ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Ole Høiberg
Newbie
Newbie
Geografisk sted: københavn
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Selvbetjening, våbentilladelsessystem - dumpekarakter

Indlæg af Ole Høiberg » 27. jan 2022, 17:36

Sørgeligt - men sådan er det desværre. Se: Retsudvalget (REU) Alm. del Samling: 2021-22
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... /index.htm
Med venlig hilsen, Ole
Ole Høiberg

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: Selvbetjening, våbentilladelsessystem - dumpekarakter

Indlæg af C-X » 27. jan 2022, 17:51

Ole Høiberg skrev:
27. jan 2022, 17:36
Sørgeligt - men sådan er det desværre. Se: Retsudvalget (REU) Alm. del Samling: 2021-22
Med venlig hilsen, Ole
Hvis det er sådan noget snot, vi betaler små 1.100,- for at blive tørret med, hver gang vi køber en ny riffel, så er vi godt nok til grin. :impatient:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Re: Selvbetjening, våbentilladelsessystem - dumpekarakter

Indlæg af Epae » 27. jan 2022, 18:00

C-X skrev:
27. jan 2022, 17:51
Ole Høiberg skrev:
27. jan 2022, 17:36
Med venlig hilsen, Ole
Hvis det er sådan noget snot, vi betaler små 1.100,- for at blive tørret med, hver gang vi køber en ny riffel, så er vi godt nok til grin. :impatient:
hold da fest hvor er det til grin - det er dummere end jeg havde kunnet forstille mig...
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 60 times
Been thanked: 4 times

Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Indlæg af Gustavhamselv » 27. jan 2022, 18:30

Det er godt nok en parodi uden at det er sjovt :thumbdown:.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 27. jan 2022, 18:44

Det er virkelig, virkelig dumt og ringe lavet...
Capture_PAC.JPG
Capture_PAC2.JPG
De kender jo ikke engang til lovgrundlaget for, at vi har vores lovlige våben! :wall:

Nu venter jeg bare på, at Claus Lind Christensen, skal berette for os alle, hvilken stor succes det er for DJF og de danske jægere...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 3 times
Been thanked: 31 times

Mon der er embedsmænd m/k der har for lidt at lave

Indlæg af Styer SSG » 2. feb 2022, 17:36

Har lige læst denne artikel:
https://mitjagtblad.dk/absurde-begraens ... -139855965
Så undres man. Hvad i hedehulehelv.... sidder de og laver, siden de kan finde en fortolkning, der er 180 grader af den gældende praksis :angry:
Det er som om, at her er der noget der virker, så det må vi lave om. :wall:

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Has thanked: 35 times
Been thanked: 19 times

Re: Mon der er embedsmænd m/k der har for lidt at lave

Indlæg af Martin G » 2. feb 2022, 18:43

Det er jo helt galt…
“Der var et egern!”

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 2. feb 2022, 18:51

Curling generation
De der administrer har aldrig formentlig haft et efter skole job
Ser det dagligt på den maskinfabrik jeg arbejder på
Uh ha det larmer er for hårdt osv
Skal siges jeg dobbelt deres alder og passer mit hver dag
Men nutidens holdning til alt er bare :puke: :nutkick:
Øv
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 2. feb 2022, 19:08

Det er da generelt foruroligende hvis man går fra "Hvis der ikke står det er ulovligt, så er det automatisk lovligt", til "Der skal specifikt stå det er lovligt, ellers er det ulovligt"....det er da en omfortolkning der vil noget.....men omfortolkninger er jo så populære i disse tider.
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 60 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Gustavhamselv » 2. feb 2022, 20:15

Man kunne også kalde det chikane med plausibel nægtbarhed, men det er nok at strække den lidt.

De skulle tag og holde sig lidt til "Don't fix it, if it aint broken" men så ville nogen jurister nok miste deres eksistensgrundlag.

Ydermere hvad betyder det så for resten af våbenlovgivningen?.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 2. feb 2022, 20:33

Det er faktisk tragikomisk.
Hvor står der i loven at embedsmændene må tolke loven?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 2. feb 2022, 21:05

Raptor357 skrev:
2. feb 2022, 20:33
Problemet er nok at der ikke står nogen steder at de ikke må. :smile:
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 2. feb 2022, 21:26

Jeg har engang haft en pistol til reparation ved en bøssemager, da den lavede funktionsfejl på ca. 1 ud af 100 skud. Det er jo katastrofalt for en IPSC skytte. Jeg havde mistanke om at det var et udtrækker problem, eller et link/udkaster/timing problem.

Hvordan skal en bøssemager løse den opgave, hvis han ikke må prøveskyde pistolen?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 2. feb 2022, 21:31

Hvilken tilladelse kører f.eks. Schultz & Larsen under? Fremstillingstilladelse med ubegrænset antal? De leverer jo våben til hele verden, det ville være særdeles dårligt for forretningen, hvis en riffel sendes til Japan, og den så ikke fungerer optimalt. Så de må jo prøveskyde på en eller anden måde - hvilken tilladelse skal bøssemagere så have?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 2. feb 2022, 21:47

Jeg forstår ikke tolkningen. Der står jo ingen steder at det er forbudt at prøveskyde sit våben. Hvis man har våbnet lovligt, og det har bøssemagerne, så må man da også prøveskyde det. Jeg må prøveskyde mine våben ude i villahaven hvis jeg kan gøre det uden at være til fare eller ulempe for nogen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 3. feb 2022, 06:25

Raptor357 skrev:
2. feb 2022, 20:33
I sidste ende er det vel domstolene der tolker loven, men det er nok de færreste der har lyst til at være prøvekanin.

Men det virker noget mærkeligt at konkludere at en meget gammel tolkning pludseligt er forkert og der skal laves en ny lov.
Hvis lovgiverne var utilfredse med den gamle tolkning så havde de nok ændret loven i løbet af de mange foregående år.

Angående PAC tråden så er det rigtigt at det tidligere er blevet nævnt der, og vist også tidligere flyttet derind fra en selvstændig tråd.
Men jeg vil gerne opfordrer til at man overvejer om ikke emner af denne type fortjener deres egen tråd af hensyn til synlighed?
Det er jo ikke generel diskussion om behandlingstider og den slags, men vigtige ting relateret til våbenloven.

Dog kunne overskriften måske være mere beskrivende :smile:

InMySights
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af InMySights » 3. feb 2022, 22:40

Fik idag min tilladelse som jeg sendte ind 12 dec. Men jeg har flere spørgsmål end svar

Den ligner ikke nogen af de andre tilladelser jeg har. 2 siders brev der fylder 3 sider i printet fordi police logoet har rykket sig
Den er udfyldt med mangelfuld info selvom jeg var meget opmærksom på at udfylde de info forhandleren sendte mig
Indsendt som som Remington Nylon 66 22LR halvauto 14 skuds
tilladelsen siger våbenart riffel - Remington 66MB Fabrikat ukendt Model -
Dælme en doven registrering

Den er givet som tilladelse Anvendelse: Jagt. Selvom den er ansøgt som regulering iht det er en halvauto
Den er angivet til max 10 patroner i aftagelige magasiner. Rørmagasiner er vel at betragte som aftagelige men indeholder og er opgivet til 14 patroner i ansøgningen
Samtidigt så står der i listen at den fra 29 juni 2020 til jagt og regulering, kun må anvendes magasiner der permanent er begrænset til 3 patroner.
Den sidste havde jeg ikke været obs på. Så er rørmagasin da først uanvendeligt til regulering hvis man skal fumle med ladning for hvert 3 skud
de henviser til et cirkulære nr 9398 fra 29/6 2020

Det kunne godt gå hen og blive et kort forhold jeg får til den og jeg har ikke engang hentet den endnu :wall:
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2022, 10:21

Der er noget som PAC har misforstået.

Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. (BEK nr 2531 af 20/12/2021) §10a beskæftiger sig med halvautomatiske våben med centraltænding - og derudover med aftagelige magasiner, faste magasiner nævnes slet ikke (og jeg kan ikke se andet end at en Remington 66 har fast magasin).
§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
Mht. jagt/regulering, så skelnes der ikke mellem jagt og regulering iht. tilladelsen, som altid vil blive givet til jagt (eller rettere; på baggrund af at man har jagttegn).

Teksten vedr. magasinkapacitet ifm. anvendelse af halvautomatiske rifler ifm. regulering af rågeunger er ikke blevet ændret hos Miljøstyrelsen: https://mst.dk/friluftsliv/jagt/om-at-g ... abentyper/
Ligesom haglbøsser og jagtrifler skal halvautomatiske salonrifler være plomberede, så de kun kan indeholde maksimalt to patroner. Kun ved regulering af rågeunger må halvautomatiske salonrifler, der kan indeholde mere end to patroner, anvendes. Salonriflens kaliber er .22, hvilket svarer til 5,6 mm.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 4. feb 2022, 10:36

Lidt opdatering ift PAC og SKV
SKV skrev:Politiets Administrative Center (PAC) i Holstebro er ved, at implementere et nyt våbenregistreringsprogram, det gamle program blev lukket den 14/01 2022 kl. 14.00, og der arbejdes på højtryk for at komme godt i drift med det nye.

SKV har behandlet alle de våbenpåtegninger der er kommer retur fra PAC, så de er fornuftig i bund med SKV2- & SKV4-ansøgninger.

P.t. har PAC følgende ekspeditionstider:

SKV1 - mindst 7 uger
SKV3 - mindst 2 uger
SKV6 - mindst 13 uger
PAC kender p.t. desværre ikke deres forventede ekspeditionstider på SKV2 og SKV4.

SKV2- & SKV4-ansøgninger, som uploades og betales via SKV-portalen, da kan status følges under hver enkel sag - straks SKV har startet sagsbehandlingen skifter en sag status.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 4. feb 2022, 10:46

Elbæk skrev:
4. feb 2022, 10:21

Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. (BEK nr 2531 af 20/12/2021) §10a beskæftiger sig med halvautomatiske våben med centraltænding - og derudover med aftagelige magasiner, faste magasiner nævnes slet ikke (og jeg kan ikke se andet end at en Remington 66 har fast magasin).
§ 10 a. Personer, der har en våbentilladelse til særligt farlige våben eller våbenpåtegning hertil på medlemsbeviset til en skytteforening, må ikke erhverve, besidde, bære eller anvende aftagelige magasiner, som kan indeholde over 10 patroner, og som er egnet til at sætte på halvautomatiske skydevåben med centraltænding eller skydevåben med repetérmekanisme. Vedrører tilladelsen pistoler, er grænsen dog 20 patroner.
Mht. jagt/regulering, så skelnes der ikke mellem jagt og regulering iht. tilladelsen, som altid vil blive givet til jagt (eller rettere; på baggrund af at man har jagttegn).

Teksten vedr. magasinkapacitet ifm. anvendelse af halvautomatiske rifler ifm. regulering af rågeunger er ikke blevet ændret hos Miljøstyrelsen: https://mst.dk/friluftsliv/jagt/om-at-g ... abentyper/
Ligesom haglbøsser og jagtrifler skal halvautomatiske salonrifler være plomberede, så de kun kan indeholde maksimalt to patroner. Kun ved regulering af rågeunger må halvautomatiske salonrifler, der kan indeholde mere end to patroner, anvendes. Salonriflens kaliber er .22, hvilket svarer til 5,6 mm.
Det er så ikke længere tilfældet, i systemet, hvis du ser mit indlæg med screen shots ovenfor i tråden. Her har jeg anmeldt en simpel luftbøsse, og skal nu enten vælge "Jagt" eller noget andet, herunder regulering!

Fuldstændigt hul i hovedet og en ny fremgangsmåde.

Hvordan mon DJFs besøg hos PAC går? Jeg erindrer det som om at det skulle foregå i denne uge, men jeg er ikke på sociale medier.

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben mm.
Geografisk sted: Ikast-Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Tamamo » 4. feb 2022, 11:03

Bofhenator skrev:
4. feb 2022, 10:36
Lidt opdatering ift PAC og SKV
SKV skrev:Politiets Administrative Center (PAC) i Holstebro er ved, at implementere et nyt våbenregistreringsprogram, det gamle program blev lukket den 14/01 2022 kl. 14.00, og der arbejdes på højtryk for at komme godt i drift med det nye.

SKV har behandlet alle de våbenpåtegninger der er kommer retur fra PAC, så de er fornuftig i bund med SKV2- & SKV4-ansøgninger.

P.t. har PAC følgende ekspeditionstider:

SKV1 - mindst 7 uger
SKV3 - mindst 2 uger
SKV6 - mindst 13 uger
PAC kender p.t. desværre ikke deres forventede ekspeditionstider på SKV2 og SKV4.

SKV2- & SKV4-ansøgninger, som uploades og betales via SKV-portalen, da kan status følges under hver enkel sag - straks SKV har startet sagsbehandlingen skifter en sag status.
Nu spørger jeg måske lidt dumt, men hvordan kan SKV6 blive påvirket af det nye våbensystem? Her tænker jeg især ved nye skytter, der ingen våben har registreret.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2022, 11:27

C-X skrev:
4. feb 2022, 10:46
Elbæk skrev:
4. feb 2022, 10:21

Det er så ikke længere tilfældet, i systemet, hvis du ser mit indlæg med screen shots ovenfor i tråden. Her har jeg anmeldt en simpel luftbøsse, og skal nu enten vælge "Jagt" eller noget andet, herunder regulering!

Fuldstændigt hul i hovedet og en ny fremgangsmåde.

Hvordan mon DJFs besøg hos PAC går? Jeg erindrer det som om at det skulle foregå i denne uge, men jeg er ikke på sociale medier.
Lovgrundlaget for tilladelsen/registreringen er jagt/jagtpåtegning, det er der ikke blevet ændret på. At PAC så har valgt at bruge tid på irrelevante drop-down menuer, frem for f.eks. at udfærdige en bare nogenlunde fyldestgørende liste over kalibre, er så en anden sag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 4. feb 2022, 11:50

Jo, det har du ret i, men det er godt nok ikke længere særligt simpelt, når vi skal registrere seneste anskaffelse.
Jeg var af den, åbenbart fejlagtige, opfattelse, at nu ville man rydde op. Dette giver det eksakt modsatte. Og jeg kunne godt frygte for, hvad der fremadrettet sker, når en jæger regulerer med sin jagt-salonriffel, da han så ikke længere bruger den, til det formål, som tilladelsen er udstedt på. Altså nu da PAC er begyndt at læse loven omvendt.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 4. feb 2022, 12:14

C-X skrev:
4. feb 2022, 11:50
Jo, det har du ret i, men det er godt nok ikke længere særligt simpelt, når vi skal registrere seneste anskaffelse.
Jeg var af den, åbenbart fejlagtige, opfattelse, at nu ville man rydde op. Dette giver det eksakt modsatte. Og jeg kunne godt frygte for, hvad der fremadrettet sker, når en jæger regulerer med sin jagt-salonriffel, da han så ikke længere bruger den, til det formål, som tilladelsen er udstedt på. Altså nu da PAC er begyndt at læse loven omvendt.
Lige det ville jeg ikke være nervøs for. Lovgrundlaget er det samme som det altid har været.

Man har, med al tydelighed, sat individer til at udfærdige systemet - og ikke mindst de databaser som systemet læner sig op ad - som ganske enkelt ikke har den nødvendige våbenfaglige viden og uddannelse.

Man skulle tro, efter den fra flere kilder massive kritik PAC har været underlagt - netop med baggrund i åbenlys manglende faglighed på våbenområdet - de seneste år, at de på en eller anden måde ville vælge at starte på en frisk ifm. det nye system. I stedet har vi blot fået næste kapitel i føljetonen om PAC's manglende faglighed på våbenområdet. Dette oven i købet lige efter en massiv prisstigning på tilladelser samt en masse løfter om forbedringer.

Jeg ved ikke om man skal grine eller græde...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 4. feb 2022, 12:50

Er der ikke en del udskifting hos PAC indenfor våbenafdelingen? Så er det da klart, at der ikke tages pragmatiske løsninger eller bliver fortolket fornuftigt, for udefrakommende læser reglerne bogstaveligt.

I princippet skulle det være et krav, at man er i besiddelse af SKV/jagttegn, når man behandler våbensager, alternativt gennemgår et kursus om våben, så man rent faktisk ved, hvad man arbejder med. Måske kunne man plukke 50 medlemmer herindefra til at behandle våbensagerne? :biggrin:

Besvar