Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Kenned
- Platin Member

- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Fast Fumble skrev: ↑29. apr 2022, 09:21
Kenned skrev: ↑29. apr 2022, 08:10
Efter min ringe mening så er problematikken med offentlige IT projekter at man fra det offentliges side ikke KLART kan finde ud af at definere hvad det er man vil have, hvordan det skal fungere og hvordan regelsættet for behandling af data er.
Hvilken baggrund har du for at have dannet den mening?
Når jeg spørger, så er det fordi jeg arbejder med den slags til dagligt, og det er slet ikke mit indtryk at der er den slags problemer - tvært imod.
Jeg tror faktisk at Digitaliseringsstyrelsens arbejde er verdensførende. Og flere Danske virksomheder der arbejder med digital infrastruktur inviteres jævnligt til at lære fra sig i andre højt digitaliserede lande, fordi vi har så stor sammenhæng i vore systemer, og det giver mulighed for en høj grad af automatisering, som sparer manuelt arbejde i store mængder, og giver mulighed for bedre opfølgning og bredere funktionaliteter.
https://digst.dk/
Den store grad af professionalisme opnås gennem standardisering, læring af erfaringer, og systematisering, organiseret igennem fx Kombit.
https://kombit.dk/indhold/om-kombit
Mit gæt er at Politiet her har trådt ret meget ved siden af, for vel er jeg bevidst om at dette system stensikkert har nogle snitflader at spille op imod, som er "nedslidte" (slash forældede), men det burde absolut ikke være et problem at kunne få det nye system til at fungere. At man skal vente på en ny release til Juli, tyder på at go-live perioden ikke har været tilstrækkeligt understøttet (mandskab til håndtering af work-arounds og Urgent Corrections), at idriftsættelse har været uden paralleldrift eller backup-system, og at enten kundens accept-test eller beta-periode har været stærkt mangelfuld.
Og det er IKKE normalt for offentlige IT projekter!
Det var det måske for 20 år siden, men ikke i nutiden.
Beklager mit sene svar - har af samme årsag bibeholdt hele dit indlæg ovenfor.
Jeg arbejder med IT, men ikke indenfor det offentlige. Min mening er derfor baseret på det samme som alle andre læser i medierne, men jeg lytter gerne til folk der har konkret viden og jeg anerkender at det sagtens kan have ændret sig gennem tiden. Det jeg tænker er at opgaven med at specificere så korrekt at det kan bruges til at udarbejde et programmeringsgrundlag er uhyre vanskeligt indenfor det offentlige, netop pga. graden af kompleksitet kombineret med lovgrundlag og(meget ofte) særligt personfølsomme oplysninger og det
virker ofte som om det er dér den er gået galt.
Mvh
Kenneth
-
Ninjakebab
- Silver Member

- Interesser: Lave ting, skyde med ting
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 39 times
Kristian_J skrev: ↑30. apr 2022, 12:30
I det offentlige fungere det sådan her.
Projektleder ansættes til et projekt med varighed på 2-3 år. Et halvt år før projektet afsluttes og evalueres skifter projektleder til ny stilling med bedre løn og titel baseret baseret på erfaring med det projekt for på den måde ikke at skulle stå til ansvar og evaluering.
Projektlederen ansættes så til en nyt og større projekt der tager 2-3 år. Et halvt år før projektet afsluttes og evalueres skifter projektleder til ny stilling med bedre løn og titel baseret baseret på erfaring med det projekt.
Gad vide hvorfor alle offentlige projekter sutter max røv?
Det er lidt komisk timing at Hr. Hækkerup netop har forladt posten

Så slipper han for at høre mere brok om det
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser
-
Tralle
- Bronze Member

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 26 times
Til info så har svenskerne ikke implementeret de nye EU regler fuldt endnu. Vi er ikke de eneste der bøvler med det.
Lovforslagene er blevet nedstemt i rigsdagen med argumenter om overimplementering.
Sverige er trukket i EU retten.
De kan se frem til dagbøder på 5000 euro per dag indtil direktivet er implementeret.
Om deres våbenregistersystem allerede kan håndtere de nye regler ved jeg intet om.
Læs mere:
https://svenskjakt.se/tag/vapendirektivet/
Se blandt andet klip med kommissæren der mener at det koster liv ikke at følge de nye direktiv...
De burde lave regler der forbød folk at slå andre ihjel.
-
Peter
- Platin Member

- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Tralle skrev: ↑13. maj 2022, 09:25
Ja, det ville helt klart være formålstjenstligt.
-
Vedhæftede filer
-

- sweden.jpg (17.46 KiB) Vist 1543 gange
-
TheDarkSide
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydevåben...
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 69 times
Tralle skrev: ↑13. maj 2022, 09:25
Se blandt andet klip med kommissæren der mener at det koster liv ikke at følge de nye direktiv...
Det er skræmmende at der er folk med virkelighedsopfattelser som ham, der har indflydelse og magt til at bestemme over og påvirke så mange menneskers liv. Han burde højest være pappresse-ansvarlig i den lokale Spar!