Halvautomatiske rifler uden jagttegn?
-
- Newbie
- Interesser: Antikvariske Skydevåben
- Geografisk sted: Syddanmark
Halvautomatiske rifler uden jagttegn?
Hej.
Jeg er komplet nybegynder inden for Dansk våbenlov, men jeg har altid været interesseret i skydevåben.
Jeg har en drøm om en dag at eje en M1 Carbine, men lovene omkring det synes jeg er meget svære at forstå.
Af hvad jeg har kunne finde ud af, skal man have jagttegn for at kunne eje halvautomatiske våben, ihvertfald så vidt jeg ved.
Jeg har dog ingen intentioner til at tage på jagt, jeg ønsker nemlig kun at kunne skyde på mål.
Som sagt er jeg nybegynder, og jeg kan muligvis have taget fejl, men det er derfor jeg skriver her.
Jeg er komplet nybegynder inden for Dansk våbenlov, men jeg har altid været interesseret i skydevåben.
Jeg har en drøm om en dag at eje en M1 Carbine, men lovene omkring det synes jeg er meget svære at forstå.
Af hvad jeg har kunne finde ud af, skal man have jagttegn for at kunne eje halvautomatiske våben, ihvertfald så vidt jeg ved.
Jeg har dog ingen intentioner til at tage på jagt, jeg ønsker nemlig kun at kunne skyde på mål.
Som sagt er jeg nybegynder, og jeg kan muligvis have taget fejl, men det er derfor jeg skriver her.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Re: Halvautomatiske rifler uden jagttegn?
Det er korrekt, der gives kun tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt. Ikke til sportsskydning.
Der ud over skal riflen være i en kaliber der lever op til kravene for jagt på kategori 1 vildt. Dvs 308win, 6,5x55 og det nabolag. Det kommer til at knibe med en m1 carbine. ( Sagt på en anden måde, det kommer ikke til at ske).
Vil du gerne skyde med en m1 uden jagttegn, så er det dog ikke umuligt. Den skal blot modificeres til repeter.
Der ud over skal riflen være i en kaliber der lever op til kravene for jagt på kategori 1 vildt. Dvs 308win, 6,5x55 og det nabolag. Det kommer til at knibe med en m1 carbine. ( Sagt på en anden måde, det kommer ikke til at ske).
Vil du gerne skyde med en m1 uden jagttegn, så er det dog ikke umuligt. Den skal blot modificeres til repeter.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Hvis du er lige så ukyndig i våben som våbenlov, så vil jeg lige fremføre en lille påstand uden stort erfarings grundlag.
En m1 er historisk interessant, sjov at se på etc. Men den skyder ikke særlig godt og er ibet kaliber der ikle er særlig bevendt til ret meget.
Skal det være halvauto for sjov, så er en .22lr billigere, mete præcis og lettere at få tilladelse til.
Skal det være historisk, sjovt og ww2 charme, så er en Garand meget mere præcis, lettere at få tilladelse til og i et meget mere fornuftigt kaliber også til målskydning.
Men det var måske ikke lige det du spurgte til
Mvh Frederik

En m1 er historisk interessant, sjov at se på etc. Men den skyder ikke særlig godt og er ibet kaliber der ikle er særlig bevendt til ret meget.
Skal det være halvauto for sjov, så er en .22lr billigere, mete præcis og lettere at få tilladelse til.
Skal det være historisk, sjovt og ww2 charme, så er en Garand meget mere præcis, lettere at få tilladelse til og i et meget mere fornuftigt kaliber også til målskydning.
Men det var måske ikke lige det du spurgte til

Mvh Frederik

-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times

Hvis du vil skyde, med halvautomat, så kommer du ikke udenom jagttegnet, desværre.
Jeg har selv haft en M1 Carbine, som virkelig er skæg at skyde med, men til kr. 400/50, så er den dyr i drift.
Derudover er der udfordringen med, at du aldrig får den, som Halvauto
jeg har også skudt med M1 Garand, både i Mili, og senere, ligesom jeg også har prøvet AK47 samt en Ruger Mini 14.
Ruger Mini 14, er i samme "skæg at skyde med" kategori, som en US Carbine.
Det er dog nemmere, at finde 223 Rem Ammo, end .30 M1 Carbine ammo, og prisen er også lavere.
Du kan også få 30-06 og 308 Win trænings Ammo, til lavere priser, end .30 M1 Carbine Ammo.
Så du kunne kigge efter en M1 Garand, eller noget, i .308/7,62x51
Disse kan fås, på jagttegn.
Men hvis du vil skyde meget, så er der intet,der slår ammo priserne, for en .22LR
Der kan du komme ned på ca. kr 0.50/skud, mod kr. 6/skud, for 30-06/308, eller kr. 8/skud for M1 Carbine.
Hvis du vil skyde decideret baneskydning, så kan dette gøres, med en M1 Carbine eller en M1 Garand, der er modificeret til Repeter.
Der findes ingen skydeprogrammer, i DK, hvor man må benytte Halvauto.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
En m1 carbine kan faktisk godt skyde pænt præcis
Kræver nok man selv lader til den
Magtech producerer til den men indtil videre er jeg ikke sygt imponeret men formentlig bare nogle flere igennem
Ellers fylder jeg bare hylstre op igen h&n kugler er gode samt de fra Hornady
Kræver nok man selv lader til den
Magtech producerer til den men indtil videre er jeg ikke sygt imponeret men formentlig bare nogle flere igennem
Ellers fylder jeg bare hylstre op igen h&n kugler er gode samt de fra Hornady
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydevåben-2 Verdenskrig
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
FrederikF
Det er da noget af en påstand, har du selv prøvet at skyde med en US Carbine??
Jeg har en, og jeg nyde at skyde med den, men jeg skyde jo selvfølgelig kun 200 meter med den, og der er den præcis, Ja ammunition koster ca 200kr for 50 partroner i magtech
Mvh Radom M35
Jeg har en, og jeg nyde at skyde med den, men jeg skyde jo selvfølgelig kun 200 meter med den, og der er den præcis, Ja ammunition koster ca 200kr for 50 partroner i magtech
Mvh Radom M35
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 136 times
Jeg ville også i al beskedenhed mene, at jeg rammer pænt med mine carbines.
Den er som nævnt mest præcis, hvis man lader selv (Det kan for øvrigt gøres ganske nemt og billigt), men S&B/Magtech kører også ok.
Jeg er ikke imponeret af det gamle krigsammunition.

Den er som nævnt mest præcis, hvis man lader selv (Det kan for øvrigt gøres ganske nemt og billigt), men S&B/Magtech kører også ok.
Jeg er ikke imponeret af det gamle krigsammunition.

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 632 times
Det passer ikke!
Der findes op til flere discipliner, hvor man må bruge halvauto rifler.
Det er lovgivningen der ikke tillader det.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Er det ikke lidt pedantisk sagt? Det kan godt være, at skydeprogrammerne findes på papiret, men ingen skyder dem i DK grundet lovgivningen, ej heller træner dem, så findes de reelt i DK?Ras.Killing skrev: ↑5. apr 2022, 08:35Det passer ikke!
JRexA nævner jo specifikt Danmark, ikke det internationale skydeprogram.
- Ras.Killing
- Platin Member
Altså i forhold til dine muligheder for at dyrke skydningen gør det jo ingen forskel.Flugteren skrev: ↑5. apr 2022, 08:42Er det ikke lidt pedantisk sagt? Det kan godt være, at skydeprogrammerne findes på papiret, men ingen skyder dem i DK grundet lovgivningen, ej heller træner dem, så findes de reelt i DK?Ras.Killing skrev: ↑5. apr 2022, 08:35Det passer ikke!
JRexA nævner jo specifikt Danmark, ikke det internationale skydeprogram.
Men der da noget signalværdi i at disciplinere findes, og at det ikke er os selv ser sætter begrænsningen, men lovgivningen.
Der bliver afholdt et stort riffelstævne på KSC til sommer. Der vil være i hundredvis af halvauto rifler... Desværre bare ikke på danske hænder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
HVIS det NOGENSINDE skal blive muligt at få semi-auto rifler til sport i Danmark, så er det en forudsætning at der findes discipliner til dem - ellers findes der jo ikke et reelt behov.Ras.Killing skrev: ↑5. apr 2022, 09:04Altså i forhold til dine muligheder for at dyrke skydningen gør det jo ingen forskel.
Men der da noget signalværdi i at disciplinere findes, og at det ikke er os selv ser sætter begrænsningen, men lovgivningen.
Der bliver afholdt et stort riffelstævne på KSC til sommer. Der vil være i hundredvis af halvauto rifler... Desværre bare ikke på danske hænder.
Derfor er der stævner på Dansk grund i discipliner for Semi-auto rifler. Samtidig udstiller det at landene omkring os godt kan få riflerne på sportstilladelser, for deltagerne med semi-auto er typisk fra Norge, Sverige, Finland, Tyskland.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Og det viser netop der ER skyde discipliner til halvautomatiske rifler i Danmark, og disciplinerne bliver skudt i Danmark. Bare ikke af danskerne.Fast Fumble skrev: ↑5. apr 2022, 09:09HVIS det NOGENSINDE skal blive muligt at få semi-auto rifler til sport i Danmark, så er det en forudsætning at der findes discipliner til dem - ellers findes der jo ikke et reelt behov.Ras.Killing skrev: ↑5. apr 2022, 09:04Altså i forhold til dine muligheder for at dyrke skydningen gør det jo ingen forskel.
Derfor er der stævner på Dansk grund i discipliner for Semi-auto rifler. Samtidig udstiller det at landene omkring os godt kan få riflerne på sportstilladelser, for deltagerne med semi-auto er typisk fra Norge, Sverige, Finland, Tyskland.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Når I sætter det i sådan et perspektiv, så kan jeg godt se, at det er vigtigt for skydesporten, at det er lovgivningen, ikke sporten, der sætter begrænsningerne. Men hvordan kan det så være, at man kan afholde IPSC Rifle (semi auto) i DK?
Er vi derude, hvor det udelukkende handler om, at de kan fremvise en tilladelse til en halvautoriffel, mens DK-sportskytter ikke kan, og derfor kan udenlandske skytter skyde, mens DK-skytter ikke kan? Det må det vel næsten være.
Er vi derude, hvor det udelukkende handler om, at de kan fremvise en tilladelse til en halvautoriffel, mens DK-sportskytter ikke kan, og derfor kan udenlandske skytter skyde, mens DK-skytter ikke kan? Det må det vel næsten være.
- Ras.Killing
- Platin Member
Loven giver ikke mulighed for tilladelser på halvautomatiske rifler til sportsskydning.Flugteren skrev: ↑5. apr 2022, 10:06Når I sætter det i sådan et perspektiv, så kan jeg godt se, at det er vigtigt for skydesporten, at det er lovgivningen, ikke sporten, der sætter begrænsningerne. Men hvordan kan det så være, at man kan afholde IPSC Rifle (semi auto) i DK?
Disciplinen er altså lovlig, du kan bare ikke få tilladelsen til et våben.
Derfor må en udlænding gerne skyde diciplinen i Danmark

Senest rettet af Ras.Killing 5. apr 2022, 10:33, rettet i alt 1 gang.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Bare lige for at alle er med på detaljerne: IPSC riffel skydes også med repetervåben, som danskere godt kan få tilladelse til.Ras.Killing skrev: ↑5. apr 2022, 10:15Loven giver ikke myulighed for tilladelser på halvautomatiske rifler til sportsskydning.
Så disciplinen IPSC riffel udøves også af danskere i Danmark, men de kan ikke deltage i våbenklasserne (divisionerne) for halvautomatiske rifler, som på internationalt plan er langt de største (deltager % i de halvautomatiske divisioner var tæt på 94% ved det seneste VM).
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Og send lige en venlig tanke på de frivillige hænder - fra Dansk Sportsskytte Forbund, DSF.dk - som år efter år bruger MANGE timer på at lave stævnerne.Mapzter skrev: ↑5. apr 2022, 10:33Bare lige for at alle er med på detaljerne: IPSC riffel skydes også med repetervåben, som danskere godt kan få tilladelse til.Ras.Killing skrev: ↑5. apr 2022, 10:15Loven giver ikke myulighed for tilladelser på halvautomatiske rifler til sportsskydning.
Så disciplinen IPSC riffel udøves også af danskere i Danmark, men de kan ikke deltage i våbenklasserne (divisionerne) for halvautomatiske rifler, som på internationalt plan er langt de største (deltager % i de halvautomatiske divisioner var tæt på 94% ved det seneste VM).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Ja har skudt med nogle stykker, men ikke mange.Radom m35 skrev: ↑4. apr 2022, 21:40FrederikF
Mvh Radom M35
På 100m kom jeg aldrig under MOB (minute of beercan), men har ikke leget med hjemmeladning.
Med Garand derimod har jeg prøvet meget små grupper.
Jeg vil gerne se et par gode carbine grupper - hvad kan den?
Mvh Frederik
-
- Platin Member
- Interesser: WW2 våben long range shooting
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 52 times
Boede du tættere på mig kunne du se
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!
The rest i just wasted!