Våbentilladelse med plettet straffeattest?
-
- Silver Member
- Interesser: Våben og grej
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 4 times
Våbentilladelse med plettet straffeattest?
Har en rigtig dum dom for sprit kørsel hvor jeg afsonet 30 dages fængsel er det nok til jeg ikke kan få våbentilladelse eller blive vandels godkendt ?
Senest rettet af Mrbirk 15. aug 2022, 23:45, rettet i alt 1 gang.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Re: Våben tilladelse med plettet straffe attest
Hvis du har jagttegn, og ikke har fået frataget dette, så er der en ret stor sandsynlighed for, at du kan få våbentilladelse/blive vandelsgodkendt.
Så vidt jeg ved, så er det primært voldsdomme, der betyder, at man ikke kan få jagttegn/våbentilladelse.
Har du fået din SKV 6?
Så vidt jeg ved, så er det primært voldsdomme, der betyder, at man ikke kan få jagttegn/våbentilladelse.
Har du fået din SKV 6?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Hvor gammel er dommen?
Når en spiritusdom giver 30 dages fængsel, så snakker vi vist hverken om en førstegangsforseelse eller nogen helt lille brandert?
Mig bekendt er det primært vold og narkotika, der giver problemer ifht. en vandelsgodkendelse. Jeg er dog usikker på den med spiritus, men hvis det er gentagende gange og også omhandler en fængselsstraf, så tror jeg det er noget de kigger på.
Under alle omstændigheder... Så taler det ikke positivt for ens vandelsgodkendelse, hvis man ser stort på lovgivning, og tilsidesætter sit eget og andres liv i trafikken.
Når en spiritusdom giver 30 dages fængsel, så snakker vi vist hverken om en førstegangsforseelse eller nogen helt lille brandert?
Mig bekendt er det primært vold og narkotika, der giver problemer ifht. en vandelsgodkendelse. Jeg er dog usikker på den med spiritus, men hvis det er gentagende gange og også omhandler en fængselsstraf, så tror jeg det er noget de kigger på.
Under alle omstændigheder... Så taler det ikke positivt for ens vandelsgodkendelse, hvis man ser stort på lovgivning, og tilsidesætter sit eget og andres liv i trafikken.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Hvor lang tid siden, at du afsonede din dom, er ret essentiel for Politiets vurdering af din vandel. Hvis det er over fem år siden, og du har holdt dig på dydens smalle sti siden da, så er chancerne noget bedre, end hvis du sad inde sidste år. Generelt opererer Politiet med en cooldown-periode efter endt afsoning, hvor de nægter samtykke (jeg har så lige læst i Jæger, at der nu er tale om tre for for mindre forseelser, f.eks. import af en ulovlig kniv).
Når Politiet skal vurdere din vandel, så kigger de primært på, om man forbrudt sig mod straffeloven (typisk personfarlig kriminalitet, som JrexA nævner), narkoloven og/eller våbenlovgivningen samt personlige forhold (du kan godt have en pletfri straffeattest, men blive nægtet våbentilladelse, hvis du har omgang med kriminelle).
Det er svært at give dig et fyldestgørende svar på baggrund af de få oplysninger, du giver os.
Når Politiet skal vurdere din vandel, så kigger de primært på, om man forbrudt sig mod straffeloven (typisk personfarlig kriminalitet, som JrexA nævner), narkoloven og/eller våbenlovgivningen samt personlige forhold (du kan godt have en pletfri straffeattest, men blive nægtet våbentilladelse, hvis du har omgang med kriminelle).
Det er svært at give dig et fyldestgørende svar på baggrund af de få oplysninger, du giver os.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Jeg tror at det er vigtigt at vide hvor længe siden der er gået siden du afsluttede afsoningen og som det er sagt i tråden så er der i realiteten forskel på hvilken forbrydelse man er straffet for.
En måde at finde ud af det på er jo reelt at ringe til en lokale politikreds og spørge, det kan føles en anelse flovt men jeg tænker ikke at du er den første som har været i samme situation.
Nedenstående har jeg sakset fra Jægerforbundets hjemmeside og selv om man her taler om jagttegn, så er det reélt det samme som du spørger om:
Sådan vurderer politiet:
Der er hovedsageligt tre slags lovovertrædelser, som er relevante i forhold til at miste samtykket til jagttegnet. Derudover er der ét punkt, som gør det muligt for politiet at lave en vurdering i sager, der ligger ud over de tre områder:
Personfarlige forbrydelser (for eksempel vold, ulovlig tvang, trusler på livet eller at være til fare for folks liv og helbred).
Overtrædelser af våbenloven.
Overtrædelser af narkotikalovgivningen.
Med videre…
Betegnelsen ”med videre” er fra lovbemærkningen, og den gør det muligt at vurdere et givent samtykke i forhold til relevante overtrædelser eller oplysninger, som ikke er nævnt direkte i de tre første punkter.
Politiet kan her tilbagekalde samtykket ved grove eller gentagne overtrædelser af jagtloven, selvom sagerne bliver afgjort ved bødeforlæg og ikke ved domstolen.
Politiet kan også tilbagekalde eller nægte samtykke til jagttegn til personer, hvis der foreligger oplysninger om deres personlige forhold og hidtidige vandel (moralske beskaffenhed), som gør det betænkeligt at imødekomme ansøgningen.
Disse oplysninger kan være af meget forskellig karakter, og ikke noget man nødvendigvis er dømt for. Det kan for eksempel være, at man omgås rockere, eller at politiet er stødt på ens navn i forbindelse med efterforskningen af andre sager.
Der er altså ingen sort/hvid forklaring på, hvornår du kan miste samtykket til dit jagttegn.
Mister du samtykket til jagttegn, nægtes du som udgangspunkt samtykke i fem år, men det beror også på en konkret vurdering. Du kan ansøge igen året efter frakendelsen, men du skal ikke regne med at få samtykke til jagttegn, før der er gået fem år.
Klagemuligheder:
Du kan klage til rigspolitiet over de administrative centres afgørelser. Det er også muligt at tage klagen til retten, men her skal man være opmærksom på, at højesteretten tidligere har vurderet, at der skal meget til, før man omstøder en frakendelse.
Mister du samtykket til at have jagttegn, kan du ikke længere lovligt besidde våben eller ammunition. I særligt grove tilfælde fjerner politiet våbnet med det samme, ellers får du en frist på fire uger til at afhænde våbnet via for eksempel salg.
Ved grove overtrædelser af jagtloven kan du få frakendt jagttegnet ved en domstol. Det sker sjældent, da jagtlovsovertrædelser normalt afgøres med bødestraf, men i særligt grove sager, typisk i gentagelsestilfælde, eller hvis man forsætligt forvolder skade på personer eller udøver dyrplageri, kan man frakendes jagttegnet i et til fem år eller ”indtil videre”.
Mister du jagttegnet på grund af nægtet samtykke fra politiet, bliver du stående i jagttegnsregisteret, og du kan derfor, uden videre, indløse jagttegn igen den dag, hvor politiet atter giver samtykke. Mister du jagttegnet ved dom, skal du aflægge ny jagtprøve for at få et nyt jagttegn efter den dag, hvor straffen udløber.
Jeg håber at dette svarer på dit spørgsmål, held og lykke med processen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Bronze Member
- Interesser: Krybdyr
- Geografisk sted: Hadsund
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 10 times
Jeg havde en "mindre" periode fra jeg var 15 til jeg var 30 hvor jeg var alkoholiker, narkoman og patient i det psykiatriske system , og med dertilhørende strafbare forhold inkl dem der nævnes "vold, narko, våben og omgang med folk med underlige ting på ryggen osv"
Tanken om et afslag havde strejfet mig men med 15 år som total afholdende fra alt pånær damer og pepsi max så tænte jeg det nok gik..
Så det var sgu med en klump i maven jeg spændt åbnede posten imin eboks og så det ikke blev lige der jeg fik jagttegn.
Jeg gav samtykke til de måtte åbne mine registre og der var lidt ventetid(5-6 laaange uger mener jeg) hvor jeg overvejede at begynde at fiske istedet for, men det gik..
Så det kan lade sig gøre selvom man ikke altid har været helt efter bogen mht almen opførsel:)
Tanken om et afslag havde strejfet mig men med 15 år som total afholdende fra alt pånær damer og pepsi max så tænte jeg det nok gik..
Så det var sgu med en klump i maven jeg spændt åbnede posten imin eboks og så det ikke blev lige der jeg fik jagttegn.
Jeg gav samtykke til de måtte åbne mine registre og der var lidt ventetid(5-6 laaange uger mener jeg) hvor jeg overvejede at begynde at fiske istedet for, men det gik..
Så det kan lade sig gøre selvom man ikke altid har været helt efter bogen mht almen opførsel:)
-
- Platin Member
De femten år på den rene sti har helt klart været udslagsgivende. Jeg har tidligere læst eksempler herindefra, og snakket med folk på skydebanerne, som har været involveret i lidt og hvert i ungdommen, og fælles for de sager var, at en "vild" baggrund krævede minimum 10 års køleperiode, mindre episoder/overtrædelser var/er som regel fem år.TN74 skrev: ↑15. aug 2022, 18:39Jeg havde en "mindre" periode fra jeg var 15 til jeg var 30 hvor jeg var alkoholiker, narkoman og patient i det psykiatriske system , og med dertilhørende strafbare forhold inkl dem der nævnes "vold, narko, våben og omgang med folk med underlige ting på ryggen osv"
-
- Silver Member
Jeg har den spiritus dom på min straffeattest det er 2 år siden jeg har afsonet den det er ikke til jagttegn men en SKV 6 i en skytteforeningFlugteren skrev: ↑15. aug 2022, 19:38De femten år på den rene sti har helt klart været udslagsgivende. Jeg har tidligere læst eksempler herindefra, og snakket med folk på skydebanerne, som har været involveret i lidt og hvert i ungdommen, og fælles for de sager var, at en "vild" baggrund krævede minimum 10 års køleperiode, mindre episoder/overtrædelser var/er som regel fem år.TN74 skrev: ↑15. aug 2022, 18:39Jeg havde en "mindre" periode fra jeg var 15 til jeg var 30 hvor jeg var alkoholiker, narkoman og patient i det psykiatriske system , og med dertilhørende strafbare forhold inkl dem der nævnes "vold, narko, våben og omgang med folk med underlige ting på ryggen osv"
- Ras.Killing
- Platin Member
En vandelsgodkendelse er en vandelsgodkendelse.Mrbirk skrev: ↑15. aug 2022, 20:51Jeg har den spiritus dom på min straffe attest det er 2 år siden jeg har afsonet den det er ikke til jagt tegn men en SKV 6 i en skytteforeningFlugteren skrev: ↑15. aug 2022, 19:38De femten år på den rene sti har helt klart været udslagsgivende. Jeg har tidligere læst eksempler herindefra, og snakket med folk på skydebanerne, som har været involveret i lidt og hvert i ungdommen, og fælles for de sager var, at en "vild" baggrund krævede minimum 10 års køleperiode, mindre episoder/overtrædelser var/er som regel fem år.TN74 skrev: ↑15. aug 2022, 18:39Jeg havde en "mindre" periode fra jeg var 15 til jeg var 30 hvor jeg var alkoholiker, narkoman og patient i det psykiatriske system , og med dertilhørende strafbare forhold inkl dem der nævnes "vold, narko, våben og omgang med folk med underlige ting på ryggen osv"
Jeg ved ikke om de ser mildere på en SKV6 end resten.
Under alle omstændigheder kan du ikke gøre andet end prøve at søge den og få svar.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Du kan håbe på, at den gik ind under færdselsloven, som man ikke i så høj grad skeler til, når man kigger på folks vandel. Som tidligere nævnt kigger Politiet primært efter overtrædelser af straffeloven, narkoloven og våbenloven samt éns personlige omgangskreds. Omvendt er to år heller ikke ret lang tid efter en fængselsdom i Politiets øjne. Du kan desværre ikke gøre andet end at vente på svar, og tage den derfra.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Ja man mister jo ikke sit kørekort pga. en våben lovovertrædelse, så det ville da være svært urimeligt om det omvendte skulle være tilfældet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Ras.Killing
- Platin Member
Fandt dette på nettet, hvor DJ (i magasinet Nyjæger fra 2018) skriver at gentagende tilfælde af spirituskørsel kan koste en vandelsgodkendelsen.
Jeg undskylder at det bliver lidt… uskarpt
Jeg undskylder at det bliver lidt… uskarpt

Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Re: Våben
Det er ret ubrugeligt at ændre indholdet af et emne, (og overskrift?) så det ikke længere giver mening for folk at læse. Jeg kan ud fra svarene gætte mig til hvad der spørges om, men det nuværende spørgsmål fra trådstarter giver ingen mening i relation til svarene.
- Castle
- Moderator
- Interesser: Skydning.
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 116 times
- Been thanked: 3 times
XXX MOD XXXNSander skrev: ↑16. aug 2022, 03:12Det er ret ubrugeligt at ændre indholdet af et emne, (og overskrift?) så det ikke længere giver mening for folk at læse. Jeg kan ud fra svarene gætte mig til hvad der spørges om, men det nuværende spørgsmål fra trådstarter giver ingen mening i relation til svarene.
Emne forsøgt genskabt.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.
-
- Silver Member
Har forsøgt at slette opslaget da jeg ikke ønsker notifikationer på det mere men er ikke så god til internetCastle skrev: ↑16. aug 2022, 04:33XXX MOD XXXNSander skrev: ↑16. aug 2022, 03:12Det er ret ubrugeligt at ændre indholdet af et emne, (og overskrift?) så det ikke længere giver mening for folk at læse. Jeg kan ud fra svarene gætte mig til hvad der spørges om, men det nuværende spørgsmål fra trådstarter giver ingen mening i relation til svarene.
Emne forsøgt genskabt.
- Ras.Killing
- Platin Member
Tryk på skiftenøglen øverst i tråden:Mrbirk skrev: ↑16. aug 2022, 06:18Har forsøgt at slette opslaget da jeg ikke ønsker notifikationer på det mere men er ikke så god til internetCastle skrev: ↑16. aug 2022, 04:33XXX MOD XXXNSander skrev: ↑16. aug 2022, 03:12Det er ret ubrugeligt at ændre indholdet af et emne, (og overskrift?) så det ikke længere giver mening for folk at læse. Jeg kan ud fra svarene gætte mig til hvad der spørges om, men det nuværende spørgsmål fra trådstarter giver ingen mening i relation til svarene.
Emne forsøgt genskabt.
Eller spørg om en admin vil slette tråden.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Jeg syntes det er ok med en “køler” ifht våben, hvis man udviser tilstrækkelig dårlig dømmekraft til at man kører spritkørsel. Til gengæld er jeg også tilhænger af at folk får en chance mere når de så er kølet ned og har vist at det var en smutter.
At eje våben i DK er idag et privilegie vi har på den brede befolknings nåde - for mange svipsere fra enkeltpersoner betyder at der strammes for alle.
Senest rettet af Marius 16. aug 2022, 10:18, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Bredde > brede
Begrundelse: Bredde > brede
-
- Platin Member
Re: Våben tilladelse med plettet straffe attest?
Hvorfor få opslaget slettet? Det indeholder relevante diskussioner og fakta, som andre i din eller en lignende situation kan få brug for i fremtiden. Det er da nemmere bare at fjerne notifikationer for dette opslag, så får du ikke besked om nye indlæg.

- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Re: Våbentilladelse med plettet straffeattest?
Da det jo også kan være et lidt prekært emne, KAN der jo også være gode grunde til, at trådstarteren ønsker tråden slettet igen...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!