6,35mm luftgevær på stor privat grund?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
SimonDK82
Newbie
Newbie
Interesser: PCP luftvåben
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

6,35mm luftgevær på stor privat grund?

Indlæg af SimonDK82 » 16. aug 2022, 16:36

Hej,

Jeg har siden jeg var barn skudt med 4,5mm "knæk" luftgevær, efterfulgt af en længere pause indtil mine forældre for 2 år siden købte en stor grund på ca. 12000m2 (ca. 125 meter lang), i et sommerhus område.
Jeg har derfor sidste år købt mig et nyt PCP 4,5mm luftgevær jeg og min søn har hygget os meget med.
Jeg vil nu gerne prøve noget kraftigere, og har kig på et FX MK3 Impact 6,35mm. Jeg er med på at jeg skal have tilladelse til dette og overvejer derfor at tage jagttegn for at kunne dette (min søn skal ikke skyde med det).
Men er det overhovedet lovligt at benytte et kraftigt luftgevær på en privat grund? Det er udelukkende til målskydning (ikke jagt) og vil være på ca 65 meters afstand maksimalt. Grunden skråner så jeg skyder pt ned mod en mindre sø, hvor der er en ca 4 meter høj jordvold bag. Der er naboer til grunden på siderne, bagved grunden ligger der et måske 15 meter bredt grønt areal før der igen kommer nabogrunde.
Jeg har haft svært ved at finde regler for brug af kraftige luftgeværer, og håber i kan hjælpe :smile:

Tak!

Mvh. Simon

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: 6,35mm luftgevær på stor privat grund?

Indlæg af Langenge » 16. aug 2022, 16:45

SimonDK82 skrev:
16. aug 2022, 16:36
Hej,

Jeg har siden jeg var barn skudt med 4,5mm "knæk" luftgevær, efterfulgt af en længere pause indtil mine forældre for 2 år siden købte en stor grund på ca. 12000m2 (ca. 125 meter lang), i et sommerhus område.
Jeg har derfor sidste år købt mig et nyt PCP 4,5mm luftgevær jeg og min søn har hygget os meget med.
Jeg vil nu gerne prøve noget kraftigere, og har kig på et FX MK3 Impact 6,35mm. Jeg er med på at jeg skal have tilladelse til dette og overvejer derfor at tage jagttegn for at kunne dette (min søn skal ikke skyde med det).
Men er det overhovedet lovligt at benytte et kraftigt luftgevær på en privat grund? Det er udelukkende til målskydning (ikke jagt) og vil være på ca 65 meters afstand maksimalt. Grunden skråner så jeg skyder pt ned mod en mindre sø, hvor der er en ca 4 meter høj jordvold bag. Der er naboer til grunden på siderne, bagved grunden ligger der et måske 15 meter bredt grønt areal før der igen kommer nabogrunde.
Jeg har haft svært ved at finde regler for brug af kraftige luftgeværer, og håber i kan hjælpe :smile:

Tak!

Mvh. Simon
Sådan en skal jo, som du selv er inde på, registreres som en haglbøsse til jagt, og den kræver også jagttegn.
Som udgangspunkt skal man nok påregne, at politiet vil anse skydning med den på samme måde som skydning med en haglbøsse.
Det vil sige:
Du må selvfølgelig ikke være til fare eller gene for nogen andre (det må du selvfølgelig heller ikke med en 4,5mm), OG du risikere at de kun vil godtage de uskrevne regler om maksimum fem gange indskydning/træning årligt på eget jagtareal.

Og i øvrigt er det IMHO voldsom misbrug af jagttegn, at anskaffe sig et sådant, blot for at få lov til at købe en skyder, der kun skal bruges til leg på græsplænen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 16. aug 2022, 17:19

I "Vejledning om skydebaner" fra 1995 (som stadig er gældende) definerer man en "sjældent benyttet skydebane", som foreskriver følgende:
Retsinformation skrev:
* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,
Nu om dage anses luftgeværer på 5,5 mm eller derover for at være ligestillet med glatløbede haglgeværer, og derfor skal du leve efter devisen, at hvis det ikke er forsvarligt (sikkerhedsmæssigt og/eller støjmæssigt) at trykke en 12'er af på sommerhusgrunden, så skal du også passe på med at skyde med kraftige luftgeværer på samme sted.

På en sommerhusgrund kan en 6.35 intet, som en fornuftig 4.5 mm ikke kan, udover at larme (meget) mere. I øvrigt er det god skik, at hvis man skyder med luftvåben i beboede områder, så skyder man ind mod sin egen ejendom, så du viser naboerne, at du ikke vægter dit eget hus højere end dem og deres, hvis noget skulle gå galt.

Vi lever på godt og på ondt ikke i USA, hvor det er noget nemmere at skyde på sin egen grund, og hvor man også nemt kan komme ud og skyde på offentlige steder uden at genere naboerne.
Senest rettet af Flugteren 16. aug 2022, 17:35, rettet i alt 1 gang.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 16. aug 2022, 17:19

Langenge skrev:
16. aug 2022, 16:45
SimonDK82 skrev:
Hej,

Tak!

Mvh. Simon
Sådan en skal jo, som du selv er inde på, registreres som en haglbøsse til jagt, og den kræver også jagttegn.
Som udgangspunkt skal man nok påregne, at politiet vil anse skydning med den på samme måde som skydning med en haglbøsse.
Det vil sige:
Du må selvfølgelig ikke være til fare eller gene for nogen andre (det må du selvfølgelig heller ikke med en 4,5mm), OG du risikere at de kun vil godtage de uskrevne regler om maksimum fem gange indskydning/træning årligt på eget jagtareal.

Og i øvrigt er det IMHO voldsom misbrug af jagttegn, at anskaffe sig et sådant, blot for at få lov til at købe en skyder, der kun skal bruges til leg på græsplænen.
Mangler der en smiley på den sidste bemærkning? Eller mener du seriøst at en med jagttegn ikke må købe et stort luftgevær til sjov?

90% af mine jagttegnsvåben er i praksis udelukkende til sjov. De er oprindeligt købt ud fra en retfærdiggørelse overfor mig selv om at selvfølgelig skal jeg engang på safari eller rågeregulering, men i praksis er de heldige hvis de kommer på jagt mere end en enkelt gang eller to, da det altid er Blaseren i 308kedelig der ender med at komme med.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 16. aug 2022, 17:27

458hunter skrev:
16. aug 2022, 17:19
Langenge skrev:
.......

Mangler der en smiley på den sidste bemærkning? Eller mener du seriøst at en med jagttegn ikke må købe et stort luftgevær til sjov?

90% af mine jagttegnsvåben er i praksis udelukkende til sjov. De er oprindeligt købt ud fra en retfærdiggørelse overfor mig selv om at selvfølgelig skal jeg engang på safari eller rågeregulering, men i praksis er de heldige hvis de kommer på jagt mere end en enkelt gang eller to, da det altid er Blaseren i 308kedelig der ender med at komme med.
Nææhhh, der mangler ikke en smiley.
Ja, jeg synes faktisk, at hvis man anskaffer sig et jagttegn UDELUKKENDE for at købe en skyder til plink på sommerhusgrunden, så er det misbrug af jagttegn.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 16. aug 2022, 18:19

Langenge skrev:
16. aug 2022, 17:27

Ja, jeg synes faktisk, at hvis man anskaffer sig et jagttegn UDELUKKENDE for at købe en skyder til plink på sommerhusgrunden, så er det misbrug af jagttegn.
Hvis der sker et misbrug af jagttegnet i den sammenhæng, så vil jeg påstå at det er fra statens side. :smile:
Det er dem der ret pludseligt beslutter at luftgeværer over 4.5 skal reguleres, og i stedet for at lave en passende tilladelsesordning så bundler de det bare sammen med jagttegnet uden at lave nogen særlig tilpasning af loven i øvrigt.

Hvis jeg husker rigtigt så tillod de endda at at folk måtte beholde deres eksisterende luftgeværer, bare det blev opbevaret i våbenskab og ikke brugt.
Det er da en næsten en direkte opfordring til at tage jagttegn hvis man vil skyde med luftgeværet igen?

Så mine øjne så gør folk bare hvad de er blevet bedt om hvis de tager jagttegn for at kunne bruge kraftige luftgeværer.
Peg i stedet fingre ad politikerne for at have blandet det sammen med jagt.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 16. aug 2022, 18:32

Man skal ihvertfald tænke sig om hvad man skriver på internettet. Det kunne let blive en overskrift at jagttegn misbruges til at erhverve sig våben til andre formål end jagt. Faktisk så har EB ovenpå Fields-sagen allerede kørt en artikel om hvor mange registrerede våben der er i DK og så er der i øvrigt snart valg.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Tom4000 » 16. aug 2022, 18:40

Hmmmm.... hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl....

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 16. aug 2022, 21:28

Hvis man lige ser med forsikringsbriller og politi briller, så er man et kvaj hvis man skyder med registreringspligtige våben i haven for sjov. Det er nemlig forbudt. Så regn ikke med at nogen forsikring dækker hvis noget går galt.
Op til 4 gange om året må man indskyde på egen grund hvis forhold og sikkerhed er til det.

Når det så er sagt, så er en 6,35mm luftriffel ikke specielt optimal til plinkning på 65m. Køb en 4,5mm PCP, der kan skyde med slugs. De virker fint ud langt forbi 100m
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af SorenSD » 16. aug 2022, 22:04

Hvorfor en 6.35 mm til plinking på længere afstand ??? Det kan en god 4.5 mm da sagtens klare :thumbup:

Jeg skyder med 4.5 mm PCP ud til 150 M med slugs uden problemer og laver grupper på 100 M på størrelse med en 2-krone :smile:

En 4.5 mm er også meget billigere at skyde med og bruger langt mindre luft :thumbup:
:smile: :thumbup:

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 16. aug 2022, 22:51

For at svare på det oprindelige spørgsmål: Dit planlagte luftgevær er ligestillet med en haglbøsse. Dermed kommer du ind under VEJ nr 14001 af 31/03/1995 fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri med titlen "Vejledning om skydebaner" som du finder her:
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/1995/14001

Sommerhusgrunden kommer til at falde ind under "Sjældent benyttede skydepladser", hvor du må skyde op til 5 gange om året. Som allerede sagt i tråden, så er det ikke praktisk.
Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.

Enkeltstående eller midlertidige arrangementer

Herudover kan der forekomme arrangementer, der må betegnes som enkeltstående og af midlertidig karakter, hvilket er ensbetydende med, at der ikke foreligger en godkendelsespligt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33. De ovenfor angivne retningslinier (afstand, antal personer, skydetidspunkt) kan i disse tilfælde fraviges efter forudgående aftale med tilsynsmyndigheden.

Miljømæssig regulering af disse sjældent benyttede skydepladser eller arrangementer sker i øvrigt efter miljøbeskyttelseslovens § 42. Af hensyn til de omboende bør der foretages forudgående annoncering af de planlagte aktiviteter.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

SimonDK82
Newbie
Newbie

Indlæg af SimonDK82 » 16. aug 2022, 23:04

Langenge skrev:
SimonDK82 skrev:
Hej,

Tak!

Mvh. Simon
Det vil sige:

Tak for svar - jeg synes ikke umiddelbart selv det ville være misbrug, og da slet ikke voldsomt misbrug. Hvis man f.eks. gerne vil skyde på dåser eller beholdere med vand eller lerklumper, er det da noget sjovere med større kaliber. At luftgeværet vil sidestilles med en haglbøsse, og man derfor kun må skyde få gange om året med den, som du og andre var inde på - var lige præcis den slags information jeg var på jagt efter. Det vil ikke være en holdbar løsning for mig, så jeg vil formenligt holde mig til 4,5mm.
Mvh. Simon

SimonDK82
Newbie
Newbie

Indlæg af SimonDK82 » 16. aug 2022, 23:07

Tom4000 skrev:
16. aug 2022, 18:40
Hmmmm.... hvis du er i tvivl, så er du ikke i tvivl....
jo, det var jeg faktisk - men nu har jeg fået svar i tråden.
MVh. Simon

SimonDK82
Newbie
Newbie

Indlæg af SimonDK82 » 16. aug 2022, 23:11

SorenSD skrev:
16. aug 2022, 22:04
Hvorfor en 6.35 mm til plinking på længere afstand ??? Det kan en god 4.5 mm da sagtens klare :thumbup:

Jeg skyder med 4.5 mm PCP ud til 150 M med slugs uden problemer og laver grupper på 100 M på størrelse med en 2-krone :smile:

En 4.5 mm er også meget billigere at skyde med og bruger langt mindre luft :thumbup:
Jeg har allerede en 4.5mm PCP - og jeg skubber også slugs ud af den, har dog ikke prøvet over de 65, måske 70 meter, som grunden tillader at jeg gør det sikkert.
Jeg ville gerne have noget der lavede lidt større huller/effekter i de dåser, lerklumper og gele jeg skyder efter :smile:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 17. aug 2022, 07:58

Langenge skrev:
16. aug 2022, 17:27
458hunter skrev:
16. aug 2022, 17:19
Langenge skrev:
.......

Der er vi så helt uenige :)

I jagttegnsundervisningen ligger en masse om sikkerhed og våbenomgang som jeg kun ser fordele i at flere lærer. Så jo flere der tager jagttegn jo bedre - også selv om de ikke har tænkt sig at skyde dyr.

Kunne man så i stedet have valgt at introducere et målrettet sikkerhedskursus? Ja - men kender faktisk flere der tog jagttegn fordi det var lettere end at bøvle med SKV ifbm lerdueskydning og som stik mod deres intentioner i starten, er endt som passionerede jægere.

618henrik
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Terrænpistol
Geografisk sted: Tureby
Has thanked: 10 times

Indlæg af 618henrik » 17. aug 2022, 14:31

SimonDK82 skrev:
16. aug 2022, 23:11

Jeg har allerede en 4.5mm PCP - og jeg skubber også slugs ud af den, har dog ikke prøvet over de 65, måske 70 meter, som grunden tillader at jeg gør det sikkert.
Jeg ville gerne have noget der lavede lidt større huller/effekter i de dåser, lerklumper og gele jeg skyder efter :smile:
Prøv at kigge på T4E våben, f.eks https://hardballshoppen.dk/t4e-hdr50-pa ... e-0-50-cal Dette er godt nok en revolver men fås også i andre udgaver ved jeg. Sådan en river en coladåse midt over, ikke noget med bare et lille fesent hul lige igennem :-) Laver forøvrigt buler i en stegepande :giggle:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 17. aug 2022, 14:45

618henrik skrev:
17. aug 2022, 14:31
SimonDK82 skrev:
16. aug 2022, 23:11

Prøv at kigge på T4E våben, f.eks https://hardballshoppen.dk/t4e-hdr50-pa ... e-0-50-cal Dette er godt nok en revolver men fås også i andre udgaver ved jeg. Sådan en river en coladåse midt over, ikke noget med bare et lille fesent hul lige igennem :-) Laver forøvrigt buler i en stegepande :giggle:
HUH!
Den læner sig godt nok op ad at være betænkelig!
Kombiner med dem her:
https://www.amazon.com/Avler-Caliber-St ... B00EYUYQA2

Så har du en gas-pistol der giver mindst et år i spjældet.
Jeg ville meget nødig stå foran en dommer og forsikre ham om at det kun en en paintball pistol...

Jeg ved nok ikke helt nok om paintball stuff, men er den ikke så tæt på grænsen, at den bør frarådes af alle der ikke gider rykke et år ud af kalenderen?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

618henrik
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Terrænpistol
Geografisk sted: Tureby
Has thanked: 10 times

Indlæg af 618henrik » 17. aug 2022, 14:50

Jeg er helt sikker på at du ikke skal kombinere den med stålkugler, det mås man ikke. Men med de gummikugler der sælges til den i DK er jeg ikke betænkelig. Sælgeren jeg linkede til er ret godt inde i hvad man må og ikke må (har vist lært det på den hårde måde) så hvis der var den mindste tvivl var de ikke at finde i hans butik.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 17. aug 2022, 15:00

618henrik skrev:
17. aug 2022, 14:50
Jeg er helt sikker på at du ikke skal kombinere den med stålkugler, det mås man ikke. Men med de gummikugler der sælges til den i DK er jeg ikke betænkelig. Sælgeren jeg linkede til er ret godt inde i hvad man må og ikke må (har vist lært det på den hårde måde) så hvis der var den mindste tvivl var de ikke at finde i hans butik.
Jeg er nok lidt mere en kylling! Jeg har set Bilka sælge ulovlige knive, og paintball shops sælge andre ulovligheder, og jeg har for meget at miste til at tage chancen, så jeg ville ikke lægge SÅ stor tillid til en forretning.
Der er tale om en relativt kraftig, gas-drevet pistol som der FINDES brugbar stål-kugle ammo til. Jeg ville spørge PAC eller anden anden våbenkyndig politimyndighed skriftligt, før jeg købte en.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 17. aug 2022, 15:03

Om den der .50 CO2 "paintball" pistol er lovlig, med gummikugler, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Jeg kender slet ikke noget til paintballvåben.

Men blot fordi man kan købe en stålkugle (der er beregnet til et helt andet formål) som tilfældigvis har samme størrelse, tror jeg ikke ændre noget.
Jeg er sikker på, at man også kan finde 6mm stålkugler, der vil kunne passe i alle 6mm hardball-skydere.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 17. aug 2022, 17:33

Langenge skrev:
17. aug 2022, 15:03
Om den der .50 CO2 "paintball" pistol er lovlig, med gummikugler, skal jeg ikke kunne udtale mig om. Jeg kender slet ikke noget til paintballvåben.

Men blot fordi man kan købe en stålkugle (der er beregnet til et helt andet formål) som tilfældigvis har samme størrelse, tror jeg ikke ændre noget.
Jeg er sikker på, at man også kan finde 6mm stålkugler, der vil kunne passe i alle 6mm hardball-skydere.
Jeps, jeg har 6mm stålkugler til lejer liggende. Jeg har dog ingen hardball eller painball pistol mere.
Men så længe leje dele er opbevaret sammen med lignende mekaniske stumper og en hardball / paintall skyder er opbevaret et andet sted, så ser jeg ikke noget problem.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar