Hvor indkøbte forsvaret og CF deres spade, folde M/49 fra?

Uniformer, Personligheder, hovedbeklædning, udrustning, mærker, emblemer m.m.
Besvar
Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Hvor indkøbte forsvaret og CF deres spade, folde M/49 fra?

Indlæg af Hedegaard » 16. aug 2022, 10:33

Jeps, du læste sikkert overskriften og tænkte ”ha, nemt – spade folde M/49 er da amerikansk overskudsmateriel”, men her er det så at billedet bliver lidt mere mudret.

Der flyder utallige US stemplede foldespader rundt i landet men efterhånden som man kigger rundt i hjørnerne, dukker der flere og flere varianter op:
  • Jeg har selv et par stykker som er stemplet ”CF” på skovlbladet men som tydeligvis er den Østrigske udgave af US M1943 spaden, som er udstyret med en lidt ændret låsemekanisme som giver mulighed for 3 indstillinger.
  • Derudover har jeg en der er stemplet med et triangel logo med tre stjerner i - troede først at den måske var dansk produceret – men kan se på nettet at logoet er kendt fra Japansk produceret friluftsudstyr såsom spejderspader til det amerikanske marked (har forsvaret virkelig købt japansk materiel i 60-70´erne?)
  • Og endelig kan jeg se at der på sider som Varustuleka og andre, sælges danske surplus foldespader af M1943 typen, som ved nærmere eftersyn er den norske version af foldespaden.
Alle ovenstående er med den kendte ”nu får spaderne lige et ekstra lag grøn maling, igen igen” finish.

Summa summarum, er der nogen som kan kaste lys over forsvaret og CF´s indkøb af foldespader, alle tips og guldkorn er velkomne!

Besvar