Brug af plomberet Typhoon F12 til jagt og flugtskydning.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
NKAK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Antikke våben
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 27 times
Been thanked: 6 times

Brug af plomberet Typhoon F12 til jagt og flugtskydning.

Indlæg af NKAK » 30. jun 2022, 11:21

Hej.
Efter forskellige udmeldinger om hvorvidt Typhoon F12 er lovlig til brug på jagt eller på flugtskydebane kunne jeg godt tænke mig en konkret udmelding med henvisning til lovgivningen.

Jeg har for nyligt erhvervet mig en halvautomatisk Typhoon F12 og med et plomberet magasin der kan indeholde én patron.

De fleste jagt butikker nævner den er lovlig til jagt i DK og på skydebane.

Hvilke skydebaner er den så lovlig på, når flugtskydebaner benævner at de ikke ønsker våben med aftageligt magasin. Og er den overhovedet lovlig til jagt som våbenhandlerne udmelder?

Eller skal man virkelig et smut til udlandet før den kan andet end at pryde våbenskabet.

På forhånd tak.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Re: Brug af plomberet Typhoon F12 til jagt og flugtskydning.

Indlæg af HR » 30. jun 2022, 12:00

... aftageligt magasin er ikke eksplicit nævnt som ulovligt til jagt og det er dermed lovligt. En strammer kan argumentere at modifikationen ikke er permanent, da man kan skifte magasin. Den eneste måde at finde ud af om det er lovligt eller ej er ved en dom. Du finder ikke noget i lovgivningen der kan afgøre denne gråzone, desværre.

Det er uden tvivl lovligt på en skydebane. Men der kan stå noget andet i banens sikkerhedsgodkendelse. Instruksen der er godkendt skal være tilgængelig på den enkelte bane, så den kan du selv tjekke.

Så kan der være klubber/foreninger der bare ikke vil have dem. Det eneste du kan gøre ved det er at gå ind i foreningsarbejdet.

Og så kan der være sure enkeltpersoner der siger nej. Igen, så kan du gå til bestyrelsen eller selv gå ind i foreningsarbejdet. Din "snor" bliver meget længere hvis du er en aktiv del af foreningen.

Jeg finder en Typhoon plomberet til et skud i magasinet sjov, men utrolig klodset at håndtere. Men det er dit eget problem og du er velkommen med den på den skydebane hvor jeg er aktiv. Du skal bare sørge for at din våbenhåndtering er 100% i orden og indøvet FØR du dukker op med den. Det er alt for let at få piben til at pege alle mulige steder hen mens man bøvler med at lade kammeret (hvilket den ikke er lavet til).

/HR
Senest rettet af HR 30. jun 2022, 12:04, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 30. jun 2022, 12:04

Den er lovlig at bære, besidde, anvende og eje. Den er lovlig til jagt.

I Danmark må man ikke diskriminere på udvalgte egenskaber ('race', religion, køn, seksuelle ...), men ellers må man gerne. Skydebaner er enten knyttet til en forening eller en forretning. Der må de diskriminere dig alt det de vil. Har du for skæve tænder, for gammel, eller har du en korrekt plomberet F12, er de i deres fulde ret til at sige du ikke må være der. Det samme gælder jagtejer/jagtlejer.

Den er lovlig på alle skydebaner, men det kan sagtens være den ikke er velkommen og så må du ikke skyde der.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

NKAK
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NKAK » 30. jun 2022, 12:13

Tusind tak til jer begge for uddybende og gode svar.

LJ
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 71 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LJ » 30. jun 2022, 12:14

Krung skrev:
30. jun 2022, 12:04
Den er lovlig at bære, besidde, anvende og eje. Den er lovlig til jagt.

Den er lovlig på alle skydebaner, men det kan sagtens være den ikke er velkommen og så må du ikke skyde der.
Det er desværre faktuelt forkert. Det afhænger af den enkelte banes sikkerhedsgodkendelse og det er politiet der forestår den.
På KFK hænger banegodkendelsen frit tilgængelig (det skal den på alle baner) og af den fremgår det at våben med aftageligt magasin ikke er tilladt.

NKAK
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NKAK » 30. jun 2022, 12:22

Kender i til en flugtskydebane der tillader brug af den? Såfremt den naturligvis er plomberet?

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. jun 2022, 12:26

HR skrev:
30. jun 2022, 12:00
... aftageligt magasin er ikke eksplicit nævnt som ulovligt til jagt og det er dermed lovligt. En strammer kan argumentere at modifikationen ikke er permanent, da man kan skifte magasin. Den eneste måde at finde ud af om det er lovligt eller ej er ved en dom. Du finder ikke noget i lovgivningen der kan afgøre denne gråzone, desværre.
(...)
[holdning]Efter at man lovmæssigt har godtaget løse, men nittede magasiner til halvautomatiske rifler, så forventer jeg at ditto er godkendt til haglgevær, på samme vilkår. [/holdning]
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 30. jun 2022, 12:28

Ja der er i hvert fald en på Djursland men det er jo ikke lige rundt om hjørnet for dig.

Hvis du googler Flugtskydningsbaner Sjælland får du en pæn liste og så er det nok bare at ringe/skrive rundt og spørge.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 30. jun 2022, 12:42

NKAK skrev:
30. jun 2022, 11:21
Hej.
Efter forskellige udmeldinger om hvorvidt Typhoon F12 er lovlig til brug på jagt eller på flugtskydebane kunne jeg godt tænke mig en konkret udmelding med henvisning til lovgivningen.

Jeg har for nyligt erhvervet mig en halvautomatisk Typhoon F12 og med et plomberet magasin der kan indeholde én patron.

De fleste jagt butikker nævner den er lovlig til jagt i DK og på skydebane.

Hvilke skydebaner er den så lovlig på, når flugtskydebaner benævner at de ikke ønsker våben med aftageligt magasin. Og er den overhovedet lovlig til jagt som våbenhandlerne udmelder?

Eller skal man virkelig et smut til udlandet før den kan andet end at pryde våbenskabet.

På forhånd tak.
I øvrigt: Hvis forhandleren har påstået at den er lovlig til jagt i DK, eller ikke loyalt har oplyst om det modsatte, så bør handlen kunne gå tilbage,

Hilsen Kenneth

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 30. jun 2022, 13:10

C-X skrev:
30. jun 2022, 12:26
HR skrev:
(...)
[holdning]Efter at man lovmæssigt har godtaget løse, men nittede magasiner til halvautomatiske rifler, så forventer jeg at ditto er godkendt til haglgevær, på samme vilkår. [/holdning]
Som jeg læser den opdaterede bekendtgørelse, så er der intet til hinder for, at rifler har aftagelige magasiner, så længe riflen maksimalt kan lades med 3 skud (2 i magasinet 1 i kammeret)
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/971

Teksten "Permanent Anordning" er nemlig fjernet, fra Reglerne om Halvautomatiske Rifler
Men Permanent Anordning fremgår stadig, på halvauto haglgeværer.

Så jeg er bange for, at aftagelige magasiner stadig er no go, for hagl.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. jun 2022, 13:51

Så tænker jeg du har ret. Uanset, så vil jeg ikke være forsøgskanin.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 30. jun 2022, 14:00

Hvis man får en med en riflet pibe a.k.a. Slug gun til en Typhoon F12, gælder reglerne så for jagt rifler? så som aftagelige magasiner plomberet til 2+1?
7,62x54R Glory to the Mosin.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 30. jun 2022, 14:04

Selvcensur.
Læste indlæg forkert.
Senest rettet af LJ 30. jun 2022, 14:22, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 30. jun 2022, 14:05

En slug gun er en riffel, på alle måder.

100Radsbar skrev riflet pibe, ikke choke.

LJ
Platin Member
Platin Member

Indlæg af LJ » 30. jun 2022, 14:23

Det fik jeg læst forkert, rettet.

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 30. jun 2022, 15:42

JRexA skrev:
30. jun 2022, 13:10
C-X skrev:
30. jun 2022, 12:26
HR skrev:
(...)
Som jeg læser den opdaterede bekendtgørelse, så er der intet til hinder for, at rifler har aftagelige magasiner, så længe riflen maksimalt kan lades med 3 skud (2 i magasinet 1 i kammeret)

Teksten "Permanent Anordning" er nemlig fjernet, fra Reglerne om Halvautomatiske Rifler
Men Permanent Anordning fremgår stadig, på halvauto haglgeværer.

Så jeg er bange for, at aftagelige magasiner stadig er no go, for hagl.

Jeg tror sku at du har ret, og jeg er vist ikke kendt som selvstrammer:
Stk. 2. Haglgeværer, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at våbnet højst kan indeholde 2 patroner.
Det aftagelige magasin og geværet må, i følge min uprofessionelle tolkning, være to separate genstande. Dermed er geværet ikke forsynet med nogen anordning uanset hvad man gør ved magasinet.

Mine egne magasin-haglere (REM 870 og 1100) har en permanent modificeret magasinprop. Det mener jeg er en del af våbnet (de fungerer ikke uden og jeg tager selv ansvaret for min tolkning. Det er ikke en anbefaling). Men jeg ville ikke kunne argumentere for det aftagelige magasin.
/HR

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 628 times

Indlæg af Ras.Killing » 30. jun 2022, 16:17

HR skrev:
30. jun 2022, 15:42
Det aftagelige magasin og geværet må, i følge min uprofessionelle tolkning, være to separate genstande. Dermed er geværet ikke forsynet med nogen anordning uanset hvad man gør ved magasinet.
I så fald er geværet jo plomberet til ét skud :giggle: så er det bare at lade magasinet blive hjemme.
NKAK skrev:
30. jun 2022, 11:21
Er det et teoretisk eller praktisk spørgsmål?

Om det er lovligt eller ej, så tror jeg du ville blive ked af at slæbe rundt på en Typhoon en helt jagtdag, og jeg ved heller ikke hvor egnet den er til “jagtskydning”.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 30. jun 2022, 16:47

Ras.Killing skrev:
30. jun 2022, 16:17
I så fald er geværet jo plomberet til ét skud :giggle: så er det bare at lade magasinet blive hjemme.
Det bliver svært at argumentere for at man har lavet en permanent anordning ved at undlade at sætte magasin i :blink: . Men hvis du sætter en nitte igennem magasinbrønden, så er den selfølgelig hjemme som enketskud. Ellers ser jeg ikke anden mulighed end at nitte et etskudsmagasin fast. Og det er vist ikke praktisk da den vil forsøge at lukke så snart der er sat en patron i magasinet. Så må man holde låsen åben manuelt mens man lader kammeret og sætte en finger ind i udkasteråbningen og trykke patronen i magasinet ned mens man lukker låsen. Jeg har set manøvren udført på standpladsen og det er ikke noget der øger sikkerheden (fumle fumle fumle med et ladt våben).

Problemet er at en Typhoon er kompromisløst konstrueret til magasinskift under skydning, og det er svært at forene med med lovens ord og med lovens formål. Ja, den er pisse sjov :rock: . Men det er noget rod at lade og aflade og jeg ville aldrig bruge den til jagt.

Jeg har absolut intet imod at andre vil bruge en Typhoon på jagt på grund af hvordan den ser ud, eller at en dommer dømmer den OK. Men velegnet til jagt bliver den aldrig under danske regler. Heller ikke til flugtskydning, selvom man fint kan skyde 10 sideduer i træk ved at folde sigtemidlerne ned og flugte hen over den flade top. Ja, man kan sætte en reddot på, men den mangler field-of-view til at komme langt nok foran sideduerne.

/HR

Edit: Undskyld til OP for at "nedgøre" dit våben. Men det er min tolkning af loven og min erfaring efter at have set en Typhoon på skydebanen og efter selv at have skudt små 100 skud med en. Det er en fin bøsse i god kvalitet, der desværre bliver ramt lige i solar plexus af den danske lovgivning.

Frantz
Banned
Banned
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 65 times
Been thanked: 47 times

Indlæg af Frantz » 1. jul 2022, 19:41

HR skrev:
30. jun 2022, 16:47
Ras.Killing skrev:
30. jun 2022, 16:17
Det bliver svært at argumentere for at man har lavet en permanent anordning ved at undlade at sætte magasin i :blink: . Men hvis du sætter en nitte igennem magasinbrønden, så er den selfølgelig hjemme som enketskud. Ellers ser jeg ikke anden mulighed end at nitte et etskudsmagasin fast. Og det er vist ikke praktisk da den vil forsøge at lukke så snart der er sat en patron i magasinet. Så må man holde låsen åben manuelt mens man lader kammeret og sætte en finger ind i udkasteråbningen og trykke patronen i magasinet ned mens man lukker låsen. Jeg har set manøvren udført på standpladsen og det er ikke noget der øger sikkerheden (fumle fumle fumle med et ladt våben).

Problemet er at en Typhoon er kompromisløst konstrueret til magasinskift under skydning, og det er svært at forene med med lovens ord og med lovens formål. Ja, den er pisse sjov :rock: . Men det er noget rod at lade og aflade og jeg ville aldrig bruge den til jagt.

Jeg har absolut intet imod at andre vil bruge en Typhoon på jagt på grund af hvordan den ser ud, eller at en dommer dømmer den OK. Men velegnet til jagt bliver den aldrig under danske regler. Heller ikke til flugtskydning, selvom man fint kan skyde 10 sideduer i træk ved at folde sigtemidlerne ned og flugte hen over den flade top. Ja, man kan sætte en reddot på, men den mangler field-of-view til at komme langt nok foran sideduerne.

/HR

Edit: Undskyld til OP for at "nedgøre" dit våben. Men det er min tolkning af loven og min erfaring efter at have set en Typhoon på skydebanen og efter selv at have skudt små 100 skud med en. Det er en fin bøsse i god kvalitet, der desværre bliver ramt lige i solar plexus af den danske lovgivning.
Med hensyn til den permanente ordning på et haglgevær, så har vi jo lige fundet ud af at det er straffrit hvis man ikke er klar over det er forbudt.

Der ud over har jeg også talt med flere forhandler at den er tilladt. Og som du siger så er den af god kvalitet og deraf rimelig tung. Og de 100 skud jeg plejer at skyde på en tur på banen ville være udfordrende pga vægten. Om ergonomien er anderledes og ikke god til lerduer og flyvende vildt kunne jeg også godt tænke mig at prøve....... Men nu rammer jeg jo heller ikke en skid aligevel
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

NKAK
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af NKAK » 3. jul 2022, 12:07

Så konklusionen må være at jeg snildt kan bruge det til jagt. Dog måske lidt klodset og tungt.

Hvis jeg blot monterer en popnitte i magasinet så det kun kan indeholde ét skud og så laver et hul i magasinbrønden og monterer en fks maskinbolt og sliber kærven af så den ikke kan afmonteres.

Eller laver et hul i samme diameter i brønd og magasin og sætter en bolt igennem begge så magasin begrænses til en patron samtidig med det ikke længere kan fjernes. Det er skam muligt at lade geværet fra siden ved brug af slædelås knappen. Og det er heller ikke besværligt eller resulterer i man står og peger piben i alle retninger, har lige øvet det for at se.

Mht at geværet ikke kan knækkes og andre jægere så er utrykke. Så kan det let afhjælpes med et kammerflag. Som man sætter i en bælteklips der kan forlænges (ligesom med id kort eller lift kort). Så kan den hurtigt tages ind og ud og forsvinder ingen vegne.

Tak for svar

Besvar