Historien om en bøjet Propel.

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 10. apr 2020, 14:19

http://www.flensted.eu.com/1944039.shtml
I dag er det 76 år siden at den endte sine dage her i Dk. Efter at den sammen 105 andre Lancaster fly havde været på togt ind i Østersøen for at lægge miner. På hjemturen blev den skudt ned af en Tysk Radar ledet Natjager
Propellen købte jeg for mange år siden af en lokal Marskandiser ( Ærlige Ib ). Han havde gravet den frem i et dødsbo. Jeg fik den for 400 kr. mod at jeg kom forbi om fortalte om dens historie hvis jeg kunne finde den historie.
At den måtte være fra Jb. 600 var jo nok ret indlysende da det var eneste nedstyrtede fly her på egnen ? Men i det link her står der jo egentlig ikke noget om flyet. Og syntes heller ikke at udforming af propel stemte med de billeder jeg fandt af Lancaster Fly .Så min allerede på den tid store bogsamling om 2 verdenskrig blev nu kraftigt udbygget da jeg jo måtte til at læse om Lancaster fly.
Jb 600 var et fly ud af en serie på 550 Mk. III fly bygget mellem juni 1943 og December 1944. Da det er bygget sidst i serien var Motoren Packhard Byggede Merlin 38 med Hamilton Standard Paddel blade Propel.. Det var så forklaringen på at proppelen ikke lignede dem på de fleste billeder jeg havde set.
Flyet tilhørte 640 Squadron RAAF. Det var den unit der fløj flest Lancaster togter i krigen, der af var der kun 27 mine togter. De var også dem der havde den største tabs rate. 2 fly den nat.
20 mm. Hylsteret på billed er opsamlet på en af de marker som blev overfløjet at flyene lige før nedstyrtningen af min Onkel som vågnede ved lyden af Luftkampen . Der forgik hen over gårdens marker. I kant af Propel sidder et lille hak som lige nøjagtig passer med running på hylsteret, man kan også se at prosjektillet er kommet bagfra. Det var en stille nat i krigen på dansk område Og dog 9 fly blev skudt ned over Danmark og nærmeste Nordsø 63 Flyvere km ikke hjem den nat de fleste døde og nogle få gik en meget uvis fremtid møde som krigsfanger. En havde held til at flygte tilbage til England med hjælp fra modstands bevægelsen Krigen varede 13 mdr. mere så den her nat er næsten glemt i det store billede. Der står par mindesten ved Jelling og Åle samt en mindetavle i Torrild Kirke for Jb 600. Deres gravsten kan ses på Fourfelt Kirkegård ved Esbjerg, Taxen
Vedhæftede filer
20200406_130851.jpg
20200406_130750.jpg
20170506_165459.jpg
20170506_165157.jpg
SCAN0165 (3).JPG

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af F U B A R » 10. apr 2020, 19:03

Jeg byder gerne din købspris plus forsendelse :biggrin:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 138 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Kar 98 » 10. apr 2020, 21:30

Kan du ikke tage nogle nærbilleder af hylsteret ?
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 11. apr 2020, 11:03

Den er ikke til salg Sorry. Det eneste jeg tydeligt kan læse i bunden er 42. Der er også nogle andre stempler, men kan ikke tyde dem.
Taxen
Vedhæftede filer
20200411_103203.jpg
20200411_103920.jpg
20200411_104750.jpg
20200411_104919.jpg

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Oscar123 » 11. apr 2020, 12:11

Interessant historie,

Det fundne patronhylster kunne meget vel være en 20mm 20x138B også benævnt ”Lange Solothurn” (opkaldt efter den schweiziske våbenfabrik Solothurn, der var ejet af af den tyske Rheinmetall koncern).

Patronen var ganske kraftigt ladet og blev bredt anvendt i de landbaserede tyske FlaK 30/38 antiluftskyts pjecer enten i enkeltløbet eller i firling affutager. Derudover anvendtes patronen i KwK 30/38 skyts i lette kampkøretøjer samt i Solothurn's S18/1000 anti-tank "rifler".

20x138B passede også i den flybårne MG C/30L maskinkanon anvendt af Luftwaffe. Denne våbentype var dog ikke særlig udbredt, idet den var tungere (og kraftigere) end den mere almindelige 20mm MG FF. Men det kan bestemt ikke afvises, at den har været monteret i nogle af de tyske natjagere, der engagerede de britiske bombefly den nat.

Spændende fund… :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 11. apr 2020, 15:06

Tak for svar Oscar
En grydesvamp afsløre Stempler CCJ 42 76 ? og en såkaldt ( Pip Fugl ) Tyskørn med 76 i kløerne.

Piloten på Natjageren var Natjager Esset Kaptajn Eduard Schrøder. Han var schef for natjagerne på Karup. På tidspunktet for nedskydningen. Hvis nogen har haft den kraftigere kanon giver det god mening at det var hans fly. Kan huske som barn i 60 tallet at der lå mange flere hylstre i min bedstefars maskinhus. Det eneste der blev reddet var det her. Kom frem da vi ryddede dødsboet efter min onkel som drev gården videre efter bedstefar. Onkel var stor dreng i 1944 .
Taxen

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af T-REX » 11. apr 2020, 18:21

Her er et billede af Hauptmann Eduard Schröders JU88 C-6
Bevæbningen var normalt en MG FF Kanon https://en.wikipedia.org/wiki/MG_FF_cannon (20x80mm)
JU 88 C-6.jpg
Billedet er snuppet herfra.

Jeg kan nu forestille mig, at der skal mere rang til, end Kaptajn, for at være Kommandant, med mindre det har været en lille udstationering.

Kommandanterne, for hele Nachtjagdgeschwader 3 var: Major Johann Schalk (1 December 1941 – 1 August 1943); Oberst Helmut Lent (1 August 1943 – 7 October 1944); Oberst Günther Radusch (12 November 1944 – 8 May 1945).
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 11. apr 2020, 19:08

Du kan sagtens ha ret Jrexa Det var ikke den mest pålidelige kilde jeg fandt hvem piloten var og rang samt stilling. Kiggede lige på bogreolen kan se jeg har flere bøger om de tyske Natjagere end jeg lige regnede med. Så må i gang med at studere dem lidt nærmere. Bog om Helmut Lent er en af dem. Nu lyder det så " Flot " at jeg ikke ved hvilke bøger jeg har. Der er i hvert fald tæt ved 2000 bøger om alle aspekter af krigen på reolen bag mig så overblikket skrider lidt når der er lang tid siden jeg har været inde på den Tyske del af krigen. I Danmark.
Taxen

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Scout » 12. apr 2020, 16:31

JRexA skrev:
11. apr 2020, 18:21
Her er et billede af Hauptmann Eduard Schröders JU88 C-6
Bevæbningen var normalt en MG FF Kanon https://en.wikipedia.org/wiki/MG_FF_cannon (20x80mm)

JU 88 C-6.jpg

Billedet er snuppet herfra.

Jeg kan nu forestille mig, at der skal mere rang til, end Kaptajn, for at være Kommandant, med mindre det har været en lille udstationering.

Kommandanterne, for hele Nachtjagdgeschwader 3 var: Major Johann Schalk (1 December 1941 – 1 August 1943); Oberst Helmut Lent (1 August 1943 – 7 October 1944); Oberst Günther Radusch (12 November 1944 – 8 May 1945).
Skulle sådan en natjager-fætter ikke have 'Schräge Musik?'

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 12. apr 2020, 20:11

Den kan havde haft Schrage mucis også, De var voldsomt bevæbnet efter da tidens målestok. Musikken krævede at de kunne komme under flyet de vil ramme, mineflyen fløj tit i lavere højde end dem på bombe togterne. Det var så igen afhængig af om de brugte High Lewel metoden eller Low Lewel på det pågældende togt. High Lewel endte nogle gange hvis de lage miner i Kategat at minerne med faldskærm drev ind til 56 km ind over land i Sverige . Minen skulle hænge længe i Faldskærmen. Low Lewel meget præcis plasering. Flyet var til gengæld meget sårbart over for de hurtigt skyende lette flak kanoner på minestryger og andre skibe de kunne møde. De kostede en del fly. Mine flyene havde en høj tabs rate i forhold til Bombefly, Men inden for hvad RAF forventede og kunne aceptere. Taxen

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Scout » 12. apr 2020, 20:40

Taxen skrev:
12. apr 2020, 20:11
Den kan havde haft Schrage mucis også, De var voldsomt bevæbnet efter da tidens målestok.
Men skulle man ikke kunne se løb fra Jazz pegende op fra pågældende maskines ryg i en vinkel? På billedet af maskinen ser det ikke sådan ud.

Taxen skrev:
12. apr 2020, 20:11
Men inden for hvad RAF forventede og kunne aceptere.
Som kuriosum kan det tilføjes, at de tyske natjagere med 'Schräge Musik' kostede mange RAF-fly. Englænderne havde ikke nogen umiddelbar forklaring på tabene, da de tyske fly 'sneg' sig ind bag fra og neden fra, hvor ved Jazz blev affyret automatisk. Englænderne var chokerede efter krigen, da tallene forårsaget af de tyske natjageres hærgen kom frem i dagens lys....om man så må sige.

Cirka lige så chokerede, som tyskerne blev, da de efter krigen fandt ud af, at man havde knækket ENIGMA, hvilket ligeledes havde betydet store tab for tyskerne (for at sige det mildt).

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 13. apr 2020, 15:12

Du har ret ingen musik på denne Jager Scout. De havde nogle bortforklaring og oversprings forklaringer, Besætningerne når de kom hjem og fortalte at de havde set en Fugleskræmsel bombe.?? kæmpe eksplosion i luften ?? Som de var overbevidst om var noget Tyskerne skød op for at ødelægge moral i flyene .Tyskerne havde ikke en skræmme bombe. Det var Fly der Eksploderede . Måske netop efter Schrage Music. Natjageren var uset af flyene. Det skete mange gange steder hvor der ikke var Flak beskydning. At de rapporterede det fænomen.
Taxen

Brugeravatar
BUMUS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 13. sep 2007, 23:17
Interesser: Ammunition. våben, 2. VK.
Geografisk sted: Nordfyn
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 47 times
Been thanked: 111 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af BUMUS » 14. apr 2020, 01:51

Det viste hylster er et 20x138B, som tidligere nævnt. Men det kan siges med 100% sikkerhed, at det ikke er affyret fra et tysk fly i DK. De brugte ikke den slags overhovedet. Eksperimental kanonen med den kaliber, blev monteret på He-112 og ikke andre flytyper. Hvis du vil vide mere om den kanon og flytype, så google.

Dan

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 14. apr 2020, 05:15

Så blev tingene da lige noget mere mystisk. Fundet i et maskinhus hos en bondemand, Der ikke i hans helle liv forlod gården på længere ture end den årlige tur til KBH for at besøge datteren. Og det først efter 1965 . Onkel var som soldat lige efter krigen udstationeret på Karup som bevogtnings soldat. Der kan han måske godt have fundet et sådan hylstr og taget det med hjem. At sådan souvenire så ender på jorden i maskinhus. Måske også. Men hvorfor skulle tyskerne ha efterladt det hylster i Karup hvis de aldrig har haft en sådan kanon her i landet. mystisk.
Taxen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Oscar123 » 14. apr 2020, 07:34

Oscar123 skrev:
11. apr 2020, 12:11
Patronen var ganske kraftigt ladet og blev bredt anvendt i de landbaserede tyske FlaK 30/38 antiluftskyts pjecer enten i enkeltløbet eller i firling affutager...
Den kan have været anvendt i nærluftforsvaret omkring flyvestationen i FlaK 30 eller FlaK 38 pjecer. Og lige efter krigen kan der meget vel stadig have ligget afskudte hylstre rundt omkring.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Historien om en bøjet Propel.

Indlæg af Taxen » 14. apr 2020, 08:55

:numberone:
Taxen

Besvar