Vådeskud og sikkerhedsfaner

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Pariah

Vådeskud og sikkerhedsfaner

Indlæg af Pariah » 12. maj 2022, 14:04

Muligvis burde politiet også overveje brugen af sikkerhedsfaner…

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/betje ... aaben-gade

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Re: Vådeskud og sikkerhedsfaner

Indlæg af Sierra13 » 12. maj 2022, 14:32

Og gad vide om andre kunne være sluppet med 10 dagbøder á 250 kr.... :thumbdown: Det er billigt sluppet

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 12. maj 2022, 14:41

I Tyskland ville du i hvert fald få borttaget jagttegn og dermed tilladelsen til at eje våben.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 12. maj 2022, 15:02

Sierra13 skrev:
12. maj 2022, 14:32
Og gad vide om andre kunne være sluppet med 10 dagbøder á 250 kr.... :thumbdown: Det er billigt sluppet

10 dagbøder a 250 kr får et vådeskud i i det civile samfumd må jo så danne præseden. Så hvis en jæger eller sportslytte laver det samme så slipper vedkommende med 2500 i bøde?
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 12. maj 2022, 15:21

Kan vi være lidt seriøse her?

Det er et vådeskud. Ærgerligt, træls, men det ER en betjent, så adgang til våben kan lissom ikke være en del af straffen. Det ville vel i praksis blive til en fyring?
I praksis er det 2500kr i bøde for det vådeskud, og det synes jeg er til den billige side, men det er jo bare mig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 12. maj 2022, 15:35

Fast Fumble skrev:
12. maj 2022, 15:21

Det er et vådeskud. Ærgerligt, træls, me ndet ER en betjent, så adgang til våben kan lissom ikke være en del af straffen. Det ville vel i praksis blive til en fyring?
I praksis er det 2500kr i bøde for det vådeskud, og det synes jeg er til den billige side, men det er jo bare mig.
Det var ikke så meget adgangen til våben, jeg tænkte på. Mere det faktum at et vådeskud ender på åben gade.
En civilist med lovlig adgang til et skydevåben, som lavede et vådeskud, som ligeledes ingen ramte, men som endte på åben gade, ville højst sandsynligt give mere end blot den nuværende straf på 2500 i bøde og ikke så meget som en rynke i panden på nogen som helst.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Kortmentyk » 12. maj 2022, 16:29

Fast Fumble skrev:

Det er et vådeskud. Ærgerligt, træls, me ndet ER en betjent, så adgang til våben kan lissom ikke være en del af straffen. Det ville vel i praksis blive til en fyring?
Nu håber jeg ikke det bliver opfattet som useriøst, men det er vel muligt for en betjent at bestride et skrivebordsjob uden at være bevæbnet?
Når det så er sagt så kan jeg også have min tvivl om at en jæger eller sportsskytte ville være sluppet med en bøde på 2500,-

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 12. maj 2022, 16:51

Fast Fumble skrev:

Jeg hælder også til at når folk skal bruge et værktøj hver dag så kan man ikke have nul-tolerance over for fejl.
Selv om sikkerhed selvfølgelig altid skal tages seriøst.

Jeg studser dog lidt over udtrykket om at det havde "sat sig i pistolens kammer".
Det lyder om der var en eller anden fejlfunktion, og ikke at man havde taget magasinet ud uden at aflade.

Normalt hvis der er noget i kammeret på mit våben så er det fordi jeg aktivt har placeret det der.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 79 times
Been thanked: 53 times

Indlæg af Werecat » 12. maj 2022, 17:11

ReneKJ skrev:
12. maj 2022, 16:51
Jeg studser dog lidt over udtrykket om at det havde "sat sig i pistolens kammer".
Det lyder om der var en eller anden fejlfunktion, og ikke at man havde taget magasinet ud uden at aflade.
Ja udtrykket er spøjst. Jeg tror egentlig at det er en dum journalist der ikke forstår hvordan en pistol fungerer.
Det er ud fra betragtningen at jeg tror at det sjældent sker at man er så kompetent i våbenbetjeningen at man aflader våbnet, samtidig at man er så inkompetent at man ikke kigger i kammeret.
Jeg tror derfor at det drejer sig om at der ikke er afladt, og ikke en failure to extract kombineret med manglende kammercheck.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 12. maj 2022, 17:20

Jægeres vådeskud ender typisk med.......... :what:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 12. maj 2022, 17:30

Men et skud havde sat sig i pistolens kammer, og blev sendt afsted, da hun trykkede på aftrækkeren.

:impatient: :impatient: :impatient:

Nej hun har ladt pistolen, og så ikke afladt den igen... Og så for øvrigt ikke tjekket kammeret den næste gang hun tager pistolen.

De får det til at lyde som en funktionsfejl ell. lign. :what:

Der er flere helt basale fejl ved våbenhåndteringen, som bliver begået her.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 12. maj 2022, 17:32

Hvad er definitionen på vådeskud?
Jeg mener det er et vådeskud hvis du rammer nogen. Hvis du "bare" laver et fejlskud hvor ingen bliver ramt mener jeg ikke det kaldes vådeskud
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 12. maj 2022, 17:49

Bobo skrev:
12. maj 2022, 17:32
Jeg mener det er et vådeskud hvis du rammer nogen. Hvis du "bare" laver et fejlskud hvor ingen bliver ramt mener jeg ikke det kaldes vådeskud
Der er vådeskud og vådeskud ulykker :blink:

Vådeskud må være alle utilsigtede skud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 12. maj 2022, 17:51

Bobo skrev:
Jeg tjekkede og du har ret at definitionen på dansk er at et væsen bliver ramt.
'Accidental discharge' er nok mere rammende (hoho) men det findes der vist ikke et dansk ord for.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 12. maj 2022, 17:57

C-X skrev:
12. maj 2022, 17:49
Bobo skrev:
Der er vådeskud og vådeskud ulykker :blink:

Vådeskud må være alle utilsigtede skud.
se hvad Marius skriver :nutkick:

:razz:

Ps min far skød en gang en vaskemaskine i bryggerset ved en fejl og det kan man kalde et våd skud :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 12. maj 2022, 17:59

Bobo skrev:
Et utilsigtet skud er et vådeskud uanset om du rammer noget eller aj. Går der et utilsigtet skud ned af skydebanen i skudgående retning uden nogensomhelst fare what så ever ud over en forskrækkelse og naboskyttenes banden fordi de har taget høreværn af, så er og bliver det et vådeskud.
De fleste af os har nok oplevet det. Enten selv eller ved andre skytter. Og selv om der ikke skete noget er det seriøst nok, for det sker kun hvis der laves fejl eller materiellet fejler
( husker stadig et 300 skuds bånd i lmg m62 i stående hofte der ikke ville stoppe før bånden var skyde igennem...... det var......øøøh ....... spændende)

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 12. maj 2022, 18:00

Marius skrev:
12. maj 2022, 17:51
Bobo skrev:
'Accidental discharge' er nok mere rammende (hoho) men det findes der vist ikke et dansk ord for.
"Utilsigtet skudafgivelse" hedder det vist.
Men det er ikke specielt mundret :smile:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 12. maj 2022, 19:11

ReneKJ skrev:
12. maj 2022, 18:00
Marius skrev:
12. maj 2022, 17:51
Bobo skrev:
"Utilsigtet skudafgivelse" hedder det vist.
Men det er ikke specielt mundret :smile:
Det danske sprog er altid mundret, hvis man er vant til at bruge det :razz:

Men ja, utilsigtet skudafgivelse lyder rigtigt.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. maj 2022, 20:55

Sierra13 skrev:
Det kunne de ikke. Og det er helt elementær viden, det er på side 1 i grundbogen. En pistol er ikke afladt fordi magasinet er udtaget.
Og så må vi andre der har skudt i 30-40 år, har IPSC certificat m.m. ikke lov at bære et våben. Det er rystende.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. maj 2022, 20:57

Bobo skrev:
Så er du galt på den. Et vådeskud er et en utilsigtet skudafgivelse uagtet om det rammer en person eller genstand.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. maj 2022, 21:09

Truels Windfeld afgav for mange år siden et skud til en dartskive i politilokalet pga. frustrationen over at være bundet på hænder og fødder af politiledelsen da han ville oprette uropatruljen(eller noget i den stil). Det var ikke et vådeskud men et tilsigtet skud. Æret være hans minde.
Truels Windfeld: (1943-1989)
Kriminalassistent, der var kendt som en meget dygtig Politimand. TV-filmen "En gang strømer" er bygget over hans arbejde mod narkokriminaliteten. Truels Windfeld var selv konsulent på TV-manuskriptet. Kunstneren Jes Nordby har lavet monumentet og Virtus Schade stod for afsløringen. De to spejlvendte bogstaver i navnet på gravstenen, skal symbolisere: "Fordi Windfeld i sit politiarbejde ofte var på tværs, kan bogstaverne også gå på tværs af normen". Dette var kunstnerens tanke. Truels Windfeld var katolik og troede fast på et liv efter døden.

Reaperfreak
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Reaperfreak » 12. maj 2022, 21:34

Fast Fumble skrev:

Det er et vådeskud. Ærgerligt, træls, men det ER en betjent, så adgang til våben kan lissom ikke være en del af straffen. Det ville vel i praksis blive til en fyring?
jamen så må hun jo fyres eller have førerbevis til en skrivemaskine, En buschaufførs job hænger også i vedkommendes kørekort.

Frantz
Banned
Banned

Indlæg af Frantz » 12. maj 2022, 23:38

Reaperfreak skrev:
12. maj 2022, 21:34
Fast Fumble skrev:

jamen så må hun jo fyres eller have førerbevis til en skrivemaskine, En buschaufførs job hænger også i vedkommendes kørekort.
Enig og når det er de eneste der må bære et skarpladt våben i samfundet (jaja ved godt der er andre, men der er mange politier) og ligeledes anvende det i givende situationer, så er det rystende at de er de mindst erfarende og uddannet personer der har adgang til pistoler. Jeg ved godt det ikke er deres primær opgave at skulle bruge pistolen. Men en bodyguard bruger heller ikke sin pistol særlig tit, men han skal være mester skytte så han ikke rammer utilsigtet i en given situation. Det gælder så åbenbart ikke politiet...

Dertil skal det siges er der findes nogle fandens dygtige skytter ind i mellem i politiet. Jeg har mødt mange af dem til diverse skydninger, men det er stadig rystende så lidt træning og erfaring der kræves af dem

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 13. maj 2022, 00:42

Sierra13 skrev:
En jæger der skød en turists bil slap for nogen straf overhovedet. https://www.tv2fyn.dk/langeland/jaeger- ... t-vadeskud

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 13. maj 2022, 01:04

Fast Fumble skrev:

Hvorfor er det et problem ? Skal en taxa eller buschauffør heller ikke kunne miste deres kørekort, hvis de laver noget lige så tankeløst. Der er jo ikke tale om en teknisk fejl eller lign. Det er en kvinde der har afgivet et skud gennem et vindue, fordi hun har glemt at hun har ladt pistolen, eller ikke ved hvordan den fungerer. At man pakker det ind i at patronen "havde sat sig i kammeret" svarer vel til at en taxachauffør laver et færdselsuheld, fordi han lige ville lege med at træde lidt på speederen, og så "havde nøglen drejet sig i tændingen, så motoren var gået i gang".

Selvfølgelig skal der være plads til fejl, men at stå og pege med en ladt pistol ud af vinduet pga. inkompetence kan simpelthen ikke tolereres. Man kunne snart skrive en tyk bog om "dumme og livsfarlige fejl med våben i politiet"

Besvar