Jæger dræbt af skud, på jagt ved Karup

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Jæger dræbt af skud, på jagt ved Karup

Indlæg af C-X » 9. jan 2022, 12:07

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Re: Jæger dræbt af skud, på jagt ved Karup

Indlæg af Øboen » 9. jan 2022, 12:09

MCC
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, genladning og ombygning
Geografisk sted: Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af MCC » 9. jan 2022, 12:14

Mega tragisk nyhed, endnu en reminder om at det er ikke ufarligt at gå på jagt, og vi skal tage sikkerhed meget alvorligt.

Føler for begge parter og ikke mindst for den afdødes familie

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 9. jan 2022, 12:19

Der er godt nok ikke meget info til historien, men uanset hvad så er det træls...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2022, 12:29

Øboen skrev:
9. jan 2022, 12:09
B.T har mere info https://www.bt.dk/krimi/57-aarig-doed-efter-jagtulykke
Ud fra den beskrivelse af situationen lyder det på mig som om, at der er mange sikkerhedsregler, der er blevet overtrådt her. Hvordan kan man afgive et skud mod noget, man tydeligvis ikke har identificeret godt nok? Hvorfor har offeret ikke båret en eller anden form for orange farve?

En forfærdelig tragedie for offeret og de pårørende.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 9. jan 2022, 12:30

Hmm, solopgang var først 8.52 ish.... så enten er tidspunkterne der bliver oplyst forkerte - eller er der ugler i mosen.

Kl. 8.11 var der temmelig mørkt..

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 9. jan 2022, 12:34

Boryx skrev:
9. jan 2022, 12:30
Hmm, solopgang var først 8.52 ish.... så enten er tidspunkterne der bliver oplyst forkerte - eller er der ugler i mosen.

Kl. 8.11 var der temmelig mørkt..
Det med klokken var faktisk det første jeg undrede mig over !!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2022, 12:47

Anmeldelsen kommer 8.11, så det må rimeligvis antages, at skuddet er faldt mellem fem og 20 minutter før det. Jægeren skal jo først opdage, at han har skudt sin medjæger, derefter nå hen til offeret, opdage skaden, prøve at hjælpe sin medjæger, håndtere traumet, gå i panik, forsøge at ringe efter hjælp.

*Som Boryx korrekt påpeger, så er alt ovenstående naturligvis skrevet ud fra den antagelse, at oplysningerne om klokkeslæt er korrekte. Jeg har endvidere fjernet en del af kommentaren, da den forudindtager for meget om situationen. En på alle måder forfærdelig hændelse.
Senest rettet af Flugteren 9. jan 2022, 13:12, rettet i alt 3 gange.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af Boryx » 9. jan 2022, 12:51

Flugteren skrev:
9. jan 2022, 12:47
Anmeldelsen kommer 8.11, så det må rimeligvis antages, at skuddet er faldt mellem fem og 20 minutter før det. Jægeren skal jo først opdage, at han har skudt sin medjæger, derefter nå hen til offeret, opdage skaden, prøve at hjælpe sin medjæger, håndtere traumet, gå i panik, forsøge at ringe efter hjælp.

Der er ingen undskyldning for at bryde jagtlovgivningen så groft ved at afgive skud en time før solopgang. Der er ikke engang tale om "bare fem minutter", det er en time før - og derved mørkt. Det er jeg sikker på, at en dommer vil kigge hårdt på.
Forsigtig med konklusionerne - det kan jo være fejl i oplysningerne.

Ulovligheder eller ej, tragisk situation.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2022, 12:57

Boryx skrev:
9. jan 2022, 12:51
Forsigtig med konklusionerne - det kan jo være fejl i oplysningerne.

Ulovligheder eller ej, tragisk situation.
Naturligvis - jeg har lige tilføjet en disclaimer til min kommentar :thumbup: Og ja, en dybt tragisk situation uanset hvad.

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 9. jan 2022, 13:05

eftersøg med schweishund fra jagt i går ??

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 9. jan 2022, 13:09

1900 skrev:
9. jan 2022, 13:05
eftersøg med schweishund fra jagt i går ??
Jeg tænkte noget i samme retning.

Under alle omstændigheder er det en tragisk sag for alle parter. Jeg føler både med den dræbte jægers familie, men også med jægeren som nu må leve med at have skudt og dræbt sin jagtkammerat.

Noget er tydeligvis gået helt galt, men ud fra de forhåndenværende oplysninger, er det ikke til at sige ret meget konkret.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 83 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 9. jan 2022, 13:20

Uden på nogen måde at være ekspert på området, så undrede tidspunktet også mig. Specielt fordi politiet siger at de søgte et anskudt rådyr. Jægeren er blevet erklæret død kl 9:00 så det har været inden solopgangen (hvilket er kl 8:52 ifølge google). Anmeldelsen kom ind kl 8:11. Nu er det så jeg er usikker (skal lige finde jagtbogen frem igen), men er det ikke 1 time før solopgang og 1 time efter at man må jage? Hvis jeg husker ret, så har de måtte jage fra 7:52 - og derved passer tidspunktet også. Men er det korrekt tænkt?

PS. Jeg er jo først ved at tage jagttegn så undskyld mine rookie spørgsmål. Dette er i den grad mit værste mareridt scenarie - hvilket jeg er sikker på det også er for alle andre herinde. Så det er dybt tragisk at det er sket.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 9. jan 2022, 13:41

@ Mbechmann: jagt før solopgang gælder udelukkende ænder og gæs. Man må også regulere mårhund hele døgnet, men jagt på hjortevildt er kun når solen er på himlen.

Men hvor er det dog en forfærdelig tragisk hændelse. Jeg får helt en knude i maven over den sorg som bliver resultatet i mange hjem. Stakkels de involverede.

Jeg kan ikke undgå at tænke på de hændelser der har været refereret for nylig fra jagter i Sverige hvor heste, kvæg, lamaer og en hund er skudt for at være vildsvin. Jeg tror stadig det er noget med, at hvis din hjerne er låst på en forventning om hvad du skal se, så bliver det det du ser.

...jeg ved det ikke, det er bare tragisk.
Senest rettet af Lassescout 9. jan 2022, 13:44, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 83 times

Indlæg af Scooterskytten » 9. jan 2022, 13:43

Lassescout skrev:
9. jan 2022, 13:41
@ Mbechmann: jagt før solopgang gælder udelukkende ænder. Man må også regulere mårhund hele døgnet, men jagt på hjortevildt er kun når solen er på himlen.
Tænkte nok det var mig der ikke havde tingene på plads endnu ang jagttidspunkterne.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 9. jan 2022, 13:55

Lassescout skrev:
@ Mbechmann: jagt før solopgang gælder udelukkende ænder og gæs. Man må også regulere mårhund hele døgnet, men jagt på hjortevildt er kun når solen er på himlen.
Det er ikke helt korrekt.
Alt efter hvor det er omkring Karup kan det ligge i et område hvor der må skydes kronkalv en time før solopgang.
Så måske pressen ikke har fået fat i den korrekte vildtart
Så kan der være tale om at den nu afdøde skyder efter en kalv, leder efter den, og i den proces tager hans jagtkammerat fejl, og tror han ser det dyr der lige er skudt til.
Alt sammen kun gisninger i en tragisk sag.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 9. jan 2022, 13:55

Lassescout skrev:
@ Mbechmann: jagt før solopgang gælder udelukkende ænder. Man må også regulere mårhund hele døgnet, men jagt på hjortevildt er kun når solen er på himlen.

Men hvor er det dog en forfærdelig tragisk hændelse. Jeg får helt en knude i maven over den sorg som bliver resultatet i mange hjem. Stakkels de involverede.

Jeg kan ikke undgå at tænke på de hændelser der har været refereret for nylig fra jagter i Sverige hvor heste, kvæg, lamaer og en hund er skudt for at være vildsvin. Jeg tror stadig det er noget med, at hvis din hjerne er låst på en forventning om hvad du skal se, så bliver det det du ser.

...jeg ved det ikke, det er bare tragisk.

Jeg tror du har lidt ret i din antagelse, at man gerne vil se det man håber/forventer.
Jeg har engang selv siddet i en hochsitz, hvor jeg 400-600 meter derfra havde set to bukke slås, som så forsvandt ud af syne imod en skov.
Efter ca 15 minutter rusker det inde i buskadsets 80 meter væk fra mig, men i retning af skoven hvor bukkene løb hen. Mentalt var jeg ret indstillet på det snildt kunne være en buk, der lige skulle ruske lidt i det hele, og vise hvem der var chef.

Ud af busken væltede en mand i grønt/brunt tøj og en riffel på ryggen, som viste sig at være på eftersøg efter et stykke anskudt vildt.
Det var indrømmet ikke lige helt mentalt der jeg var, og det var faktisk først da jeg gik over til ham jeg uden tvivl kunne konstatere at det rent faktisk var en schwiesshundefører.
Jeg husker tydeligt fornemmelsen af at det jeg troede var en buk, gik til at være krybskytte, som viste sig at være schweisshundefører. Heldigvis var situationen hverken farlig eller andet. Men jeg blev bekræftet i vigtigheden af ikke at pege mundingen imod noget jeg ikke aner hvad er endnu.

At der så i sagen stadig er mange spørgmålstegn som vi mangler besvaret, førend vi har et klart billede af hvad der er forgået. Det er hvad det er.

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times

Indlæg af Gerdson39 » 9. jan 2022, 14:02

Hver gang den slags sker så sider jeg og tænker det er sandsynligvis ikke første gang skytten har betjent aftræk uden tydeligt at se hvad han skyder på. Det er bare første gang det ikke er gået så godt.
Tragisk.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 9. jan 2022, 14:15

Gerdson39 skrev:
9. jan 2022, 14:02
Hver gang den slags sker så sider jeg og tænker det er sandsynligvis ikke første gang skytten har betjent aftræk uden tydeligt at se hvad han skyder på. Det er bare første gang det ikke er gået så godt.
Tragisk.
Det ved man aldrig, men måden samfundet er bygget op på herhjemme, er grundlæggende at vi lader tvivlen komme folk til gode.
Der mangler svar på mange ting i sagen førend man kan sige om det er dumt, ulovligt, uheldigt, eller hvilken kategori det skal smides i.

Det eneste jeg tænker man kan konkludere udfra de små mængder af oplysninger er, at det er træls for alle de involverede parter og deres familier.

I al form for aktivitet er der risiko, og selvom man på jagt gør sit ypperste til at mindske risikoen, så vil den altid være der, i et eller andet format.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 9. jan 2022, 15:03

Alt efter hvor det er omkring Karup kan det ligge i et område hvor der må skydes kronkalv en time før solopgang.
I stand corrected. Det der vidste jeg simpelthen ikke. Sorry, jeg må researche bedre før jeg svarer.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 9. jan 2022, 15:30

Lassescout skrev:
9. jan 2022, 15:03
I stand corrected. Det der vidste jeg simpelthen ikke. Sorry, jeg må researche bedre før jeg svarer.
:goodpost:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 9. jan 2022, 16:15

Solopgang og solnedgang, der tager google fejl. for her i andedammen er det når øverste del af solen kan ses over horisonten solen står op og ikke når centrum af solen er over horisonten, brug altid DMI til den slags. ud over det, så er det bare super trist at folk kommer tilskade eller dør. jeg har så meget mere medfølelse for den her sag end ham italieneren der har glemt at sikre geværet og dør af det (skyder sig selv i arm og mave med haglgevær da han snubler ved passage af forhindring).
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

U96
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Østhimmerland

Indlæg af U96 » 9. jan 2022, 18:28

Tragisk.....

Mener at kunne huske at en jæger i Sverige???? engang skød en anden jæger... Begrundelse: Der var meldt anskudt elg - så det var jægeren psykisk og mentalt indstillet på.... Så da en med-jæger pludselig dukkede frem mente jægeren helt bestemt at han så en anskudt elg - og skød med det samme... Moralen fra dengang var at men rent psykologisk kan blive "blind" og ser det man forventer at se.... Nogen der kan huske/korrigere i tilfælde af at jeg husker galt???

/Lars

KKA
Platin Member
Platin Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af KKA » 9. jan 2022, 18:38

Iflg TV midtvest er der tale om en kronhind og IKKE et rådyr, og så passer tidstabellen!
Ramt i benet:
https://www.tvmidtvest.dk/viborg/57-aar ... -teknikere

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2022, 18:58

Det viser, at mine første antagelser var forkerte, og at jeg skulle have afventet yderligere oplysninger, før jeg begyndte at spekulere i sagens omstændigheder. Det må jeg beklage.

Mine tanker går til familien til den afdøde, og jeg kan heller ikke benægte at have en smule sympati for den 65-årige jæger, som må have det ganske forfærdeligt med sig selv i disse timer.

Besvar