Afstand til nabo/skydetårn.
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Afstand til nabo/skydetårn.
Lovteksten: Placering. Skydetårnet eller skydestigen skal være placeret mindst 130 meter fra anden ejendom. Med mindre du skriftligt aftaler noget andet med din nabo.8. apr. 2022.
Men -- jeg har så et måske llidt dumt spørgsmål: Jeg sætter et skydetårn op. Har med et målebånd opmålt afstand til nabo til 130 meter. Så skulle man jo tro, at det var godt, men når man så måler afstand i luftlinie, så er der kun 100 m. Selvfølgelig tale om kraftig bakket terræn. Hvad gælder????
Men -- jeg har så et måske llidt dumt spørgsmål: Jeg sætter et skydetårn op. Har med et målebånd opmålt afstand til nabo til 130 meter. Så skulle man jo tro, at det var godt, men når man så måler afstand i luftlinie, så er der kun 100 m. Selvfølgelig tale om kraftig bakket terræn. Hvad gælder????
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Re: Afstand til nabo/skydetårn.
Luftlinje.
Desværre.
Hvis naboen ikke er en papnæse, så burde du kunne få en aftale.
Desværre.
Hvis naboen ikke er en papnæse, så burde du kunne få en aftale.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Til en anden gang, så har Google Maps en rigtig fin funktion til måling af afstande
bare for at spare dig for at løbe med flere hundred meter målebånd.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Been thanked: 89 times
Der er tale om et tænkt scenarie, og indtil videre er det hypotetisk, men har et sted der ligner. Selvfølgelig laver man en aftale med naboen. Jeg bruger målefunktionen i Krak Kort - også til visning af skudafstande til bestemte punkter i terrænet. Med hensyn til aftale med nabo, så er det ejer man skal lave aftalen med, og ikke jagtlejer!!
Andre interesser:
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Been thanked: 20 times
De tilbyder vist ikke matrikelkort osv? Tidligere har de også været sløve til at få opdateret luftfoto. Jeg bruger også til arbejde den her side fra staten, dog vil der ved luftfoto aldrig være 100% sikkerhed for præcision. Er let at gemme PDF osv med målestoksforhold efterfølgende.Ras.Killing skrev: ↑11. sep 2022, 23:12Til en anden gang, så har Google Maps en rigtig fin funktion til måling af afstandebare for at spare dig for at løbe med flere hundred meter målebånd.
https://sdfekort.dk/modules/mobile/
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
[nørdalarm]
Forholdet mellem afstanden i luftlinjen og afstanden langs jorden er 1/cos(hældningen). For at nå 130 vs 100 meter skal hældningen op på næsten 40 grader. Ved et almindeligt dansk terran er effekten helt uden betydning.
HR
Forholdet mellem afstanden i luftlinjen og afstanden langs jorden er 1/cos(hældningen). For at nå 130 vs 100 meter skal hældningen op på næsten 40 grader. Ved et almindeligt dansk terran er effekten helt uden betydning.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Jeg tænker det er rigeligt fint til placering af et skydetårnDB89 skrev: ↑12. sep 2022, 00:57De tilbyder vist ikke matrikelkort osv? Tidligere har de også været sløve til at få opdateret luftfoto. Jeg bruger også til arbejde den her side fra staten, dog vil der ved luftfoto aldrig være 100% sikkerhed for præcision. Er let at gemme PDF osv med målestoksforhold efterfølgende.Ras.Killing skrev: ↑11. sep 2022, 23:12Til en anden gang, så har Google Maps en rigtig fin funktion til måling af afstandebare for at spare dig for at løbe med flere hundred meter målebånd.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
- Interesser: fritid
- Geografisk sted: vestsjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
De tilbyder vist ikke matrikelkort osv? Tidligere har de også været sløve til at få opdateret luftfoto. Jeg bruger også til arbejde den her side fra staten, dog vil der ved luftfoto aldrig være 100% sikkerhed for præcision. Er let at gemme PDF osv med målestoksforhold efterfølgende.
[/quote]
Hvordan zoomer man ud?
(uden musehjul)
[/quote]
Hvordan zoomer man ud?

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Men hvis det går op og ned af bakker gør det jo en stor forskel om man bruger luftlinje eller terræn ?
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
Jeg bruger denne:
https://arealinformation.miljoeportal.d ... stribution
Klik på "Værktøjer" - "Koordinater og mål" og så kan man måle afstande og areal.
Synes den er mere brugervenlig.
https://arealinformation.miljoeportal.d ... stribution
Klik på "Værktøjer" - "Koordinater og mål" og så kan man måle afstande og areal.
Synes den er mere brugervenlig.
-
- This member is
Nej, det er der faktisk ikke

Det er ikke intuitivt, men med almindelige terrænforhold betyder det stort set ingen ting.
/HR
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Tak, men Børge(trådstarter) har jo problemet?HR skrev: ↑12. sep 2022, 14:06Nej, det er der faktisk ikke![]()
Det er ikke intuitivt, men med almindelige terrænforhold betyder det stort set ingen ting.
/HR
/Kenneth
-
- This member is
Som jeg læser tråden, så har trådstarter har et teoretisk problem/et tænkt eksempel. Min påstand er at hvis rent faktisk gik ud og målte efter, så finder han ikke 100 vs 130m .Og hvis han rent faktisk gør, så er der nogle helt ekstreme skråninger på hans terræn.
/HR
/HR
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Om du går i zigzag op/ned eller højre/venstre så bruger du flere skridt end den lige linje.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
-
- This member is
Ja, men betyder det noget? I sidevind skubbe Magnuseffekten dit projektil op eller ned alt efter vindretning og twist. Det er uomtvisteligt, men bare pisse ligemeget på almindelige jagtafstande. Det samme med corioliseffekten, hvor jordens rotation giver en sideværts afvigelse alt efter hvilken kompasretning man skyder i og hvor man befinder sig på jorden. Men igen, effekten er ligegyldig. På samme måde bliver der selvfølgeligt længere langt jorden end i fugleflugtslinjen. Men det er meget mindre end man skulle tro. I de fleste tilfælde i Danmark vil jeg skyde det til ca 1%. Altså 1,3 meter over en afstand på 130. Prøv at regne efter, du vil blive overrasket over hvor lille effekten er, selv i bakket topografi.
HR

HR
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 101 times
Nu er det vist ikke påvirkning af skud der tænkes på
Men lovligheden af placering så man ikke kommer op
og skændes med nabo og den danske lovgivning.
Iøvrigt kunne jeg sagtens finde 2-4 steder i mit lokale
område med kridtgrave hvor forskellen er større om
man måler lige linje eller terræn

Men lovligheden af placering så man ikke kommer op
og skændes med nabo og den danske lovgivning.
Iøvrigt kunne jeg sagtens finde 2-4 steder i mit lokale
område med kridtgrave hvor forskellen er større om
man måler lige linje eller terræn
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Hund & Genladning
- Geografisk sted: Salling
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 18 times
Jeg vil tillade mig at bakke HR en smule op her.
Hvis man i luftlinje har 100 meter, og man i terrænet kan måle 130, så skal terrænet stige og falde i alt ca. 83 meter. Altså hvis der var tale om én jævn stigning, ville den stige 83 meter og have en hældning på ca. 40 grader.
Hvis man på en anden luftlinje på 100 meter har en stigning (eller summen af stigninger og fald) på 10 meter, vil forskellen kun være på knap en halv meter. Hvis der igen var tale om en jævn stigning, ville hældningen her være ca. 6 grader.
Igen, 100 meter luftlinje med 30 meter terræn stigning og fald vil man langs jorden måle 104,4 meter, og hvis stigningen var jævn ville den have en hældning på 16,7 grader.
Så den er godt nok, HR er ikke helt ved siden af, forskellen mellem luftlinje og strækning langs jorden er mindre end man lige regner med når man snakker jagttårne og afstand til skel
Hvis man i luftlinje har 100 meter, og man i terrænet kan måle 130, så skal terrænet stige og falde i alt ca. 83 meter. Altså hvis der var tale om én jævn stigning, ville den stige 83 meter og have en hældning på ca. 40 grader.
Hvis man på en anden luftlinje på 100 meter har en stigning (eller summen af stigninger og fald) på 10 meter, vil forskellen kun være på knap en halv meter. Hvis der igen var tale om en jævn stigning, ville hældningen her være ca. 6 grader.
Igen, 100 meter luftlinje med 30 meter terræn stigning og fald vil man langs jorden måle 104,4 meter, og hvis stigningen var jævn ville den have en hældning på 16,7 grader.
Så den er godt nok, HR er ikke helt ved siden af, forskellen mellem luftlinje og strækning langs jorden er mindre end man lige regner med når man snakker jagttårne og afstand til skel

Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund