Kære NVF.
Efter at have læst Agamemnons salgstråd omkring hans Fortmeier riffel, er jeg kommet i tvivl om, hvor mange af genladningsdelene man må eje, hvis man endnu ikke har været på genladningskursus? Jeg går ikke ud fra, at du må eje løst krudt eller andre enkelte komponenter til selve kuglen, men hvad med die sættet eller ladepressen, selvfølgelig såfremt du har tilladelse til ammunitionen?
(Det skal ikke forstås som, at jeg har i sinde at købe riflen, det ligger desværre uden for mine frie midler, dog er jeg interesseret i at kunne genlade en dag, så hvis det er tilladt, kan man godt begynde at kigge efter gode tilbud på delene.)
Regler omkring genladningsdele uden tilladelse?
- Epae
- Platin Member
- Interesser: Flugt- og riffel-skydning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 129 times
Re: Regler omkring genladningsdele uden tilladelse?
Alt udstyret til genladning er sådan set bare værktøj og kræver ingen tilladelse.
Du skal have tilladelse til at opbevare fænghætter, krudt og projektiler.
Du skal have tilladelse til at opbevare fænghætter, krudt og projektiler.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Man kan i grunden sige, at det meste af det der er vigtigt og tager tid, det må du gøre uden genladningstilladelse.
Når du har tilladelse til riflen, har du også tilladelse til at have ammunition og tomme hylstre til samme kaliber. Du kan så købe ladepresse, dies og tumbler og gå i gang. Du kan udstøde fænghætter og tumble hylstrene. Så kan du resize dem og evt. trimme længden, og går det meget højt kan du også udgløde hylstrene og neckturne dem så du får ens godstykkelse i halsen og holdekraft for projektilet.
Det eneste der nu mangler er, at du besøger en kammerat med genladningstilladelse. Han isætter fænghætter, hælder krudt i og seater projektilet. Det tager ikke ret lang tid, det er faktisk det mindste af det.
Når du har tilladelse til riflen, har du også tilladelse til at have ammunition og tomme hylstre til samme kaliber. Du kan så købe ladepresse, dies og tumbler og gå i gang. Du kan udstøde fænghætter og tumble hylstrene. Så kan du resize dem og evt. trimme længden, og går det meget højt kan du også udgløde hylstrene og neckturne dem så du får ens godstykkelse i halsen og holdekraft for projektilet.
Det eneste der nu mangler er, at du besøger en kammerat med genladningstilladelse. Han isætter fænghætter, hælder krudt i og seater projektilet. Det tager ikke ret lang tid, det er faktisk det mindste af det.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Alt er sandt - i teorien i hvert fald.Lassescout skrev: ↑28. maj 2022, 09:27Man kan i grunden sige, at det meste af det der er vigtigt og tager tid, det må du gøre uden genladningstilladelse.
Jeg har en gang prøvet en ung håbefuld genlader, der havde klaret en stak patroner helt selv for at spare mig tid med bare at putte, krudt gænghætte og projektil i.

Det tog tid.
Lige præcis de tidskrævende dele kræver faktisk en del erfaring og ekspertise.
Desværre oplever man først sine fejl, når man færdiggør processen.
Mvh Frederik
-
- Platin Member
Du har garanteret ret FrederikF.
Jeg har blot af og til tænkt over, at de ting jeg bruger mest tid og omhu på, netop ikke kræver genladningstilladelse. Og dermed heller ikke behøver overholde kravene til genladningsrummet. Så jeg kan arbejde med hylstrene hvor det passer mig, det er kun de sidste steps der skal foretages i laderummet.
Jeg har blot af og til tænkt over, at de ting jeg bruger mest tid og omhu på, netop ikke kræver genladningstilladelse. Og dermed heller ikke behøver overholde kravene til genladningsrummet. Så jeg kan arbejde med hylstrene hvor det passer mig, det er kun de sidste steps der skal foretages i laderummet.
Hilsen Lasse.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 128 times
Du har helt retLassescout skrev: ↑28. maj 2022, 12:04Du har garanteret ret FrederikF.

Hvis man har mindre genlader “cdo”, end jeg (kender dog ikke nogen uden), så kan man sikkert også bare stoppe krudt, hætte og projektil i og levere tilbage til den glade begynder.
For mit eget vedkommende startede det faktisk med at jeg gjorde det sådan. Da jeg så lige ville løbe dem igennem riflen (godt nok min egen), så kunne den ikke lukke ordentligt over nogen af patronerne.
I forvejen havde jeg sorteret en del hylstre fra, der havde trykbuler ved halskraven (for meget smørelse).
Efter at have rykket projektiler af hele batchet.
Rekalibreret det hele og fyldt på igen, så kunne det leveres tilbage til den glade begynder, der var glad for at have hjulpet til, men som i min optik ikke havde lært en dyt.
Næste gang satte vi os sammen, det tog endnu længere tid, men han lærte noget (og det gjorde jeg iøvrigt også

-
- Platin Member
Jeg har for mange år siden haft en oplevelse der minder lidt om din. Dog var det mig selv der var fjolset
.
En kammerat havde en riffel i kaliber 308 W. Det havde jeg også, så da han spurgte pænt indvilligede jeg i at lade nogle patroner til ham. Han ankom med to æsker brugte hylstre, og han havde taget riflen med som jeg havde sagt, så jeg kunne måle hvilken COAL jeg skulle sigte efter. Så smuttede han, og jeg kunne i ro og mag lade 40 patroner til ham på samme måde som jeg ladede til mig selv. Men da jeg afleverede dem kunne hans riffel overhovedet ikke lukkes over patronerne. Jeg ved sku ikke om der har været noget med headspace eller tolerancer i kammeret, og det var jo også et fandens bøvl fordi jeg ikke bare kunne snuppe riflen i skabet og afprøve kalibreringen undervejs.
Jeg tog ganske enkelt den beslutning bagefter, at jeg har bøvl nok med at lade til mig selv. Jeg lader ikke til andre og har aldrig gjort det siden. Hvis folk vil have hjemmerullede må de på kursus og i gang, sådan er det bare
.

En kammerat havde en riffel i kaliber 308 W. Det havde jeg også, så da han spurgte pænt indvilligede jeg i at lade nogle patroner til ham. Han ankom med to æsker brugte hylstre, og han havde taget riflen med som jeg havde sagt, så jeg kunne måle hvilken COAL jeg skulle sigte efter. Så smuttede han, og jeg kunne i ro og mag lade 40 patroner til ham på samme måde som jeg ladede til mig selv. Men da jeg afleverede dem kunne hans riffel overhovedet ikke lukkes over patronerne. Jeg ved sku ikke om der har været noget med headspace eller tolerancer i kammeret, og det var jo også et fandens bøvl fordi jeg ikke bare kunne snuppe riflen i skabet og afprøve kalibreringen undervejs.
Jeg tog ganske enkelt den beslutning bagefter, at jeg har bøvl nok med at lade til mig selv. Jeg lader ikke til andre og har aldrig gjort det siden. Hvis folk vil have hjemmerullede må de på kursus og i gang, sådan er det bare

Hilsen Lasse.