moralske diskussioner som historikere graver lystigt i. Der er måske noget moral, hos en fra dengang stor del af befolkningen, som også burde belyses.
Hvad vil man opnå med, hvad der højest kan blive symbolske domme? Hvis der overhovedet kan afsiges domme?

Jeg har med ret stor interesse fulgt både historierne om "tyskerpiger", "tyskerbørn" og de tyske flygtninge som kom til Danmark efter krigen, på flugt fra især Sovjet. Det var utroligt hvor smålige og hævngerrige ret mange danskere var, når det relateres til hvor få som "Eigil", der rent faktisk risikerede noget under besættelsen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Kortmentyk » 28. jun 2018, 09:27

I den allersidste tid i krigen fandt der flere rovmord sted. De havde intet med stikkerlikvideringerne at gøre, men deres efterladte var efterfølgende ugle set i samfundet, da de dræbte blev antaget for stikkere. Frihedsrådet fik lagt låg på efterforskningen og flere uskyldigt dræbte blev ikke renset, med barske følger for de efterladte. Desuden fandt der også en del likvideringer fra Petergruppen/Brøndumbanden sted, så det er bestemt ikke kun stikkere og tyskervenlige der blev likvideret.
I den pågældende sag, syntes jeg det er ok at få afklaret skyldspørgsmålet. Jeg kender intet til sagen, men i tilfælde af at ægteparret var uskyldigt er det jo på tide de bliver renset. Omvendt er det også vigtigt at Falk bliver renset hvis han er mistænkt for rovmord.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Senserazer » 28. jun 2018, 10:05

der aldrig har fortrudt nogen af de 11 likvideringer, han begik i efterkrigstiden.
Er det ikke faktuelt forkert? Var det ikke 9 under krigen og 2 efter?

En krig stopper ikke bare fra den ene dag til den anden, heller ikke selvom fjenden kapitulerer. Hvis de to var stikkere, skal manden frifindes.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af PSindrup » 28. jun 2018, 10:11

LapuaMagnum skrev:
28. jun 2018, 08:12
Det er sgu lidt trist hvis han bliver dømt. Vil man så også finde ud af om det afdøde ægtepar var stikkere og dermed landsforædere? Det er helt klart en likvidering, men måske med en god grund for tiden.

Lad os håbe nu de roder op i det, at de finder hoved og hale i det hele, for så tror jeg ikke han bliver dømt.

mvh
DET er hele essensen i denne sag.

Skal modstandsmanden undersøges, så skal de likviderede også!

Var de stikkere/kollaboratører så var likvideringen helt ok (set i datidens kontekst).
Var de ikke, så var det et regulært dobbeltmord, som på ingen måde kunne/kan retfærdiggøres.

Peter

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Senserazer » 28. jun 2018, 11:00

Men rettelig burde man vel bedømme de to ud fra de oplysninger modstandsfolkene havde til rådighed? Jeg tror der er mange handlinger begået i krig der kan drages i tvivl med oplysninger tilgængelige 70 år efter
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Greyberd63 » 28. jun 2018, 11:13

Senserazer skrev:
28. jun 2018, 11:00
Men rettelig burde man vel bedømme de to ud fra de oplysninger modstandsfolkene havde til rådighed? Jeg tror der er mange handlinger begået i krig der kan drages i tvivl med oplysninger tilgængelige 70 år efter
Enig, og bare fordi det er sagt i radioen, at tyskerne har overgivet sig, betyder ikke at kamphandlingerne er fuldstændig stoppet 2 dage efter.

MVH
Grey

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af PSindrup » 28. jun 2018, 12:33

Senserazer skrev:
28. jun 2018, 11:00
Men rettelig burde man vel bedømme de to ud fra de oplysninger modstandsfolkene havde til rådighed? Jeg tror der er mange handlinger begået i krig der kan drages i tvivl med oplysninger tilgængelige 70 år efter
"Krigens love" (hvad det så end er?) ja, jeg ved godt at de er nedfældet i Geneva-konventionen)) er jo en underlig størrelse.
JA, det er ok at slå ihjel, bare det foregår på "en ordentlig måde": (Er man død, er man vel relativt ligeglad med hvordan man døde)

Modstandsfolkenes MO kan jo altid diskuteres - de "udstedte dødsstraffe" ud fra deres egne tilgængelige informationer - så beslutningerne kan altid bagefter (i bagklogskabens ulidelige klare lys) drages i tvivl.

Jeg har stor respekt og taknemmelighed til overs for de danske modstandsfolk - det skal der ikke herske det mindste tvivl om - og hvis deres gerninger var berettiget - i datidens kontekst - kan det jo heller ikke skade at få prøvet gerningerne ved en domstol.

Peter
Senest rettet af PSindrup 28. jun 2018, 15:48, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Deepo » 28. jun 2018, 12:50

PSindrup skrev:
28. jun 2018, 12:33
Senserazer skrev:
28. jun 2018, 11:00
Men rettelig burde man vel bedømme de to ud fra de oplysninger modstandsfolkene havde til rådighed? Jeg tror der er mange handlinger begået i krig der kan drages i tvivl med oplysninger tilgængelige 70 år efter
"Krigens love" (hvad det så end er? (ja, jeg ved godt at de er nedfældet i Geneva-konventionen)) er jo en underlig størrelse.
JA, det er ok at slå ihjel, bare det foregår på "en ordentlig måde": (Er man død, er man vel relativt ligeglad med hvordan man døde)

Modstandsfolkenes MO kan jo altid diskuteres - de "udstedte dødsstraffe" ud fra deres egne tilgængelige informationer - så beslutningerne kan altid bagefter (i bagklogskabens ulidelige klare lys) drages i tvivl.

Jeg har stor respekt og taknemmelighed til overs for de danske modstandsfolk - det skal der ikke herske det mindste tvivl om - og hvis deres gerninger var berettiget - i datidens kontekst - kan det jo heller ikke skade at få prøvet gerningerne ved en domstol.

Peter
Det har jo en stor indflydelse på soldaternes moral hvad de har udsigt til at møde på slagmarken.
Er det lige meget om man har udsigt til at dø af at blive brændt skrigende ihjel af en flammekaster, eller et spids-skarpt skud?
Det er vel derfor man har nedfældet regler for krigsførsel i Geneva konventionen.

/Mogens

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af ReneKJ » 28. jun 2018, 13:37

PSindrup skrev:
28. jun 2018, 12:33
Senserazer skrev:
28. jun 2018, 11:00
Men rettelig burde man vel bedømme de to ud fra de oplysninger modstandsfolkene havde til rådighed? Jeg tror der er mange handlinger begået i krig der kan drages i tvivl med oplysninger tilgængelige 70 år efter
"Krigens love" (hvad det så end er? (ja, jeg ved godt at de er nedfældet i Geneva-konventionen)) er jo en underlig størrelse.
JA, det er ok at slå ihjel, bare det foregår på "en ordentlig måde": (Er man død, er man vel relativt ligeglad med hvordan man døde)

Modstandsfolkenes MO kan jo altid diskuteres - de "udstedte dødsstraffe" ud fra deres egne tilgængelige informationer - så beslutningerne kan altid bagefter (i bagklogskabens ulidelige klare lys) drages i tvivl.

Jeg har stor respekt og taknemmelighed til overs for de danske modstandsfolk - det skal der ikke herske det mindste tvivl om - og hvis deres gerninger var berettiget - i datidens kontekst - kan det jo heller ikke skade at få prøvet gerningerne ved en domstol.

Peter
I en krig kan du komme ud for væsentligt mere ubehagelige ting end bare at falde død om på stedet.
Det kan virke underligt med regler for organiseret massedrab, men det kan i nogen grad forhindre at det eskalere til tortur, lemlæstelse og lignende.

ETA: Slettet det jeg først skrev om likvideringerne. Skyldspørgsmålet må være op til domstolene, hvis det absolut skal hives frem igen.
Senest rettet af ReneKJ 28. jun 2018, 14:43, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af Raptor357 » 28. jun 2018, 14:04

Jeg syntes det er smukt og jeg ønsker han bliver dømt.
Forholdene i fængslerne skulle være langt bedre end på pleje hjem.

Sarkasme og ironi kan forekomme
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Heksejagten er sat i værk

Indlæg af PSindrup » 28. jun 2018, 15:52

Jeg er 100% med på hvad krigens love er - selv om det ikke fremgik af mit indlæg - men der er alligevel noget underligt, ja nærmest bisart, over, at vi laver regler for hvordan vi må slå hinanden ihjel i krig. Vi må ikke bruge giftgas og ekspanderende ammunition, men vi må godt bruge A-våben (eller noget ...)

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Refraktorius » 28. jun 2018, 16:54

Likvideringerne under besættelsen var ikke kønne, men berettiget af "nødret" (eller de fleste af dem var det).


Det øjeblik der er sluttet fred, og de ikke længere udgør nogen reel trussel, så er nødretsargumentet væk, og det har karakter af overlagt mord, hvor motivet er "hævn".

Længere er den vel ikke?


Jeg tror ikke han bliver dømt, men "der er ingen forældelsesfrist på mord".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Oscar123 » 28. jun 2018, 20:17

Egentlig lidt spøjst at sagen kommer op nu igen – og denne gang med en politianmeldelse mod Povl Falk-Jensen. Historien var fremme i medierne for 4½ år siden, hvor PFJ ikke lagde skjul på sine handlinger. Der var en ret detaljeret artikel i BT dengang: https://www.bt.dk/danmark/i-65-aar-hold ... re-kvinder

Personligt mener jeg ikke at man skal retsforfølge PFJ. I stort set alle situationer i historien med opgør efter besættelse, undertrykkelse, revolution og lign har der været diverse forfærdeligheder som følge af at følelserne er sluppet fri. Dette er naturligvis ikke acceptabelt men må desuagtet betragtes som ”hændeligt”. I Danmark var dagene lige efter d. 5. maj 1945 ganske blodige – men alligevel gik vi heldigvis relativt fri for ”de lange knives nat” uden massedrab og lign. som det sås andre steder i Europa. Blot et enkelt grusomt eksempel er uhyrlighederne mod det tyske mindretal i Sudeterland i Tjekkiet, der ved krigsafslutningen måtte stå mål for tjekkernes had mod tyskerne. I dagene lige efter krigsafslutningen blev mere end 15.000 civile tyskere med tjekkisk statsborgerskab dræbt af andre tjekker ved summariske massehenrettelser.

Uhyrlighederne rundt om i Europa kan naturligvis ikke tjene til at retfærdiggøre drab i Danmark – men jeg nævner det blot for at sætte sagerne i perspektiv og hævde, at vi trods alt slap meget billigt.

Lad sagen mod PFJ ligge…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Great Dane » 28. jun 2018, 20:50

Det er 70 år for sent, ingen nutidige dommere kan forstå den virkelighed de levede i dengang, og den kontekst skal med, man skal ikke bare anmelde og dømme fordi det principielt var forkert uagtet at mord i princippet ikke forældes. Jeg kan faktisk godt undre mig over at der ikke blev skudt flere på den konto, Jeg ville føle mig fristet hvis jeg stod med en person der var skyld i tortur og mord på mine venner. Havde modstandsbevægelsen i øvrigt ikke udstedt dødsdom på parret?
Mvh Great Dane

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af BentxBetjent » 28. jun 2018, 21:40

Nødværge på baggrund af man ikke har folk til at bevogte dem?
Frisørægteparret på Frederiksberg
Den i dag 94-årige mand har i sin erindringsbog redegjort for baggrunden.
Yngve og Hildur Nielsen havde en frisørsalon på Frederiksberg, der var stikkercentral for Schiøler-gruppen – den terrorbande i besættelsesmagtens tjeneste, som Povl Falk-Jensens afdeling kæmpede mod på liv og død. Ægteparrets angiverier havde flere gange bragt Falk-Jensen selv i livsfare og havde ført til, at flere af hans gruppemedlemmer var endt i kz-lejre.
Det lykkedes ikke at få ram på frisørægteparret under krigen, men 6. maj pågreb ‘Eigil’ og nogle gruppefæller dem i Hildur Nielsens forældres lejlighed på Frederiksberg. På det tidspunkt var der en række steder skudvekslinger mellem modstandsfolk og brigadesoldater og – på den anden side – HIPO-folk og lignende. Det krævede mange dødsofre – noget, adskillige mindeplader rundt om i København stadig minder om.

Falk-Jensen: Det var nødværge
Ægteparret blev kørt til Aurehøj Gymnasium i Gentofte, som Holger Danske havde overtaget som midlertidig ‘kaserne’.
‘Vi havde ikke nogen sikre forvaringsrum, der virkelig var egnede til at holde farlige fanger indespærret i,’ skriver Povl Falk-Jensen, der i 1945 var 24 år, i Holger Danske – ‘Afdeling Eigil’.
Forside 2‘Vi havde kun et ganske almindeligt lærerværelse. Her blev to mand af vort fåtallige mandskab posteret som vagter for at overvåge ægteparret. Selv om fangerne var bagbundne, skulle der blot et mindre angreb til, så var vagterne delvis blevet sat ud af spillet. Nu havde ægteparret Yngve Nielsen en særdeles gunstig chance for at befri sig, tilegne sig vagternes maskinpistoler og med den baggrundstræning og skrupelløshed, som jeg i hvert fald vidste, de var i besiddelse af, uskadeliggøre mange af os, før de var blevet dræbt, overmandet eller – hvad også kunne tænkes – befriet.’
De første befrielsesdage summede af alle mulige rygter. Holger Danske-folkene frygtede bl.a. angreb fra ‘varulve’ – dvs. tyskerhåndlangere, der havde forberedt sig på en underjordisk væbnet kamp efter nederlaget ved fronterne.
‘Der var en mulighed for at få bragt de to fanger i sikkerhed i Vestre Fængsel, men det var med stor risiko for, at ledsagemandskabet gik tabt, og fangerne eventuelt blev befriet. Beholdt vi dem på gymnasiet, ville de udgøre en betydelig risiko for os alle. Jeg fandt, at jeg måtte veje ansvaret for mine 30 mand og de øvrige på kasernen op mod de to fanger. Vi havde kun os selv at stole på. I denne og lignende situationer måtte bestemmelsen om krigshandlinger begået i nødværge atter bringes i anvendelse,’ skriver Povl Falk-Jensen.
Derfor blev Yngve og Hildur Nielsen den følgende morgen kørt ud i Geels Skov af otte Holger Danske-folk og skudt af Falk-Jensen og et andet gruppemedlem med korte maskinpistolsalver.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Raptor357 » 29. jun 2018, 00:43

Som jeg læser det så havde tyskerne overgivet sig officielt men der blev stadig kæmpet videre?
Så var de vel fair game, men jeg syntes stadig at manden har fortjent bedre behandling end dig giver på pleje hjem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Kenned » 29. jun 2018, 08:08

Jeg tror sagen er taget op på grund af det meget tydeligt udtalte hævnmotiv, som åbenbart først nu er kommet frem. Motivet til en gerning er jo altafgørende ift. nødret eller ej.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Great Dane » 29. jun 2018, 08:44

Kenneth Jensen skrev:
29. jun 2018, 08:08
Jeg tror sagen er taget op på grund af det meget tydeligt udtalte hævnmotiv, som åbenbart først nu er kommet frem. Motivet til en gerning er jo altafgørende ift. nødret eller ej.

Hilsen Kenneth

Det har i årevis været kendt at det var mord og hævn, og Poul har aldrig benægtet det. Årsagen til anmeldelsen er direkte udsendelsen i radio 24/7, hvor anmelder åbenbart først har hørt om det der, og så fået så gevaldigt ondt i stjernen. Sagen er i min optik formålsløst, da vi kender historien om parret, og modstandsgruppens version med Poul i spidsen. Sagen blev undersøgt i tiden efter, men dysset ned for at beskytte modstandsgruppen, så nytter det ikke at genåbne sagen 73 år efter, når der ikke er tilføjet nye væsentlige oplysninger.
Mvh Great Dane

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Kenned » 29. jun 2018, 09:12

Ok, det vidste jeg så ikke - det fremgik ikke tydeligt i de andre (ældre) artikler jeg har læst.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Heksejagten er sat i værk ("Modstandsmand sigtet for likvidering efter krigens afslutning")

Indlæg af Senserazer » 29. jun 2018, 11:28

Ved man hvem anmelder er? :???: Det er vel næppe staten selv, det sagen har været vendt i medierne før? Det må være en eller anden holocaust benægter i en kælder et sted? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar