Må et haglgevær med flere end 2 skyd ejes?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Re: Må et haglgevær med flere end 2 skyd ejes?

Indlæg af Frantz » 14. nov 2021, 19:01

HR skrev:
14. nov 2021, 17:13
Krung skrev:
14. nov 2021, 16:31
Frantz skrev:
14. nov 2021, 01:50
Jeg kunne forstille mig der trods alt er lidt forskel på om man komme med en moderne halvautomat eller pump, eller man kommer med noget sjælden og historisk som feks;
Det tror jeg ikke du skal regne med. Hvis politiet fanger dig på med den og du ikke er på vej til Sverige, ryger jagttegnet.
Der er heller ikke forskel hos os. Men man kan til gengæld ret godt styre risikoen for at der bliver spurgt ind til det med hvordan man opfører sig. 99% af de skytter der kommer hos os med en halvauto går bare ind og skyder deres duer uden at der er nogen det løfter et øjenbryn. Vi er jo heller ikke sat i verden for at mistænke og kontrollere folk. Den sidste % motivere os lige til at holde øje med dem.

Ok, lige en Typhoon vil nok påkalde sig lidt ekstra opmærksomhed fra start. Men det er, for mit vedkommende, mest fordi jeg ved at de sælges med plombering af magasinet til 2 skud (en for meget) og at jeg ved hvor pisse irriterende de er at lade med en i kammeret. Men jeg kan fint se fra afstand om brugeren er på måtten eller ej.
HR
Nu er jeg vant til opmærksomhed på RFC. Det er jo fordi jeg kommer med en crosseye shotgon og en Darne sliding bringe.

Jeg skal da være ærlig og sige at jeg godt kunne tænke mig en Typhone. Men der findes heldigvis 2 skuds magasin der kan plomberes til 1 skud.
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 14. nov 2021, 19:17

stortset Alle er enig om at du må:
Eje et haglgevær med plads til mere end 2 patroner.
Kun gå på jagt med et gevær som er plomberet til Max 2 patroner.
Tage dit haglgevær uafhængig af patron antal, med på skydebane hvis du overholder banens godkendelse (som vist altid siger Max 2. Patroner)
Stort set alle?
Jeg er åbenbart så en af de få.

Jeg er meget uenig, for jeg kan kun læse loven som der står: Erhverve og besidde.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 14. nov 2021, 20:11

Frantz skrev:
14. nov 2021, 19:01
HR skrev:
Krung skrev:
Frantz skrev:
Jeg kunne forstille mig der trods alt er lidt forskel på om man komme med en moderne halvautomat eller pump, eller man kommer med noget sjælden og historisk som feks;
Det tror jeg ikke du skal regne med. Hvis politiet fanger dig på med den og du ikke er på vej til Sverige, ryger jagttegnet.
Der er heller ikke forskel hos os. Men man kan til gengæld ret godt styre risikoen for at der bliver spurgt ind til det med hvordan man opfører sig. 99% af de skytter der kommer hos os med en halvauto går bare ind og skyder deres duer uden at der er nogen det løfter et øjenbryn. Vi er jo heller ikke sat i verden for at mistænke og kontrollere folk. Den sidste % motivere os lige til at holde øje med dem.

Ok, lige en Typhoon vil nok påkalde sig lidt ekstra opmærksomhed fra start. Men det er, for mit vedkommende, mest fordi jeg ved at de sælges med plombering af magasinet til 2 skud (en for meget) og at jeg ved hvor pisse irriterende de er at lade med en i kammeret. Men jeg kan fint se fra afstand om brugeren er på måtten eller ej.
HR
Nu er jeg vant til opmærksomhed på RFC. Det er jo fordi jeg kommer med en crosseye shotgon og en Darne sliding bringe.

Jeg skal da være ærlig og sige at jeg godt kunne tænke mig en Typhone. Men der findes heldigvis 2 skuds magasin der kan plomberes til 1 skud.
:DancingBanana:
Hvis du kom med dem en dag jeg var på banen, så kommer jeg nok ostå til at stirre lige så intenst og bedende som en lab efter leverpostej.

Alle de faste på banen var vist også ovre og prøve første gang der kom en med en Typhoon. Klart, der var nogle af d forstokkede der ikke kunne se det sjove i den. Men det er ikke dem der sætter reglerne.

En Typhon er et stykke rigtig fint legetøj, og jeg er sikker på at et 10 skuds magasin og en gruppe blandede mål på jorden er god sjov. Men den er ikke særligt sjov at skyde lerduer med. Det er unødvendigt svært at ramme duerne da man ikke kan se ud over løbet. Og ladeprocessen er enormt kluntet når der kun er et skud i og man skal improvisere et skud ind i kammeret (det kan kun gøres med aftaget magasin).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 14. nov 2021, 20:29

Gad vide hvad div. Prof show skytter, gør ved optræden på dansk jord? Gad vide hvad etaten gør ved øvelse div. Steder i dk. Med haglgevær med stor magasin kapacitet? Prøv lige at læs lovteksten nøje....

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 14. nov 2021, 20:46

LQS skrev:
14. nov 2021, 20:29
Gad vide hvad div. Prof show skytter, gør ved optræden på dansk jord? Gad vide hvad etaten gør ved øvelse div. Steder i dk. Med haglgevær med stor magasin kapacitet? Prøv lige at læs lovteksten nøje....
Alt kan dispenseres fra hvis man kan forklare jm hvorfor.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 14. nov 2021, 20:56

CO skrev:
14. nov 2021, 19:17
Jeg er meget uenig, for jeg kan kun læse loven som der står: Erhverve og besidde.
Dét er korrekt.
Men dét der blandt andet, ved tidligere gennemgange af emnet, har givet anledning til diskussion, er anvendelsen af formuleringen "til eget brug", som benyttes i tilknytning til "erhverve" og "besidde".

Jeg har forsøgt at få et svar på hvilket brug, der her er tale om. Men hverken politi eller JM har ønsket at præcisere meningen med denne formulering.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 14. nov 2021, 20:57

Frantz skrev:
14. nov 2021, 20:46
Nej, det er stensikkert IKKE rigtigt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Fastanhol » 14. nov 2021, 21:02

CO skrev:
Tage dit haglgevær uafhængig af patron antal, med på skydebane hvis du overholder banens godkendelse (som vist altid siger Max 2. Patroner)
Stort set alle?

Dårlig formulering fra min side opdaterer lige mit indlæg!

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 14. nov 2021, 21:03

HR skrev:
14. nov 2021, 20:11
Frantz skrev:
14. nov 2021, 19:01
HR skrev:
Krung skrev:
Frantz skrev:

HR

:DancingBanana:
Hvis du kom med dem en dag jeg var på banen, så kommer jeg nok ostå til at stirre lige så intenst og bedende som en lab efter leverpostej.

Alle de faste på banen var vist også ovre og prøve første gang der kom en med en Typhoon. Klart, der var nogle af d forstokkede der ikke kunne se det sjove i den. Men det er ikke dem der sætter reglerne.

En Typhon er et stykke rigtig fint legetøj, og jeg er sikker på at et 10 skuds magasin og en gruppe blandede mål på jorden er god sjov. Men den er ikke særligt sjov at skyde lerduer med. Det er unødvendigt svært at ramme duerne da man ikke kan se ud over løbet. Og ladeprocessen er enormt kluntet når der kun er et skud i og man skal improvisere et skud ind i kammeret (det kan kun gøres med aftaget magasin).
HR
Jeg tilbud og opfordrede da også gladeligt til folk kunne prøve dem. Og støder vi på hinanden der ude ( på fredag eller d. 11. December) så kom og sig hej. Og så kan du prøve dem.
Der var en af dem der ude han skød kun 1 skyd med crosseye. For holder man ikke ved den får man en på kassen

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 14. nov 2021, 21:05

Fast Fumble skrev:
14. nov 2021, 20:57
Frantz skrev:
14. nov 2021, 20:46
Nej, det er stensikkert IKKE rigtigt.
Jeg er fuldstændig enig med FF.
Faktisk er det flere steder understreget, at der er bestemmelser, der IKKE kan dispenseres fra. Herunder meddelelse af tilladelse til bestemte ammunitions- og våbentyper.
Så dét dér er altså noget vrøvl af værste skuffe.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 14. nov 2021, 21:05

Agamemnon skrev:
14. nov 2021, 20:56
CO skrev:
Dét er korrekt.
Men dét der blandt andet, ved tidligere gennemgange af emnet, har givet anledning til diskussion, er anvendelsen af formuleringen "til eget brug", som benyttes i tilknytning til "erhverve" og "besidde".

Jeg har forsøgt at få et svar på hvilket brug, der her er tale om. Men hverken politi eller JM har ønsket at præcisere meningen med denne formulering.
Men når der i stk. 1 står erhverve, besidde og anvende, men i stk. 2 kun står erhverve og besidde, kan jeg ikke se hvordan disse to forskellige formuleringer skulle have samme betydning.

Til eget brug, kan også betyde beundring og overgramsning m.m, for der står altså ikke noget om at anvende.

At “stor set alle” på NVF læser teksten anderledes og til egen fordel, uden at en eneste af os reelt ved det, da JM ikke ønsker at præcisere, synes jeg er meget betænkeligt.
Det er ikke bare en parkeringsbøde vi taler om.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 14. nov 2021, 21:07

Fastanhol skrev:
14. nov 2021, 21:02
CO skrev:
Stort set alle?

Dårlig formulering fra min side opdaterer lige mit indlæg!

Fastanhol skrev:
14. nov 2021, 15:47
Bare lige en kort summering.

Respektere at du skal overholde banens godkendelse (som vist altid siger Max 2. Patroner) (hvad enten det så ville være lovligt eller ej at have et haglgevær med der kan indeholde mere end 2 patroner i hendhold til lovgivningen), idet at banens godkendelse med rette kan være lig med eller strengere end loven.

Uendighed om følgende er lovligt:
Skyde til lerduer med et uplumberet gevær hvis du gør det på egen jord med et haglgevær der kan have mere end 2 patroner, uagtet om du putter mere end 2 patroner i eller ej.
Blomsterpind I magasin som begrænsning selvom det kræver værktøj at fjerne den.

Alle er enige om at dette Altid ulovligt:
jagt med haglgevær med plads til mere end 2 patroner I Danmark selvom du kun fylder 2 patroner I.
rettet :razz:

Fastanhol
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Fastanhol » 14. nov 2021, 21:20

altså som jeg ser det så er der kun 1 sted man (så vidt jeg er orrinteret) kan anvende et haglgevær med mere end 2 patroner da de godkendte baners godkendelse altid siger max 2 patroner, det er på egen jord efter lerduer.

Bruge eller anvende er for mig 2 ord der betyder det samme, om jeg anvender min hammer eller jeg bruger den, så slår jeg stadig på et søm.

skyder jeg selv med et haglgevær som er umplumberet, nej jeg har en pind i magasinet, kan pinden fjernes, ja det kan den, hvis jeg har en vandpumpe tang i lommen så kan jeg enda gøre det på post.....
var det et crimp så kan det også laves om, eller man kan bytte rør, evt med et special nøgle i baglommen sammen med et andet rør....

hvis jeg står på post eller på banen og skyder efter lerduer med min halvauto og der fysisk ikke kan være mere end 2 patroner i den samtidigt (1 i magasin og 1 i kammer) så var jeg ikke så bekymret.

Men jeg kan lave alt på min drejebænk og min fræser ? gør det geværet ulovligt, nej det synes jeg ikke, intet er så permanent at det ikke kan laves om når vi snakker mekanik, men noget kan være så godt lavet/ødelagt at det er nemmere at starte forfra end det er at lave noget om.
fx .
reaktivering af en deaktiveret pistol, tja, hvis alle dele er ødelagte så er det nemmere at lave alt fra nyt, er der dele som ikke er ødelagt er der mindre arbejde i at "reparere" dvs lave de dele fra ingenting som er hurtigere at lave and at forsøge at reparere de originale men så bruge de dele om ikke er ødelagte.
kunne jeg finde på sådan noget lort, nej selvfølgelig kunne jeg ikke finde på at reaktivere en deaktiveret pistol, jeg er ikke dum, laver hellere ikke min egen lyddæmper det kræver tilladelse at lave våbendele og det gider jeg ikke rode med.

Besvar