Lovlig magasinstørrelse halvauto salonriffel?
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Helsingør
- Been thanked: 1 time
Lovlig magasinstørrelse halvauto salonriffel?
Hey Alle,
jeg er den glade ejer af en Ruger 10/22 og har magasiner I forskellige størrelser til den. I fredags fik jeg at vide I en våbenbutik at magasiner med kapacitet over 10 skud er ulovlige. Jeg troede ikke det galdt salonrifler men kun halvautomatiske centraltændingsrifler. Er det ekspedienten I våbenbutikken eller mig, der tager fejl?
Mvh
Julle
jeg er den glade ejer af en Ruger 10/22 og har magasiner I forskellige størrelser til den. I fredags fik jeg at vide I en våbenbutik at magasiner med kapacitet over 10 skud er ulovlige. Jeg troede ikke det galdt salonrifler men kun halvautomatiske centraltændingsrifler. Er det ekspedienten I våbenbutikken eller mig, der tager fejl?
Mvh
Julle
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Re: Lovlig magasinstørrelse halvauto salonriffel?
Dét er forhandleren der tager fejl.Julle skrev: ↑31. okt 2021, 13:23Hey Alle,
Mvh
Julle
Begrænsningen, på 10 skud gælder kun for centraltændte rifler.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1132
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 431 times
- Been thanked: 136 times
Det Aggemam sagde.Agamemnon skrev: ↑31. okt 2021, 13:37Dét er forhandleren der tager fejl.Julle skrev: ↑31. okt 2021, 13:23Hey Alle,
Mvh
Julle
Begrænsningen, på 10 skud gælder kun for centraltændte rifler.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1132

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
-
- Bronze Member
Tak for svar. Jeg tænkte det nok.
Og så sagde han også at der altid havde været en begrænsning på 30 skud. Det har jeg aldrig hørt om.
Men er der noget med at hvis man har en eller flere pistoler på SKV med over 10 skuds magasiner så må man ikke have magasiner med over 10 skud til en halvautomatisk salonriffel?
Mvh
Julle
Og så sagde han også at der altid havde været en begrænsning på 30 skud. Det har jeg aldrig hørt om.
Men er der noget med at hvis man har en eller flere pistoler på SKV med over 10 skuds magasiner så må man ikke have magasiner med over 10 skud til en halvautomatisk salonriffel?
Mvh
Julle
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 196 times
Stop nu med at blande tingene sammen, sagen er nem og ligetil; salonrifler på våbentilladelse har ingen kapacitetsbegrænsning (da de er randtændte), uanset vind og vejr, SKV og/eller ..................
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Agamemnon
- Moderator
Indtil videre har ekspedienten ikke ramt rigtigt én eneste gang.Julle skrev: ↑31. okt 2021, 21:02Tak for svar. Jeg tænkte det nok.
Mvh
Julle
Mit råd vil være det samme som Rigsby's.
Lad være med at blande reglerne for andre våbentyper, med andre registreringsforhold ind i en afklaring af reglerne for halvautomatiske salonrifler.
Du må have de magasiner, med de kapaciteter, som du ønsker, når der er tale om en randtændt salonriffel.
Den er ikke længere.
Hvis en forhandler mener noget andet, på vedkommende kunne komme med en henvisning til en lovtekst, der understøtter hans påstand.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Forhandlere kan ikke vide alt, og i det mindste agerede denne ud fra et forsigtighedsprincip. Man har hørt om det modsatte, hvor forhandlere har brugt kunder i ulovlig våbenbesiddelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 196 times
Naahhhh, de må da på en eller anden måde ha' en viden om lovgivningen for at udtale sig, ellers vil det nemmeste da være at sige "det aner jeg ikke men finder ud af det til i morgen", men når det så er sagt så er det måske en 7. klasses erhvervspraktikant som har udtalt sig, hvad ved jeg?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 972 times
- Kontakt:
Det er en fornuftig pointe, men man kunne også ønske sig at de måske svarede "det har jeg sgu ikke helt styr på, men det slår jeg op og sender dig en mail".
Det er en ærlig sag ikke at have styr på alt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Platin Member
Bestemt, men husk lige, at de også kan have dårlige dage, travlt og være distræte. Måske kom svaret fra butikkens tøjekspedient, som troede at vide, hvad der var at vide
I det mindste er det ikke gået værre, end at Julle er kommet herind og har fået det rigtige svar. Det kan Julle så tage med tilbage til butikken, eller også shoppe sine magasiner andetsteds.
De er i øvrigt åndssvagt dyre, i Danmark, de originale Ruger magasiner.

I det mindste er det ikke gået værre, end at Julle er kommet herind og har fået det rigtige svar. Det kan Julle så tage med tilbage til butikken, eller også shoppe sine magasiner andetsteds.
De er i øvrigt åndssvagt dyre, i Danmark, de originale Ruger magasiner.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 547 times
- Been thanked: 633 times
Måske… men når det kommer til lovgivning (og måske specielt våbenlov), så bør man ikke rådgive hvis ikke man har styr på sagerne.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Agamemnon
- Moderator
Tak R.K.Ras.Killing skrev: ↑31. okt 2021, 22:19Måske… men når det kommer til lovgivning (og måske specielt våbenlov), så bør man ikke rådgive hvis ikke man har styr på sagerne.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
Nej, ikke i en ideel verden. Desværre lever vi i en verden, hvor vi ofte kan konkludere, at hverken politiet, anklagemyndigheden eller dommeren har styr på våbenloven. Den kan vi ikke engang altid blive enige om tolkningen af...Ras.Killing skrev: ↑31. okt 2021, 22:19Måske… men når det kommer til lovgivning (og måske specielt våbenlov), så bør man ikke rådgive hvis ikke man har styr på sagerne.
Så er det måske lidt vel meget, at stå med

Proportionalitet kaldes det vist. Jeg har bestemt hørt dummere ting, ude i butikkerne, og kunderne er heller ikke altid lige kloge heller. Julle var dog bestemt klog nok til, at spørge igen andetsteds.
- Ras.Killing
- Platin Member
Og lige netop derfor bør en butiksekspedient måske ikke kloge sig på områdetC-X skrev: ↑31. okt 2021, 22:36Nej, ikke i en ideel verden. Desværre lever vi i en verden, hvor vi ofte kan konkludere, at hverken politiet, anklagemyndigheden eller dommeren har styr på våbenloven. Den kan vi ikke engang altid blive enige om tolkningen af...Ras.Killing skrev: ↑31. okt 2021, 22:19Måske… men når det kommer til lovgivning (og måske specielt våbenlov), så bør man ikke rådgive hvis ikke man har styr på sagerne.

Helt enig!
Min pointe er blot, at hvis man ikke har konkret viden på området, så skal man ikke give konkrete svar.
Ekspedienten kunne have sagt jeg mener ikke du må have… eller jeg er ikke sikker på du må have… osv. osv.
“Only a Sith deals in absolutes.”
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
Tak for jeres svar.
Ekspedienten var meget bestemt omkring det med max 10 skud også selvom jeg udfordrede det og sagde at jeg var ret sikker på at det kun vedrørte halvautomatiske jagtrifler med centraltænding.
Han var i øvrigt høflig og rar og sandheden er nok at det ind i mellem er lidt forvirrende - selv for os, der prøver at holde os ajour med de løbende ændringer i våbenlovgivningen.
Så kan man jo altid diskutere frem og tilbage om det er i orden eller ej at han ikke har styr på det. Men optimalt er det i hvertfald ikke.
Jeg skyder nu gladeligt videre med mit 110 skuds tromlemagasin
Ekspedienten var meget bestemt omkring det med max 10 skud også selvom jeg udfordrede det og sagde at jeg var ret sikker på at det kun vedrørte halvautomatiske jagtrifler med centraltænding.
Han var i øvrigt høflig og rar og sandheden er nok at det ind i mellem er lidt forvirrende - selv for os, der prøver at holde os ajour med de løbende ændringer i våbenlovgivningen.
Så kan man jo altid diskutere frem og tilbage om det er i orden eller ej at han ikke har styr på det. Men optimalt er det i hvertfald ikke.
Jeg skyder nu gladeligt videre med mit 110 skuds tromlemagasin

- Agamemnon
- Moderator
Så er malplacerede kommentarer og ditto jokes fjernet fra tråden.
Hold venligst tonen pæn og emnet på sporet.
Hold venligst tonen pæn og emnet på sporet.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Helt uenig når det gælder våbenlovgivning.
Er man ikke sikker i sin sag, så bør man som forhandler holde sin mund, eller ihvertfald melde ærligt ud, at det ved man ikke noget om, men at man vil undersøge nærmere ...
Til OP:
Og nej, der er ikke begrænsninger på magasiner til randtændte rifler.
Du kan helt lovligt købe både 25 skuds (AK-47 lignende) magasiner, og 110 skuds (Chicago gangsterfilm) magasiner
(Undskyld billedsproget, men jeg tror du ved hvad jeg mener)

Peter
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 12 times
Tak for sober oprydning. Emnet er vigtigt at belyse. 

-
- Platin Member
Hvis butiksekspedienten havde fået kunden på tynd is, så var der et reelt problem, i dette tilfælde blot en unødvendig forvirring.Ras.Killing skrev: ↑31. okt 2021, 22:58Og lige netop derfor bør en butiksekspedient måske ikke kloge sig på områdetC-X skrev: ↑31. okt 2021, 22:36Nej, ikke i en ideel verden. Desværre lever vi i en verden, hvor vi ofte kan konkludere, at hverken politiet, anklagemyndigheden eller dommeren har styr på våbenloven. Den kan vi ikke engang altid blive enige om tolkningen af...Ras.Killing skrev: ↑31. okt 2021, 22:19Måske… men når det kommer til lovgivning (og måske specielt våbenlov), så bør man ikke rådgive hvis ikke man har styr på sagerne.![]()
Helt enig!
Min pointe er blot, at hvis man ikke har konkret viden på området, så skal man ikke give konkrete svar.
Ekspedienten kunne have sagt jeg mener ikke du må have… eller jeg er ikke sikker på du må have… osv. osv.
Det er et menneske, der står bag disken, ikke en alvidende orakel. Hvis man vil betale for dette også, så forvent prisstigninger af væsentlig karakter.
Vi kan vende den om; hvor mange brugere af NVF er reelt berettigede til, at svare i debatterne, med deres skråsikre indlæg om dette og hint, hvis vi skulle følge den logik?
Hvad pokker er en Sith og hvad relevans har den?
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg skal ikke kunne tale for andre medlemmer her på siden, men for mit eget vedkommende, så giver jeg sjældent konkrete svar på spørgsmål vedr. lovgivning, med mindre jeg kan bakke det op med en klokkeklar §, f.eks. som Aga gjorde det først i tråden.C-X skrev: ↑1. nov 2021, 10:54Hvis butiksekspedienten havde fået kunden på tynd is, så var der et reelt problem, i dette tilfælde blot en unødvendig forvirring.Ras.Killing skrev: ↑31. okt 2021, 22:58Og lige netop derfor bør en butiksekspedient måske ikke kloge sig på områdetC-X skrev: ↑31. okt 2021, 22:36Nej, ikke i en ideel verden. Desværre lever vi i en verden, hvor vi ofte kan konkludere, at hverken politiet, anklagemyndigheden eller dommeren har styr på våbenloven. Den kan vi ikke engang altid blive enige om tolkningen af...Ras.Killing skrev: ↑31. okt 2021, 22:19Måske… men når det kommer til lovgivning (og måske specielt våbenlov), så bør man ikke rådgive hvis ikke man har styr på sagerne.![]()
Helt enig!
Det er et menneske, der står bag disken, ikke en alvidende orakel. Hvis man vil betale for dette også, så forvent prisstigninger af væsentlig karakter.
Vi kan vende den om; hvor mange brugere af NVF er reelt berettigede til, at svare i debatterne, med deres skråsikre indlæg om dette og hint, hvis vi skulle følge den logik?
Hvad pokker er en Sith og hvad relevans har den?
... Jeg vil som så mange andre ofte give min mening til kende, men er jeg ikke sikker, så syntes jeg oftets at det vil (og bør) fremgå af kommentaren.
Det sidste er et tåbeligt film citat, uden yderligere relevans for emnet

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Godt, jamen vi er grundlæggende enige.
Da jeg selv stod i butik (dagligvarer, byggemarked osv.) og senere har været på serviceopgaver hos kunder (forsyning) var der ingen grænser for spørgsmål fra kunderne. Også spørgsmål man virkelig ikke forventer...
Ekspedienter kan sagtens føle sig sikre i deres sag og svare derefter, selvom det så viser sig, at de tager fejl. Og det er bare menneskeligt at begå fejl. Jeg har sikkert også dummet mig, at sagt noget, der enten var forkert eller forkert ud fra kundens synspunkt, da kunden nok ikke formulerede sit spørgsmål helt korrekt og konkret.
Går jeg ind i en våbenbutik, så forventer jeg at de ved en del, men ikke nødvendigvis at de er eksperter på hele området - det sker også jævnligt, at de sender ting til ekstern bøssemager. Vi, som kunder, har også et medansvar, på udviklingen, da vi stort set helst handler der hvor priserne er lavest.
Åeh, gud, du citerede noget Star Wars... derfor...
Da jeg selv stod i butik (dagligvarer, byggemarked osv.) og senere har været på serviceopgaver hos kunder (forsyning) var der ingen grænser for spørgsmål fra kunderne. Også spørgsmål man virkelig ikke forventer...

Ekspedienter kan sagtens føle sig sikre i deres sag og svare derefter, selvom det så viser sig, at de tager fejl. Og det er bare menneskeligt at begå fejl. Jeg har sikkert også dummet mig, at sagt noget, der enten var forkert eller forkert ud fra kundens synspunkt, da kunden nok ikke formulerede sit spørgsmål helt korrekt og konkret.
Går jeg ind i en våbenbutik, så forventer jeg at de ved en del, men ikke nødvendigvis at de er eksperter på hele området - det sker også jævnligt, at de sender ting til ekstern bøssemager. Vi, som kunder, har også et medansvar, på udviklingen, da vi stort set helst handler der hvor priserne er lavest.

Åeh, gud, du citerede noget Star Wars... derfor...