BentxBetjent skrev: ↑28. nov 2018, 06:00
“Only a small handful of early Mk1 Spitfires exist, all but one of these have been restored from substantially less recovered wreckage than we recovered with AA810,”
Der kan heller ikke være meget originalt tilbage i de andre..
Nej, der er den lov/regel finurlighed at når fabrikken er væk så man kan efter reglerne ikke bygge en ny spit med ny numre/papirer, det kan kun fabrikken gøre, men der står ikke noget om hvor mange dele der må skiftes under en restaurering/rep af en flyvemaskine så har man bare een brugbar/renoverbar del med et nummer der kan identificeres til en bestemt Spitfire kan man finde papirerne på den på arkivet og så "restaurere" den, reelt bygger man en ny med få renover bare original dele men det er sådan reglerne fungerer.
Der er så en del (mange) reservedele der skal være originale fra frabrikken men dem har man endnu liggende på lager fra dengang fabrikken lavede dem.
Der er ligefrem en fabrik i England der fremstiller/renoverer Spitfires og andre fly på bestilling, de kan lave alle Spitfire modellerne men ser helst at køber selv har mindst en original del med nummer på, ellers har de vist selv nogle der kan sælges til køber og så renoverer/genopbygger man den til en flyvende fugl.
Prisen for en af de første og billigste modeller startede, da jeg først hørte om fabrikken, på en +1200000 £ og det er en del år siden.