ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 20 times
Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro
Spændende… da på mine piber er nummer malet over fra fabrikken…. Så der er nok et nummer, men kan ikke læses… (på mine 3xSauer)
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Jeg hæfter mig ved denne del:
Så hvis det “kun” er noget der kommer på ved nyproduktion og importerede våben, så er det da til at leve med. Det er selvfølgelig et ekstraarbejde for importøren, men som skytte/formand gør det vel ikke den store forskel om mam skal skrive et eller fire numre.
Så hvis det “kun” er noget der kommer på ved nyproduktion og importerede våben, så er det da til at leve med. Det er selvfølgelig et ekstraarbejde for importøren, men som skytte/formand gør det vel ikke den store forskel om mam skal skrive et eller fire numre.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Så nu skal importørere til at slå numre i hver enkel pibe, slæde og lås på våben, der importeres fra USA?
- Ras.Killing
- Platin Member
Det er sådan jeg forstår det. Tænker dog nok det bliver noget lasergravering i stedet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Amen….Ras.Killing skrev: ↑22. jan 2022, 22:54Det er sådan jeg forstår det. Tænker dog nok det bliver noget lasergravering i stedet.
Man går jo tilbage til de gamle dage, hvor riflerne fik samme nummer eller endenummer slået i lås og alle løsdele. Om 50 år kommer den generation af våbenejere (haha, hvis….

- Martin G
- Silver Member
- Interesser: IPSC & Steel Challenge
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 19 times
Sådan har det været i flere år. hvertfald tilbage i 2019 da jeg sidst importerede en pistol fra Tyskland var det samme regler der stod på retsinformation. Heldigvis har de i Tyskland brugt markering længe. Så det slap jeg for at skulle bøvle med

"Stk. 2. Et skydevåbens løb eller pibe, ramme, låsestol, slæde, tromle, bundstykke og lås skal i forbindelse med fremstillingen forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn eller mærke, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår, serienummer og, hvis det er muligt, model. Er delen for lille til at blive mærket i overensstemmelse hermed, skal den mærkes med et serienummer eller en alfanumerisk kode eller digital kode.
Stk. 3. Mærket på skydevåben og genstande omfattet af stk. 1 og 2, der indføres fra et land uden for EU, skal tillige angive importland og importår. Er et våben m.v. ved indførslen fra et land uden for EU ikke mærket i overensstemmelse med stk. 1 og 2, skal våbnet m.v. af importøren forsynes med et sådant mærke. Mærkningskravene efter denne bestemmelse gælder ikke ved midlertidig indførsel, herunder transit."
“Der var et egern!”
- Usthomsen
- Silver Member
- Interesser: Jagt, klatring, mc sport
- Geografisk sted: Næstved
- Been thanked: 3 times
Nu har jeg kigget på flere pistoler fra CZ, SIG, Walther osv og de har alle nummer på væsentlige våbendele, så tænker ikke det bliver det store ekstra arbejde. Når det nu er eu lov, tænker jeg også, at alle våben som officielt importeres har våbennumre ab fabrikFlugteren skrev: ↑22. jan 2022, 22:58Amen….Ras.Killing skrev: ↑22. jan 2022, 22:54Det er sådan jeg forstår det. Tænker dog nok det bliver noget lasergravering i stedet.
Man går jo tilbage til de gamle dage, hvor riflerne fik samme nummer eller endenummer slået i lås og alle løsdele. Om 50 år kommer den generation af våbenejere (haha, hvis….) og vil kræve nummerens våben.
Lanber 2087 hunter Lux 12/76
Gamo Big cat 1250 5,5mm
Gamo Big cat 1250 5,5mm
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Nyeste fra SKV:
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ras.Killing
- Platin Member
Tak skæbne…
Hvis det sidste punkt står til troende, så ser det jo ud til, at vi virkelig skal til at have lavet nummer i alle de væsentlige dele på ældre skydere

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Er det vitterligt et EU-krav, at alle løsdele skal registreres? Det er sgu nok ikke noget, man kommer til at efterleve i Tjekkiet eller Polen, så hvorfor skal vi gøre det i DK?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Ikke nødvendigvis, de skriver jo at der kan anvendes "umærket" hvis delene ikke har noget nummer.Ras.Killing skrev: ↑24. jan 2022, 22:24Tak skæbne…
Hvis det sidste punkt står til troende, så ser det jo ud til, at vi virkelig skal til at have lavet nummer i alle de væsentlige dele på ældre skydere![]()
- Ras.Killing
- Platin Member
Prøv at se det sidste punkt, på det billede som Bof’ postede.ReneKJ skrev: ↑24. jan 2022, 23:03Ikke nødvendigvis, de skriver jo at der kan anvendes "umærket" hvis delene ikke har noget nummer.Ras.Killing skrev: ↑24. jan 2022, 22:24Tak skæbne…
Hvis det sidste punkt står til troende, så ser det jo ud til, at vi virkelig skal til at have lavet nummer i alle de væsentlige dele på ældre skydere![]()
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- ilden_fri
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Uh o æ land
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 33 times
Fordi vi er så flinke - og det er vi, fordi vi håber, at harmoniseringen også snart kommer til at gælde for vores registreringsafgift......

-
- This member is
Ja, men der er forskel på at blive registreret og blive mærket. De nævner jo netop selv umærket som en gyldig registrering.Ras.Killing skrev: ↑24. jan 2022, 23:25Prøv at se det sidste punkt, på det billede som Bof’ postede.ReneKJ skrev: ↑24. jan 2022, 23:03Ikke nødvendigvis, de skriver jo at der kan anvendes "umærket" hvis delene ikke har noget nummer.Ras.Killing skrev: ↑24. jan 2022, 22:24Tak skæbne…
21ADD558-192D-4F0D-98DC-739750F3C615.jpeg
Det kan selvfølgelig godt ende med at det bliver fortolket på den stramme måde, men det mener jeg ikke kan konkluderes ud fra det der er meldt ud indtil videre.
Er der overhovedet våbensmede nok i danmark til at gennemføre sådan en mærkning i tide?
Og så syntes jeg forøvrigt det er for ringe at lave en lov med så kort tidsfrist uden at have afklarert med de berørte præcist hvordan de skal forholde sig.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Der eksisterer, som jeg kan læse det, ikke lovhjemmel til at kræve en mærkning af "væsentlige dele" på våben allerede eksisterende i Danmark, bekendtgørelsen henviser specifikt til en del a loven som beskæftiger sig med nyfremstillede og nyimporterede våben.
At der er mulighed for at registrere en umærket "væsentlig våbendel" som værende sådan, siger mig også at man har taget højde for det faktum at mange i landet eksisterende våben ikke er mærkede på alle "væsentlige dele".
Jeg forventer ikke at der rejses krav om at der skal slås nummer i udmærkede "væsentlige dele" på allerede i landet eksisterende våben.
At der er mulighed for at registrere en umærket "væsentlig våbendel" som værende sådan, siger mig også at man har taget højde for det faktum at mange i landet eksisterende våben ikke er mærkede på alle "væsentlige dele".
Jeg forventer ikke at der rejses krav om at der skal slås nummer i udmærkede "væsentlige dele" på allerede i landet eksisterende våben.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Handgunner
- Bronze Member
- Geografisk sted: Midtjylland
- Been thanked: 8 times
I henhold til mail fra DSU dd. er der behandlingstid på 4 måneder. 
Svært at forstå.

Svært at forstå.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Bed din formand om at afkræve unionen et svar på hvor meget der er deres sagsbehandling og hvor meget der er politiet.Handgunner skrev: ↑25. jan 2022, 15:29I henhold til mail fra DSU dd. er der behandlingstid på 4 måneder.
Svært at forstå.
Hvis nok spørger kan det nogen ender med at få svar.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Handgunner
- Bronze Member
Er selv formand. Har lige fået SKV, indsendt 16.-10, godkendt af SKV 5.-11. og af politiet 29.-12. Så hovedparten ligges hos politiet. Sådan går det jo, når man centraliserer. I Holstebro var de kvikkere.
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 101 times
Øhh PAC ligger i HolstebroHandgunner skrev: ↑25. jan 2022, 17:21Er selv formand. Har lige fået SKV, indsendt 16.-10, godkendt af SKV 5.-11. og af politiet 29.-12. Så hovedparten ligges hos politiet. Sådan går det jo, når man centraliserer. I Holstebro var de kvikkere.

MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
- Handgunner
- Bronze Member
Ups, du har ret. Kikkede på adressen til rigspolitiet. Flovt! Både for Holstebro og ikke mindst undertegnede.
- Martin G
- Silver Member
- Interesser: IPSC & Steel Challenge
- Been thanked: 19 times
Det synes jeg godtnok er for dårligt hvis det er tilfældetHandgunner skrev: ↑25. jan 2022, 15:29I henhold til mail fra DSU dd. er der behandlingstid på 4 måneder.
Svært at forstå.

“Der var et egern!”
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, våben mm.
- Geografisk sted: Ikast-Brande
- Has thanked: 4 times
Hvordan ville folk have det, hvis der kom gebyr på SKV tilladelser i samme stil som hos jægerne mod at behandlingstiden løber over et par dage? 4 måneders behandslingstid er godt nok meget. Jeg kan slet ikke se hvorfor det skal tage så lang tid.
-
- Silver Member
- Interesser: jagt og regulering af skadedyr
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Jeg har nu ventet 6 uger på en, .22 riffel på jagt tilladelse
Og samme tid på en lyddæmper til et 4,5 luftgevær
.177
.5,5
22LR
243W
12/70
.5,5
22LR
243W
12/70
-
- This member is
Nej tak.
Jeg går ud fra at du mener i samme størrelse, siden der allerede er et gebyr i samme stil

Forøvrigt steg det så ikke for nyligt fra 200 til 300 kr, altså en stigning på 50% ?
Det her med afgifter og gebyrer er i det hele taget lidt kompliceret i et system som det danske hvor vi i forvejen betaler ret mange penge i skat for at blive serviceret af det offentlige.
Hvorfor er det lige vi betaler to gange ( skat og gebyr ), går pengene til den service vi benytter eller bare ned i det store budgethul og medfører de her forhøjninger af afgifterne ekstra ressourcer eller spiller de bare jægere og skytter ud mod hinanden ved at prioritere dem der betaler mest?
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg har lige snakket med PAC om min SKV pibe, der venter på jagttegnet: Det hele er klart, de mangler bare at tage det nye system helt i brug. Forventning: 4 til 6 uger.
(Er der andre, der føler sig til grin for egne penge?)
(Er der andre, der føler sig til grin for egne penge?)
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.