Regler vedr. 4,4mm tivoliskydning under 18 år?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Regler vedr. 4,4mm tivoliskydning under 18 år?

Indlæg af Marc » 3. maj 2022, 11:06

Jeg har søgt politiet om tilladelse til opstilling af midlertidigt skydetelt ifm. vores årlige byfest i juli.
Den lokale borgerforening råder over 3 stk. 4,4mm luftgeværer - De traditionelle tivoligeværer med ladehåndtag og 5 skuds magasin.

I ansøgningen til politiet har jeg redegjort for opbygningen af skydeteltet, bagstop osv. og det har politiet godkendt.
De oplyser, at de agter at udstede tilladelse, såfremt de modtager en kopi af vores ansvarsforsikring.

Sådan en har vi - Så langt så godt!

Men, politiet oplyser i telefonen, at skytter skal være fyldt 18 år?

Da jeg spørger ind til det, får jeg at vide, at man jo ikke må overlade et våben til en person under 18 år.
Jeg stiller mig dog tvivlende over for, hvor vidt vi "overlader" et våben, såfremt det er fastgjort med en stålwire og er under opsyn.
(Sådan som jeg har beskrevet i ansøgningen)

Da jeg videre stiller spørgsmål til, om ikke børn har lov at benytte skydeteltet i Tivoli(findes det stadig?) svarer politiet, at det i det tilfælde, er godkendt som en forlystelse?

Jamen så vil vores skydetelt også gerne godkendes som en forlystelse :???:

Er der nogen der kender lovgivningen på området? Er et 4,4mm tivoligevær overhovedet at betragte som et våben?
Og må dette ikke benyttes af en mindreårig under opsyn i et skydetelt?
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Re: Regler vedr. 4,4mm tivoliskydning under 18 år?

Indlæg af Ras.Killing » 3. maj 2022, 11:22

Jeg ved ikke om det er nogen hjælp i det pågældende tilfælde... Men der er massere af børn som skyder med luftvåben i både DGI og DSkyU.

Og for den sags skyld også 22.LR.

Ved dog ikke om der er andre regler, når i ikke er en skytteforening.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 3. maj 2022, 11:25

Ras.Killing skrev:
3. maj 2022, 11:22
Jeg ved ikke om det er nogen hjælp i det pågældende tilfælde... Men der er massere af børn som skyder med luftvåben i både DGI og DSkyU.

Og for den sags skyld også 22.LR

Ved dog ikke om der er andre regler, når i ikke er en skytteforening.
Ja, det er også derfor det undrer mig.
Jeg sidder selv i bestyrelsen i den lokale skytteforening, men er ikke helt skarp på lovgivningen vedr. 4,4mm og midlertidige skydepladser.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 3. maj 2022, 16:19

Du kan læse en smule her:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2005/502
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2007/9720

Det kaldes Skydeborde.

Derudover, i Cirkulære om Våben og Ammunition:
Personer under 18 år

§ 16. Til personer under 18 år kan der gives tilladelse til skydevåben, jf. dog stk. 2, hvis ansøgeren:

1) er medlem af en skytte- eller jagtforening og er fyldt 16 år eller

2) har erhvervet jagttegn.

Stk. 2. Erhvervelse af skydevåben ved eget køb kan alene tillades efter stk. 1 for så vidt angår luft- og fjedervåben med en kaliber på 4,5 mm og derunder og hardball- og paintballvåben, uanset drivmiddel.

Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 1, kan kun gives til våben, der anvendes i skytte- eller jagtforeningen.

Stk. 4. Tilladelse efter stk. 1 må kun gives, hvis forældremyndighedens indehavere skriftligt giver samtykke dertil og påtager sig at sørge for våbnets opbevaring. Forinden tilladelse gives, skal politiet sikre sig, at forældremyndighedens indehavere har erklæret sig bekendt med de rettigheder og pligter, der er knyttet til en våbentilladelse, og opfylder betingelserne i våbenbekendtgørelsens § 48.

Stk. 5. Tilladelse efter bekendtgørelsen om offentlige forlystelser til teltholdere til afholdelse af skydning ved skydeborde kan indeholde en bestemmelse om, at teltholderen kan overlade luft- og fjedervåben med en kaliber på 4,5 mm og derunder til personer under 18 år, der er under stadigt opsyn.
Så søg om tilladelse efter Bekendtgørelse om Offentlige Forslystelser, til et Skydebord,
Dette skal selvfølgelig godkendes, efter opstillingen.

Men dem du lejer udstyret af, de har vel styr, på de nødvendige ansøgninger og tilladelser.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar