Hvem betaler for arbejdsskader forårsaget af politiet?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Hvem betaler for arbejdsskader forårsaget af politiet?

Indlæg af Krung » 21. maj 2022, 20:23

En af mine bekendte arbejder for en kommune, som lejer bygninger ud til politiet til brug under øvelser. Efterfølgende er det meningen bygningerne skal bruges til at huse ukrainere.

Under istandsættelse, fjerner en håndværker en alu-kasse, som detonerer en øvelsesgranat. Ordet granat er sikkert ikke korrekt, men en flash bang ting tændes og mindst 1 håndværker har nu varig høreskade.

Hvordan håndteres sådan en sag og hvor melder man det? Episoden er 10 dage gammel, så måske håndteret allerede, men hvem ved om det er hos rette instans.

Og nu til lidt mindre bekræftet historier: Sporstoffer som hash og kokain bliver overraskende ofte også glemt, hvis man spørger de fastansatte håndværkere. Men der har jeg ikke eksplicitte episoder at referere til. (Og ... Øh, det kunne jo være en måde at "hvidvaske" lidt til næsen hvis man er kynisk)

Og ja, så fandt jeg selv et politimagasin på skydebanen. Det er vel ulovligt for mig at bære det op til vagten, men jeg tog chancen.

Et familiemedlem overværede en øvelse i indre by fra en fortorvscafe, hvor den gamle politistation blev brugt til en terrorøvelse. Her blev alle de stormende betjente stoppet og magasinerne blev slået på fra bunden af. Et af magasinerne vejede for meget og var tydeligvis skarp ammo. En simpel foranstaltning, som redede mindst en af de vaffelisspisende terrorister.

Hvor svært kan det være implentere en optælling af flash bang dimser og sporstoffer?

Og til sidst et personligt indslag: hvis jeg har taget en uddannelse i den tværhalet tvespættet salamanders kønsforvirring, så skal jeg bare stille op i arbejdsløshedskøen og sende 1 ansøgning om dagen for at få lov til at rense mursten til mindsteløn, mens dem, der har taget en politiuddannelse, ikke kan tåle andet end dagbøder eller en næse, hvis de skyder ud over en befærdet gade, glemmer pistol på toilettet, skyder hinanden, etc.

Vi har ikke en gang brug for Bruxelles for at lave skævheder.

Nu trænger jeg vidst til at kigge ud af vinduet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Re: Hvem betaler for arbejdsskader forårsaget af politiet?

Indlæg af Raptor357 » 21. maj 2022, 20:29

Man melder episoden til politiet/dup og arbejdstilsynet, så kan det ikke blive væk i systemet.
Sporstoffer findes rigtigt nok, dem jeg har set har været “støbt” ind i en form for plastic, eller påført papir, det er små mængder.

Satme godt at en med skarpe skud i pistolen blev stoppet.
Man burde have en løsskydnings pibe
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Thors24
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 120 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Thors24 » 21. maj 2022, 22:05

Arbejdsgiveren skal melde arbejdsskaden i det system der hedde EASY. Hans egen læge og fagforening kan også gøre det. Mon ikke der er grund for at køre en sag om erstatning.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 23. maj 2022, 08:48

Tak for informationerne. Jeg skal heldigvis ikke indberette noget, men jeg er glad for at vide hvordan det virker.

Weekenden hjalp på humøret.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar