Er der en skatteekspert til stede?
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Er der en skatteekspert til stede?
Hej alsidige forum
Jeg har en bekendt som er "kommet i klemme" hos Gældsstyrelsen i forhold til en større gæld, hvor alene rentetilskrivningen vil gøre det svært at få nedbragt gælden, og hvor kommunikationen er gået skævt.
Der er lidt for mange personfølsomme oplysninger i sagen til at jeg har lyst til at dele alt for meget her, men jeg ville sætte STOR pris på hjælp fra en der har erfaringer med kommunikation og aftaler med Gældsstyrelsen
Rådgivningen vil naturligvis blive honoreret
På forhånd tak
Peter
Jeg har en bekendt som er "kommet i klemme" hos Gældsstyrelsen i forhold til en større gæld, hvor alene rentetilskrivningen vil gøre det svært at få nedbragt gælden, og hvor kommunikationen er gået skævt.
Der er lidt for mange personfølsomme oplysninger i sagen til at jeg har lyst til at dele alt for meget her, men jeg ville sætte STOR pris på hjælp fra en der har erfaringer med kommunikation og aftaler med Gældsstyrelsen
På forhånd tak
Peter
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Re: Er der en skatteekspert til stede?
Du er nok, uden at dele noget som kan spores tilbage til nogen af de implicerede parter, nødt til at dele bare lidt flere detaljer her - ellers er det temmelig svært for en evt. hjælpsom bruger at vurdere om denne kán hjælpe.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Be' din bekendte om at henvende til til en statsauto. revisor eller skatteadvokat og får hjælp - intet der kan blive sagt her kan hjælpe vedkommede. Selv som professionel har jeg svært ved at tale med styrelserne idag da den ene hånden ikke ved hvad den anden laver - jeg oplever ting af kafkaske dimisioner til tiderPSindrup skrev: ↑4. jan 2022, 13:43Hej alsidige forum
På forhånd tak
Peter
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Når nu man er på "røven" har man sikkert ikke det beløb det koster at henvende sig til revisor og slet ikke advokat, men en af mine bekendte talte med en fra den gratis advokathjælp som kommunen har, og blev vejledet og hjulpet så han kom nogenlunde glat igennem.NWF skrev: ↑4. jan 2022, 14:01Be' din bekendte om at henvende til til en statsauto. revisor eller skatteadvokat og får hjælp - intet der kan blive sagt her kan hjælpe vedkommede. Selv som professionel har jeg svært ved at tale med styrelserne idag da den ene hånden ikke ved hvad den anden laver - jeg oplever ting af kafkaske dimisioner til tiderPSindrup skrev: ↑4. jan 2022, 13:43Hej alsidige forum
På forhånd tak
Peter

-
- UDMELDT AF NVF
Jo, der ville være penge til en revisor, da gælden til Gældsstyrelsen er betragtelig.Ølgaard skrev: ↑4. jan 2022, 15:18Når nu man er på "røven" har man sikkert ikke det beløb det koster at henvende sig til revisor og slet ikke advokat, men en af mine bekendte talte med en fra den gratis advokathjælp som kommunen har, og blev vejledet og hjulpet så han kom nogenlunde glat igennem.NWF skrev: ↑4. jan 2022, 14:01Be' din bekendte om at henvende til til en statsauto. revisor eller skatteadvokat og får hjælp - intet der kan blive sagt her kan hjælpe vedkommede. Selv som professionel har jeg svært ved at tale med styrelserne idag da den ene hånden ikke ved hvad den anden laver - jeg oplever ting af kafkaske dimisioner til tiderPSindrup skrev: ↑4. jan 2022, 13:43Hej alsidige forum
På forhånd tak
Peter
![]()
![]()
Den kommunale advokathjælp lyder som en god idé

Peter
- NWF
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 98 times
Det som er interessant er hvordan en sag er opstået - er der grundlag for at føre en sag imod Styrelsen pga. man ikke er enig i hvordan de har beregnet sig frem til det skyldige beløb, så kan der være 100% omkostningsdækning på ens omkostninger til advokat/revisor - og derfor er der klogt at tale med en skatterevisor. Er det bare fordi man har være en klovn og vitterlig skylder pengene pga man ikke har betalt sin skat så er der ikke meget som kan hjælpe en udover en afdragsordning - men Gældsstyrelsen har faktisk et system for håbløs gæld hvor man kan søge eftergivelse, jeg kender dog ingen som har fået det
Den gratis retshjælp i kommunerne er ofte ikke kyndig i denne slags niche sager, så jeg ville ikke ligge min lid der.
Den gratis retshjælp i kommunerne er ofte ikke kyndig i denne slags niche sager, så jeg ville ikke ligge min lid der.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
[/quote]
Kommunens gratis retshjælp, er et udmærket sted at starte, tit er det bare håbløst at finde rundt i ens sag, jeg har familiemedlemmer/venner som har haft brug for den, de kikker på sagen og kan de ikke ordne det, så hjælper de med at videresende til den rette instans, og så kender de de rette advokater som yder gratis retshjælp, man kan også søge på gratis retshjælp.
Sidst en ven skulle bruge den var da han efter skilsmisse hang på en stor fælles gæld, og da konen så ikke var interesseret i at få et job og hjælpe med at afdrage og banken ville ikke dele gælden, de hjalp med kontakt til banken og forhandlede så den blev delt så han ikke skulle betale hele gælden alene.

[/quote]
Kommunens gratis retshjælp, er et udmærket sted at starte, tit er det bare håbløst at finde rundt i ens sag, jeg har familiemedlemmer/venner som har haft brug for den, de kikker på sagen og kan de ikke ordne det, så hjælper de med at videresende til den rette instans, og så kender de de rette advokater som yder gratis retshjælp, man kan også søge på gratis retshjælp.
Sidst en ven skulle bruge den var da han efter skilsmisse hang på en stor fælles gæld, og da konen så ikke var interesseret i at få et job og hjælpe med at afdrage og banken ville ikke dele gælden, de hjalp med kontakt til banken og forhandlede så den blev delt så han ikke skulle betale hele gælden alene.

-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
Nu er jeg ikke ekspert (som i en der ved alt om Skat og Gældsstyrelsens gøren, laden og opfattelse, og slet ikke i den specifikke sag)
Jeg har dog selv været i klinch med dem 2 gange hvor min revisor har redet trådene ud og vi er skiltes som venner, det har selvfølgelig ikke været gratis men set over en årrække så har revisoren ALTID været i stand til at tjene penge hjem til sit honorar samt mere end det til mig.
Når det så er sagt så er der en væsentlig forskel på om gælden er berettiget og accepteret eller om det er et anslået krav som bliver stillet, f.eks. fordi man har glemt at angive selvskabsskat, glemt at indsende selvangivelse eller ......
Hvis vi antager at gælden er berettiget og det som vi taler om er at man "bare" ikke kan betale tilbage i det tempo som Gældsstyrelsen kræver så er det bedste at gøre at anmode om et personligt møde med dem hvor man bringer en "god" revisor med til mødet.
Formålet med mødet skal så være at se hinanden i øjnene og at aftale et afdragsforløb som man kan overholde.
Gældsstyrelsens indfaldsvinkel er altid: "du har jo uberettiget haft pengene og nu vil vi ha' dem tilbage" hvilket jo på en eller anden måde er fair nok.
Hvis man på mødet ikke kan komme til en aftale og Gældsstyrelsen fastholder deres krav, har man typisk ikke andet valg end at betale eller gå personligt konkurs og derefter søge gældssanering, hvilken man typisk kan få efter en kort årrække. (3 til 5 år).
Personlig konkurs betyder at man må sælge huset, bilen, konens kukur og hvad man ellers har af værdi, disse midler vil så blive brugt til at indfri en del af, eller hele, kravet. Her var det så at man tidligere kunne overføre aktiverne til konen (men den går ikke mere med mindre at man har særeje) og på den måde tørre gælden af på samfundet.
Når man har fået gældssaneringen er man en "fri mand" igen og kan starte forfra.
Hvis vi antager at kravet er anslået og måske uberettiget, så er man nødt til at alliere sig med en revisor som kan trevle op hvad der er op og ned i deres krav, dette er selvfølgeligt ikke gratis men det er den tort man må lide for at undgå at betale et enormt krav.
Jeg antager da det drejer sig om et ANSEELIGT beløb (og ikke bare dét at man har trukket et par arbejdssko for meget fra på selvangivelsen), og at det kan svare sig at betale en revisor 5-7-10.000 for at undgå at betale 500.000,- også selv om det kan føles urimeligt at man bliver pålagt en sådan udgift.
Der findes mange velmente råd og flere meninger end der er brugere her på forum, jeg siger SLET IKKE at man ikke skal stole på hvad man hører, men det holder bare ikke en meter hvis/når man sidder overfor Gældsstyrelsen, her er der kun sagkundskaben og den gensidige professionelle respekt imellem revisorer der tæller.
Jeg ved ikke om mine råd er til at bruge til noget som helst, jeg taler kun ud fra den begrænsede erfaring som jeg har!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- UDMELDT AF NVF
Dine råd kan i den grad bruges til noget.Rigsby skrev: ↑5. jan 2022, 12:26Nu er jeg ikke ekspert (som i en der ved alt om Skat og Gældsstyrelsens gøren, laden og opfattelse, og slet ikke i den specifikke sag)
Jeg har dog selv været i klinch med dem 2 gange hvor min revisor har redet trådene ud og vi er skiltes som venner, det har selvfølgelig ikke været gratis men set over en årrække så har revisoren ALTID været i stand til at tjene penge hjem til sit honorar samt mere end det til mig.
Når det så er sagt så er der en væsentlig forskel på om gælden er berettiget og accepteret eller om det er et anslået krav som bliver stillet, f.eks. fordi man har glemt at angive selvskabsskat, glemt at indsende selvangivelse eller ......
Hvis vi antager at gælden er berettiget og det som vi taler om er at man "bare" ikke kan betale tilbage i det tempo som Gældsstyrelsen kræver så er det bedste at gøre at anmode om et personligt møde med dem hvor man bringer en "god" revisor med til mødet.
Formålet med mødet skal så være at se hinanden i øjnene og at aftale et afdragsforløb som man kan overholde.
Gældsstyrelsens indfaldsvinkel er altid: "du har jo uberettiget haft pengene og nu vil vi ha' dem tilbage" hvilket jo på en eller anden måde er fair nok.
Hvis man på mødet ikke kan komme til en aftale og Gældsstyrelsen fastholder deres krav, har man typisk ikke andet valg end at betale eller gå personligt konkurs og derefter søge gældssanering, hvilken man typisk kan få efter en kort årrække. (3 til 5 år).
Personlig konkurs betyder at man må sælge huset, bilen, konens kukur og hvad man ellers har af værdi, disse midler vil så blive brugt til at indfri en del af, eller hele, kravet. Her var det så at man tidligere kunne overføre aktiverne til konen (men den går ikke mere med mindre at man har særeje) og på den måde tørre gælden af på samfundet.
Når man har fået gældssaneringen er man en "fri mand" igen og kan starte forfra.
Hvis vi antager at kravet er anslået og måske uberettiget, så er man nødt til at alliere sig med en revisor som kan trevle op hvad der er op og ned i deres krav, dette er selvfølgeligt ikke gratis men det er den tort man må lide for at undgå at betale et enormt krav.
Jeg antager da det drejer sig om et ANSEELIGT beløb (og ikke bare dét at man har trukket et par arbejdssko for meget fra på selvangivelsen), og at det kan svare sig at betale en revisor 5-7-10.000 for at undgå at betale 500.000,- også selv om det kan føles urimeligt at man bliver pålagt en sådan udgift.
Der findes mange velmente råd og flere meninger end der er brugere her på forum, jeg siger SLET IKKE at man ikke skal stole på hvad man hører, men det holder bare ikke en meter hvis/når man sidder overfor Gældsstyrelsen, her er der kun sagkundskaben og den gensidige professionelle respekt imellem revisorer der tæller.
Jeg ved ikke om mine råd er til at bruge til noget som helst, jeg taler kun ud fra den begrænsede erfaring som jeg har!
Det drejer sig om en gæld/restance på 60.000,- så der er lidt "råderum"
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det er jo på den ene side en betragtelig sum, men på den anden side også et beløb, som mange vil kunne tjene/bespare sig til, ekstra, i løbet af et år til to (med forbehold for inflationen!). Forudsat at man er sund og rask, ikke har en masse forpligtelser, i form af familie, og er i en nogenlunde lønklasse.
Så kan man vurdere, om tiden er bedst brugt på at skaffe midlerne, eller kæmpe sagen, uanset hvad man føler er retfærdigt. Det kan hurtigt blive en dyr kamp, hvor man taber krigen, selv om man vinder slaget.
Betragt venligst ovenstående, ud fra at jeg intet kender til personens situation, hvorledes gælden er opstået, og om den overhovedet er reel.
Så kan man vurdere, om tiden er bedst brugt på at skaffe midlerne, eller kæmpe sagen, uanset hvad man føler er retfærdigt. Det kan hurtigt blive en dyr kamp, hvor man taber krigen, selv om man vinder slaget.
Betragt venligst ovenstående, ud fra at jeg intet kender til personens situation, hvorledes gælden er opstået, og om den overhovedet er reel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.