JM har op til flere gange givet til kende overfor Unionen at de ikke synes halvauto rifler på SKV er en god ide, selv om der allerede findes internationalt anerkendte skydeprogrammer (IPSC), og det er muligt i alle vores nabolande. Der arbejdes på sagen. Personligt er jeg ikke optimistisk.Elbæk skrev: ↑14. feb 2022, 17:44Jeg ved ikke om det er en tabt sag. Men, det er - som jeg ser det - "gratis" at gøre forsøget. For der er ikke rigtig det store man kan komme til at ødelægge. Jeg tænker dog at ideen om at tage fat i IPSC folkene, er en god måde at sikre på at man ikke uforvarende kommer til at skubbe til noget de er ved at opbygge.
ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Som udgangspunkt kan man - ud af de seks grovvåben man kan registrere - opnå tilladelse til to pistoler og to revolvere i samme kalibergruppe. Den skelnen mellem pistoler og revolvere er, som det absolutte udgangspunkt, til fordel for os - i hvert fald i forhold til en situation hvor man begynder at smide single action/double action revolvere i .38spl/.357mag i samme "pulje" som halvautomatiske pistoler i 9mm. Men, som jeg skriver, så finder jeg alt andet lige dén situation mindre sandsynlig.Mapzter skrev: ↑15. feb 2022, 08:11Jeg kan ikke se hvilken forskel det vil gøre ift. registrering i SKV. Pistoler og revolvere behandles i forvejen så godt som ens.Elbæk skrev: ↑14. feb 2022, 16:06Hvor står skytter med single action/double action revolvere på SKV tilladelser, hvis systemet kommer frem til at single action/double action revolverkarabiner tæller som halvautomatiske våben iht. jagt? Vil det have nogen konsekvens overhovedet for SKV våben? Vil det betyde en generel skelnen mellem single action og single action/double action revolvere også iht. SKV? Jeg ved det ikke, men jeg finder det nok trods alt mindre sandsynligt (men langt fra utænkeligt). Heller ikke her er jeg dog sikker på, at jeg har travlt med at finde ud af det.
Så meget desto mere vil det hjælpe hvis endnu flere skytter/interessegrupper inden for skydning udviser interesse for at få halvautomatiske rifler på skydeprogrammet.Mapzter skrev: ↑15. feb 2022, 08:24JM har op til flere gange givet til kende overfor Unionen at de ikke synes halvauto rifler på SKV er en god ide, selv om der allerede findes internationalt anerkendte skydeprogrammer (IPSC), og det er muligt i alle vores nabolande. Der arbejdes på sagen. Personligt er jeg ikke optimistisk.Elbæk skrev: ↑14. feb 2022, 17:44Jeg ved ikke om det er en tabt sag. Men, det er - som jeg ser det - "gratis" at gøre forsøget. For der er ikke rigtig det store man kan komme til at ødelægge. Jeg tænker dog at ideen om at tage fat i IPSC folkene, er en god måde at sikre på at man ikke uforvarende kommer til at skubbe til noget de er ved at opbygge.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Enig, det er forskellige skydeprogrammer/discipliner, så jeg tror ikke det bliver noget problem.Elbæk skrev: ↑15. feb 2022, 08:42Som udgangspunkt kan man - ud af de seks grovvåben man kan registrere - opnå tilladelse til to pistoler og to revolvere i samme kalibergruppe. Den skelnen mellem pistoler og revolvere er, som det absolutte udgangspunkt, til fordel for os - i hvert fald i forhold til en situation hvor man begynder at smide single action/double action revolvere i .38spl/.357mag i samme "pulje" som halvautomatiske pistoler i 9mm. Men, som jeg skriver, så finder jeg alt andet lige dén situation mindre sandsynlig.
Man kunne håbe.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
selvfølgelig er et våben med tromle/magasin et repetervåben. hvad skulle det dog ellers være? ang. mit køb og ansøgning til jagt af en alfa proj revolverkarabin. det er et våben der netop er lavet til at overholde eu våben lovgivning/regler. over 600mm totallængde. over 300mm løbslængde. at den kan laves kortere... er vel sagen helt uvedkommende. vi ved alle at det ville være ulovligt. vis mig det våben der ikke kan kortes op. lige netop den her revolverkarabin har et stykke stål fra grebet, ud under bagskæftet, så selv om man afmonterer bagskæftet, er der stadig en bøjle bagud. jjsu importerer og forhandler disse våben. han har selvfølgelig en importtilladelse på dem. import af jagtrifler. hvordan det her skulle betyde noget, for nogen... der hidtil at ligget under radaren? det er vist dumt at bringe ind i tråden. min mening.
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Det ville da glæde mig hvis de i historisk skydning ville arbejde for at halvauto m1 garand og m1 karabin ikke skylle historisk ødelægges for at kunne benyttet.
At kastererer sådan våben er ikke særlig historisk korrekt
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- Elbæk
- Platin Member
Man kan godt som forhandler opnå importtilladelse til noget som ens kunder ikke kan opnå tilladelse til. Det er der ikke noget nyt i.LQS skrev: ↑15. feb 2022, 09:57selvfølgelig er et våben med tromle/magasin et repetervåben. hvad skulle det dog ellers være? ang. mit køb og ansøgning til jagt af en alfa proj revolverkarabin. det er et våben der netop er lavet til at overholde eu våben lovgivning/regler. over 600mm totallængde. over 300mm løbslængde. at den kan laves kortere... er vel sagen helt uvedkommende. vi ved alle at det ville være ulovligt. vis mig det våben der ikke kan kortes op. lige netop den her revolverkarabin har et stykke stål fra grebet, ud under bagskæftet, så selv om man afmonterer bagskæftet, er der stadig en bøjle bagud. jjsu importerer og forhandler disse våben. han har selvfølgelig en importtilladelse på dem. import af jagtrifler. hvordan det her skulle betyde noget, for nogen... der hidtil at ligget under radaren? det er vist dumt at bringe ind i tråden. min mening.
Iht. reglerne for SKV er en revolver/revolverkarabin et repetervåben, men det som PAC lader til at være i tvivl om er hvorvidt den definition også gælder iht. reglerne for jagtvåben. I den forbindelse er der - åbenbart - ikke noget som er selvfølgeligt.
Hvad du mener er dumt, må du selv stå på mål for. Ligesom at jeg står fuldt på mål for at jeg mener at man skal tænke over hvad ens "pet projects" potentiel kan ødelægge for andre, før man begynder at presse på med dem. Der er ikke som sådan tale om at revolverkarabiner til sortkrudt hidtil er gået under radaren, for der er ikke et problem med dem som regler og praksis er nu for SKV våben - det er de potentielle problemer som kán opstå hvis regler og praksis ændres iht. definitionen af hvad en revolverkarabin er. Våbenfagligheden hos både PAC, rigspolitiet og justitsministeriet kan ligge på et meget lille sted pt. - og det er markant nemmere (og politisk/karrieremæssigt væsentligt sikrere) at finde det store brede forbuds stempel frem, frem for at skulle sætte sig ind i hvad en revolverkarabin er/kan være og herefter udstikke regler for hvad en revolverkarabin er ifm. jagt. Når det brede forbuds stempel kommer frem, er det desværre normen at så rammer det også bredt. Det er de vilkår vi har at arbejde med som våbenejere- og brugere.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
har svært ved at se jeg skulle have gjort noget forkert, ved at ansøge om det kompakte våben, til jagt i danmark, samt udlandet, hvor det er lovligt. det er det sjovt nok ikke i sverige. der er der krav om min. 450mm løbslængde på jagtvåben. både hagl og riffel. til gengæld er mulighed for at medbringe en revolver eller pistol. enkeltskuds. sjov nok er mange af dem man ser fler skuds. til gengæld er jagt med sortkrudt forbudt. nok om sverige. i tyskland har der for nok 25-30år siden været tvivl om hvad en da revolver var. mener nu det er kommet på plads. ang. det her med at en da revolver kan skyde flere skud, blot ved at betjene aftrækkeren... så er der vel flere pump og bøjlespændere, hvor man kan holde aftrækkeren inde. medens man enhånds betjener forskæfte/bøjlen. det her minder lidt om luftvåben. pludselig blev danmark klar over at der fandtes, meget kraftige luftvåben. masser af stohej. for fanden de har fandtes i to hundrede år. det kunne være fint med folk, der har forstand på våben hos PAC. det ville også være fint, hvis man kunne få lov at tale med dem der behandler ens ansøgning.
- Elbæk
- Platin Member
Jeg vil gerne understrege at jeg på ingen måde synes at det er i orden, rimeligt eller på anden måde ønskværdigt at tilstandene er som jeg oplever dem. Jeg er desuden med på at de som har søgt om tilladelse til revolverkarabiner til jagt, og oplever at deres ansøgning ligger i syltekrukken, har søgt i absolut god tro, velvidende om at det tidligere har kunnet lade sig gøre at opnå tilladelse til revolverkarabiner til jagt. Ansvaret for problemstillingen ligger 100% hos de som har til ansvar at fortolke og forvalte gældende regler, noget som de - i min oplevelse - ikke er klædt ordentligt på til rent våbenfagligt. Var de det, ville den her potentielle problemstilling slet ikke eksistere.LQS skrev: ↑15. feb 2022, 12:19har svært ved at se jeg skulle have gjort noget forkert, ved at ansøge om det kompakte våben, til jagt i danmark, samt udlandet, hvor det er lovligt. det er det sjovt nok ikke i sverige. der er der krav om min. 450mm løbslængde på jagtvåben. både hagl og riffel. til gengæld er mulighed for at medbringe en revolver eller pistol. enkeltskuds. sjov nok er mange af dem man ser fler skuds. til gengæld er jagt med sortkrudt forbudt. nok om sverige. i tyskland har der for nok 25-30år siden været tvivl om hvad en da revolver var. mener nu det er kommet på plads. ang. det her med at en da revolver kan skyde flere skud, blot ved at betjene aftrækkeren... så er der vel flere pump og bøjlespændere, hvor man kan holde aftrækkeren inde. medens man enhånds betjener forskæfte/bøjlen. det her minder lidt om luftvåben. pludselig blev danmark klar over at der fandtes, meget kraftige luftvåben. masser af stohej. for fanden de har fandtes i to hundrede år. det kunne være fint med folk, der har forstand på våben hos PAC. det ville også være fint, hvis man kunne få lov at tale med dem der behandler ens ansøgning.
Jeg forstår - og deler - 100% din frustration.
Men, uagtet, så vil jeg stadig mane til forsigtighed og omtanke, i det videre forløb ifm. ansøgningen - for der ér potentielt mere på spil end ens eget lige her.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Det har de skam prøvet, men mig bekendt er det arbejde ikke i gang længere. Det stod på nogle år, som jeg husker det, jeg tror det siden er blevet opgivet.
DSU (DSF / IPSC) prøver endnu, men der er heller ikke fremdrift i det projekt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Det skal siges, at manglen på fremdrift nok primært skyldes JM's konstante udskiftning af personel og den "tilbage til start" som det medfører. Om det så er en bevidst forhalingstaktik fra JM's side skal jeg ikke kunne sige.Fast Fumble skrev: ↑15. feb 2022, 12:26DSU (DSF / IPSC) prøver endnu, men der er heller ikke fremdrift i det projekt.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Martin G
- Silver Member
- Interesser: IPSC & Steel Challenge
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 19 times
Ja det vides ikke. bureaukrati står ofte i vejen for udvikling.. Kunne man da bare få lov til at starte ud med PPC på prøvebasis, så synes jeg det var en fin start.. Det er da en fin lille mellemvej for begge parter.. Om ik andet, kunne man da komme igang med supplement til IPSC handgun.Mapzter skrev: ↑15. feb 2022, 12:57Det skal siges, at manglen på fremdrift nok primært skyldes JM's konstante udskiftning af personel og den "tilbage til start" som det medfører. Om det så er en bevidst forhalingstaktik fra JM's side skal jeg ikke kunne sige.Fast Fumble skrev: ↑15. feb 2022, 12:26DSU (DSF / IPSC) prøver endnu, men der er heller ikke fremdrift i det projekt.
Men nogle vil nok mene, at sådan en lang 10skud 9mm sender det forkerte signal....

“Der var et egern!”
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, våben mm.
- Geografisk sted: Ikast-Brande
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Jeg går ikke ud fra, at der er nogen der har hørt, om de har fået styr på systemet?
- Martin G
- Silver Member
Ud fra SKV’s skriv at bedømme, forventer jeg der går uger hvis ikke måneder før der er styr på det.
Det at de ik engang tør oplyse en forventet behandlingstid på våbenansøgninger er noget bekymrende.
“Der var et egern!”
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Ud fra de problemer der er beskrevet her så syntes jeg ikke det lyder som noget man kan få "Styr på", forstået på den måde at man skal lære systemet at kende og tilpasse processerne.
Det lyder derimod som om systemet er designet uden at spørge dem til råds der reelt er brugere, og som er taget i brug på en forud defineret dato uden at tage hensyn til om det er klart eller ej.
Så fundamentale problemer er ikke noget man løser i organisationen, der skal en opdatering og måske et redesign til.
Men det kræve ligesom at man starter med at erkende at systemet og måske også de forudsætninger de bygger på er fejlbehæftede.
Det skal dog siges at jeg ikke har nogen konkret viden om systemet, kun hvad jeg har kunne læse mig til her og i linkede artikler.
- Martin G
- Silver Member
Jeg har præcis samme opfattelse
Jeg lever livet mens jeg venter, så kan jeg jo passende bruge tiden på at finde frem til næste ansøgning

Jeg lever livet mens jeg venter, så kan jeg jo passende bruge tiden på at finde frem til næste ansøgning

“Der var et egern!”
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Er der nogen der har en frisk status vedr. tilladelser til jagtvåben?
Ja, det skyldes utålmodighed...

Ja, det skyldes utålmodighed...

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Forvent at det går igennem, inden udgangen af 2022

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Det var et seriøst spørgsmål.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: fritid
- Geografisk sted: vestsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Jeg har en kammerat der talte med en venlig dame hos PAC i fredags
I følge den søde dame er der ca. 2 måneders behandlings-/ventetid

-
- Platin Member
Tak, det var da et svar, om end trist.
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 90 times
Hvis PAC ikke kan levere indenfor den oprindelig lovede tidsramme, burde de kun tage halv pris, eller gratis. 

7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Bronze Member
- Interesser: natur, jagt
- Has thanked: 19 times
Jeg har i dag modtaget tilladelse til en Ruger 10/22. Ansøgning sendt 2021.12.13, så +2 måneders behandlingstid.
"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens
-
- Platin Member
Damn...
Og det er fra inden de søsatte et system, som de godt vidste ikke ville virke
Det undrer mig stadig, at DJ forbigår emnet i tavshed (i hvert fald på hjemmesiden).

Og det er fra inden de søsatte et system, som de godt vidste ikke ville virke

Det undrer mig stadig, at DJ forbigår emnet i tavshed (i hvert fald på hjemmesiden).
-
- Bronze Member
- Interesser: natur, jagt
- Has thanked: 19 times
Jeg talte med dem for et par uger siden ang. denne ansøgning samt en '94 winchester jeg også har søgt, midt i januar. Svaret var, at fordi det er en halv automat så skulle den igennem en anden (og naturligvis mere langsommelig

Det fremgår for øvrigt af tilladelsen, at såvel mærke som model på riflen ("våbendel 1") er ukendt? Det fremgår ligeledes, at riflen "må anvendes til jagt og regulering i Danmark, hvis riflens magasin er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at våbnet højst kan indeholde tre patroner" Gælder det ikke kun halvautomater i centraltændte kalibre, eller har jeg overset noget? Regulering med halvauto i randtændte kalibre er da undtaget reglen om max tre patroner?
Hvornår der så kommer en tilladelse til den anden riffel er anyones guess lyder det til

"What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence" - Christopher Hitchens
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 129 times
Er det ikke KUN råge-unge regulering der ikke har magasin-begrænsning som halv-auto?Doubletap skrev: ↑22. feb 2022, 18:02Jeg talte med dem for et par uger siden ang. denne ansøgning samt en '94 winchester jeg også har søgt, midt i januar. Svaret var, at fordi det er en halv automat så skulle den igennem en anden (og naturligvis mere langsommelig) godkendelsesproces- uagtet det er en randtændt og ikke en centraltændt kaliber. Og det rent faktisk er tilfældet eller en dårlig undskyldning ved jeg ikke.
Det fremgår for øvrigt af tilladelsen, at såvel mærke som model på riflen ("våbendel 1") er ukendt? Det fremgår ligeledes, at riflen "må anvendes til jagt og regulering i Danmark, hvis riflens magasin er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at våbnet højst kan indeholde tre patroner" Gælder det ikke kun halvautomater i centraltændte kalibre, eller har jeg overset noget? Regulering med halvauto i randtændte kalibre er da undtaget reglen om max tre patroner?
Hvornår der så kommer en tilladelse til den anden riffel er anyones guess lyder det tilJeg ved ikke med DJ, men indtil videre er jeg personligt ikke super imponeret over value for money på deres nye forkromede løsning...
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington