[Show off tråd] Old west grej

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

[Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 9. sep 2020, 16:12

Jeg hygger mig med at samle lidt grej sammen til western re-enactment. Hvad det præcis skal munde ud i er jeg ikke 100% sikker på, men jeg hygger mig med det. Jeg har re-enactet (og re-enacter) en del forskellige perioder, western re-enactment er lidt et for sjov sideprojekt.

Våbnene er desværre bare air-soft, da skabet lige pt. er fyldt - men, det er planen at der løbende kommer til at ske nogle udskiftninger i den retning.

PinkertonStillLife001.jpg
Expect us...

UndoingOfG0odMen001.jpg
Alas, such goes the undoing of good men...

IHatePosses.jpg
I hate posses

Klik på linksne under billederne for at se dem i bedre kvalitet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Langenge » 9. sep 2020, 16:24

Du kommer til at fortælle lidt mere om den lille Derringer.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 9. sep 2020, 16:38

Langenge skrev:
9. sep 2020, 16:24
Du kommer til at fortælle lidt mere om den lille Derringer.
Det er en lidt ældre gasdreven air-soft udgave af en Remington Model 95 fra Marushin, en gave fra en god ven som købte den i sin tid "bare fordi" - og forærede mig den, for flere år siden, fordi jeg (uden at vide at han havde en) nævnte at jeg ønskede mig en.

Det skulle være en af de mest naturtro Model 95 "modeller" på markedet. Den er meget detaljeret og som air-soft våben relativt effektiv som back-up til sin back-up. Jeg har taget et enkelt kill med den ifm. noget byspil en gang, du skulle have set hvordan modtageren så ud i hovedet :giggle:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Patrone » 10. sep 2020, 09:38

Lækkert grej :thumbup:
Ville det være helt skævt, hvis effekterne blev patineret til et mere brugt/autentisk udseende? Har gjort det med en guitar engang, hvilket var en vildt fed proces, som inkluderede både kemi, knofedt og æstetik :smile:
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 10. sep 2020, 09:57

Patrone skrev:
10. sep 2020, 09:38
Lækkert grej :thumbup:
Ville det være helt skævt, hvis effekterne blev patineret til et mere brugt/autentisk udseende? Har gjort det med en guitar engang, hvilket var en vildt fed proces, som inkluderede både kemi, knofedt og æstetik :smile:
Jo tak :razz:

Kunstig patinering på re-enactment udstyr kan, gjort med måde og øje for hvordan tingene rent faktisk slides og bruges, se fedt ud - når det lige er gjort. Men, i takt med at genstanden slides og patineres naturligt ved brug, vil den kunstige patinering ret hurtigt komme til at fremstå trist og "kunstig".

Jeg foretrækker personligt blot at anvende tingene og lade dem få deres naturlige patina, alting har været nyt engang. I starten vi et helt nyt sæt udstyr se lidt for poleret ud, men i takt med at ting bruges, slides, får skader, repareres og nye ting føjes til, vil ens udstyr gradvist ende med at fremstå som et sæt tøj frem for et kostume.

Jeg har en tendens til altid at ende som kok når jeg dyrker mine forskellige interesser, så mit grej bliver ret hurtigt autentisk nasset af at stå og svede over bål og gryder hele dage.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Patrone » 10. sep 2020, 12:40

Enig, ægte patina påført gennem brug giver brugeren samt beskueren en mere ægte og ærlig oplevelse, og egentlig også et regulært indblik i brugerens livsform, om så det er mængden af slitage på tøjet eller blåneringens stand på et våben. Der må eks. være markant forskel på en etableret borgers våben, og på et udtjent borgerkrigsvåben med 5-6 ejere.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Langenge » 10. sep 2020, 13:00

Jeg har selv haft fornøjelsen af at skyde med en original gammel (18xx) med fire løb (nej, det var ikke her i DK, men i Frankrig). Tror det var en Sharps? i kaliber .22 short.

Remmington 95 er lidt halvdyre som originale samlerobjekter, så sådan en har jeg desværre ikke, og det ville alligevel heller ikke være muligt at komme til at skyde med den. Patronerne bliver vist et helvede at lave og loven tillader det alligevel heller ikke.

Så skal man lege med sådan en, så er sådan en plastik-kugle-skyder nok desværre det tætteste man kommer på.
Hvor langt kan sådan en plastik-kugle-derringer skyde og stadig ramme f.eks. en skive Ø50cm?
Fem meter? Ti meter?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af NSander » 10. sep 2020, 15:07

Langenge skrev:
10. sep 2020, 13:00

Så skal man lege med sådan en, så er sådan en plastik-kugle-skyder nok desværre det tætteste man kommer på.
Hvor langt kan sådan en plastik-kugle-derringer skyde og stadig ramme f.eks. en skive Ø50cm?
Fem meter? Ti meter?
10 meter er nok ikke helt skæv. Hop ind omkring 4 minutter


youtu.be/_NPRgrGvvQI
Senest rettet af Elbæk 11. sep 2020, 09:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: YouTube link fixet

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Langenge » 10. sep 2020, 15:25

NSander skrev:
10. sep 2020, 15:07
Langenge skrev:
10. sep 2020, 13:00

Så skal man lege med sådan en, så er sådan en plastik-kugle-skyder nok desværre det tætteste man kommer på.
Hvor langt kan sådan en plastik-kugle-derringer skyde og stadig ramme f.eks. en skive Ø50cm?
Fem meter? Ti meter?
10 meter er nok ikke helt skæv. Hop ind omkring 4 minutter
...
Hmmm. Jeg kan ikke få dit youtube-klip til at virke...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af NSander » 10. sep 2020, 15:34

Langenge skrev:
10. sep 2020, 15:25
NSander skrev:
10. sep 2020, 15:07
Langenge skrev:
10. sep 2020, 13:00

Så skal man lege med sådan en, så er sådan en plastik-kugle-skyder nok desværre det tætteste man kommer på.
Hvor langt kan sådan en plastik-kugle-derringer skyde og stadig ramme f.eks. en skive Ø50cm?
Fem meter? Ti meter?
10 meter er nok ikke helt skæv. Hop ind omkring 4 minutter
...
Hmmm. Jeg kan ikke få dit youtube-klip til at virke...


Så prøver vi sådan her https://www.youtube.com/watch?v=_NPRgrGvvQI

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Langenge » 10. sep 2020, 15:37

NSander skrev:
10. sep 2020, 15:34
Langenge skrev:
10. sep 2020, 15:25
NSander skrev:
10. sep 2020, 15:07
Langenge skrev:
10. sep 2020, 13:00

Så skal man lege med sådan en, så er sådan en plastik-kugle-skyder nok desværre det tætteste man kommer på.
Hvor langt kan sådan en plastik-kugle-derringer skyde og stadig ramme f.eks. en skive Ø50cm?
Fem meter? Ti meter?
10 meter er nok ikke helt skæv. Hop ind omkring 4 minutter
...
Hmmm. Jeg kan ikke få dit youtube-klip til at virke...


Så prøver vi sådan her https://www.youtube.com/watch?v=_NPRgrGvvQI
Meget bedre :thumbup:
Og imponerende at den lille plastik-kugle-skyder skyder så godt som den gør....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Marc » 10. sep 2020, 15:50

Western er ikke lige det jeg gør mest i, men derfor vil jeg da gerne være med alligevel.

Winchester model 1892 lavet af Rossi.

Kaliber .45 Colt

(Kunne ikke lige finde min Stetson)
Vedhæftede filer
20200910_155412.jpg
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 27. sep 2020, 16:20


youtu.be/VqomZQMZQCQ

Ok... Måske så bare et par stykker...

StinkinBadges002.jpg

Lidt repro badges mm, som jeg endelig fik tid til at få hængt hylder op til i går. På nær Pinkerton badgen er badgesne på øverste hylde fantasi- reklame- eller film badges, mens dem på nederste er kopier af historiske badges. Missouri Humane Officer (dyrevelfærdspoliti) badgen er original fra ca. 1940.

De tre perkussions lommepistoler er originale: Øverst en belgisk (Liège) kasselås pistol med afskrueligt løb. Nederst til venstre en københavnsk fremstillet sidelås pistol med guld eller messing monogram indlagt. Nederst til højre en svensk (belgisk fremstillet?) dobbeltløbet post- eller landbetjent/fogeds kasselås pistol. Det siges at den svenske pistol blev ladt med kugle i det ene løb (til mennesker og større dyr) og med små hagl eller groft salt i det andet (til at skræmme vilde hunde og fulderikker), i den forbindelse er det interessant at bemærke at den ene pibe er stærkt korroderet og pistonen er voldsomt slidt, mens den anden pibe og dens tilhørende piston står pæne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Langenge » 27. sep 2020, 16:57

Nydeligt :thumbup:
Og den øverste af pistolerne, har jeg da vist haft fornøjelsen af selv at røre lidt ved IRL.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 27. sep 2020, 17:00

Langenge skrev:
27. sep 2020, 16:57
Nydeligt :thumbup:
Og den øverste af pistolerne, har jeg da vist haft fornøjelsen af selv at røre lidt ved IRL.
Det mener jeg, ja.

De tre pistoler er nogle af de første skydevåben jeg købte, sammen med en masse krudthorn, tilbage i 2006-10 (-ish). Dengang kunne man stadig være heldig at finde dem på kræmmermarkeder, i antikvitetsforretninger og steder som DBA og QXL til menneskepenge.

En del af badge samlingen er samlet op i små lots på DBA og på basti.dk - men det meste af dem er hjemtaget fra USA.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Agamemnon » 27. sep 2020, 18:22

I mine teenageår (1995 for at være præcis), var sortkrudt- og den amerikanske borgerkrig det eneste der duede.

Min mor og en af hendes veninder blev bedt om/tvunget til at sy mig en uniform, efter originalt mønster, købt via Dixie Gunworks. Min far tog hatten med hjem fra en tur til USA, ligesom han forstod købet af en Remington 1858 new army (Pietta) og støvlerne blev syet efter mål.

Der var ikke meget stereoanlæg og computer på mit værelse... Alle pengene var gået til mit outfit. Jeg var ubeskriveligt glad for det.... Og jeg har det endnu.

Og JA....... Jeg kan godt passe det, endnu..... Undtagen bukserne.😉
Vedhæftede filer
maj 1995 (5)__01.jpg
maj 1995 (2)__01.jpg
maj 1995 (1)__01.jpg
maj 1995 (6)__01.jpg
maj 1995 (4)__01.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 27. sep 2020, 18:38

Så skal du da med ud og lege!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af 458hunter » 27. sep 2020, 19:16

Agamemnon skrev:
27. sep 2020, 18:22
I mine teenageår (1995 for at være præcis), var sortkrudt- og den amerikanske borgerkrig det eneste der duede.

Min mor og en af hendes veninder blev bedt om/tvunget til at sy mig en uniform, efter originalt mønster, købt via Dixie Gunworks. Min far tog hatten med hjem fra en tur til USA, ligesom han forstod købet af en Remington 1858 new army (Pietta) og støvlerne blev syet efter mål.

Der var ikke meget stereoanlæg og computer på mit værelse... Alle pengene var gået til mit outfit. Jeg var ubeskriveligt glad for det.... Og jeg har det endnu.

Og JA....... Jeg kan godt passe det, endnu..... Undtagen bukserne.😉
Det er godt nok gennemført 💪🏼

Hvis du stadig kan passe et sæt du har fået lavet som teenager, er det sku godt gået.

Jeg fik lavet to jakkesæt som 20-årig lige efter jeg var værnepligtig. Kan ikke engang få mine lægge gennem buksebenene nu 😂
Senest rettet af 458hunter 27. sep 2020, 19:21, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Bofhenator » 27. sep 2020, 19:20

Agamemnon skrev:
27. sep 2020, 18:22
...
Og JA....... Jeg kan godt passe det, endnu..... Undtagen bukserne.😉
Det er simpelthen det ømmeste syn :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 27. sep 2020, 19:34

Min personlige rejsekuffert anno 1870-90. Sammen med en bedroll og evt. personligt værktøj, ville det være det personlige udstyr som en rejsende arbejder (f.eks. en cowboy) havde plads til på den fælles køkken- og proviant vogn.

FrontierTravelChest27092020_001.jpg
FrontierTravelChest27092020_002.jpg
FrontierTravelChest27092020_003.jpg
FrontierTravelChest27092020_004.jpg
FrontierTravelChest27092020_005.jpg
FrontierTravelChest27092020_006.jpg

Det jeg mangler er en canvas bedroll med uldtæpper og et våben vedligeholds kit. Det regner jeg med at få styr på inden for de næste par uger.

Udover dette har jeg autentisk støbejerns- og smedejerns bålkøkkenudstyr nok til at kunne fodre omkring 20 hoveder. Jeg begyndte at samle - og eksperimentere - for flere år siden, bl.a. inspireret af Kent Rollins. Jeg har tidligere lavet mad over åben ild til større grupper ifm. middelalder- og WWII arrangementer.

Og for at være på forkant med det åbenlyse spørgsmål: Ja, krydsfiner ér autentisk for perioden. Det ældste patent på en maskine til at fremstille krydsfiner er fra 1797. Man ved med sikkerhed at krydsfiner blev massefremstillet (også til eksport) i Frankrig i 1860. I 1865 har man de første beviser på anvendelse af krydsfiner i større stil i USA og kort tid herefter en lokal produktion. Krydsfiner blev anvendt i stor stil under den vestlige ekspansion i USA.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Agamemnon » 27. sep 2020, 20:06

Bofhenator skrev:
27. sep 2020, 19:20
Agamemnon skrev:
27. sep 2020, 18:22
...
Og JA....... Jeg kan godt passe det, endnu..... Undtagen bukserne.😉
Det er simpelthen det ømmeste syn :-D
Yes yes.... Bundløs og høj sabel-føring.😁
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Greyberd63 » 27. sep 2020, 20:31

Westernskydning er efterhånden gået i retning af aktions sport.
Men der findes en organisation, der er mere autentisk , i forhold til skydninger og lejer m.m., desværre er det mest i USA, næsten intet i europa.
Mere hvis du en dag skulle komme til USA, såå

http://ncows.com/index.html

Mvh
Grey

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Johs » 28. sep 2020, 08:49

Tentsmiths producere lidt forskeligt i Canvas og Oliskin, i flere tidsperioder.


https://www.tentsmiths.com
– hilsen Johs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Refraktorius » 2. okt 2020, 10:03

Elbæk skrev:
27. sep 2020, 19:34
Min personlige rejsekuffert anno 1870-90. Sammen med en bedroll og evt. personligt værktøj, ville det være det personlige udstyr som en rejsende arbejder (f.eks. en cowboy) havde plads til på den fælles køkken- og proviant vogn.

Det jeg mangler er en canvas bedroll med uldtæpper og et våben vedligeholds kit. Det regner jeg med at få styr på inden for de næste par uger.

Udover dette har jeg autentisk støbejerns- og smedejerns bålkøkkenudstyr nok til at kunne fodre omkring 20 hoveder. Jeg begyndte at samle - og eksperimentere - for flere år siden, bl.a. inspireret af Kent Rollins. Jeg har tidligere lavet mad over åben ild til større grupper ifm. middelalder- og WWII arrangementer.

Og for at være på forkant med det åbenlyse spørgsmål: Ja, krydsfiner ér autentisk for perioden. Det ældste patent på en maskine til at fremstille krydsfiner er fra 1797. Man ved med sikkerhed at krydsfiner blev massefremstillet (også til eksport) i Frankrig i 1860. I 1865 har man de første beviser på anvendelse af krydsfiner i større stil i USA og kort tid herefter en lokal produktion. Krydsfiner blev anvendt i stor stil under den vestlige ekspansion i USA.
Lækker kasse og indhold!

Nu mangler den bare at få noget brug (og måske lidt hjælp?) så den kommer til at se ud som om den har været med bag på vognen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Show off tråd] Old west grej

Indlæg af Elbæk » 5. okt 2020, 22:56

Jo tak...

Den skal bare med på et par campingture i højdedrag opkaldt efter rygskader, så skal den nok blive smudset til på helt autentisk cowboy vis.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar