Flugtskydning efter arbejde (opbevaring af våben i bil)
Re: Flugtskydning efter arbejde (opbevaring af våben i bil)
Hej alle
Mange tak for svar. Netop de mange svar i forskellige retninger illustrerer forvirringen, og derfor har jeg heller ikke taget våbenet med på arbejde (jeg arbejder ca 40 min i bil fra mit hjem og skydebanen er så yderlige 15 min væk fra mit abrjde, så det ville have været rigtig smart for mig at kunne tage våben med på arbejde)
Jeg synes dog at HR’s svar sætter hovedet på sømmet om at det ikke er lovligt. Og som andre her er jeg også yderst forsigtig med min våbenomgang.
Mange tak for svar. Netop de mange svar i forskellige retninger illustrerer forvirringen, og derfor har jeg heller ikke taget våbenet med på arbejde (jeg arbejder ca 40 min i bil fra mit hjem og skydebanen er så yderlige 15 min væk fra mit abrjde, så det ville have været rigtig smart for mig at kunne tage våben med på arbejde)
Jeg synes dog at HR’s svar sætter hovedet på sømmet om at det ikke er lovligt. Og som andre her er jeg også yderst forsigtig med min våbenomgang.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Det, du beskriver her, er jo netop transport fra Fyn til Nordjylland i forbindelse med stævne aktivitet, og midlertidig opbevaring under stævnet. Intet sted står der at konkurrence kun kan vare en dag, jeg har været til konkurrencer der varer mere end en uge.Ras.Killing skrev: ↑10. nov 2021, 11:49Så når jeg (og andre) køre til f.eks Dall for at skyde Dall Challenge, så ankommer vi typisk om fredagen, tager en over overnatning på hotel, tager til Dall og skyder lørdag, tilbage på hotel og overnatte til søndag, for så at køre til Dall igen at skyde og så køre hjem.Fast Fumble skrev: ↑10. nov 2021, 10:27Og det er også sådan jeg tolker bekendtgørelsen, for transport og opbevaring er to forskellige ting.Ras.Killing skrev: ↑10. nov 2021, 09:03Så du tolker det således, at den midlertidige opbevaring skal foregå i direkte forbindelse med aktiviteten? Og ikke nogen mellemstation.HR skrev: ↑9. nov 2021, 22:39Da arbejde ikke er transport mellem opbevarings og og anvendelse må våbnet medbringes. ... Og §25 om midlertidig opbevaring hjælper os ikke, for opbevaring på arbejde er ikke opbevaring i forbindelse med flugtskydning (en anerkendelsesværdig anvendelse af en haglspreder):
Mener du at mellemstationen på hotellet er ulovlig?
Hotellet er jo netop midlertidig opbevaring i forbindelse med stævne aktivitet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
At du skal på arbejde, er ikke relevant for dit brug af våbenet.Ras.Killing skrev: ↑10. nov 2021, 11:59Så det er fordi du ikke regner arbejdet som en del af rejsen imellem flugtskydning og hjemmet? Og er det uanset, hvor lang tids kørsel man har i mellem hjemmet, arbejdet og skydebanen?
Jeg har personligt svært ved at se, hvordan det at mellemlande på en arbejdsplads er væsentlig anderledes end at mellemlande på et hotel.
Du kører på arbejde, med det formål at arbejde. Ja, det er helt uanset hvad der er belejligt for dig. Jeg har også haft chefer, der ikke synes at besøg i jagtbutikker var en del af min arbejdsdag, selvom det var belejligt, nu jeg alligevel var i byen eller tæt på.
Hvis der indgår en overnatning på hotel, i forbindelse med skydearrangementer, så er det en del af rejsen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Lad os tage et andet eksempel. Et skydestævne på KSC.
Jeg har 1 time og 30 min. kørsel til KSC (altså ca. 30 min. mere end hvad MN81 har til flugtskydningsbanen).
Skal jeg der over og skyde et endags stævne, så vil jeg køre der over og hjem igen samme dag. Er det et stævne over en weekend, så vil typisk tage en overnatning på hotel.
Dvs. det er ikke fordi at jeg ikke har mulighed for at køre hjem, det er fordi det er mere bekvemt at tage en overnatning i nærheden af stævnet (økonomisk gør det ikke den store forskel. Hotel kontra en ekstra tur over broen).
Hvis vi sammenligner det med MN81's scenarie, så har han godt nok 30 min. mindre kørsel, men ellers er grundlaget det samme. Det er mere bekvemt, og spare ham tid og kørsel. Præcis som en overnatning på hotel gør det for mig.
Hvis det ene er ulovligt, og det andet ok (og der er mange skytter der gør det samme som jeg...), så er der godt nok en hårfin grænse at balancere på.
Jeg har 1 time og 30 min. kørsel til KSC (altså ca. 30 min. mere end hvad MN81 har til flugtskydningsbanen).
Skal jeg der over og skyde et endags stævne, så vil jeg køre der over og hjem igen samme dag. Er det et stævne over en weekend, så vil typisk tage en overnatning på hotel.
Dvs. det er ikke fordi at jeg ikke har mulighed for at køre hjem, det er fordi det er mere bekvemt at tage en overnatning i nærheden af stævnet (økonomisk gør det ikke den store forskel. Hotel kontra en ekstra tur over broen).
Hvis vi sammenligner det med MN81's scenarie, så har han godt nok 30 min. mindre kørsel, men ellers er grundlaget det samme. Det er mere bekvemt, og spare ham tid og kørsel. Præcis som en overnatning på hotel gør det for mig.
Hvis det ene er ulovligt, og det andet ok (og der er mange skytter der gør det samme som jeg...), så er der godt nok en hårfin grænse at balancere på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Nu laver du en fatal fejl. Du anvender logik. Det er ikke logik, det er en bekendtgørelse!Ras.Killing skrev: ↑10. nov 2021, 14:18Hvis det ene er ulovligt, og det andet ok (og der er mange skytter der gør det samme som jeg...), så er der godt nok en hårfin grænse at balancere på.
Og i en juridisk sammenhæng, der tror jeg at "i forbindelse med konkurrence" skal tages MEGET bogstaveligt.
Så kan vi diskutere om "tilsvarende formål" vil dække dette eller hint scenarie, men det giver ingen mening, da ingen af os er i stand til at trække af på fortolkningens rækkevidde, og vi alle godt ved at kun en dom kan definere rækevidden. Debatten vil derfor ikke føre noget bugbart sted hen, med mindre nogen meldeer sig til at være "prøve-sag".
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Er der ikke nogen der er friske på at ringe til DJs jurist og spørge?
Hvis nej, så gør jeg det på fredag når jeg er tilbage på hjemmekontoret.
Peter
Hvis nej, så gør jeg det på fredag når jeg er tilbage på hjemmekontoret.
Peter
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Det er ikke nødvendigt. Michala vil sige at det kun er den direkte vej mellem to anerkendelsesværdige formål. Det er også hvad man lærer på forbundets instruktørkursus, hvor pensum helt sikkert er cleared med henne. Som et gråzoneeksempel giver de at man godt må tanke bilen på vejen hjem hvis tankstationen ligger på ruten. At gå på arbejde er langt inde i det sorte.
Jeg er ofte ude på kanterne af måtten, for eksempel aftensmad hjemme hos en kammerat efter en indviteret jagt. Jeg har måske også haft bøssen i bilen på arbejde. I de tilfælde gør jeg lige lidt extra for at sikre at mit våben ikke bliver stjålet (forskæftet i lommen og med ind). For hvis det blev stjålet, så smækker fælden med 100% sikkerhed, for der står i bekendtgørelsen at man skal sikre at uvedkommende ikke har adgang. Hvis der sker et tyveri har man altså per definition forbrudt sig imod reglerne. På samme måde som at man altid får skyld hvis man rammer en anden billist bagfra.
HR
Jeg er ofte ude på kanterne af måtten, for eksempel aftensmad hjemme hos en kammerat efter en indviteret jagt. Jeg har måske også haft bøssen i bilen på arbejde. I de tilfælde gør jeg lige lidt extra for at sikre at mit våben ikke bliver stjålet (forskæftet i lommen og med ind). For hvis det blev stjålet, så smækker fælden med 100% sikkerhed, for der står i bekendtgørelsen at man skal sikre at uvedkommende ikke har adgang. Hvis der sker et tyveri har man altså per definition forbrudt sig imod reglerne. På samme måde som at man altid får skyld hvis man rammer en anden billist bagfra.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Ras.Killing
- Platin Member
Det der er simpelthen noget vrøvl. Altså bortset fra det med at ramme en bil bagfra… Den er god nok.
Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
At nogen bryder ind i din bil gør den ikke til er tilgængeligt område for uvedkommende.
Men nu begrænser §25 sig jo så heller ikke kun til i forbindelse med konkurrence.Fast Fumble skrev: ↑10. nov 2021, 14:40
Nu laver du en fatal fejl. Du anvender logik. Det er ikke logik, det er en bekendtgørelse!
Og i en juridisk sammenhæng, der tror jeg at "i forbindelse med konkurrence" skal tages MEGET bogstaveligt.
…midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål..
Bortset fra det, så er jeg helt enig med dig i, at vi ikke kan sige hvordan loven skal fortolkes

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- UDMELDT AF NVF
Det helt store spørgsmål her er jo om en tur på skydebanen efter arbejde er et anerkendelsesværdigt formål.
Det vil jeg spørge Michala om på fredag
Peter
Det vil jeg spørge Michala om på fredag
Peter
- Ras.Killing
- Platin Member
Og såfremt han ikke mener det er tilfældet, så må du gerne stille det opfølgende spørgsmål - hvor går grænsen så?
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- UDMELDT AF NVF
Det vil jeg også spørge hende om.Ras.Killing skrev: ↑10. nov 2021, 17:21Og såfremt han ikke mener det er tilfældet, så må du gerne stille det opfølgende spørgsmål - hvor går grænsen så?

Peter
- Ras.Killing
- Platin Member
Satans også… antog jeg lige et kønPSindrup skrev: ↑10. nov 2021, 17:46Det vil jeg også spørge hende om.Ras.Killing skrev: ↑10. nov 2021, 17:21Og såfremt han ikke mener det er tilfældet, så må du gerne stille det opfølgende spørgsmål - hvor går grænsen så?![]()
Peter

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden. Hun kan heller ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går for tolkningen af de ikke specifikt nævnte øvrige anerkendelsesmæssige formål.
Det kan kun ske ved dom.
Der er en del “plat og krone” i sådan en dom, da mange dommere ved meget lidt om det specifikke område vi er inde på. Og viden er væsentlig for at forstå “anerkendelsesværdigt”. For en jæger er træning et anerkendelsesmæssigt formål. Om en dommer forstår det? Måske
Det kan kun ske ved dom.
Der er en del “plat og krone” i sådan en dom, da mange dommere ved meget lidt om det specifikke område vi er inde på. Og viden er væsentlig for at forstå “anerkendelsesværdigt”. For en jæger er træning et anerkendelsesmæssigt formål. Om en dommer forstår det? Måske

-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det skal de ikke bekymre dem om unge dame, det kan ske for enhver

-
- UDMELDT AF NVF
En tilfældig jurist ansat til at være ekspert i bl.a. våbenlovgivningen må antages at vide mere om emnet end du og jeg.FrederikF skrev: ↑10. nov 2021, 20:06Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden. Hun kan heller ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går for tolkningen af de ikke specifikt nævnte øvrige anerkendelsesmæssige formål.
Det kan kun ske ved dom.
Der er en del “plat og krone” i sådan en dom, da mange dommere ved meget lidt om det specifikke område vi er inde på. Og viden er væsentlig for at forstå “anerkendelsesværdigt”. For en jæger er træning et anerkendelsesmæssigt formål. Om en dommer forstår det? Måske![]()
Peter
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Men hjælper det noget at en ekspert vurderer hvordan det burde tolkes, hvis den reelle tolkning foretages af en dommer der langt fra er ekspert?PSindrup skrev: ↑10. nov 2021, 20:25En tilfældig jurist ansat til at være ekspert i bl.a. våbenlovgivningen må antages at vide mere om emnet end du og jeg.FrederikF skrev: ↑10. nov 2021, 20:06Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden. Hun kan heller ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går for tolkningen af de ikke specifikt nævnte øvrige anerkendelsesmæssige formål.
Det kan kun ske ved dom.
Der er en del “plat og krone” i sådan en dom, da mange dommere ved meget lidt om det specifikke område vi er inde på. Og viden er væsentlig for at forstå “anerkendelsesværdigt”. For en jæger er træning et anerkendelsesmæssigt formål. Om en dommer forstår det? Måske![]()
Peter
Det der har betydning for os er det sidste, hvordan det vil blive tolket i praksis.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
PræcisReneKJ skrev: ↑10. nov 2021, 20:32Men hjælper det noget at en ekspert vurderer hvordan det burde tolkes, hvis den reelle tolkning foretages af en dommer der langt fra er ekspert?PSindrup skrev: ↑10. nov 2021, 20:25En tilfældig jurist ansat til at være ekspert i bl.a. våbenlovgivningen må antages at vide mere om emnet end du og jeg.FrederikF skrev: ↑10. nov 2021, 20:06Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden. Hun kan heller ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går for tolkningen af de ikke specifikt nævnte øvrige anerkendelsesmæssige formål.
Det kan kun ske ved dom.
Peter
Det der har betydning for os er det sidste, hvordan det vil blive tolket i praksis.

-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
På nogle måder er det næsten mindre værd. DJs jurist udtaler sig under et ansvar. Derfor bliver hun nød til at tage den mest restriktive tolkning sådan at Peter ikke kommer i uføre. En eller anden tilfældig bruger her inde kan skyde efter den mest sandsynlige tolkning.
Det der samme grund der gør enhver forespørgsel ved politiet spild af tid. De vil hellere 1000 gange sige at noget lovligt er ulovligt end bare en gang gøre det omvendte. For de får deres røv på komedie hvis de “giver lov” til noget ulovligt, men det er konsekvensløst at rådgive forkert på den anden side. Hvis man vil have et juridisk råd fra en professionel der er noget værd, så regn med at det koster det penge. Et gratis råd er som regel præcis prisen værd.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- UDMELDT AF NVF
Det er heller ikke det en jurist gørReneKJ skrev: ↑10. nov 2021, 20:32Men hjælper det noget at en ekspert vurderer hvordan det burde tolkes, hvis den reelle tolkning foretages af en dommer der langt fra er ekspert?PSindrup skrev: ↑10. nov 2021, 20:25En tilfældig jurist ansat til at være ekspert i bl.a. våbenlovgivningen må antages at vide mere om emnet end du og jeg.FrederikF skrev: ↑10. nov 2021, 20:06Imho er en “tilfældig” jurists skøn ikke meget mere værd end flere af buddene i tråden. Hun kan heller ikke sige med sikkerhed hvor grænsen går for tolkningen af de ikke specifikt nævnte øvrige anerkendelsesmæssige formål.
Det kan kun ske ved dom.
Peter
Jeg vender tilbage i morgen fredag
Peter
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Helt enig. Juristen har også interesse i organisationen. Hvis en bruger (jæger/skytte) kommer i lovmæssige problemer, kan DJ altid sige "vi sagde jo til ham/hende...."HR skrev: ↑11. nov 2021, 00:08På nogle måder er det næsten mindre værd. DJs jurist udtaler sig under et ansvar. Derfor bliver hun nød til at tage den mest restriktive tolkning sådan at Peter ikke kommer i uføre. En eller anden tilfældig bruger her inde kan skyde efter den mest sandsynlige tolkning.
Det der samme grund der gør enhver forespørgsel ved politiet spild af tid. De vil hellere 1000 gange sige at noget lovligt er ulovligt end bare en gang gøre det omvendte. For de får deres røv på komedie hvis de “giver lov” til noget ulovligt, men det er konsekvensløst at rådgive forkert på den anden side. Hvis man vil have et juridisk råd fra en professionel der er noget værd, så regn med at det koster det penge. Et gratis råd er som regel præcis prisen værd.
HR
Men juristen har måske kendskab til nogle sager, hvor sagens gråzone er krydset.
- Bino
- Gold Member
- Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Hvad blev svaret fra DJ ?
Og hvis arbejdspladsen giver lov, kunne man så ikke montere et våbenskab der til opbevaring ?
Og hvis arbejdspladsen giver lov, kunne man så ikke montere et våbenskab der til opbevaring ?
Ham som var med fra starten.
- Ras.Killing
- Platin Member
Hvis det er muligt, så vil jeg mene at det er mere end rigeligt, for at leve op til kravene for midlertidig opbevaring

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- UDMELDT AF NVF
Hej igen
Jeg havde en lang og spændende snak med DJF, og den korte version er at vi godt må have vores våben bag i bilen på vej til skydebanen, og så "gøre holdt" på arbejdspladsen. En tur på skydebanen ER et anerkendelsesværdigt formål, ifølge ham.
Transporten må dog ikke strække sig til mere end fra 24 timer før, til 24 timer efter, begivenheden.
§11 beskriver transporten
§24 beskriver den generelle opbevaring
men
§25 beskriver undtagelserne - og det er den der gør transporten mulig
Våbnet skal opbevares aflåst, og det krav tilfredsstiller bilen og dennes bagagerum.
Ammunitionen skal opbevares særskilt og det kunne være handskerummet, eller kabinen hvis den er separat aflåst i forhold til bagagerummet.
Et skab på arbejdespladsen - og det behøver ikke at være et godkendt våbenskab - kan også benyttes hvis man kan holde opsyn eller tilsyn med det.
Og så lige en lille juridisk spidsfindighed.
Tilsyn er hvis man får andre til at holde øje med ens våben
Opsyn er hvis man selv holder øje med ens våben
https://www.elov.dk/bekendtgorelse-om-v ... paragraf24
Sig til hvis jeg skal uddybe yderligere hvad han forklarede mig
Peter
Senest rettet af PSindrup 9. dec 2021, 14:13, rettet i alt 2 gange.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Tak.
Jeg er noget overrasket, da jeg ville mene, at et stop på arbejdspladsen, af en 7-10 timers varighed, ville blive vurderet som hovedformålet med rejsen, og ikke de efterfølgende par timer på skydebanen, uanset det nok er den del man ser mest frem til.
Edit, tilføjet:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der ligger en eller flere domstolsafgørelser til grund for denne tolkning, eller om vi er ude i noget der tangerer ønsketænkning.
Det forekommer mig, at skulle SKAT afgøre om en tur var af nød eller til fornøjelse, ville de ikke være lige så large.
Jeg er noget overrasket, da jeg ville mene, at et stop på arbejdspladsen, af en 7-10 timers varighed, ville blive vurderet som hovedformålet med rejsen, og ikke de efterfølgende par timer på skydebanen, uanset det nok er den del man ser mest frem til.
Edit, tilføjet:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der ligger en eller flere domstolsafgørelser til grund for denne tolkning, eller om vi er ude i noget der tangerer ønsketænkning.
Det forekommer mig, at skulle SKAT afgøre om en tur var af nød eller til fornøjelse, ville de ikke være lige så large.
Senest rettet af C-X 9. dec 2021, 13:30, rettet i alt 2 gange.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
Det er dette i 25 der gør det muligt, i.flg. DJF:
Han understregede at det var et emne der havde været oppe og vende adskillige gange og han var 100% sikker i sin sag.Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål.
Peter