Elefanten i rummet aka kuglevægt blyfri 2023
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 12 times
Re: Elefanten i rummet aka kuglevægt blyfri 2023
Jep men har riffel til udenlands ture. Var sådan set bare interesseret i om der fandtes projektiler til6 mm og det gør der
- Niisa
- Silver Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: københavn
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 11 times
Norge har vist valgt minimum 7,8g E100 2200 joule. Så er 6,5x55 lige inden for til kl.1 vildt.
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
De har også elg og Bjørn, så det er logisk, at de sætter grænsen højere, så de ikke skal lave en separat kategori for disse.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times
F.eks. 80 gr TTSX med udgangshastighed på 995 m/s og E100 på 2074 joule.Altmuligmand skrev: ↑30. nov 2021, 10:51Hvilke projektiler er der i 6 mm klassen som kan bruges til klasse 1 vildt?
Så behøver man snart kun en riffel. Verden er af lave...
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt- og riffelskydning
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 25 times
Det er sgu ingen der kun vil have en riffel. Men hvis det nu skal være sådan, så få dig da en .308. 

“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times
Nu er behøver og behov jo heldigvis ikke det samme.
Jeg behøver nu kun en riffel, men har behov for mange
Jeg behøver nu kun en riffel, men har behov for mange

-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt og genladning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 16 times
Kunne man så for faen bare få fat i nogle Barnes LRX i .264!!!
Der er vel ikke nogen der har set dem på lager et sted?
Der er vel ikke nogen der har set dem på lager et sted?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell
"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson
George Orwell
"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Det ville være et rigtigt dårligt valg på en drivjagt efter f.eks. kronvildt efter min ringe mening!Sortseer skrev: ↑30. nov 2021, 18:13F.eks. 80 gr TTSX med udgangshastighed på 995 m/s og E100 på 2074 joule.Altmuligmand skrev: ↑30. nov 2021, 10:51Hvilke projektiler er der i 6 mm klassen som kan bruges til klasse 1 vildt?
Så behøver man snart kun en riffel. Verden er af lave...
Men det ville de fleste nok også erkende og så vælge en noget større kaliber..
Men til stillestående vildt og skud på moderate hold med god skudplacering midt på bladet, så kan man nok i de fleste tilfælde holde flugtstanden på under 300 meter på en voksen kronhjort

-
- Bronze Member
-
- Bronze Member
- Depecheyawl
- Gold Member
- Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 84 times
-
- Gold Member
Til visse formål jo. Men jeg vil gerne have et projektil der ekspanderer pålideligt ved et bredt felt af hastigheder, gerne ned til relativt lav hastighed, og samtidig ønsker jeg mindst mulig vindfølsomhed..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell
Jordan Peterson
George Orwell
Jordan Peterson
- Depecheyawl
- Gold Member
Helt sikkert. Havde selv de samme overvejelser, men jo mere jeg læste om folks erfaringer, virkede det som om det dybest set er ligegyldigt.
TSX er en gammel dreng der har bevist sit værd, slår ihjel som den skal og præcision er ganske fin virker det som om.
Jeg skyder ikke til rådyr på over 200m alligevel.
Når jeg har tunet min 6.5Cr ladning til TSX, tror jeg DK bullets er det næste der skal prøves
TSX er en gammel dreng der har bevist sit værd, slår ihjel som den skal og præcision er ganske fin virker det som om.
Når jeg har tunet min 6.5Cr ladning til TSX, tror jeg DK bullets er det næste der skal prøves

-
- Gold Member
Mit seneste rådyr skød jeg på 395 meter. Det er det jeg synes er sjovt. Ned på buffen, med bipod, rear bag og alt det ballistiske habengut, og så vente på en ideel situation. Jeg mener ikke et moderne projektil i sig selv kan være mere eller mindre præcist end et andet (medmindre de decideret varierer i dimensioner eller vægt, i nævneværdig grad). Det er bare et spørsmål om det bliver parret med et passende løb, og får en passende krudtmængde og sættedybde. Kan godt se TSX er populær i DK, men det hænger nok også sammen med at det har været noget af det første der var bredt tilgængeligt, og ikke dyrere end sine konkurrenter. LRX lader til at være ret populær i USA i de blyfri stater, og jeg har læst en sammenligning med ELD-X (som jeg bruger), og nosler accubond longrange, hvor den får pæne ord med på vejen. Det lader bare ikke til at den bliver taget hjem i Danmark så ofte - men dem der går op i at skyde langt, har nok heller ikke været den der frivilligt er skiftet til en ballistisk inferior løsning, før vi overhovedet fik bekræftet at der ville komme blyforbud. Det har været din "gængse jæger", formentlig mange nyjægere, som bare gerne ville have noget der mindede om konventionel jagtammunition til dansk brug, for at være på forkant..Depecheyawl skrev: ↑4. dec 2021, 16:12Helt sikkert. Havde selv de samme overvejelser, men jo mere jeg læste om folks erfaringer, virkede det som om det dybest set er ligegyldigt.
Når jeg har tunet min 6.5Cr ladning til TSX, tror jeg DK bullets er det næste der skal prøves![]()
Jeg hørte i dag at JCP laver noget blyfri med plast spids. Det kan være jeg skal se om de kan være et værdigt alternativ til LRX, eller de minder mere om TSX og TTSX..
George Orwell
Jordan Peterson
George Orwell
Jordan Peterson
- Depecheyawl
- Gold Member
https://www.jafi.dk/shop/barnes-lrx-bt-76634p.htmlSila0079 skrev: ↑4. dec 2021, 19:42Mit seneste rådyr skød jeg på 395 meter. Det er det jeg synes er sjovt. Ned på buffen, med bipod, rear bag og alt det ballistiske habengut, og så vente på en ideel situation. Jeg mener ikke et moderne projektil i sig selv kan være mere eller mindre præcist end et andet (medmindre de decideret varierer i dimensioner eller vægt, i nævneværdig grad). Det er bare et spørsmål om det bliver parret med et passende løb, og får en passende krudtmængde og sættedybde. Kan godt se TSX er populær i DK, men det hænger nok også sammen med at det har været noget af det første der var bredt tilgængeligt, og ikke dyrere end sine konkurrenter. LRX lader til at være ret populær i USA i de blyfri stater, og jeg har læst en sammenligning med ELD-X (som jeg bruger), og nosler accubond longrange, hvor den får pæne ord med på vejen. Det lader bare ikke til at den bliver taget hjem i Danmark så ofte - men dem der går op i at skyde langt, har nok heller ikke været den der frivilligt er skiftet til en ballistisk inferior løsning, før vi overhovedet fik bekræftet at der ville komme blyforbud. Det har været din "gængse jæger", formentlig mange nyjægere, som bare gerne ville have noget der mindede om konventionel jagtammunition til dansk brug, for at være på forkant..Depecheyawl skrev: ↑4. dec 2021, 16:12Helt sikkert. Havde selv de samme overvejelser, men jo mere jeg læste om folks erfaringer, virkede det som om det dybest set er ligegyldigt.
Når jeg har tunet min 6.5Cr ladning til TSX, tror jeg DK bullets er det næste der skal prøves![]()
Jeg hørte i dag at JCP laver noget blyfri med plast spids. Det kan være jeg skal se om de kan være et værdigt alternativ til LRX, eller de minder mere om TSX og TTSX..
Se her hvad onkel Depeche fandt til dig.
God nok i 127grs, men det er det bedste jeg kan præstere i dag

-
- Gold Member
Amen altså, du er da uden tvivl min bedste onkel fra nu af!Depecheyawl skrev: ↑4. dec 2021, 20:31https://www.jafi.dk/shop/barnes-lrx-bt-76634p.html
God nok i 127grs, men det er det bedste jeg kan præstere i dag![]()

Til den nette sum af det dobbelte af mine ELD-X, men det kan jeg altid græde lidt over hver gang jeg trykker på aftrækkeren - nu er det vidst bare med at få lagt nogen i kurven, imens de er der

George Orwell
Jordan Peterson
George Orwell
Jordan Peterson
-
- Platin Member
Ha, så har du ikke prøvet at indskyde med RWS' blyfri serie til kortløbede rifler. Her stortuder man, hver gang fingeren begynder at aftræk....(45 kr per tryk i .308Win...Sila0079 skrev: ↑4. dec 2021, 22:12Amen altså, du er da uden tvivl min bedste onkel fra nu af!Depecheyawl skrev: ↑4. dec 2021, 20:31https://www.jafi.dk/shop/barnes-lrx-bt-76634p.html
![]()
Til den nette sum af det dobbelte af mine ELD-X, men det kan jeg altid græde lidt over hver gang jeg trykker på aftrækkeren - nu er det vidst bare med at få lagt nogen i kurven, imens de er der![]()

- RasKrog
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Regulering
- Geografisk sted: Skanderborg'ish
- Been thanked: 20 times
Det var da en absurd pris pr. brag.Flugteren skrev: ↑4. dec 2021, 22:25Ha, så har du ikke prøvet at indskyde med RWS' blyfri serie til kortløbede rifler. Her stortuder man, hver gang fingeren begynder at aftræk....(45 kr per tryk i .308Win...Sila0079 skrev: ↑4. dec 2021, 22:12Amen altså, du er da uden tvivl min bedste onkel fra nu af!Depecheyawl skrev: ↑4. dec 2021, 20:31https://www.jafi.dk/shop/barnes-lrx-bt-76634p.html
![]()
Til den nette sum af det dobbelte af mine ELD-X, men det kan jeg altid græde lidt over hver gang jeg trykker på aftrækkeren - nu er det vidst bare med at få lagt nogen i kurven, imens de er der![]()
)
En 308’er er jo ganske gængs
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
-
- Platin Member
Ja, men sådan er prisen på grisen, når man kombinerer navnet RWS, blyfrit projektil, nikkel-lakering på hylster og projektil, og en specialladning til korte løb i én pakke. Det er især "Short Rifle"-betegnelsen, der nøkker prisen yderligere opad, men det er nok fordi, at ikke kan køre produktionen på samme bånd som de andre, så masseproduktionseffekten er ikke så stor her.
Man kan dog se, at der er en ret stor forskel i kuglefald på 100 m mellem en normalt ladet .308 jagtpatron (Norma Ecostrike 9,7 gram) og så RWS HIT med Short Rifle-ladningen (også 9,7 gram). Jeg målte op mod fem-seks centimeter på to grupper, og den forskel bliver jo kun tydeligere jo længere ude, man skyder.
Jeg fandt da også ud af, at en almindelig ladning nok ikke havde været lovlig at anvende til klasse 1-vildt, medmindre jeg gik op i vægt til +10 gram, men så ville kuglefaldet være endnu større. Hvis de kommende regler for jagt på klasse-1 vildt med blyfri (e100=2000 J, 6 mm diameter), så ville en normal ladning have været helt fin.
Man kan håbe, at flere og flere producenter begynder at tune deres produkter til kortere løb, især fordi de fleste ikke bruger 610 mm løb, som producenterne anvender til at teste deres produkter. RWS og Norma (som laver et lignende produkt) skriver da også på deres hjemmesider, at den mere udbredte brug af kortere løb og lyddæmpere fik dem til at lancere patroner med ladninger designet til korte løb.
Så jeg accepterer prisen, fordi patronen giver samme performance fra et kort løb som en normal ladning gør i et længere løb, fordi den gør en 9,7 grams kugle lovlig til klasse 1-vildt, og fordi den er super lækker at bruge i en halvautomat (finishen gør hylsteret utroligt glat, så der stort set ingen friktion er).
TILFØJELSE: Meget af prisen ligger i, at det er en fabrikspatron. Der er sikkert en hel del herindefra, som kan lave en patron med lignende specs eller bedre, men jeg er ikke genlader og bor ikke et sted, hvor genladningsrum er det nemmeste at indrette. Så noget af prisen er selvfølgelig også, at jeg bare kan gå ned og købe patronen, når og hvis jeg har behov for det.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt og tilhørende udstyr
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
Jeg har fulgt denne tråd med stor spænding og forventede at ændringen i bekendtgørelsen ville blive offentliggjort sidste år. Den artikel der var i Jæger fra december var ret klar, så jeg er lidt forvirret
Er jeg den eneste der undrer sig over at der ikke sker noget?

-
- Gold Member
Jeg venter også i spænding. Men begynder at lade 127 grain LRX nu i mellemtiden.. Men er lige blevet opmærksom på at Hornady har lavet en lignende patron; CX i 120 og i 130 grain i .264.
Godt at vide, hvis LRX ikke stabiliserer eller samler tilfredsstillende. Man kan jo også håbe på at de bliver billigere end LRX.. Hornady plejer være ret ok på prisen.
Godt at vide, hvis LRX ikke stabiliserer eller samler tilfredsstillende. Man kan jo også håbe på at de bliver billigere end LRX.. Hornady plejer være ret ok på prisen.
George Orwell
Jordan Peterson
George Orwell
Jordan Peterson
- Niisa
- Silver Member
- Interesser: riffeljagt
- Geografisk sted: københavn
- Been thanked: 11 times
nej det er du ikke, jeg venter også på bekendtgørelsen.Sumsar skrev: ↑21. jan 2022, 17:30Jeg har fulgt denne tråd med stor spænding og forventede at ændringen i bekendtgørelsen ville blive offentliggjort sidste år. Den artikel der var i Jæger fra december var ret klar, så jeg er lidt forvirret![]()
Mvh. Niisa.
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70