Så køber man en BBF eller Drilling og er ude over det på den måde. Korte haglgeværer samler bare ikke skuddene, til noget særligt brugbart, rent jagtligt.
Kan et 20" haglgevær blive lovligt?
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Kan et 20" haglgevær blive lovligt?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Altså amerikanerne har i mange årtier anvendt 45 cm løb på deres haglgeværer med stor succes, så enten skal man ned i meget korte løb (under 30 cm) og så skal man skyde uden choke/trangboring. Canadierne må også gå på jagt med særdeles korte løb.
Det er bare fordi, at vi her i Europa som oftest har meget lange løb på vores haglgeværer, at vi anser alt under 50-55 cm som “for kort”.
-
- Platin Member
Jo, det ved jeg, men det gør ikke at våbene er særligt egnede til jagt. Det er primært våben anskaffet til andre formål, som tilfældigvis også kan bruges til jagt, i forskellige udstrækninger. 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Det er så lige der det ville være dejligt at lovgiverne og den der giver tilladelserne kan se forskel på jagt og sports våben. En 20 tommer er nok ikke det bedste til jagt, men det er nærmest standard størelse på et cowboy action skydning shotgun i hele verden...... på nær i Danmark.
Det samme gælder 2 patroner.... fint til jagt, med det jagt etisk..... Men hvorfor må et sports haglgevær ikke indeholde mere end 2 patroner? Tænker specielt IPSC shotgun
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
FORDI 

I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Og IPSC shotgun er mig bekendt ikke pt en disciplin i Danmark.
(Mener det kun er revolver og pistol IPSC discipliner
man pt kan få SKV til)
(Mener det kun er revolver og pistol IPSC discipliner
man pt kan få SKV til)
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Platin Member
Om 2 skud er det mest etiske til jagt, det ved jeg ikke lige om jeg er enig i. Det er nærmere en "sportslig begrænsning". Særligt havjægere kunne have nytte af fuld tube, for at undgå missede anskydninger. Modsat ville nogen nok blive for begærlige...Frantz skrev: ↑6. dec 2021, 19:38Det er så lige der det ville være dejligt at lovgiverne og den der giver tilladelserne kan se forskel på jagt og sports våben. En 20 tommer er nok ikke det bedste til jagt, men det er nærmest standard størelse på et cowboy action skydning shotgun i hele verden...... på nær i Danmark.
Det samme gælder 2 patroner.... fint til jagt, med det jagt etisk..... Men hvorfor må et sports haglgevær ikke indeholde mere end 2 patroner? Tænker specielt IPSC shotgun
Samtidig begrænser det "farligheden" for et almindeligt jagtvåben, i samfundet (historisk er det at eje adskillige rifler, kun forbeholdt de rigeste).
Nu må du ikke forvirre dig selv med, at våbenloven er til for brugerne af våben. Ellers havde lyddæmper ikke været forbudt i så mange år.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Forvent ALDRIG logik i våbenloven. Formålet med 2-skuds begrænsningen på haglgeværer er dog at man ikke skal kunne nedlægge et helt andetræk på én gang. Det var i hvert fald det jeg fik at vide af min underviser da jeg tog jagttegn i det herrens år 1984
Hilsen Kenneth

Hilsen Kenneth
-
- Banned
Jeps... jagtetisk. Næsten lige som en 2 gauge puntgun heller ikke er helt jagtetiskKenned skrev: ↑7. dec 2021, 08:54Forvent ALDRIG logik i våbenloven. Formålet med 2-skuds begrænsningen på haglgeværer er dog at man ikke skal kunne nedlægge et helt andetræk på én gang. Det var i hvert fald det jeg fik at vide af min underviser da jeg tog jagttegn i det herrens år 1984![]()
Hilsen Kenneth
-
- Banned
Det kan ikke blive en deciplin fordi våbene ikke er tilladt. Værket repater eller halvauto.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Man kan også til IPSC riffel (repeter). IPSC shotgun er op af bakke, da 2 skud ville være fuldstændig ubrugeligt ift. international konkurrence, og der er lidt udfordringer ift. at man primært bruger blyammunition.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Det komiske er så at rent jagtetisk hedder det at det er ok med 3 skud brugt per nedlagt flyvende vildt - interessant nok set i sammenhæng med at man kun må lade 2 skud op ad gangen...Kenned skrev: ↑7. dec 2021, 08:54Forvent ALDRIG logik i våbenloven. Formålet med 2-skuds begrænsningen på haglgeværer er dog at man ikke skal kunne nedlægge et helt andetræk på én gang. Det var i hvert fald det jeg fik at vide af min underviser da jeg tog jagttegn i det herrens år 1984![]()
Hilsen Kenneth
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 272 times
- Been thanked: 162 times
Jeg mener at Westernsektionen i Sortkrudt Forbundet, har korte haglgevære med på ønske seddlen, sammen med 6 skud i 1897.
Ligger vist hos våben rådet.
Mvh
Grey
Mvh
Grey
-
- Banned
Det ville jo være dejligt. Det er jo netop en 1897 trench gun på 20 tommer jeg godt vil have.Greyberd63 skrev: ↑7. dec 2021, 20:31Jeg mener at Westernsektionen i Sortkrudt Forbundet, har korte haglgevære med på ønske seddlen, sammen med 6 skud i 1897.
Mvh
Grey
Det kunne jo bare ligge våbene i kategorien "særlig farlig våben" evt på ligefod med pistol, at man skal være medlem i minimum 2 år for at få en tilladelse
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Du skal være opmærksom på at Winchester 1897 i trench gun konfiguratiuon ikke er tilladt til CAS, ikke under SASS's regelsæt i hvert fald:
Side 38 i Shooters Handbook Vers 25 Jan 2021:
Side 38 i Shooters Handbook Vers 25 Jan 2021:
Modellen er, sammen med Winchester Model 12, tilladt til Wild Bunch. Men, personligt ville jeg ikke investere i en 1897 i en konfiguration som udelukkende kan anvendes til WB.The only slide action shotgun allowed is the Model 1897 Winchester shotgun, whether original or replica. Certain shooting categories require a specific type of shotgun and ammunition to be used. Military configurations are not allowed (i.e., trench guns).
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Kelle
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 11 times
Bemærk ligeledes, at for at skyde WB kræves der først en licens til CAS og derefter kan man opnå en licens til WB
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære