Du vil aldrig kunne bruge konsensus herinde til andet end at berolige (overbevise..?) dig selvIngsorsi skrev: ↑29. maj 2022, 16:55Betyder det at vi har konsensus herinde om at det er lovligt at have foldekniv på sig hver dag samt liggende i bilen sålænge den er maks 7cm blad og ikke kan låses fast i udslået tilstand?
Det ville jo være så fint.
Jeg må så sige at jeg ikke helt forstår hvorfor det skulle være et problem at bladet kan låses. Det kan stort set alle mine foldeknives blad idet det er langt sikrere at bruge.
Jeg har svært ved at se hvorfor det faktum at bladet kan låses gør det mindre sandsynligt at man må formode at der er et anerkendelsesværdigt formål. Hvis jeg fx skal åbne en pakke eller andet emballage. Eller skære et æble eller et par skiver pølse så vil jeg da til enhver tid foretrække at gøre det med en kniv hvor jeg kan låse bladet fast.

Du må endelig ikke efterspørge logik i fm. med den nye Knivlov. Den nye 2016-version er desværre endnu et eksempel på juridisk makværk, idet man i stedet for at skrive loven helt om nøjedes med at lappe lidt på teksten.

I den tidligere lov talte man om ”særligt farlige knive”, som bl.a. var dem, der kunne trækkes og anvendes hurtigt. Og for foldeknive var muligheden for fastlåsningen af klingen også ”særlig farlig”. Denne gruppe af knive omfattede bl.a. enhåndsbetjente knive, springknive, butterflyknive, halsknive m.v. Man da man med den nye knivlov fjernede ”7 cm kriteriet”, forbuddet mod låsbare klinger samt klinger der kunne betjenes med én hånd ”glemte” man at være konsekvent og samtidig at se på de andre forhold i samme kategori. For en moderne enhåndsbetjent kniv med låsbar klinge (som jo nu er OK) kan jo trækkes og ”klargøres” ligeså hurtigt som en springkniv eller butterflykniv – eller en halskniv for den sags skyld. Men der var i denne gruppe nogle knive som havde navnet imod sig (tænker her især på "springknive", som ”almindelige” mennesker jo gyser over..

Måske bliver det bedre med næste revision…?

Men som sagt valget og ansvaret er dit eget. Good luck (til os alle)…

Oscar123