Machete IKKE lovlig i en bil
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Machete IKKE lovlig i en bil
Hejsa,
Vi har før diskuteret hvad man kan have i en bil til nødsituationer - fx til aflivning af skadet vildt.
Man kan i hvert fald ikke have arbejdsredskabet en machete - det bliver åbenbart til en kniv hvis man har den liggende i bilen.
https://ekstrabladet.dk/krimi/21-aarig- ... gt/9086008
Tænkt som info til dem der evt. skulle finde på den slags.
Hilsen Kenneth
Vi har før diskuteret hvad man kan have i en bil til nødsituationer - fx til aflivning af skadet vildt.
Man kan i hvert fald ikke have arbejdsredskabet en machete - det bliver åbenbart til en kniv hvis man har den liggende i bilen.
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
Re: Machete IKKE lovlig i en bil
Det kommer jo fuldstændig an på omstændighederne.
Hvis jeg har været i Bauhaus og købt haveredskaber, og der er en machete imellem, så er det bare et redskab. Hvis smeden kører rundt med jernrør i sin varebil, er det bare jernrør.
Men hvis Brian kører rundt i byen om natten med de samme ting, kan politiet vurdere at der er tale om våben. Det vil han blive sigtet for, og så må retten tage stilling til hvad det var. Tingene i sig selv kan være begge dele.
Hvis jeg har været i Bauhaus og købt haveredskaber, og der er en machete imellem, så er det bare et redskab. Hvis smeden kører rundt med jernrør i sin varebil, er det bare jernrør.
Men hvis Brian kører rundt i byen om natten med de samme ting, kan politiet vurdere at der er tale om våben. Det vil han blive sigtet for, og så må retten tage stilling til hvad det var. Tingene i sig selv kan være begge dele.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg tror også det, at den blev fundet med en gaspistol, og at fjolset ikke er blandt guds bedste børn, har en lille smule at sige
Selv kører jeg med en feltspade og et multitool. Der er ikke nogen der skylder mig nok penge til, at jeg har brug for mere end det.

Selv kører jeg med en feltspade og et multitool. Der er ikke nogen der skylder mig nok penge til, at jeg har brug for mere end det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Manden er 21-årig, havde kokain på sig, var i besiddelse af en (næsten garanteret ulovlig) gaspistol, en machete, er blevet taget tre gange på en måned for at køre uden kørekort, og hans mor havde frivilligt overladt ham bilen.
På en eller anden måde er macheten nok ikke det mest seriøse i den her sag
På en eller anden måde er macheten nok ikke det mest seriøse i den her sag

- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det er alligevel imponerende mange forhold at klare i et hug!Flugteren skrev: ↑17. jan 2022, 14:49Manden er 21-årig, havde kokain på sig, var i besiddelse af en (næsten garanteret ulovlig) gaspistol, en machete, er blevet taget tre gange på en måned for at køre uden kørekort, og hans mor havde frivilligt overladt ham bilen.
På en eller anden måde er macheten nok ikke det mest seriøse i den her sag![]()

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Vi burde uddele en årlig pris, og ham her kunne let være månedens kandidat 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
"Mors bil"
mon ikke nærmere at det var hans egen bil, evt BMW, men som var for dyr selv at forsikre...

- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Det betyder også noget hvor macheten ligger. ligger den klar på passager sædet, så er det et andet forhold end hvis den befinder sig i bagagerummet.
Jeg tænker at både gaspistol og kokain styrker politiets sag mod manden.
Jeg tænker at både gaspistol og kokain styrker politiets sag mod manden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Mon ikke det var en af den slags familier, hvor moderen ikke er helt sikker på hvor mange børn hun har?
Og det er i hendes klare øjeblikke...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Det er dælme en click bait overskrift der er Ekstrabladet værdig.Kenned skrev: ↑17. jan 2022, 14:14Hejsa,
Hilsen Kenneth
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
- Platin Member
Der er mange kommentarer til dette om hvorfor det lige i denne situation var ulovligt.
Hvis man på trods af eksemplet synes at man alligevel vil køre rund med en Machete, så skal man da bare gøre det. Jeg vil dog ikke blive overrasket hvis man får problemer med polisen på grund af det.
Hilsen Kenneth
Hvis man på trods af eksemplet synes at man alligevel vil køre rund med en Machete, så skal man da bare gøre det. Jeg vil dog ikke blive overrasket hvis man får problemer med polisen på grund af det.
Hilsen Kenneth
- Raptor357
- Platin Member
Det hele handler om omstændighederne.Kenned skrev: ↑17. jan 2022, 15:56Der er mange kommentarer til dette om hvorfor det lige i denne situation var ulovligt.
Hilsen Kenneth
Det er politiets opgave at bevise at du ikke har et anerkendelsesværdigt formål.
"Jeg skal i sommerhus og hakke buske ned" så er det skak mat for politi betjenten.
eller hvad med skruetrækkeren i mange biler?
"Færdselsloven kræver at lyset på bilen virker og skruetrækkeren er nødvendig for at skifte pæren i baglygterne, reservepæren er vedsiden af skruetrækkeren"
igen skak mat.
Har man nu en kniv som det eneste i bagagerummet, så er det nok skidt. Men ligger den sammen med reservehjulet, foldespade, donkraft, skruetrækker, 1l olie, tov egnet til at trække en bil, startkabler og nød lappegrej så er det igen meget op ad bakke for politimanden, men de er ikke skak mat, det er op til en dommer.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt både med riffel og hagl
- Geografisk sted: Midt/vestjylland
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 18 times
Nu står der jo egentlig bare han er sigtetKenned skrev: ↑17. jan 2022, 15:56Der er mange kommentarer til dette om hvorfor det lige i denne situation var ulovligt.
Hilsen Kenneth

- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Det handler jo ene og alene om, hvorfor at du køre rundt med en machete i bilen.Kenned skrev: ↑17. jan 2022, 15:56Der er mange kommentarer til dette om hvorfor det lige i denne situation var ulovligt.
Hilsen Kenneth
Kan du give betjenten en god forklaring på, hvorfor at du køre rundt med en machete, så er jeg sikker på at du klare frisag... Såfremt formålet er anerkendelsesværdigt selvfølgelig

Hvis du køre rundt med en machete i bilen, bare for at have en machete i bilen, så har du formodentlig et problem.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Jeg tror omvendt ikke at man kommer langt ved at kræve at politiet skal bevise at man ikke har et anderkendelsesværdigt formål.Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 16:08Det hele handler om omstændighederne.Kenned skrev: ↑17. jan 2022, 15:56Der er mange kommentarer til dette om hvorfor det lige i denne situation var ulovligt.
Hilsen Kenneth
Det er politiets opgave at bevise at du ikke har et anerkendelsesværdigt formål.
"Jeg skal i sommerhus og hakke buske ned" så er det skak mat for politi betjenten.
eller hvad med skruetrækkeren i mange biler?
"Færdselsloven kræver at lyset på bilen virker og skruetrækkeren er nødvendig for at skifte pæren i baglygterne, reservepæren er vedsiden af skruetrækkeren"
igen skak mat.
Har man nu en kniv som det eneste i bagagerummet, så er det nok skidt. Men ligger den sammen med reservehjulet, foldespade, donkraft, skruetrækker, 1l olie, tov egnet til at trække en bil, startkabler og nød lappegrej så er det igen meget op ad bakke for politimanden, men de er ikke skak mat, det er op til en dommer.
Det er et ord uden nogen formel legal definition som gør det hele til en gummiparagraf.
Det virker designet til at man legalt kan få skovlen under uønskede elementer uden at have konkrete anklagepunkter. F.eks. er besiddelse af en machete ikke ulovlig, medmindre politiet/domstolene mener at du ikke har rent mel i posen.
Det er sikkert vældigt praktisk for politiet, men det efterlader os andre i et limbo hvor man aldrig kan være helt sikker på hvornår man lovlig kan være i besiddelse af diverse værktøj.
- Raptor357
- Platin Member
Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.
Jeg har ofte skærende værktøj i bilen, jeg har kun en oplevelse fra en rutinekontrol som reference, men en del af fokus var knive og ganske vist var betjenten påståelig omkring at en kniv i bilen var ulovlig.
Men med rette argument, skiftede han mening på en brøkdel af et sekund.
Jeg har ofte skærende værktøj i bilen, jeg har kun en oplevelse fra en rutinekontrol som reference, men en del af fokus var knive og ganske vist var betjenten påståelig omkring at en kniv i bilen var ulovlig.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Hvilken kniv var det og ikke mindst hvilket argument?Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 23:07Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
Det var en morakniv kulstof dolk, helt fedtet ind i bituminen fra antennekabler og argumentet der ikke var nok var at jeg havde været på job og brugt værktøjet. Argumentet der fik betjenten til at skifte mening var en akku rundsav.Bofhenator skrev: ↑18. jan 2022, 14:01Hvilken kniv var det og ikke mindst hvilket argument?Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 23:07Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.
-
- Platin Member
Til mange svar ovenfor. Ja jeg kunne godt have formuleret det bedre. Det jeg synes er vigtigt er at en machete efter politiets forgodtbefindende kan skifte identitet fra arbejdsredskab til kniv. Det er problematisk med disse gummiparagraffer der kan gøre hvad som helst til et våben, selvom den eneste forskel er at den ligger i en bil og ikke i en garage. En skovl bliver jo ikke til en kniv fordi den ligger i en bil.
Det eneste andet tilfælde jeg kender i samme stil er enhver brugskniv man ejer som man hænger op på væggen. Den bliver så et blankvåben og kræver tilladelse.
Hilsen Kenneth
Det eneste andet tilfælde jeg kender i samme stil er enhver brugskniv man ejer som man hænger op på væggen. Den bliver så et blankvåben og kræver tilladelse.
Hilsen Kenneth
- RasKrog
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Regulering
- Geografisk sted: Skanderborg'ish
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 20 times
Hvordan brugte du det sidste argumentRaptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 14:25Det var en morakniv kulstof dolk, helt fedtet ind i bituminen fra antennekabler og argumentet der ikke var nok var at jeg havde været på job og brugt værktøjet. Argumentet der fik betjenten til at skifte mening var en akku rundsav.Bofhenator skrev: ↑18. jan 2022, 14:01Hvilken kniv var det og ikke mindst hvilket argument?Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 23:07Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.

.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
- Raptor357
- Platin Member
Jeg hev den blot frem og startede den.RasKrog skrev: ↑18. jan 2022, 14:55Hvordan brugte du det sidste argumentRaptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 14:25Det var en morakniv kulstof dolk, helt fedtet ind i bituminen fra antennekabler og argumentet der ikke var nok var at jeg havde været på job og brugt værktøjet. Argumentet der fik betjenten til at skifte mening var en akku rundsav.Bofhenator skrev: ↑18. jan 2022, 14:01Hvilken kniv var det og ikke mindst hvilket argument?Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 23:07Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.
Men med rette argument, skiftede han mening på en brøkdel af et sekund.![]()
- Ninjakebab
- Silver Member
- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Raptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 15:00Jeg hev den blot frem og startede den.RasKrog skrev: ↑18. jan 2022, 14:55Hvordan brugte du det sidste argumentRaptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 14:25Det var en morakniv kulstof dolk, helt fedtet ind i bituminen fra antennekabler og argumentet der ikke var nok var at jeg havde været på job og brugt værktøjet. Argumentet der fik betjenten til at skifte mening var en akku rundsav.Bofhenator skrev: ↑18. jan 2022, 14:01Hvilken kniv var det og ikke mindst hvilket argument?Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 23:07Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.

Var det tilfældigvis i USA?
Man jailed after threatening police with circular saw
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
- Raptor357
- Platin Member
Næ.Ninjakebab skrev: ↑19. jan 2022, 13:29Raptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 15:00Jeg hev den blot frem og startede den.RasKrog skrev: ↑18. jan 2022, 14:55Hvordan brugte du det sidste argumentRaptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 14:25Det var en morakniv kulstof dolk, helt fedtet ind i bituminen fra antennekabler og argumentet der ikke var nok var at jeg havde været på job og brugt værktøjet. Argumentet der fik betjenten til at skifte mening var en akku rundsav.Bofhenator skrev: ↑18. jan 2022, 14:01Hvilken kniv var det og ikke mindst hvilket argument?Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 23:07Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.
![]()
Men betjenten stod og påstod at en kniv var alt for farlig at have i en bil (gulplade varevogn pakket med værktøj og stige), så hev jeg den blot frem, og spurgte hvad så med den her?
Han gloede blot og så startede jeg den.
Så bad han mig om at køre.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Overbevisende argumentationsteknikRaptor357 skrev: ↑19. jan 2022, 14:17Næ.Ninjakebab skrev: ↑19. jan 2022, 13:29Raptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 15:00Jeg hev den blot frem og startede den.RasKrog skrev: ↑18. jan 2022, 14:55Hvordan brugte du det sidste argumentRaptor357 skrev: ↑18. jan 2022, 14:25Det var en morakniv kulstof dolk, helt fedtet ind i bituminen fra antennekabler og argumentet der ikke var nok var at jeg havde været på job og brugt værktøjet. Argumentet der fik betjenten til at skifte mening var en akku rundsav.Bofhenator skrev: ↑18. jan 2022, 14:01Hvilken kniv var det og ikke mindst hvilket argument?Raptor357 skrev: ↑17. jan 2022, 23:07Jeg er helt enig i at det er en gummi paragraf. Men uanset hvor mange rockervenner og tatoveringer man har, så er en machete i bilen per definition ikke nødvendigvis ulovlig. Det er meget muligt at man selv skal sandsynliggøre sit anerkendelsesværdige formål, for en dommer. Men der står noget andet i loven.
![]()
Men betjenten stod og påstod at en kniv var alt for farlig at have i en bil (gulplade varevogn pakket med værktøj og stige), så hev jeg den blot frem, og spurgte hvad så med den her?
Han gloede blot og så startede jeg den.
Så bad han mig om at køre.

Peter