For sent betalt våbentilladelse, hvad nu?
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben, historie
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 21 times
For sent betalt våbentilladelse, hvad nu?
Hej
Jeg er netop blevet kontaktet af en ældre bekendt (77 år). Han har netop fornyet jagttegnet til den 1.April
Men han har i dag netop opdaget at hans våbentilladelse til riflen udløb den 27.Marts. Så spørger han mig hvad han bør gøre og hvad konsekvensen heraf vil være?
Han har ikke fået nogen forhånds notifikation fra politiet om det er tid til fornyelse af tilladelsen (som er tidligere er blevet lovet, ved en snak med dem). Og som de fleste nok gør.
Mit eget råd er at søge tilladelsen og kontakte PAC når de åbner.
Men hvad anbefaler i at han gør og hvad tænker evt. situationen vil give ham af konsekvenser?
På forhånd tak
Jeg er netop blevet kontaktet af en ældre bekendt (77 år). Han har netop fornyet jagttegnet til den 1.April
Men han har i dag netop opdaget at hans våbentilladelse til riflen udløb den 27.Marts. Så spørger han mig hvad han bør gøre og hvad konsekvensen heraf vil være?
Han har ikke fået nogen forhånds notifikation fra politiet om det er tid til fornyelse af tilladelsen (som er tidligere er blevet lovet, ved en snak med dem). Og som de fleste nok gør.
Mit eget råd er at søge tilladelsen og kontakte PAC når de åbner.
Men hvad anbefaler i at han gør og hvad tænker evt. situationen vil give ham af konsekvenser?
På forhånd tak
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Re: For sent betalt våbentilladelse, hvad nu?
Han skal hurtigst muligt kontakte PAC, og gerne før de kontakter ham, så tror jeg at alt nok skal løse sig, med tanke på deres nuværende rod.
Han kan evt. sikkert med fordel nævne, at han aldrig har modtaget den lovede påmindelse.
Jeg fik på et tidspunkt en rykker fra PAC for manglende fornyelse af en tilladelse til lyddæmper, hvilket jeg simpelthen havde glemt.
Der stod i rykkeren, at jeg havde fået en påmindelse, hvilket var løgn.
Og det var længe før al det nuværende kaos.
Han kan evt. sikkert med fordel nævne, at han aldrig har modtaget den lovede påmindelse.
Jeg fik på et tidspunkt en rykker fra PAC for manglende fornyelse af en tilladelse til lyddæmper, hvilket jeg simpelthen havde glemt.
Der stod i rykkeren, at jeg havde fået en påmindelse, hvilket var løgn.
Og det var længe før al det nuværende kaos.
Frihed frem for alt
- KanonKenneth
- Silver Member
- Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 8 times
Jeg overså engang en riffeltilladelse som blev for gammel. Jeg ansøgte og betalte bare med det samme det blev opdaget og så skete der ikke mere.
Så jeg tror ikke han er i fare når. Bare han får udbedret hurtigst muligt.
Så jeg tror ikke han er i fare når. Bare han får udbedret hurtigst muligt.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times

Ej jeg ville nok kontakte skynde mig at ansøge, og så kontakte PAC mandag og sige at han har søgt i dag, men at han har modtaget en skrivelse fra dem. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at de siger "ok". De har vidst nok om ørerne for tiden.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Bare se at få den søgt, hurtigst muligt.
Han skal ligeledes være opmærksom på, at han ikke må bruge riflen, før den nye tilladelse kommer. Altså han må opbevare den, men ikke bruge den.
Han skal ligeledes være opmærksom på, at han ikke må bruge riflen, før den nye tilladelse kommer. Altså han må opbevare den, men ikke bruge den.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Rahan
- Platin Member
- Interesser: Jagt og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 16 times
NSander skrev: ↑2. apr 2022, 13:11Han kan sige, at han er overgået til en ny måde at betale sine riffeltilladelser på, og at han forventer at det vil betyde en forlænget betalingstid på op til 6 måneder, da han ikke havde undersøgt om hans nye hjemmelavede betalingssystem virkede, inden han skiftede over til dette. Det må de da have forståelse for ved PAC
![]()

-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, våben hund
- Geografisk sted: Falster
- Been thanked: 11 times
Jaaaeh, de dumme ting må gå begge vejeNSander skrev: ↑2. apr 2022, 13:11Han kan sige, at han er overgået til en ny måde at betale sine riffeltilladelser på, og at han forventer at det vil betyde en forlænget betalingstid på op til 6 måneder, da han ikke havde undersøgt om hans nye hjemmelavede betalingssystem virkede, inden han skiftede over til dette. Det må de da have forståelse for ved PAC
![]()

Søg og betal. Der sker ikke mere ved det. De opdager aldrig noget og skulle de gøre det, så er der jo søgt og betalt på dette tidspunkt. Jeg tænker at det er en dårlig ide at kontakte dem. Det er jo djøffere alle sammen og de skaber helt sikkert flere problemer, hvis de bliver underrettet

mvh Søren
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Enig, jeg ville også bare se at få betalt og ikke gøre mere ved sagen. PAC's regelryttere kan til tider være ret firkantede, bortset fra når det handler om dem selv.Strangeguy skrev: ↑2. apr 2022, 15:33Jaaaeh, de dumme ting må gå begge vejeNSander skrev: ↑2. apr 2022, 13:11Han kan sige, at han er overgået til en ny måde at betale sine riffeltilladelser på, og at han forventer at det vil betyde en forlænget betalingstid på op til 6 måneder, da han ikke havde undersøgt om hans nye hjemmelavede betalingssystem virkede, inden han skiftede over til dette. Det må de da have forståelse for ved PAC
![]()
![]()
![]()
Søg og betal. Der sker ikke mere ved det. De opdager aldrig noget og skulle de gøre det, så er der jo søgt og betalt på dette tidspunkt. Jeg tænker at det er en dårlig ide at kontakte dem. Det er jo djøffere alle sammen og de skaber helt sikkert flere problemer, hvis de bliver underrettet![]()
mvh Søren
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Jeg er enig med de to ovenstående: søg tilladelse med det samme og betal for ansøgningen, så sker der nok ikke mere.
Hvis politiet mod forventning vil gøre en sag ud af, at manden i nogle dage har haft en riffel uden at der er søgt tilladelse, så har våbenejeren stadig en god sag. Der er gennem mange år skabt en kutyme med, at politiet giver besked når tilladelsen skal fornyes. Det har de ikke gjort i dette tilfælde, og de har heller ikke opsagt kutymen. Derfor står politiet selv med en del af skylden, og jeg tror ikke der sker manden noget når bare han retter op på forholdet så hurtigt som han kan.
Derfor: søg tilladelsen i dag, hvis det ikke allerede er gjort. Lad være med at ringe til nogen.
Hvis politiet mod forventning vil gøre en sag ud af, at manden i nogle dage har haft en riffel uden at der er søgt tilladelse, så har våbenejeren stadig en god sag. Der er gennem mange år skabt en kutyme med, at politiet giver besked når tilladelsen skal fornyes. Det har de ikke gjort i dette tilfælde, og de har heller ikke opsagt kutymen. Derfor står politiet selv med en del af skylden, og jeg tror ikke der sker manden noget når bare han retter op på forholdet så hurtigt som han kan.
Derfor: søg tilladelsen i dag, hvis det ikke allerede er gjort. Lad være med at ringe til nogen.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben, historie
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 21 times
Tilladelsen søgt lørdag. Så må vi se om den ikke ruller hjem derfra
tak for input

- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 409 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det her er fra https://politi.dk/vaaben/information-om ... -om-vaabenLassescout skrev: ↑3. apr 2022, 07:29...
Der er gennem mange år skabt en kutyme med, at politiet giver besked når tilladelsen skal fornyes. Det har de ikke gjort i dette tilfælde, og de har heller ikke opsagt kutymen.
...
Jeg synes også der i alt PAC rodet har været en besked om at påmindelser IKKE blev udsendt som vanligt. Men jeg kan ikke lige finde det nogen steder, så det er efter hukommelsen.Det fremgår altid af din tilladelse, hvor længe den gælder, og det er dit eget ansvar, at du får ansøgt om fornyelse i rette tid, hvis du fortsat ønsker at have det pågældende våben. I det fleste tilfælde sender vi dog en påmindelse om fornyelse et par måneder før,
Når det så er sagt, så mener jeg argumenterne er gode nok og den rette vej helt sikker er den der er taget. Søg ASAP og mon så ikke det er det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- NSander
- Platin Member
Bofhenator skrev: ↑3. apr 2022, 08:58Jeg synes også der i alt PAC rodet har været en besked om at påmindelser IKKE blev udsendt som vanligt. Men jeg kan ikke lige finde det nogen steder, så det er efter hukommelsen.
Når det så er sagt, så mener jeg argumenterne er gode nok og den rette vej helt sikker er den der er taget. Søg ASAP og mon så ikke det er det.
"- Vær opmærksom på, at vi i øjeblikket ikke kan udsende påmindelser til indehavere af våbentilladelser, der snart udløber. Derfor skal jægerne selv huske at ansøge inden tilladelsens udløb. Udløbsdatoen fremgår altid af tilladelsen."
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... ingstider/
Men et interview med Jægerforbundet kan vel dårligt betragtes som, at man bredt har informeret borgerne.
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 129 times
Tja, eksplosivstof oversigten for genladning hvor man nu skal sende ting ind hvert år er heller ikke meldt ud andre steder end f.eks. en artikel hos Jægerforbundet... Forventes åbenbart stadigvæk at folk er klar over ændringer desværre.NSander skrev: ↑3. apr 2022, 11:02Bofhenator skrev: ↑3. apr 2022, 08:58Jeg synes også der i alt PAC rodet har været en besked om at påmindelser IKKE blev udsendt som vanligt. Men jeg kan ikke lige finde det nogen steder, så det er efter hukommelsen.
"- Vær opmærksom på, at vi i øjeblikket ikke kan udsende påmindelser til indehavere af våbentilladelser, der snart udløber. Derfor skal jægerne selv huske at ansøge inden tilladelsens udløb. Udløbsdatoen fremgår altid af tilladelsen."
Men et interview med Jægerforbundet kan vel dårligt betragtes som, at man bredt har informeret borgerne.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Helt enig!NSander skrev: ↑3. apr 2022, 11:02...
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Er det ikke stats tidende der stadig betragtes som den eneste rigtige informations kanal?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
- Been thanked: 59 times
Bygork, vi hørte da aldrig hvordan det helt præcist forløb, gjorde vi?

Frihed frem for alt
- NSander
- Platin Member
-
- Gold Member