Juridiske krav til instruktører og nebengeschæft
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Juridiske krav til instruktører og nebengeschæft
Jeg søger oversigt over hvad, der er af krav for instruktører, som tager nybegyndere med på banen for at de kan prøve at skyde.
Jeg blev riffelinstruktør inden for Naturstyrelsen (jagt) og har haft et par familiemedlemmer med for at se om de kunne lokkes til jagtens glæder. Jeg kommer så til at tænke på hvad, der skal til for at kunne arrangere andre skydninger. Det kunne være polterabend eller anden slags, hvor man fx tager sig betalt. Jeg forventer at der er en masse andre krav til forsikring og den slags. Jeg har selv prøvet at mødes med en instruktør, hvor jeg fik prøvet en riffel og en pistol. Det var noget af et gateway drug og jeg vil gerne kunne lokke andre i fælden.
De 3 discipliner:
Flugtskydning - Er det nok bare at være instruktør og have banens/foreningens velsignelse, og så kan man tage 500 kr for polterabend?
Riffel - Der er jo jagt og forening, så hvad må de forskellige instruktører her?
Pistol + Revolver - Hvem må overlade deres skydere til andre og må det overhovedet koste noget?
Jeg har ingen planer om at starte en geschæft, men hvis min jagtforening eller en forretning bede om hjælp til at få aspiranter gennem det obligatoriske jagtriffelforløb, og de tager sig betalt, er det så noget jeg skal være opmærksom på? Der skal jo fx være en arbejdsskadeforsikring, der dækker mig.
Jeg blev riffelinstruktør inden for Naturstyrelsen (jagt) og har haft et par familiemedlemmer med for at se om de kunne lokkes til jagtens glæder. Jeg kommer så til at tænke på hvad, der skal til for at kunne arrangere andre skydninger. Det kunne være polterabend eller anden slags, hvor man fx tager sig betalt. Jeg forventer at der er en masse andre krav til forsikring og den slags. Jeg har selv prøvet at mødes med en instruktør, hvor jeg fik prøvet en riffel og en pistol. Det var noget af et gateway drug og jeg vil gerne kunne lokke andre i fælden.
De 3 discipliner:
Flugtskydning - Er det nok bare at være instruktør og have banens/foreningens velsignelse, og så kan man tage 500 kr for polterabend?
Riffel - Der er jo jagt og forening, så hvad må de forskellige instruktører her?
Pistol + Revolver - Hvem må overlade deres skydere til andre og må det overhovedet koste noget?
Jeg har ingen planer om at starte en geschæft, men hvis min jagtforening eller en forretning bede om hjælp til at få aspiranter gennem det obligatoriske jagtriffelforløb, og de tager sig betalt, er det så noget jeg skal være opmærksom på? Der skal jo fx være en arbejdsskadeforsikring, der dækker mig.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 236 times
- Been thanked: 278 times
Re: Juridiske krav til instruktører og nebengeschæft
Flugtskydning:
Din forening har en lovpligtig arbejdsgiverforsikring.
Din jagtforenings skydebane har en forsikring der dækker alle lovlige aktiviteter på banen.
Din jagtforenings skydebane har en politigodkendelse og en miljøgodkendelse der skal nærlæses og overholdes (vores tillader, for eksempel, ikke udlejning).
Der er en generel regel der kræver en skydeleder.
Dit instruktørbevis er påtrykt hvad du må med det (overlade .... i forbindelse med instruktion).
Så længe det er i jagtforeningsregi er det altså ret ukompliceret (men 500 for en polterabend er ALT for lidt). Hvis du vil gøre det privat, så skal du selv forsikre dig og dine klienter.
SKV og riffel på jagttegn ved jeg ingen ting om.
/HR
Din forening har en lovpligtig arbejdsgiverforsikring.
Din jagtforenings skydebane har en forsikring der dækker alle lovlige aktiviteter på banen.
Din jagtforenings skydebane har en politigodkendelse og en miljøgodkendelse der skal nærlæses og overholdes (vores tillader, for eksempel, ikke udlejning).
Der er en generel regel der kræver en skydeleder.
Dit instruktørbevis er påtrykt hvad du må med det (overlade .... i forbindelse med instruktion).
Så længe det er i jagtforeningsregi er det altså ret ukompliceret (men 500 for en polterabend er ALT for lidt). Hvis du vil gøre det privat, så skal du selv forsikre dig og dine klienter.
SKV og riffel på jagttegn ved jeg ingen ting om.
/HR
Krung skrev: ↑14. jun 2022, 08:34Jeg søger oversigt over hvad, der er af krav for instruktører, som tager nybegyndere med på banen for at de kan prøve at skyde.
De 3 discipliner:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Silver Member
- Interesser: jagt og regulering af skadedyr
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
"Jeg har Jeg har ingen planer om at starte en geschæft" Alligevel nævner du en del om penge og betaling for at bringe nye ind i sporten.Krung skrev: ↑14. jun 2022, 08:34Jeg søger oversigt over hvad, der er af krav for instruktører, som tager nybegyndere med på banen for at de kan prøve at skyde.
De 3 discipliner:
Hvis jeg havde en krone for hver jeg havde spurgt om de ikke vil med, for at få flere ind i sportens glæder...
Når det nu handler om forretning så burde du jo også betale for rådgivning

Vores klub afholder forskellige typer events og tjener på det, hvor frivillige hjælper til. Det gør vi for at klubbens økonomi styrkes for alles gode.
Nye våben, baneudstyr , billigere kontingent osv osv
Jeg har ikke noget imod et forretnings initiativ men når et af argumenterne er at hvis de tager sig betalt, så...
God vind i projektet

.177
.5,5
22LR
243W
12/70
.5,5
22LR
243W
12/70
- Krung
- Platin Member
Du snakker jo også en del om penge og hvordan I tager jer betalt, uden I er en forretning. Jeg mistænker ikke jer for at være et skalkeskjul for en forretning. Det fede her på forum er at private kan udveksle viden. Siden I tager jer betalt, så kunne du jo starte med at støtte NVF. Jeg går og venter på min betaling bliver registreret.InMySights skrev: ↑16. jun 2022, 08:16"Jeg har Jeg har ingen planer om at starte en geschæft" Alligevel nævner du en del om penge og betaling for at bringe nye ind i sporten.
Når det nu handler om forretning så burde du jo også betale for rådgivning![]()
Vores klub afholder forskellige typer events og tjener på det, hvor frivillige hjælper til. Det gør vi for at klubbens økonomi styrkes for alles gode.
Hvad er forskellen på om en forretning eller en forening tager sig betalt? Etisk kan jeg ikke se forskellen, men der kan dælme være forskel på forsikringer, love og regler. Jeres forening må jo have en arbejdsskadeforsikring i jeres generelle forsikringer, da I jo ellers ikke kan tillade jer at bruge frivillige. Lur mig om ikke der er forskel på prisen alt efter om der er tale om en forretning eller en forening. Det er i bund og grund den slags ting jeg spørger ind til.InMySights skrev: ↑16. jun 2022, 08:16Jeg har ikke noget imod et forretnings initiativ men når et af argumenterne er at hvis de tager sig betalt, så...
Det der med arbejdende frivillige kan også være lidt ... præget af at være udført af frivillige. Min bror betalte en pæn sum penge for det obligatoriske forløb. Da dagen oprindede, måtte den aftalte instruktør melde fra på grund af tømmermænd. En anden overtog og forløbet var mildest talt rodet. Havde det været en forretning, havde man nemmere kun klage over det.
Rent praktisk er det en af mine venner, som er 'tilknyttet' en forretning, som spørger til om jeg kan hjælpe til som instruktør, hvis der kommer en bølge af aspiranter, når/hvis PAC får styr på der l*rt. Han er tilknyttet på den måde at butikken henviser til ham, hvis de selv er overbookede. Hvis jeg hjælper min ven, skal han have den skide arbejdsskadeforsikring, men hvis jeg laver et parallelt forløb samtidigt, ved siden af, men i mit navn, så skal jeg ikke.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Gold Member
- Interesser: skydning
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 29 times
hvis du kan finde en skydebane der accepterer fremmede instruktører og tillader konkurrence mht det obligatoriske forløb er der intet problem i at du som instruktør gennemfører det obligatoriske riffelforløb. som jeg forstår det dækker banens forsikring alle lovlige aktiviteter.
vedr haglskydning har jeg i en del år læsset en nikkedukke på en trailer og skudt på folks egne arealer ( self efter reglerne om midlertidig skydeplads ) med folk der gerne ville prøve at skyde, eller nogle jægere der ville hygge sig med lidt skydning i naturlige omgivelser.
da det jo ikke er jagt, dækker jagttegnsforsikringen ikke, så de har måttet skrive under på at jeg udelukkende stod for afviklingen og lovligheden af arrangementet. De stod selv for arrangementet og deltog på eget ansvar - om dette i tilfælde af ulykke havde holdt min røv fri for ansvar er jeg ikke helt sikker på
vedr haglskydning har jeg i en del år læsset en nikkedukke på en trailer og skudt på folks egne arealer ( self efter reglerne om midlertidig skydeplads ) med folk der gerne ville prøve at skyde, eller nogle jægere der ville hygge sig med lidt skydning i naturlige omgivelser.
da det jo ikke er jagt, dækker jagttegnsforsikringen ikke, så de har måttet skrive under på at jeg udelukkende stod for afviklingen og lovligheden af arrangementet. De stod selv for arrangementet og deltog på eget ansvar - om dette i tilfælde af ulykke havde holdt min røv fri for ansvar er jeg ikke helt sikker på
-
- Silver Member
Om jeg støtter NVF økonomisk kommer da hverken sagen eller dig ved overhovedet. Beklager du blev fornærmet over min holdning og ikke kunne se igennem humoren der også lå i det med smileys og ord.Krung skrev: ↑16. jun 2022, 08:39Du snakker jo også en del om penge og hvordan I tager jer betalt, uden I er en forretning. Jeg mistænker ikke jer for at være et skalkeskjul for en forretning. Det fede her på forum er at private kan udveksle viden. Siden I tager jer betalt, så kunne du jo starte med at støtte NVF. Jeg går og venter på min betaling bliver registreret.InMySights skrev: ↑16. jun 2022, 08:16"Jeg har Jeg har ingen planer om at starte en geschæft" Alligevel nævner du en del om penge og betaling for at bringe nye ind i sporten.
Når det nu handler om forretning så burde du jo også betale for rådgivning![]()
Og hvis du må vide det så støttede jeg da NVF sidste år som var mit første herinde. Også ved at forære ting væk og køber sendte til NFV. At jeg endnu ikke har gjort det i år, er vist of topic men flot at du har sendt lidt mønt.. det er dejligt
InMySights skrev: ↑16. jun 2022, 08:16Jeg har ikke noget imod et forretnings initiativ men når et af argumenterne er at hvis de tager sig betalt, så...
Hvis du ikke kan se forskellen på en forenings økonomi hvor alle medlemmer har mulighed for indflydelse og så på en privat forretning baseret på man bruger foreningens arealer og bygninger til at afholde sine betalte ydelser, så er vi ikke samme sted. Hvis et firma vil afholde lukkede events i vores klub så er jeg ret sikker på de får lov at betale for leje af anlægget på lige fod med fremmede klubber og firmaer der køber events hvor frivillige hjælper.Krung skrev: ↑16. jun 2022, 08:39
Hvad er forskellen på om en forretning eller en forening tager sig betalt? Etisk kan jeg ikke se forskellen, men der kan dælme være forskel på forsikringer, love og regler. Jeres forening må jo have en arbejdsskadeforsikring i jeres generelle forsikringer, da I jo ellers ikke kan tillade jer at bruge frivillige. Lur mig om ikke der er forskel på prisen alt efter om der er tale om en forretning eller en forening. Det er i bund og grund den slags ting jeg spørger ind til.
Det der med arbejdende frivillige kan også være lidt ... præget af at være udført af frivillige. Min bror betalte en pæn sum penge for det obligatoriske forløb. Da dagen oprindede, måtte den aftalte instruktør melde fra på grund af tømmermænd. En anden overtog og forløbet var mildest talt rodet. Havde det været en forretning, havde man nemmere kun klage over det.
Rent praktisk er det en af mine venner, som er 'tilknyttet' en forretning, som spørger til om jeg kan hjælpe til som instruktør, hvis der kommer en bølge af aspiranter, når/hvis PAC får styr på der l*rt. Han er tilknyttet på den måde at butikken henviser til ham, hvis de selv er overbookede. Hvis jeg hjælper min ven, skal han have den skide arbejdsskadeforsikring, men hvis jeg laver et parallelt forløb samtidigt, ved siden af, men i mit navn, så skal jeg ikke.
Jeg forstår ikke den sidste del. LAver du dit eget forløb så skal du da selv forsikre dig
Jeg forstår ikke helt at du skal gå efter manden og hans NVF donationer eller mangel på samme, fordi jeg ikke lige ser tingene som dig. Men beklager jeg ikke lige faldte i med tapetet og klappede i hænderne. Ville blot give et andet perspektiv
.177
.5,5
22LR
243W
12/70
.5,5
22LR
243W
12/70
- Krung
- Platin Member
Jeg er ikke fornærmet, jeg er bare uenig. Måske bruger jeg for få smilies
Du præsenterer et perspektiv. Jeg præsenterer et spejl

Du/I kunne da også betale for rådgivning, siden I tager jer betaltInMySights skrev: ↑17. jun 2022, 07:20Om jeg støtter NVF økonomisk kommer da hverken sagen eller dig ved overhovedet.Krung skrev: ↑16. jun 2022, 08:39Du snakker jo også en del om penge og hvordan I tager jer betalt ...InMySights skrev: ↑16. jun 2022, 08:16Når det nu handler om forretning så burde du jo også betale for rådgivning![]()

Som betalende kunde, kan jeg ikke se forskellen på om I er en forening eller en forretning. Om I så har en diktator eller laver sten-saks-papir omkring jeres beslutninger. Ergo dit udsagn om at dem der tjener penge, bør betale, gælder også dig.InMySights skrev: ↑17. jun 2022, 07:20InMySights skrev: ↑16. jun 2022, 08:16Jeg har ikke noget imod et forretnings initiativ men når et af argumenterne er at hvis de tager sig betalt, så...Hvis du ikke kan se forskellen på en forenings økonomi hvor alle medlemmer har mulighed for indflydelse og så på en privat forretning baseret på man bruger foreningens arealer og bygninger til at afholde sine betalte ydelser, så er vi ikke samme sted.
Du præsenterer et perspektiv. Jeg præsenterer et spejl

Nej, det skal jeg ikke og det er derfor jeg spørger her. Der er netop forskel på om det er en elle mange, der afholder forløbet.InMySights skrev: ↑17. jun 2022, 07:20Jeg forstår ikke den sidste del. LAver du dit eget forløb så skal du da selv forsikre dig
Jeg går ikke efter noget som helst. Jeg forklarer dig bare hvordan dine udsagn er gældende for dig også.InMySights skrev: ↑17. jun 2022, 07:20Jeg forstår ikke helt at du skal gå efter manden og hans NVF donationer eller mangel på samme, fordi jeg ikke lige ser tingene som dig. Men beklager jeg ikke lige faldte i med tapetet og klappede i hænderne. Ville blot give et andet perspektiv
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Det er ikke en garanti for ansvarsfrihed i forhold til erstatning.1900 skrev: ↑16. jun 2022, 09:11hvis du kan finde en skydebane der accepterer fremmede instruktører og tillader konkurrence mht det obligatoriske forløb er der intet problem i at du som instruktør gennemfører det obligatoriske riffelforløb. som jeg forstår det dækker banens forsikring alle lovlige aktiviteter.
En ansvarsfraskrivelse er i bund og grund en aftale, med hjemmel i aftaleloven, der er en række punkter der kan gøre en aftale helt eller delvist ugyldig.
Selve indholdet i aftalen bliver reguleret af den relevante lovgivning på området, hvilket kunne være erstatningsansvarsloven, ansvarsgrundlaget vil måske kunne være skyld i at du bliver erstatningspligtig selvom der er lavet en ansvarsfraskrivelse.
Jeg ville ikke selv stole på en ansvarsfraskrivelse førend enten en jurist med ekspertise på område havde sagt god for det, eller alternativt at det var materiale udgivet af en relevant brancheorganisation.
Men det er en god start, og langt bedre end ingenting at have godt

Problemet var oppe i 4x4 miljøet år tilbage, hvor folk der var kørt fast ville trækkes fri, hvor selvom der blev gjort opmærksom på "Det er på eget ansvar, at jeg trækker dig fri" så hang fritrækkerne på erstatning uagtet, hvis der indtraf en skade under fritrækningen. Sagen er en helt andet, men blot et hint til, man skal være opmærksom på hvorvidt man alligevel kan i falde et ansvar.
Senest rettet af Sierra13 17. jun 2022, 15:33, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
Mængden af personlignende angreb i denne tråd overstiger mængden som burde være acceptabel.
For at være lidt på topic....
Ift forening vs forretning, så er det lovgivningsmæssigt vigtigt, om man vil kalde begge dele som værende "erhvervsdrivende" eller ej. Hvis ikke begge betragtes som erhvervsdrivende, er der himmelvid forskel. Det er dog ikke selv en problematik jeg selv er stødt på før, og kender derfor ikke svaret.
Kravene til en instruktør, tænker jeg at enten brancheorganisationen hvorunder skydningen foretages kan fortælle.
Hvis en forretning hyrer dig ind til at foretage en skydning, så sørg for at være tilknyttet på sådan en måde at der foreligger et arbejdsgiveransvar efter Danske lov 3-19-2
Hvis det er en forening der spørger dig til at gøre det, så er det blot at undersøge om der vil være tale om en "arbejdsgiver" i form af foreningen eller ej, hvis ja, så er det i min optik muligt at der være foreligge et arbejdsgiveransvar, hvis nej så er det med at finde ud af hvad alternativet er.
EDIT: Foreninger er så vidt jeg husker at betragte som FMBA virksomheder, Altså foreninger med begrænset ansvar. Alternativt er de ofte frivillige foreninger, når det er noget med sport.... Det er derfor værd at undersøge i selskabsretten hvad dette præcist indebærer.
For at være lidt på topic....
Ift forening vs forretning, så er det lovgivningsmæssigt vigtigt, om man vil kalde begge dele som værende "erhvervsdrivende" eller ej. Hvis ikke begge betragtes som erhvervsdrivende, er der himmelvid forskel. Det er dog ikke selv en problematik jeg selv er stødt på før, og kender derfor ikke svaret.
Kravene til en instruktør, tænker jeg at enten brancheorganisationen hvorunder skydningen foretages kan fortælle.
Hvis en forretning hyrer dig ind til at foretage en skydning, så sørg for at være tilknyttet på sådan en måde at der foreligger et arbejdsgiveransvar efter Danske lov 3-19-2
Hvis det er en forening der spørger dig til at gøre det, så er det blot at undersøge om der vil være tale om en "arbejdsgiver" i form af foreningen eller ej, hvis ja, så er det i min optik muligt at der være foreligge et arbejdsgiveransvar, hvis nej så er det med at finde ud af hvad alternativet er.
EDIT: Foreninger er så vidt jeg husker at betragte som FMBA virksomheder, Altså foreninger med begrænset ansvar. Alternativt er de ofte frivillige foreninger, når det er noget med sport.... Det er derfor værd at undersøge i selskabsretten hvad dette præcist indebærer.
- Krung
- Platin Member
Tja, hvis nogen føler sig trådt over tæerne betyder jo ikke at de er blevet det. Folk må anmelde det og lade moderatorteamet afgøre det.
Ja, jeg spurgte bare her inde fordi der kunne være der var andre, der havde været igennem møllen. At få et svar og få et rigtigt svar, kan godt være en større opgave.
Nemlig, så langt er jeg med. Men ikke længere end det, så derfor spørger jeg.
Jeg er bange for, som du selv skriver højere oppe, at selvom man spørger til/fraskriver sig ansvar, så er loven en anden. Hvis de frivillige får frokost eller et symbolsk beløb, er det så noget andet mon?Sierra13 skrev: ↑17. jun 2022, 11:34Hvis det er en forening der spørger dig til at gøre det, så er det blot at undersøge om der vil være tale om en "arbejdsgiver" i form af foreningen eller ej, hvis ja, så er det i min optik muligt at der være foreligge et arbejdsgiveransvar, hvis nej så er det med at finde ud af hvad alternativet er.
En bekendt sejler i vikinge-kopi-skib, og der må man kun være med ombord, hvis man er medlem. Turister må ikke, for det kræver en anden forsikring. Jeg kan se en masse specialtilfælde hvor man skal passe på, men jeg har sgu svært ved at overskue hele området ... eller bare en rød tråd.Sierra13 skrev: ↑17. jun 2022, 11:34EDIT: Foreninger er så vidt jeg husker at betragte som FMBA virksomheder, Altså foreninger med begrænset ansvar. Alternativt er de ofte frivillige foreninger, når det er noget med sport.... Det er derfor værd at undersøge i selskabsretten hvad dette præcist indebærer.
-
- Bronze Member
- Interesser: dit og dat
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 11 times
Her er mere om emnet...Krung skrev: ↑17. jun 2022, 12:23Jeg er bange for, som du selv skriver højere oppe, at selvom man spørger til/fraskriver sig ansvar, så er loven en anden. Hvis de frivillige får frokost eller et symbolsk beløb, er det så noget andet mon?Sierra13 skrev: ↑17. jun 2022, 11:34Hvis det er en forening der spørger dig til at gøre det, så er det blot at undersøge om der vil være tale om en "arbejdsgiver" i form af foreningen eller ej, hvis ja, så er det i min optik muligt at der være foreligge et arbejdsgiveransvar, hvis nej så er det med at finde ud af hvad alternativet er.
https://www.nemadvokat.dk/loven-forklar ... cpEALw_wcB
https://frivillighed.dk/files/media/doc ... 537380.pdf
https://www.dgi.dk/foreningsledelse/vid ... dtgoerelse
Bottom line, er der penge involveret skal der 100% styr på hvordan.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
[Moderator]
Moderator teamet HAR øjne på tråden, men håber at I selv kan genvinde fatningen, og bringe tråden på ret spor - Adfærdskorrigerende Cool-off og advarsler vil naturligvis blive effektueret, hvis tråden ikke lever op til vore håb.
Umidelbart ser det ud til at den er på vej tilbage til et ordentligt niveau - keep that up!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Mine 25 øre:Krung skrev: ↑14. jun 2022, 08:34Jeg søger oversigt over hvad, der er af krav for instruktører, som tager nybegyndere med på banen for at de kan prøve at skyde.
De 3 discipliner:
Hovedpunkt 1: Instruktøren, der vil arrangere noget, skal have en aftale, med dem der ejer/styrer banen.
Hovedpunkt 2: Arrangementet skal være lovligt, ifølge banens instruks.
- - De fleste offentligt støttede baner, må ikke bruges, til erhvervsmæssigt brug.
- - Dvs. Foreningen må lave arrangementer, for at få lidt penge i kassen, men de må ikke leje banen ud, så andre kan tjene penge, på arrangementer.
Forsikring 1: Hvis arrangementet er i Skyttefornings regi. så er du dækket af foreningens normale forsikringer.
Forsikring 2: Hvis du arrangerer noget, som en gesjæft/forretning, så er det DIT ansvar, at du er forsikret, både med arbejdsskade, og ansvar, for deltagerne.
Vedr overdragelse af våben, for Pistol/revolver: Hvis arrangementet kører i foreningsregi, intet problem.
Hvis det er et privat arrangement, så er der udfordringer, og jeg vil tro at du skal godkendes, som arrangør, hos Rigspolitiet, og have tilladelse, til at lade andre bruge de våben, du ejer(Evt. Forhandlertilladelse).
Jeg tvivler på, at en skytteforening lovligt, kan overdrage brugsretten for våbnene, til et arrangement, der intet har med Skytteforeningen eller dens hovedforbund, at gøre. - Dette gælder nok, for alle våbentyper.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Platin Member
Det er bestemt let lettere kompliceret område, som tråden også generelt peger på.Krung skrev: ↑17. jun 2022, 12:23Tja, hvis nogen føler sig trådt over tæerne betyder jo ikke at de er blevet det. Folk må anmelde det og lade moderatorteamet afgøre det.
Ja, jeg spurgte bare her inde fordi der kunne være der var andre, der havde været igennem møllen. At få et svar og få et rigtigt svar, kan godt være en større opgave.
Nemlig, så langt er jeg med. Men ikke længere end det, så derfor spørger jeg.
Jeg er bange for, som du selv skriver højere oppe, at selvom man spørger til/fraskriver sig ansvar, så er loven en anden. Hvis de frivillige får frokost eller et symbolsk beløb, er det så noget andet mon?Sierra13 skrev: ↑17. jun 2022, 11:34Hvis det er en forening der spørger dig til at gøre det, så er det blot at undersøge om der vil være tale om en "arbejdsgiver" i form af foreningen eller ej, hvis ja, så er det i min optik muligt at der være foreligge et arbejdsgiveransvar, hvis nej så er det med at finde ud af hvad alternativet er.
En bekendt sejler i vikinge-kopi-skib, og der må man kun være med ombord, hvis man er medlem. Turister må ikke, for det kræver en anden forsikring. Jeg kan se en masse specialtilfælde hvor man skal passe på, men jeg har sgu svært ved at overskue hele området ... eller bare en rød tråd.Sierra13 skrev: ↑17. jun 2022, 11:34EDIT: Foreninger er så vidt jeg husker at betragte som FMBA virksomheder, Altså foreninger med begrænset ansvar. Alternativt er de ofte frivillige foreninger, når det er noget med sport.... Det er derfor værd at undersøge i selskabsretten hvad dette præcist indebærer.
Kombinationen af et kompliceret emne, hvor risikoen for uheld er relativ lav, men konsekvenserne ved et uheld kan være relativt høje. Der ville jeg aldrig vælge at sætte mig selv i en situation, hvor jeg ikke havde clearet af, med folk der har ekspertise på området. Uanset hvor venligt ment det er, at folk på internettet giver deres besyv, meninger, holdninger og erfaring med, så er det i sidste ende, højst sandsynligt ikke dem der risikerer at hænge på lorten.
Selvom NVF er et rigtig godt sted med stor viden, og måske med til at skabe det basale forståelsesfundament for mange emner.
Var det mig selv, ville jeg nu været nået til konklusionen at der er visse personer jeg skulle kontakte for at forhøre mig til hvordan tingene forholder sig.
Riffelinstruktør delen der tænker jeg NST kan være behjælpelige hvertfald ift til kontakt med de rette.
Aspiranter for forretningen, der kan en kombination af forretningen selv og evt NST være stedet at starte.
Aspiranter for foreningen, der er foreningen rette sted at starte med at opsøge mere viden.
Cherry on top - ville være hvis erfaringerne så blev samlet i tråden, så andre med lignende situation lynhurtigt, ville vide lidt fra start om, hvad de ville skulle forvente, samt hvor de skulle forhøre sig om det.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Vedr. Forsikringer, så står der følgende hos DGI
Så foreningens(DGI's) forsikring gælder kun, for ting foretaget, i foreningsregi.https://www.dgi.dk/skydning/for-foreninger/bestyrelsesarbejdet-i-en-skytteforening/vigtige-omraader-og-info skrev:Udtræk:
De fælles forsikringer, når foreningen er medlem af DGI, dækker over: En lovpligtig og frivillig arbejdsskadeforsikring, der hvis en af foreningens frivillige kommer til skade, mens den frivillige virker for foreningen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
-
- Silver Member
Enig. og hvis det anses som eget erhverv så gælder det forsikringsmæssige ansvar for både betalte og frivillige hjælpere og kan godt gå hen og blive lidt dyrt idet forsikringsselskabet nok vil vurdere risikoen lidt højere end almindelig rådgiver sats.JRexA skrev: ↑17. jun 2022, 14:20
Mine 25 øre:
Hovedpunkt 1: Instruktøren, der vil arrangere noget, skal have en aftale, med dem der ejer/styrer banen.
Hovedpunkt 2: Arrangementet skal være lovligt, ifølge banens instruks.
- - De fleste offentligt støttede baner, må ikke bruges, til erhvervsmæssigt brug.
- - Dvs. Foreningen må lave arrangementer, for at få lidt penge i kassen, men de må ikke leje banen ud, så andre kan tjene penge, på arrangementer.
Forsikring 1: Hvis arrangementet er i Skyttefornings regi. så er du dækket af foreningens normale forsikringer.
Forsikring 2: Hvis du arrangerer noget, som en gesjæft/forretning, så er det DIT ansvar, at du er forsikret, både med arbejdsskade, og ansvar, for deltagerne.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70
.5,5
22LR
243W
12/70
-
- Gold Member
- Interesser: skydning
- Has thanked: 99 times
- Been thanked: 29 times
generelt er det meget aktuelt da der pt er en mængde instruktører der laver det ene langdistance og løbende vildtkursus efter det andet i privat regi. ( til voldsomme priser )
( må konstatere at den gamle foreningskultur med frivillig arbejdskraft er på dødslejet
)
( må konstatere at den gamle foreningskultur med frivillig arbejdskraft er på dødslejet