Re: Købes , bly hagl og brenneke patroner cal 12 /70 eller 76

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 7. dec 2021, 20:42

Kig på Blaser, de har drilling med forskellige riffel kaliber, hvis det er det du mener.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 7. dec 2021, 22:48

det er jeg bekendt med. masser af tyske kombi våben har forskellige løb med riffelgang. har blot ikke sådan en selv. så ved ikke hvordan tilladelsen ser ud.

LHL
Gold Member
Gold Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af LHL » 9. dec 2021, 19:00

LQS skrev:
7. dec 2021, 22:48
det er jeg bekendt med. masser af tyske kombi våben har forskellige løb med riffelgang. har blot ikke sådan en selv. så ved ikke hvordan tilladelsen ser ud.
Lur mig om ikke hvert løb er nævnt med kaliber.har du en riflet sluggun som er registreret som kal12?

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 9. dec 2021, 22:30

JA DET HAR JEG. DET ER I MINE ØJNE OGSÅ DET ENESTE RIGTIGE. SELVFØLGELIG SKAL VÅBENTILLADELSEN, AFSPEJLE HVAD DER STÅR PÅ DET PÅGÆLDENDE VÅBEN. SAMT PATRONERNE TIL DET. IKKE ET ELLER ANDET SELVOPFUNDET MM VRØVL.

LHL
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LHL » 10. dec 2021, 19:06

Milimetervrøvlet er jo netop lavet så man kan skelne rifflet fra glat.at der så burde stå 12/xx riflet er en anden sag.det burde være LOGIK at slugs og buckshot intet har at gøre i et glat løb i dk.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 10. dec 2021, 19:07

Joeh, buck shots er skam lavet til glatte løb, de er så desværre hverken tilladt i enten det ene eller det andet, her i landet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LHL
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LHL » 10. dec 2021, 19:11

C-X skrev:
10. dec 2021, 19:07
Joeh, buck shots er skam lavet til glatte løb, de er så desværre hverken tilladt i enten det ene eller det andet, her i landet.
Lige nøjagtigt hvad jeg skrev :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 10. dec 2021, 19:14

Du har ret, der stod et "dk." :inspect:

:razz:

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 11. dec 2021, 11:32

overskriften burde nok ikke være flyttet med her over i love & regler.
men hvordan i ved at en slug patron ikke må affyres i et glat løb, på et kombi våben forstår jeg ikke. kan ingen lovtekst finde der underbygger den påstand. hvornår kan et våben egentlig komme på en riffeltilladelse? en paradox kan. en med lancaster rifling burde også være selvskreven. en "hjemmelavet" med ckokes med riffelgang, der er loddet i, burde også kunne. jeg er faktisk slet ikke i tvivl. en gammel rakriflad husqvarna er selvfølgelig også et riflet våben. selv om projektilet ikke bliver sat i rotation. selv mener jeg faktisk ikke det er ok at kalde kaliber på våbnet, andet end det våbnet er mærket med. det patronerne er mærket med.

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 11. dec 2021, 11:35

alle kombi våben skal selvfølgelig på riffeltilladelse.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 11. dec 2021, 14:52

Jamen ret beset står det ikke nogen steder…

Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. siger i §2 stk. 3 kuglepatroner i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering..

Men det er jo ikke det samme som at du ikke må eje dem.

Jeg tænker at svaret findes i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.

Og i §1 står der bla. 3) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler.

Du skal altså have tilladelse til den ammunition du vil købe.

Undtagelsen er haglpatroner, dem kan du købe på jagttegnet.

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner.

§2a kan du ikke dække dig ind under, da det skal være løstliggende hagl.

Så er vi tilbage ved om din kombitilladelse er nok.

Mit umiddelbare gæt er nej. Først og fremmest så tror jeg ikke du finder en dansk forhandler, som vil sælge dig slugs på din kombitilladelse. Hvis du så alligevel skulle kunne fremskaffe nogle slugs (lad og sige du lader nogen selv eller køber i udlandet), så føler jeg mig ganske overbevist om, at du vil få et NEJ hvis det nogensinde skulle komme for en dommer. Med den begrundelse at de ikke må bruges i et glatløbet haglgevær, og at dine slugs ikke passer i den riflede del af dit kombivåben.

Men det er gisninger, og jeg tænker ikke vi kommer det nærmere, uden der er en dommer med ind over.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 11. dec 2021, 16:43

tror du har ret mht. en dom. mig bekendt er emnet ikke prøvet ved en domstol. så kan man vælge to forskellige indgangsvinkler. man kan tænke, det er ikke forbudt, derfor må det være lovligt. eller jeg kan ikke finde nogen lovtekst, der beskriver emnet, derfor må det være ulovligt.
men et spændende emne, hvor mange er tilbøjelige til at læse mellem linierne. eller gætte på hvad forfatteren af lovtekst har ment. nogen vil tale om selvstrammere. andre om ansvarsbevidste våbenejere. men kan vi ikke blive enige om, at en våben(riffel) tilladelse, hvor kaliber ikke stemmer med tekst på våben, eller patroner, er noget rod. noget der beder om problemer, ved en grænse eller en lufthavn?

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. dec 2021, 17:30

Jo, vi kan sagtens blive enige om at det er noget forbandet rod. :razz:

Besvar