jagttårne i sverige. lovgivning herom.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

jagttårne i sverige. lovgivning herom.

Indlæg af LQS » 17. okt 2021, 18:16

søger oplysninger om hvad man må bygge, samt anvende i sverige. max højde? lovligt at montere på en trailer? håber nogen kan hjælpe.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 14 times
Been thanked: 19 times

Re: jagttårne i sverige. lovgivning herom.

Indlæg af Dansken » 17. okt 2021, 21:11

Håber dette kan hjælpe dig med dine spørgsmål:

https://jagareforbundet.se/jakt/juridik ... -jakttorn/

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Dansken » 17. okt 2021, 21:12

Alt det pladder i har i Danmark med jagttårne har vi ikke her.

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 18. okt 2021, 01:18

dit link er netop noget af det eneste, jeg selv har kunnet finde. jager selv her i sverige, er forundret over hvor dårlige de lokale tårne er. derfor ideen med at medbringe mit eget tårn, på en trailer. læ og tag over hovedet, finder man meget få steder. det burde ikke være umuligt at gøre bedre. vil blot ikke lave noget, der strider mod lovgivningen.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Dansken » 18. okt 2021, 06:39

Ja mange steder her er jagttårnene noget forfærdeligt skrammel: halvråddent, repareret og grimt.
På vores jagtmark har vi kun nye, lige og pæne tårne som står ret op og er en fornøjelse at se på når folk kører/ går forbi... dem byggede Alf og jeg sidste år allesammen.
Desuden skal de jo også være sikre at være på og gå op og ned fra

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 18. okt 2021, 08:43

Jeg får et svensk jagt-nyhedsbrev, og der blev skrevet på et tidspunkt at tårnene ikke måtte stå under højspændingsledninger og lign. - men skulle placeres så vidt jeg husker min. 30 m fra dem.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 18. okt 2021, 08:47

Jeg kan i hvert fald sige, at når man har prøvet vildsvinejagt om natten sætter man pris på, at et lukket tårn med varmekilde er lovligt. Jeg synes, at uanset hvor meget isolerende materiale jeg medbringer, kan jeg ikke holde varmen i et åbent tårn mere end et par timer.

Men jeg synes også at man har pligt til at bygge noget der er til at holde ud at se på. Det er en campingvogn på pæle ikke :puke:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Dansken » 18. okt 2021, 08:50

NWF skrev:
18. okt 2021, 08:43
Jeg får et svensk jagt-nyhedsbrev, og der blev skrevet på et tidspunkt at tårnene ikke måtte stå under højspændingsledninger og lign. - men skulle placeres så vidt jeg husker min. 30 m fra dem.
Det tror jeg ikke er en lov. Derimod om du sidder under en kraftledning og det er fugtigt i vejret og småregn og skidtvejr så "knastrer" og bruser det i jagtradioen, så du ikke kan høre en skid i den.

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 18. okt 2021, 10:05

jeg vil gå igang med at kigge på en trailer. skal have bestemt om det (tårnet) skal sidde permanent på traileren. eller om det skal kunne løftes af. vil have en god højde, nok tre meter til bunden (gulvet). vil have læ. vil have tæt tag. så få bæringer/ben som muligt på taget. vil have skygge. vil have varme, nok gasvarme. vil have en kontorstol, at sidde på. den skal kunne dreje 360 grader rundt. vil have en hylde til kikkert mm.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af NWF » 18. okt 2021, 13:06

Dansken skrev:
18. okt 2021, 08:50
NWF skrev:
18. okt 2021, 08:43
Det tror jeg ikke er en lov. Derimod om du sidder under en kraftledning og det er fugtigt i vejret og småregn og skidtvejr så "knastrer" og bruser det i jagtradioen, så du ikke kan høre en skid i den.
Jeg tror det omhandlede noget omkring at tårnene ikke måtte spærre på "veje"/passager der er igennem skovene hvor træerne er fældet for at der hvor der står master og man kan føre ledninger frem - men er langt fra sikker.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member

Indlæg af NWF » 18. okt 2021, 13:16

LQS skrev:
18. okt 2021, 10:05
jeg vil gå igang med at kigge på en trailer. skal have bestemt om det (tårnet) skal sidde permanent på traileren. eller om det skal kunne løftes af. vil have en god højde, nok tre meter til bunden (gulvet). vil have læ. vil have tæt tag. så få bæringer/ben som muligt på taget. vil have skygge. vil have varme, nok gasvarme. vil have en kontorstol, at sidde på. den skal kunne dreje 360 grader rundt. vil have en hylde til kikkert mm.
Vi har en gl. trailer vi trak ud i terrænet og placerede et tårn på - det fungere sgu ret godt, og der er en del plads i den. Og har sat hylder og kroge op så ens ting ikke ligge og fylde og man støjer med det. Kan prøve at tage nogle billeder af den næste gang hvis det er

Inde på FB gruppen "Mårhunderegulering, tips og tricks" er der en del billede af folk som har lavet trailer/skur - det kan du evt søge noget inspiration

Besvar