Fornyelse af våbentilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Fornyelse af våbentilladelse

Indlæg af Rahan » 16. feb 2022, 16:38

Jeg må først indrømme at jeg ikke har fulgt med i udviklingen inde på PACs side til fornyelse af våbentilladelse.
Men i dag skulle jeg have fornyet tilladelsen på min Marlin 1895GS 45-70. så jeg regnede med at det som sædvanligt bare var en formsag at forny en tilladelse, ind med oplysningerne, betale blodpengene, og videre med dagens projekter.

Men jeg må sige at der er sket noget inde på siden med tilladelser, og bestemt ikke noget godt !!

Nu er det tilsyneladende ikke en fornyelse af eksisterende tilladelse mere, men derimod oprettelse af en ny tilladelse !

Min Marlin er forsynet med sit våben nummer på låsestolen, ikke noget problem !

Men et nummer på selve bundstykket, den kan jeg ikke finde, så nu skal der åbenbart ihugges et nummer med tilhørende erklæring !
Der er heller ikke et nummer på piben, så samme krav som til bundstykket, ihugges nummer med tilhørende erklæring !!

Jeg troede faktisk kun at det var på nyere våben at det var et krav at alle delene var nummererede !!
Jeg kan jo ikke rigtig komme videre inde på med tilladelsen uden at acceptere at der skal ihugges numre i delene !?

Er det mig der har overset eller misforstået noget ??

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Fornyelse af våbentilladelse

Indlæg af PeptoBizmo » 16. feb 2022, 16:45

Der står lidt i den store PAC-tråd
Ølgaard skrev:
10. feb 2022, 08:40
Til orientering, når man skriver de nye ansøgninger og der ikke er numre i tromle/slæde/pibe, så endelig husk at skrive UMÆRKET i felterne.

Ikke skrive, intet nummer eller minus, eller mangler det kan de ikke godtage, ved så ikke hvorfor :biggrin:

:razz: :razz:

Mapzter skrev:
10. feb 2022, 08:49
Husk også at skrive umærket i de felter som ikke er relevante. Hvis man f.eks. registrerer en riffel som ikke har hverken slæde eller tromle, så skal feltet stadig udfyldes med umærket.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 16. feb 2022, 16:59

PeptoBizmo skrev:
16. feb 2022, 16:45
Der står lidt i den store PAC-tråd
Ølgaard skrev:
10. feb 2022, 08:40
Til orientering, når man skriver de nye ansøgninger og der ikke er numre i tromle/slæde/pibe, så endelig husk at skrive UMÆRKET i felterne.

Ikke skrive, intet nummer eller minus, eller mangler det kan de ikke godtage, ved så ikke hvorfor :biggrin:

:razz: :razz:

Mapzter skrev:
10. feb 2022, 08:49
Husk også at skrive umærket i de felter som ikke er relevante. Hvis man f.eks. registrerer en riffel som ikke har hverken slæde eller tromle, så skal feltet stadig udfyldes med umærket.
Pas lige på, så vidt jeg husker er Mapzters vejledning til SKV våben alene!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 16. feb 2022, 17:05

Ja det beklager jeg meget. Det havde jeg ikke bidt mærke i, måske sammenlægning af tråde der driller, for titlerne på indlæggene indikerer godt nok SKV :oops:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 16. feb 2022, 17:08

Du vælger:

Spørgsmål: "Er våbnet produceret eller indført før 14. september 2018?" Svar: "Ja, det er produceret eller indført før 14. september 2018"

og

Spørgsmål: "Er du bekendt med våbnets enkelte deles serienumre?" Svar: "Nej"

Der eksisterer ingen lovhjemmel for at forlange islåning af numre i dele på våben som allerede eksisterer i landet, heller ikke ved fornyelse eller ejerskift.

Du har reelt set kun et problem hvis du har et våben som er produceret eller indført før 14. september 2018, hvor der ikke er nummer på "væsentlige dele". Og selv der er det tvivlsom hvorvidt de kan pålægge dig at få slået numre i "væsentlige dele".

Systemet er sat fuldstændig vanvittigt ringe og misvisende op. At PAC ikke har lavet et system, hvor man kan angive numre på de "væsentlige dele" som hár nummer, uden at "forpligte" sig til at få slået nummer i de "væsentlige dele" som ikke har, på våben som er produceret eller indført før 14. september 2018, er PACs problem.
Man kunne mistænke at det er sat op som det er, for at lede borgere til at tro at de ér forpligtede til at slå numre i "væsentlige dele" på våben, som er produceret eller indført før 14. september 2018. Men, det ville jo være bevidst vildledning af borgerne og tillige dårlig forvaltningsskik...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 16. feb 2022, 17:28

Elbæk skrev:
16. feb 2022, 17:08
Du vælger:

Spørgsmål: "Er våbnet produceret eller indført før 14. september 2018?" Svar: "Ja, det er produceret eller indført før 14. september 2018"

og

Spørgsmål: "Er du bekendt med våbnets enkelte deles serienumre?" Svar: "Nej"

Der eksisterer ingen lovhjemmel for at forlange islåning af numre i dele på våben som allerede eksisterer i landet, heller ikke ved fornyelse eller ejerskift.

Du har reelt set kun et problem hvis du har et våben som er produceret eller indført før 14. september 2018, hvor der ikke er nummer på "væsentlige dele". Og selv der er det tvivlsom hvorvidt de kan pålægge dig at få slået numre i "væsentlige dele".

Systemet er sat fuldstændig vanvittigt ringe og misvisende op. At PAC ikke har lavet et system, hvor man kan angive numre på de "væsentlige dele" som hár nummer, uden at "forpligte" sig til at få slået nummer i de "væsentlige dele" som ikke har, på våben som er produceret eller indført før 14. september 2018, er PACs problem.
Man kunne mistænke at det er sat op som det er, for at lede borgere til at tro at de ér forpligtede til at slå numre i "væsentlige dele" på våben, som er produceret eller indført før 14. september 2018. Men, det ville jo være bevidst vildledning af borgerne og tillige dårlig forvaltningsskik...
Det var også sådan jeg gjorde. :thumbup:
Og når du så kommer til at skulle vælge imellem de mange forskellige, valgbare kalibre (Ironien siver tykt her..), så valgte jeg “jf. pibe”, som gemmer sig imellem dem.
Så kunne jeg afslutte ansøgningen og skrive til dem fra E-Boks/Borger.dk med den korrekte kaliber, samt div. ekstra oplysninger som ikke længere kan stå i det nu ikke-eksisterende kommentarfelt.
(Der får du så forøvrigt ikke at vide om de har modtaget din besked, ikke engang med et autosvar :impatient: )

Jeg undres over at man kan få lov til at tilføje et fabrikat uden for menuen, men ikke kaliber?

Jeg mistænker stærkt, at der har været en LEAN/5S-idiot inde over designet her. :modbat:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 16. feb 2022, 17:37

Det er intet mindre end fortvivlende hvor ringe og utilstrækkeligt det nye system PAC har sat i søen er, både systemets front end og de databaser det trækker fra.

Vi er ude i at der er tale om et system i en stand, som man ikke engang ville kunne slippe af sted med at release som et "proof of concept" i det private erhvervsliv.

Jeg forstår ikke hvordan det her system har fået lov til at blive sat i søen i den stand det er i? Der kán ganske enkelt ikke have været en generel misforståelse til stede hos PAC om at der var tale om et fungerende og færdigt system. Den eneste forklaring jeg kan finde er at der er blevet stukket en deadline ud oppefra - hvor det har været mere væsentligt at præsentere "noget" end at præsentere et fungerende produkt.

Altimens bliver vi holdt for nar... Men, i det mindste får vi selv lov at betale for det :puke:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 16. feb 2022, 18:08

Det lyder som om, der er sket noget frygteligt med systemet?
Jeg har ikke købt tilladelseskrævende våben inden for det seneste år (sådan cirka) men jeg skal snart forny nogle, så jeg glæder mig da til at se, hvad I skriver om :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af FBN » 16. feb 2022, 18:30

Som jeg læser er skærings dato 14/9-2018 herefter
skal delene havde nummer ellers ikke.

Citat :
Men køber du den privat, og er den produceret eller indført fra 14. september 2018, kan det jo være at afmærkningen mangler. Her skal du selv sørge for at få afmærket de nævnte våbendele, forklarer Ole Astrup Aldershvile.

Hele artikel her :
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... ere-vaben/
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 16. feb 2022, 18:57

Jeg aner principielt ikke om der er nogen af mine våben som er produceret eller indført efter 14. september 2018.

Nogle producenter har en service hvor man kan slå serienumre op og har jeg købt våbnet hos en våbenhandler kan denne vel oplyse mig - men er våbnet købt privat og findes der ikke en service hvor jeg kan trække oplysninger fra producenten, hvad skal jeg så gøre? Hvem står så med bevisbyrden? Kommer tvivlen mig til gode som borger eller bliver jeg pålagt at mærke "væsentlige dele" for en sikkerhed skyld? Hvordan skal jeg som borger på nogen måde kunne navigere ift. en regel som bygger på nogle oplysninger jeg ikke nødvendigvis har nogen adgang til?

Der virker fuldstændig urimeligt at indføre en skæringsdato som ligger tilbage i tiden frem for ude i fremtiden.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 100 times

Indlæg af FBN » 16. feb 2022, 19:10

I artikel jeg henviser til skrives der.

Citat :
Dette spørgsmål er dog endnu ikke fuldt afklaret, men Ole Astrup Aldershvile lover, at Danmarks Jægerforbund vil blive orienteret så snart sagen er afklaret med Rigspolitiet.

Men reelt selv om det er pisse træls, er der vel
ikke forskel på du selv er ansvarlig for at finde
produktions dato, som du selv må finde regel at
piller du ved dit smart Watch når du køre bil, svare
det til at snakke i håndholdt mobil :???:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 16. feb 2022, 19:15

FBN skrev:
16. feb 2022, 19:10
I artikel jeg henviser til skrives der.

Citat :
Dette spørgsmål er dog endnu ikke fuldt afklaret, men Ole Astrup Aldershvile lover, at Danmarks Jægerforbund vil blive orienteret så snart sagen er afklaret med Rigspolitiet.

Men reelt selv om det er pisse træls, er der vel
ikke forskel på du selv er ansvarlig for at finde
produktions dato, som du selv må finde regel at
piller du ved dit smart Watch når du køre bil, svare
det til at snakke i håndholdt mobil :???:
Det er jeg med på. Spørgsmålet er mere af principiel karakter.

Man pålægger borgerne at agere ud fra information, som man ikke kan forvente at borgerne har adgang til.

Hvad er konsekvensen hvis borgeren fejlagtigt mener at vide at dennes våben er fremstilet eller indført før den magiske dato 14. september 2018 og derfor ikke får de "væsentlige dele" mærket samt uforvarende angiver forkert information ved udfyldelse af ansøgningen?

Jeg kan ikke følge dit eksempel, det giver ingen mening for mig i den her forbindelse. Her er tale om at systemet pålægger os at reagere på information som vi ikke nødvendigvis har adgang til? Hvad har det med overholdelse af færdselsloven at gøre. Hvis det er et "ukendskab til loven" argument, du forsøger med, så er det jo netop ikke ukendskab til loven, men potentiel manglende adgang til de tredjeparts informationer som loven foreskriver at man skal reagere på.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 16. feb 2022, 19:19

Groft sagt straffer PAC/RP våbenejerne for, at myndighederne ikke fik implementeret EU-direktivet tids nok. Det er den kolde erkendelse.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 16. feb 2022, 19:22

Flugteren skrev:
16. feb 2022, 19:19
Groft sagt straffer PAC/RP våbenejerne for, at myndighederne ikke fik implementeret EU-direktivet tids nok. Det er den kolde erkendelse.
Hvis dét er tilfældet, så er det vores regering som må stå skoleret overfor EU, ikke vi som borgere der skal udsættes for en tur i Kafka møllen.

PAC/Rigspolitiet må på banen og forklare sig.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 16. feb 2022, 20:50

Jeg kontaktede PAC i mandags, med et spørgsmål der dog ikke var relateret til våbentilladelser. Svaret var:

2CAAF482-BE78-4611-B966-84070B8DC8D0.jpeg

De er travlt beskæftiget med det nye system… Så de er nok godt selv klar over, at det ikke er helt optimalt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 16. feb 2022, 20:55

Ikke optimalt, at det overhovedet ikke virker. Jo, sådan kan man da formulere det :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben mm.
Geografisk sted: Ikast-Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Tamamo » 16. feb 2022, 21:03

Refereres der til indført til Danmark eller til Europa i det nye system? Jeg synes der er mange fortolkningsspørgsmål ved ansøgningen, som der ikke burde være nogen tvivl om.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 17. feb 2022, 01:00

I tager alle helt fejl. Vi må leve med lidt problemer i starten men så bliver det MEGET bedre end tidligere og sagsbehandlingen bliver hurtigere. Det siger de selv…

:rolf: :rolf:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 17. feb 2022, 11:15

På min riffel står der " Made in West Germany". Så jeg klarer vist liiige at komme igennem med at den er ældre end 2018 :rolf:

Og så lidt off topic: på mit arbejde har vi netop taget et fælles europæisk IT system i brug som har været på vej i mange år. Det var imødeset med længsel fordi det afløser et system som ikke blev vedligeholdt mere, "det nye og meget bedre var jo lige på trapperne". Nu er det nye så kommet, og det er så pivringe og fejlbehæftet at man tror det er løgn. Kun på en god dag kan det næsten svinge sig op til at kunne det samme som det gamle, men stadig i alvorlig grad fejlbehæftet. Man tager sig til hovedet og fatter ikke at det kan sættes i brug. Hvad sker der for IT projekter for tiden? Samtidig skal vi terpes igennem glæderne ved "Den digitale omstillling" hvor man forestiller sig at intelligente systemer skal gøre livet nemt og gennemskueligt for alle. Intelligente systemer!!!! min bare. Dette system kunne ikke engang bruge copy/paste.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar