Jeg faldt over denne artikel i "Mit Jagtblad" https://mitjagtblad.dk/PAC-magter-ikke- ... frG8vuLM30
Jeg er meget enig med JUH i kritikken af Politiet. Og så hæftede jeg mig ved, at de for øjeblikket ikke kan udsende remindere om, at man skal have fornyet sin våbentilladelse. Så hvis du har en våbentilladelse der udløber i år, må du nok selv holde øje med, hvornår det er tid at søge ny tilladelse.
Jeg har for flere år siden lavet et excel-ark med data på alle mine tilladelser: Journalnummer, ID numre på våbnene, datoer for udstedelse og udløb mm. Det er meget praktisk, og tilsyneladende også nødvendigt selv at holde øje med tingene nu.
Tænk hvis man havde lavet et centralt våbenregister drevet af skytteforeningerne, Jægerforbundet og Våbenhandlerforeningen. Så kunne Politiet nøjes med at lave vandelsgodkendelser og ellers trække de oplysninger de skulle bruge. Jeg er sikker på man kunne have lavet et velfungerende system til en tiendedel af prisen.
Ingen reminder om fornyelse af våbentilladelse
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
- RVAL
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Nuuk
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 12 times
Re: Ingen reminder om fornyelse af våbentilladelse
Det er selvfølgelig en mulighed..Lassescout skrev: ↑14. mar 2022, 18:33
Tænk hvis man havde lavet et centralt våbenregister drevet af skytteforeningerne, Jægerforbundet og Våbenhandlerforeningen. Så kunne Politiet nøjes med at lave vandelsgodkendelser og ellers trække de oplysninger de skulle bruge. Jeg er sikker på man kunne have lavet et velfungerende system til en tiendedel af prisen.

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Man skulle bare have kopieret løsningen fra motorregistret. Hvorfor lave noget helt nyt når man har et system der fungerer fint?
Jeg har flere gange for nyligt omregistreret motorkøretøjer med NemID. Det tager et par minutter så har en bil fået ny ejer..
Jeg har flere gange for nyligt omregistreret motorkøretøjer med NemID. Det tager et par minutter så har en bil fået ny ejer..
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Fordi man fra politisk hold ikke har nogle særlige ønsker om, at våbenejerskab skal være så nemt for våbenejerne som muligt (når først man er kvalificeret til at eje våben). Altså, bare se på våbentilladelser for jægerne, som man helt indtil 2019 insisterede på at udstede som et stykke papir, når man kunne have gjort det digitalt i en længere periode. I princippet skal man rende rundt og passe på et skrøbeligt stykke papir i 10 år, hvilket i sig selv er helt latterligt. Selv svenskerne har bedre løsninger til våbenejerne, og det siger ikke så lidt.
Hvis politikerne og myndighederne rent faktisk var til for borgerne, så burde de stå på hænder og fødder for våbenejerne i alle henseender, fordi vi er blandt de mest lovlydige borgere i samfundet, og nok også blandt dem, der betaler mest i skat (generelt set). I stedet bliver vi spist af med halvfærdige løsninger, lange ventetider og konstante forsøg på at begrænse vores interesse, fordi skydning i moderne tider er kontroversielt.
Hvis politikerne og myndighederne rent faktisk var til for borgerne, så burde de stå på hænder og fødder for våbenejerne i alle henseender, fordi vi er blandt de mest lovlydige borgere i samfundet, og nok også blandt dem, der betaler mest i skat (generelt set). I stedet bliver vi spist af med halvfærdige løsninger, lange ventetider og konstante forsøg på at begrænse vores interesse, fordi skydning i moderne tider er kontroversielt.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Det er helt bevist så myndighederne undgår at bruge ordet "fornyelse", borgerne skal jo nødigt have et argument for at den tidligere tilladelse danner præcedens.Lassescout skrev: ↑14. mar 2022, 18:33Jeg faldt over denne artikel i "Mit Jagtblad" https://mitjagtblad.dk/PAC-magter-ikke- ... frG8vuLM30
Jeg er meget enig med JUH i kritikken af Politiet. Og så hæftede jeg mig ved, at de for øjeblikket ikke kan udsende remindere om, at man skal have fornyet sin våbentilladelse. Så hvis du har en våbentilladelse der udløber i år, må du nok selv holde øje med, hvornår det er tid at søge ny tilladelse.
Jeg har for flere år siden lavet et excel-ark med data på alle mine tilladelser: Journalnummer, ID numre på våbnene, datoer for udstedelse og udløb mm. Det er meget praktisk, og tilsyneladende også nødvendigt selv at holde øje med tingene nu.
Men de glemmer selv at der er markant forskel på en NY tilladelse og en fornyelse, samt at politiet idag stadigvæk skelner mellem en ny tilladelse og en fornyelse, idet man må besidde et våben uden gyldig tilladelse selvom den er udløbet.
https://politi.dk/vaaben/driftsstatus
Du kan beholde dit våben mens vi behandler din ansøgning om fornyelse af våbentilladelse
Hvis du har ansøgt om fornyelse af en våbentilladelse, du har i forvejen, kan du fortsat lovligt besidde dit våben, da vi administrativt har forlænget den periode, som et våben kan besiddes efter, at våbentilladelsen er udløbet, til den 1. september 2022. På den måde kan du lovligt besidde våbnet, mens vi behandler din ansøgning.
Det betyder, at du kan beholde dit våben, men du kan desværre ikke lovligt bære eller anvende dit våben før vi har behandlet din ansøgning.