Køb af pistol i skytteforening. Ejerskab efter 2 år?
-
- Bronze Member
- Interesser: Antikke våben
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 6 times
Køb af pistol i skytteforening. Ejerskab efter 2 år?
Hej.
Jeg har fået et go fra min formand til at købe en grov pistol i foreningen i en våbenbutik. Men har kun været medlem i 6 mdr. Jeg er primært grov skytte i klubben.
Ved et køb i foreningen hvor jeg bruger 15000 af egen lomme på en pistol, vil jeg så overtage ejerskab af pistolen efter de 2 års medlemskab er gået hvis formanden siger god for en SKV2?
Og hvad hvis jeg bliver alvorligt syg og gerne vil sælge den igen. Er det så muligt når jeg i princippet endnu ikke ejer den men kun har betalt for den?
Formanden er fin og medgørlig.
Mvh
Jeg har fået et go fra min formand til at købe en grov pistol i foreningen i en våbenbutik. Men har kun været medlem i 6 mdr. Jeg er primært grov skytte i klubben.
Ved et køb i foreningen hvor jeg bruger 15000 af egen lomme på en pistol, vil jeg så overtage ejerskab af pistolen efter de 2 års medlemskab er gået hvis formanden siger god for en SKV2?
Og hvad hvis jeg bliver alvorligt syg og gerne vil sælge den igen. Er det så muligt når jeg i princippet endnu ikke ejer den men kun har betalt for den?
Formanden er fin og medgørlig.
Mvh
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: Køb af pistol i skytteforening. Ejerskab efter 2 år?
Helt generelt, så er våben sådan lidt en spøjs ting at investere i. Nogle bliver mere værd, nogle holder værdien og andre taber værdien. Og så er der risikoen for at man mister det hele, pga. lovgivning, uheldige møder med loven, indbrud, defekter, destruktion og what not.
Lad nu være med, at bruge penge, som du ikke kan undvære. Hvis 15 af de lange, kan lægge din økonomi med, så bør du nok spendere mindre. Der skal også være råd til, at skyde med den.
Lad nu være med, at bruge penge, som du ikke kan undvære. Hvis 15 af de lange, kan lægge din økonomi med, så bør du nok spendere mindre. Der skal også være råd til, at skyde med den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
C-X skrev: ↑1. jun 2022, 21:54Helt generelt, så er våben sådan lidt en spøjs ting at investere i. Nogle bliver mere værd, nogle holder værdien og andre taber værdien. Og så er der risikoen for at man mister det hele, pga. lovgivning, uheldige møder med loven, indbrud, defekter, destruktion og what not.
Mit spørgsmål er bare om man uden problemer kan overtage et skv4 våben på en SKV2 efter 2 års medlemskab? Er nemlig ved at købe et til 15k i den tro

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det har man da hørt om, men hvad har du som sikkerhed, hvis det går galt? Hvad hvis formanden siger nej, eller du bliver taget med sprit bag rattet og mister din vandelgodkendelse, ved at forsøge at overbevise den skie betjent om din overlegenhed?
Hvis 15 jern er funny money, så kast dem i legetøj. Hvis det er alle konfirmationspengene, plus hele opsparingen i flaskepant, ude fra skuret, så overvej lige, om du er sikker på dit valg.
Hvis 15 jern er funny money, så kast dem i legetøj. Hvis det er alle konfirmationspengene, plus hele opsparingen i flaskepant, ude fra skuret, så overvej lige, om du er sikker på dit valg.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Det er meget simpelt.
Pistolen er din hvis det er dig der køber den, den skal så være registreret i foreningens navn til du kan få den registreret i dit eget navn.
Du burde også være den eneste der skyder med den da det igen er din pistol og den bliver både slidt og man har behov for at justere sigtet.
vil foreningen/formanden ikke dette så skal du finde dig en anden forening. livet er forkort til foreninger der ikke vil acceptere at din ejendom er din ejendom.
Man kan og det har jeg selv gjort, oplevet at et medlem som har været aktivt med eget våben i foreningen bliver mindre aktivt og tilsidst forsvinder, og så ikke længere er medlem.
Rent praktisk prøvede jeg at få fat i medlemmet, ved at prøve at ringe og skrive til sidst kendte adresse og mail, efter mange år med det lod jeg våbnet indgå i foreningens beholdning.
Du skal derfor forvente at hvis du ikke længere er medlem/vil være medlem, så er det dig der skal sørge for at våbnet bliver solgt på legal vis, og det skal være inden for rimelig tid.
Pistolen er din hvis det er dig der køber den, den skal så være registreret i foreningens navn til du kan få den registreret i dit eget navn.
Du burde også være den eneste der skyder med den da det igen er din pistol og den bliver både slidt og man har behov for at justere sigtet.
vil foreningen/formanden ikke dette så skal du finde dig en anden forening. livet er forkort til foreninger der ikke vil acceptere at din ejendom er din ejendom.
Man kan og det har jeg selv gjort, oplevet at et medlem som har været aktivt med eget våben i foreningen bliver mindre aktivt og tilsidst forsvinder, og så ikke længere er medlem.
Rent praktisk prøvede jeg at få fat i medlemmet, ved at prøve at ringe og skrive til sidst kendte adresse og mail, efter mange år med det lod jeg våbnet indgå i foreningens beholdning.
Du skal derfor forvente at hvis du ikke længere er medlem/vil være medlem, så er det dig der skal sørge for at våbnet bliver solgt på legal vis, og det skal være inden for rimelig tid.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Han må vel selv bestemme hvordan han bruger hans penge
Jeg har ikke selv haft SKV4, men prøv at kigge i denne tråd : viewtopic.php?f=53&t=75944&p=854138&hilit=Skv4#p853942
ETA: og den her : viewtopic.php?f=53&t=53767&p=562984

Jeg har ikke selv haft SKV4, men prøv at kigge i denne tråd : viewtopic.php?f=53&t=75944&p=854138&hilit=Skv4#p853942
ETA: og den her : viewtopic.php?f=53&t=53767&p=562984
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
I den forening hvor jeg er formand har vi lavet en skriftlig aftale om netop det her med personlige skv4 våben.
Selvfølgelig er det kun ejeren som skyder med den, eller selv låner den ud til andre.
Vi har også nogle vilkår til skytten omkring aktivitet og betaling af kontingent, og forventning om at våbnet flyttes over på SKV2 inden for 2-3 år
Der laves en aftale pr våben, og skytten betaler også et opbevaringsgebyr pr år for at have den liggende i forenings boks
Selvfølgelig er det kun ejeren som skyder med den, eller selv låner den ud til andre.
Vi har også nogle vilkår til skytten omkring aktivitet og betaling af kontingent, og forventning om at våbnet flyttes over på SKV2 inden for 2-3 år
Der laves en aftale pr våben, og skytten betaler også et opbevaringsgebyr pr år for at have den liggende i forenings boks
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Altså du finder ikke noget på skrift, hvis det er det du søger.
Men nogen foreninger tilbyder ganske rigtigt den løsning, at lade et medlem købe en pistol, og så registrere den som et foreningsvåben (SKV4).
Når du så har været i foreningen i to år, så kan du registrere den i dit eget navn (SKV2).
Jeg skal ikke kunne sige hvordan det fungere i andre foreninger, men hos os respekteres det som medlemmets ejendom, som foreningen blot opbevare. Andre foreninger har muligvis andre regler, og nogen tillader det slet ikke.
Snak med din formand om det.
Men nogen foreninger tilbyder ganske rigtigt den løsning, at lade et medlem købe en pistol, og så registrere den som et foreningsvåben (SKV4).
Når du så har været i foreningen i to år, så kan du registrere den i dit eget navn (SKV2).
Jeg skal ikke kunne sige hvordan det fungere i andre foreninger, men hos os respekteres det som medlemmets ejendom, som foreningen blot opbevare. Andre foreninger har muligvis andre regler, og nogen tillader det slet ikke.
Snak med din formand om det.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
Mange tak for alle svarene.
Det virker stadig lidt op til foreningen om hvor let det er for skytten og meget overlades til tilfældigheder. Jeg har skrevet til formanden for at høre.
Det virker stadig lidt op til foreningen om hvor let det er for skytten og meget overlades til tilfældigheder. Jeg har skrevet til formanden for at høre.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Hvor er tilfældighederne i det? Loven siger, at du efter to års aktivt medlemskab af en skytteforening kan få SKV2 til pistol. Hvis din formand efter seks måneder mener, at du er pålidelig og flink nok til, at du må købe din "egen" klubpistol, så skal der ske noget alvorligt, hvis du så bliver nægtet SKV2 af din formand 18 måneder senere. På det tidspunkt er det mere en formalitet at føre den fra SKV4 til SKV2.
-
- Bronze Member
Flugteren skrev: ↑2. jun 2022, 00:27Hvor er tilfældighederne i det? Loven siger, at du efter to års aktivt medlemskab af en skytteforening kan få SKV2 til pistol. Hvis din formand efter seks måneder mener, at du er pålidelig og flink nok til, at du må købe din "egen" klubpistol, så skal der ske noget alvorligt, hvis du så bliver nægtet SKV2 af din formand 18 måneder senere. På det tidspunkt er det mere en formalitet at føre den fra SKV4 til SKV2.
Jeg har siden hen fået svar fra min formand. Og klubreglerne virker meget finere end i så mange andre foreninger jeg har hørt om. Og i vores forening ikke overladt til tilfældigheder. Men det lader det til i nogle andre foreninger jf tidligere indlæg vedr dette emne.
I vores klub står man som ejer og reglen er at man skal afvikle salg af pistolen hvis man vil melde sig ud når man har en SKV2 el skv4 pistol. Og ejerskabet er i ens eget navn. Man får også en skv3 så den kan bruges til stævner osv
Jeg var mere bare i tvivl om hvor besværligt det var at overføre fra skv4 til SKV2. Da jeg ikke kendte processen eller hvad normen er i de fleste foreninger.
Tak til alle for svar

-
- Bronze Member
- Interesser: dit og dat
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Hvem er de "så mange andre foreninger" ?NKAK skrev: ↑2. jun 2022, 07:35
Jeg har siden hen fået svar fra min formand. Og klubreglerne virker meget finere end i så mange andre foreninger jeg har hørt om. Og i vores forening ikke overladt til tilfældigheder. Men det lader det til i nogle andre foreninger jf tidligere indlæg vedr dette emne.
I vores klub står man som ejer og reglen er at man skal afvikle salg af pistolen hvis man vil melde sig ud når man har en SKV2 el skv4 pistol. Og ejerskabet er i ens eget navn. Man får også en skv3 så den kan bruges til stævner osv
Hos os foregår det også præcis som du beskriver, og det er sådan jeg er bekendt med at det fungerer i de foreninger jeg har kendskab til.
-
- Bronze Member
- Interesser: Finpistol
- Geografisk sted: Jylland
- Been thanked: 2 times
Jeg tror han henviser til nogle af de indlæg i linkede tråde, som er et par år gamle. Efter jeg læste dem igår, fik jeg også indtryk af at det var lidt forskelligt hvordan nogle foreninger gør, dog er det som regel fungerer som nævnt her i tråden.
Om hvorvidt det er besværligt, er et helt andet spørgsmål. Jeg afventer selv pt. SKV2-godkendelse på et skv4-våben, men lige for tiden er PAC jo lidt tunge at danse med for nu at udtrykke det mildt.NKAK skrev: ↑2. jun 2022, 07:35Flugteren skrev: ↑2. jun 2022, 00:27Hvor er tilfældighederne i det? Loven siger, at du efter to års aktivt medlemskab af en skytteforening kan få SKV2 til pistol. Hvis din formand efter seks måneder mener, at du er pålidelig og flink nok til, at du må købe din "egen" klubpistol, så skal der ske noget alvorligt, hvis du så bliver nægtet SKV2 af din formand 18 måneder senere. På det tidspunkt er det mere en formalitet at føre den fra SKV4 til SKV2.
Jeg var mere bare i tvivl om hvor besværligt det var at overføre fra skv4 til SKV2. Da jeg ikke kendte processen eller hvad normen er i de fleste foreninger.
Tak til alle for svar![]()
Hvis formanden har sagt god for, at du må købe et våben på en skv4-godkendelse til opbevaring i klubben, kan jeg ikke se, hvorfor hans velvillighed skulle ændre sig i forhold til en SKV2-godkendelse, forudsat at du ikke i mellemtiden har lavet noget vildt tåbeligt.
Det der med ejerskab er en sjov størrelse. Juridisk set ejer klubben dit våben i og med, at det er registreret til klubben, men de facto er det jo dit våben, da du har betalt for det. Jeg ville blive mere end bare almindelig muggen, hvis jeg fandt ud af at klubben havde lånt min pistol ud uden mit vidende. Ideen med en skv4 er jo netop, at du har dit ‘eget’ våben, som der ikke er andre, der piller ved.
Jeg håber, ovenstående har bidraget til at afklare dit spørgsmål…
Vandelsgodkendelsen ryger ikke efter en spritdom.C-X skrev: ↑1. jun 2022, 22:10Det har man da hørt om, men hvad har du som sikkerhed, hvis det går galt? Hvad hvis formanden siger nej, eller du bliver taget med sprit bag rattet og mister din vandelgodkendelse, ved at forsøge at overbevise den skie betjent om din overlegenhed?
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Arh, det er nu nok at stramme den lidt.
Ideen med SKV4 er at foreningen kan have nogle pistoler at låne ud til medlemmerne. Ordningen med at kunne lade medlemmer have eneret over sådan et klubvåben, mod at sponsere det, er noget de enkelte foreninger selv må finde ud af proceduren for.
Og der er forskel fra klub til klub. I vores forening er reglen at man ikke får den mulighed før man har været medlem i mindst et år, og der er lidt flere betingelser på også.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
Det er givetvis korrekt, men nu forsøgte jeg at adressere de spørgsmål og påstande, som er blevet rejst i tråden, herunder ejerskab, brugsret og konvertering til SKV2. Det overordnede formål med skv4 er i den henseende mindre relevant, men nu har du da fået det tilføjet, så burde alle være glade.Fast Fumble skrev: ↑2. jun 2022, 16:20Arh, det er nu nok at stramme den lidt.
Ideen med SKV4 er at foreningen kan have nogle pistoler at låne ud til medlemmerne. Ordningen med at kunne lade medlemmer have eneret over sådan et klubvåben, mod at sponsere det, er noget de enkelte foreninger selv må finde ud af proceduren for.
Og der er forskel fra klub til klub. I vores forening er reglen at man ikke får den mulighed før man har været medlem i mindst et år, og der er lidt flere betingelser på også.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Registrering og ejerskab følges ikke ad og klubben ejer ikke dit våben, selv om det er registreret på en SKV4Pariah skrev: ↑2. jun 2022, 15:51Klip en masse
Det der med ejerskab er en sjov størrelse. Juridisk set ejer klubben dit våben i og med, at det er registreret til klubben, men de facto er det jo dit våben, da du har betalt for det. Jeg ville blive mere end bare almindelig muggen, hvis jeg fandt ud af at klubben havde lånt min pistol ud uden mit vidende. Ideen med en skv4 er jo netop, at du har dit ‘eget’ våben, som der ikke er andre, der piller ved.
Hvis man vil være sikker på at kun en selv skyder med pistolen, så sæt en lås igennem slæden og rammen. en lås kun på aftrækkeren er ikke super smart, da dumme mennesker kan fumle med den. Da jeg var formand fik nogle skytter pludselig den ide at de skulle have lås på kufferten og det duer selvfølgelig ikke da man skal kunne kontrollere skyderen er tilstede og har det rigtige nummer. Så undgå den løsning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 196 times
I min forening har vi en række små skabe inde i boksen, hvor ejere af våben registreret på SKV4, kan have deres våben til at ligge, så andre ikke kan komme til dem. Det fungerer glimrende.Raptor357 skrev: ↑2. jun 2022, 17:36Registrering og ejerskab følges ikke ad og klubben ejer ikke dit våben, selv om det er registreret på en SKV4Pariah skrev: ↑2. jun 2022, 15:51Klip en masse
Hvis man vil være sikker på at kun en selv skyder med pistolen, så sæt en lås igennem slæden og rammen. en lås kun på aftrækkeren er ikke super smart, da dumme mennesker kan fumle med den. Da jeg var formand fik nogle skytter pludselig den ide at de skulle have lås på kufferten og det duer selvfølgelig ikke da man skal kunne kontrollere skyderen er tilstede og har det rigtige nummer. Så undgå den løsning.
Naturligvis har formanden adgang til deres skabe med ekstranøgle.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistol-Revolver Skydning
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Hvis en skytte har kvittering på hans-hendes SKV4 våben er det ikke foreningen ejendom, hvis skytten vil sælge sit SKV4 våben til forhandler, skal der bruges en transport tilladelse. I vores forening er det et krav at efter 2 års aktiv og fornuftig skydning skal skytten søge SKV2 til sit SKV4 våben, i foreningens våbenskab er der ikke meget plads tilbage.