Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Re: Information om våbenloven ang. knive

Indlæg af Oscar123 » 29. maj 2022, 17:47

Ingsorsi skrev:
29. maj 2022, 16:55
Betyder det at vi har konsensus herinde om at det er lovligt at have foldekniv på sig hver dag samt liggende i bilen sålænge den er maks 7cm blad og ikke kan låses fast i udslået tilstand?

Det ville jo være så fint.

Jeg må så sige at jeg ikke helt forstår hvorfor det skulle være et problem at bladet kan låses. Det kan stort set alle mine foldeknives blad idet det er langt sikrere at bruge.

Jeg har svært ved at se hvorfor det faktum at bladet kan låses gør det mindre sandsynligt at man må formode at der er et anerkendelsesværdigt formål. Hvis jeg fx skal åbne en pakke eller andet emballage. Eller skære et æble eller et par skiver pølse så vil jeg da til enhver tid foretrække at gøre det med en kniv hvor jeg kan låse bladet fast.
Du vil aldrig kunne bruge konsensus herinde til andet end at berolige (overbevise..?) dig selv :giggle: . Valget og ansvaret er helt dit eget. Men for mit eget vedkommende er jeg som skeptisk selvstrammer efterhånden blevet overbevist – med de faldgrupper, der jo stadig er på området (f.eks. at man ganske uplanlagt kan havne i en af de ”forbudte” situationer, hvor alle knive – uanset type – er no-go).

Du må endelig ikke efterspørge logik i fm. med den nye Knivlov. Den nye 2016-version er desværre endnu et eksempel på juridisk makværk, idet man i stedet for at skrive loven helt om nøjedes med at lappe lidt på teksten. :evil:

I den tidligere lov talte man om ”særligt farlige knive”, som bl.a. var dem, der kunne trækkes og anvendes hurtigt. Og for foldeknive var muligheden for fastlåsningen af klingen også ”særlig farlig”. Denne gruppe af knive omfattede bl.a. enhåndsbetjente knive, springknive, butterflyknive, halsknive m.v. Man da man med den nye knivlov fjernede ”7 cm kriteriet”, forbuddet mod låsbare klinger samt klinger der kunne betjenes med én hånd ”glemte” man at være konsekvent og samtidig at se på de andre forhold i samme kategori. For en moderne enhåndsbetjent kniv med låsbar klinge (som jo nu er OK) kan jo trækkes og ”klargøres” ligeså hurtigt som en springkniv eller butterflykniv – eller en halskniv for den sags skyld. Men der var i denne gruppe nogle knive som havde navnet imod sig (tænker her især på "springknive", som ”almindelige” mennesker jo gyser over.. :shock: ) - så de forblev på listen også selvom det i dag ikke længere giver mening.

Måske bliver det bedre med næste revision…? :giggle:

Men som sagt valget og ansvaret er dit eget. Good luck (til os alle)… :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2022, 18:28

Den nuværende knivlov er i mine øjne formuleret således, at man langt bredere kan sigte folk, man alligevel finder mistænksomme, for at bære en kniv ulovligt eller for at være i besiddelse af en ulovlig kniv. Før 2016 kunne du ikke lige sigte mistænksomme typer for at bære en kniv i nattelivet (undtagen selvfølgelig de steder, hvor det i forvejen var ulovligt at bære kniv), hvis den ellers overholdt kravene, men det kan man nu.

Er det fint? Måske, men det fratog også den almindelige danskers sikkerhed for, at der findes specifikke knive, som man med god samvittighed kan have i baglommen overalt uden at frygte sigtelser, bøder og evt. manglende vandelsgodkendelse deraf.

Er det usandsynligt, at den gængse dansker bliver stoppet på gaden? Nej, men det er princippet i det, og vi ser det samme mønster ved andre våbenlove; man "forbedrer" en lov eller "retter op på en dårlig formulering", men man gør typisk aldrig noget nemmere for den almindelige borger. Alt handler om, hvordan man kan undgå at gøre ting specifikke, så borgerne kan finde loopholes i loven. Alt skal være i gråzonen, medmindre man bare strammer, så kan man godt stramme meget specifikt.

Kallax
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Finpistol
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 2 times

Indlæg af Kallax » 30. maj 2022, 09:55

Jeg antager at det vil sige min Skeletool er ulovlig at have på sig, eller måske endda i bilen? Kniven er under 7cm, men når kniven er foldet ud, skal man "presse" et vist sted på den, for at kunne folde kniven tilbage igen. https://www.leatherman.com/skeletool-18.html

Den blir brugt flittigt rundt omkring på vores nedlagte landbrug, hvis der lige er en skrue der skal strammes, eller en lille gren der skal beskæres osv, så den har endnu aldrig været med udenfor matriklen. Der har da været et par gange hvor jeg har haft savnet et par af dens funktioner, men det har været tilfældigheder så det kan nok ikke forsvares ved at sige man har haft et decideret formål, med at have den med sig.

Hvis multi tools med ikke-låsbare knive er mere sikre ift. lovgivning, kunne det være jeg skulle skaffe sådan en til at have i bilen.

Det rører mig faktisk ikke det mindste om kniven er låsbar eller ej. Jeg synes bare Skeletool'en er et dejligt stykke multi tool :DancingBanana:

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Fyns Land
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 30. maj 2022, 10:32

Kallax skrev:
30. maj 2022, 09:55
Jeg antager at det vil sige min Skeletool er ulovlig at have på sig, eller måske endda i bilen? Kniven er under 7cm, men når kniven er foldet ud, skal man "presse" et vist sted på den, for at kunne folde kniven tilbage igen. https://www.leatherman.com/skeletool-18.html

Den blir brugt flittigt rundt omkring på vores nedlagte landbrug, hvis der lige er en skrue der skal strammes, eller en lille gren der skal beskæres osv, så den har endnu aldrig været med udenfor matriklen. Der har da været et par gange hvor jeg har haft savnet et par af dens funktioner, men det har været tilfældigheder så det kan nok ikke forsvares ved at sige man har haft et decideret formål, med at have den med sig.

Hvis multi tools med ikke-låsbare knive er mere sikre ift. lovgivning, kunne det være jeg skulle skaffe sådan en til at have i bilen.

Det rører mig faktisk ikke det mindste om kniven er låsbar eller ej. Jeg synes bare Skeletool'en er et dejligt stykke multi tool :DancingBanana:
Nej. Det er ikke ulovligt at have din Skeletool på dig når du, "Den blir brugt flittigt rundt omkring på vores nedlagte landbrug, hvis der lige er en skrue der skal strammes, eller en lille gren der skal beskæres osv, så den har endnu aldrig været med udenfor matriklen." og du må naturligvis også gerne have den i din bil i tilfælde af du skal bruge den til rep. eller lign. på bilen.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 30. maj 2022, 14:14

Kallax skrev:
30. maj 2022, 09:55

Der kræves kun tilladelse (som ikke gives i praksis) til specielle knive som springknive, halsknive(bemærk at det er skedens udformning der afgør om kiven er en halskniv :wall:) og lignende.

Alle andre knive inkl enhåndsbetjente, låsbare mv. er lovlige at bære HVIS du har en grund som dommeren synes er god nok. Dog må man aldrig have en kniv på sig til koncerter, på drukturen mv.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 30. maj 2022, 15:03

Det er nok at sætte det lidt for firkantet op. :smile:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 31. maj 2022, 12:53

Som beskrevet tidligere i tråden var den omtalte tekst vedr. knive på hjemmesiden for Stage Advokater klart fejlbehæftet, idet den tydeligvis refererede til loven fra før justeringen i 2016.
Stage Advokatfirma skrev: Derudover vil der være tale om en lovlig kniv, hvis det drejer sig om en foldekniv, hvor bladet ikke er mere end 7 cm langt og som ikke kan fastlåses i udfoldet position. En lovlig kniv skal således opfylde disse betingelser. Ellers skal formålet med besiddelsen opfylde ovennævnte betingelser.
Særregler:
Der gælder dog nogle særlige regler for visse knivtyper, som er forbudt at erhverve, besidde, bære eller anvende i alle tilfælde.
Her kan refereres til bestemmelsen om forbud mod disse våben i Våbenbekendtgørelsens § 16:
• …
• Enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og …),
• …
Jeg skrev til firmaet og påpegede fejlen – og anbefalede dem at opdatere teksten. Jeg fik en fin kvittering for tippet - og i dag modtog jeg så en mail fra advokat Mette Grith Stage med besked om at hjemmesiden nu var rettet.

Den rettede tekst kan ses her: https://www.stage.dk/vaerd-at-vide/hvad ... e-en-kniv/

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 31. maj 2022, 13:42

S - S - S skrev:
30. maj 2022, 15:03
Det er nok at sætte det lidt for firkantet op. :smile:
Hvis du mener jeg skriver det for firkantet så må du lige forklare mig hvad du mener. Hvis det er et indlæg længere oppe, så husk at citere eller på anden måde referere til det :)

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 1. jun 2022, 15:09

Jamen jeg ved ikke, hvor konkret og referende det kan blive. Og det var måske også forkert at bruge udtrykket, for firkantet. For i sidste ende, kom det der til, ville det jo være foran en dommer.
Mine tanker omkring det har jo dannet sig efter at have bladret en del igennem. Jeg har jo også tænkt mig. Men jeg har bare valgt ikke at se begrænsningerne.
Men altså nedenstående vil f.eks. tage udgangspunkt i stoffet fra ft.dk. https://www.ft.dk/samling/20151/lovfors ... /index.htm. Der er jo blevet linket til Stephan Falsner. Men der er jo mange der har budt ind med deres juridiske forklaringer på, hvorfor det er komplet umuligt at sætte knivloven firkantet op, for det kan man ikke. Men det har jeg simpelthen ikke lige tilgængeligt længere.
Det jeg gerne vil fremhæve er dog, at det virker til at der er et flow, i forhold til, hvad der var meningen og hvad der så er blevet virkelighed, med knivloven og lommeknive af den slags jeg f.eks. går med dagligt.
Den siddende minister for området omkring knivloven den gang, blev jo, blandt en hel masse andet, f.eks. bedt om at redegøre for, om det ville være tilladt, at have en svampekniv i lommen i tilfælde af, at man ønskede at gå på svampejagt, uden at dette var planlagt på forhånd. Og der var man jo allerede den gang inde på, at den type lommekniv, som jeg taler om, jo bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags, praktiske gøremål. Altså, man konkluderede at anvendelsesområdet er bredere for nogle knive frem for andre og og derved også formålet med at have sådan en kniv på sig. Derfor giver det jo også fin mening i mine øjne, når man bl.a. læser SF´s kommentarer, hvor han er inde på, at selvom tiltalte jo ikke havde et konkret formål med at besidde kniven og det at han var straffet tidligere for overtrædelse af knivforbuddet, så førte resultatet ikke til andet end frifindelse. Hvilket jo også ligger sig så fint op af meningen med det hele, at det netop ikke var hensigten at forbyde, at man kunne gå med almindelige små foldeknive f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv, i lommen, til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål. Det var jo for, at man kunne sætte ind over for dem med for meget jord i hovedet.

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af SimonBJ » 9. jan 2023, 19:33

Jeg skal have købt mig en ny foldekniv og har fundet et par kandidater på lamnia's hjemmeside.
Inden jeg bestilte ville jeg lige være sikker på loven og så videre. Jeg falder over denne artikel på politiets hjemmeside og slår bremsen i, for de to knive til højre ligner den type jeg har kig på og som jeg troede var lovlige.

De nævner ikke hvorfor disse to knive er ulovlige, er der nogen her der lige kan spotte det?

Jeg er ude efter foldekniv der kan låse bladet og kan åbnes med tommeltotten på den der runde metalknop bagerst på knivbladet.
Senest rettet af SimonBJ 9. jan 2023, 19:54, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 9. jan 2023, 19:52

SimonBJ skrev:
9. jan 2023, 19:33
Jeg skal have købt mig en ny foldekniv og har fundet et par kandidater på lamnia's hjemmeside.
Inden jeg bestilte ville jeg lige være sikker på loven og så videre. Jeg falder over denne artikel på politiets hjemmeside og slår bremsen i, for de to knive til højre ligner den type jeg har kig på og som jeg trode var lovlige.

De nævner ikke hvorfor disse to knive er ulovlige, er der nogen her der lige kan spotte det?

Jeg er ude efter foldekniv der kan låse bladet og kan åbnes med tommeltotten på den der runde metalknop bagerst på knivbladet.
De 2 browning knive er mig bekendt “springknive”
Eller der sidder en hjælpe fjeder i dem se video

youtu.be/mWKWYwsf6V8

youtu.be/RfMRMM_hUCE

Og det snyder mange, samt også at nogen viser sig at være såkaldte halskniv.

Så pas på eller køb i DK
Senest rettet af FBN 9. jan 2023, 20:16, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

SimonBJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SimonBJ » 9. jan 2023, 19:55

Ah, ok!

Køber gerne i DK, men synes bare udvalget er lidt svagt :/

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 9. jan 2023, 23:07

SimonBJ skrev:
Inden jeg bestilte ville jeg lige være sikker på loven og så videre. Jeg falder over denne artikel på politiets hjemmeside og slår bremsen i, for de to knive til højre ligner den type jeg har kig på og som jeg troede var lovlige.

Typen hedder "Flipper" (Hvis det er det lille fremspring, som er en del af knivsbladet, du mener. Det åbnes normalt med pegefingeren) , kan åbnes med en hånd og er ikke ulovlige, hvis der ikke er nogen former for hjælpefjedre/torsionsfjedre til at assistere.

MEN: Selv om den (herhjemme) ulovlige type retteligt hedder "Assisted", så er det ikke altid det fremgår af teksten, da det i de fleste lande er ligegyldigt.

Den anden type, med den påskruede "knop", kaldes normalt for "Thumb Stud".
(Knivene i Politiets artikel har begge dele, så jeg er ikke sikker på hvilken du mener?)

SOm udgangspunkt bør beskrivelserne være i orden hos Lamnia, men tjek mere end ét sted, og se gerne om du kan se en video af funktionen på den specifikke kniv også.
Det er din røv, som kommer i klaskehøjde, ikke butikkens.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

SimonBJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SimonBJ » 9. jan 2023, 23:12

Jeg endte med at købe i Danmark, for at undgå noget som helst bøvl.
Det blev til en SOG Terminus XR S35VN, den skulle gerne være lovlig :smile:

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 36 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Rahan » 10. jan 2023, 18:33

SimonBJ skrev:
9. jan 2023, 23:12
Den ser da fin ud !
Og de skriver endda at bladet er lavet i stål :fun:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 10. jan 2023, 20:06

PerNielsen skrev:
10. jan 2023, 18:33
SimonBJ skrev:
Den ser da fin ud !
Og noget dejligt stål.
S35vn er nok min favorit
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

SimonBJ
Silver Member
Silver Member

Indlæg af SimonBJ » 10. jan 2023, 23:11

PerNielsen skrev:
SimonBJ skrev:
Den ser da fin ud !
Ja, det er sgu heldigt :fun:
Der var mange forskellige der blev vendt før valget faldt på den der :blink:
Raptor357 skrev:
10. jan 2023, 20:06
PerNielsen skrev:
SimonBJ skrev:
Den ser da fin ud !
Og noget dejligt stål.
S35vn er nok min favorit
Jeg ved på ingen måde noget om stål eller knive i det hele taget, men læste lidt op på det og tog en chance, den type virkede fornuftig :thumbup:

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 24. jan 2023, 16:53

SimonBJ skrev:

Klip fra Polities website: "Er man i tvivl om, hvorvidt man er kommet til at købe en ulovlig kniv, eller har man andre spørgsmål til reglerne, så opfordrer Midt- og Vestjyllands Politi til, at man ringer 114. ”Hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt”, slutter politikommissær Peder Christensen."

Nu spørger jeg bare - er der nogen der har gjort dette og fået retvisende vejledning jf. knivloven? Min formodning er at de bare svarer "Ulovlig" til det hele (eller "Det er dit eget ansvar") fordi de ikke ved bedre og så er det nemmere bare at lukke en forespørgsel ned. Jeg har tidligere (ved det der nu hedder PAC) forespurgt om specifikt blankvåben og svaret virkede næsten formuleret til at skabe usikkerhed så man bare trak sig ...
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 24. jan 2023, 17:00

Ring og meld dig selv :fun:

Hurtigt forretningsgang :respekt:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af PabloPistolas » 24. jan 2023, 20:55

Sirupate skrev:
24. jan 2023, 16:53
Klip fra Polities website: "Er man i tvivl om, hvorvidt man er kommet til at købe en ulovlig kniv, eller har man andre spørgsmål til reglerne, så opfordrer Midt- og Vestjyllands Politi til, at man ringer 114. ”Hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt”, slutter politikommissær Peder Christensen."

Nu spørger jeg bare - er der nogen der har gjort dette og fået retvisende vejledning jf. knivloven? Min formodning er at de bare svarer "Ulovlig" til det hele (eller "Det er dit eget ansvar") fordi de ikke ved bedre og så er det nemmere bare at lukke en forespørgsel ned. Jeg har tidligere (ved det der nu hedder PAC) forespurgt om specifikt blankvåben og svaret virkede næsten formuleret til at skabe usikkerhed så man bare trak sig ...
Man burde jo faktisk prøve det af. Det kan jo være, at man bliver positivt overrasket....

Men hvordan er man stillet, hvis man ringer og spørger om en specifik kniv er lovlig, bestiller den, den bliver taget i tolden, man bliver sigtet, fordi den vurderes ulovlig af en eller anden anden... Er det et holdbart forsvar i retten at "det sagde en medarbejder inde hos politiet"?

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 24. jan 2023, 22:43

PabloPistolas skrev:
24. jan 2023, 20:55
Sirupate skrev:

Man burde jo faktisk prøve det af. Det kan jo være, at man bliver positivt overrasket....

Men hvordan er man stillet, hvis man ringer og spørger om en specifik kniv er lovlig, bestiller den, den bliver taget i tolden, man bliver sigtet, fordi den vurderes ulovlig af en eller anden anden... Er det et holdbart forsvar i retten at "det sagde en medarbejder inde hos politiet"?
Tjah. Netop derfor mener jeg at den slags ikke bør afklares over telefonen, men via skriftlig henvendelse gennem eBoks.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 24. jan 2023, 22:53

ReneKJ skrev:
24. jan 2023, 22:43
PabloPistolas skrev:
24. jan 2023, 20:55
Sirupate skrev:

Tjah. Netop derfor mener jeg at den slags ikke bør afklares over telefonen, men via skriftlig henvendelse gennem eBoks.
Det er derfor at man som standard bør optage alle samtaler med myndigheder.
Jeg begyndte hurtigt på det da jeg var formand i en skytte forening, det er ikke mange år siden og alligevel så var det en anden tid, der blev lavet mange aftaler telefonisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member

Indlæg af PabloPistolas » 24. jan 2023, 23:10

Raptor357 skrev:
24. jan 2023, 22:53
Jeg begyndte hurtigt på det da jeg var formand i en skytte forening, det er ikke mange år siden og alligevel så var det en anden tid, der blev lavet mange aftaler telefonisk.
Hvilket udstyr eller software bruger du til det?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 24. jan 2023, 23:18

PabloPistolas skrev:
24. jan 2023, 23:10
Raptor357 skrev:
Jeg bruger Cube ACR til Android.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PabloPistolas
Silver Member
Silver Member

Indlæg af PabloPistolas » 24. jan 2023, 23:23

Bofhenator skrev:
24. jan 2023, 23:18
PabloPistolas skrev:
24. jan 2023, 23:10
Raptor357 skrev:
Jeg bruger cube acr til Android.
Ville være fantastisk med noget der duer til iPhone

Besvar