Tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.
-
- Gold Member
- Interesser: Riffelskydning.
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 79 times
Tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.
Ikke for at ødelægge en handel, men tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Sælges: Skafor blå våbenskab
Så skift selskab. De fleste selskaber trak snuden til sig ift den slags for et par år siden.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
Nej, det gjorde de fleste ikke - men korrekt, mange gjorde.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 20:48Så skift selskab. De fleste selskaber trak snuden til sig ift den slags for et par år siden.
Og nej jeg kan ikke sådan lige skifte, iøvrigt også fjollet hvis selskabet på flere andre parametre er uovertruffent.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Tja det er jo dit valg.Boryx skrev: ↑14. sep 2022, 20:51Nej, det gjorde de fleste ikke - men korrekt, mange gjorde.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 20:48Så skift selskab. De fleste selskaber trak snuden til sig ift den slags for et par år siden.
Og nej jeg kan ikke sådan lige skifte, iøvrigt også fjollet hvis selskabet på flere andre parametre er uovertruffent.
Jeg skiftede til et dyrere selskab da jeg mente det var det værd. Men det er jo en prioritering.
Om det er mange eller de fleste... Der var masser at vælge imellem da jeg skiftede. Du har tydeligvis spurgt flere selskaber end jeg har når du kan skælde mellem "de fleste" og "mange" . Beklager du ikke fandt et du kunne skifte til.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
Du skal såmen ikke beklage, men jeg er ansat i det selskab og er derfor lidt “gift” med det.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 21:07Tja det er jo dit valg.Boryx skrev: ↑14. sep 2022, 20:51Nej, det gjorde de fleste ikke - men korrekt, mange gjorde.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 20:48Så skift selskab. De fleste selskaber trak snuden til sig ift den slags for et par år siden.
Jeg skiftede til et dyrere selskab da jeg mente det var det værd. Men det er jo en prioritering.
Om det er mange eller de fleste... Der var masser at vælge imellem da jeg skiftede. Du har tydeligvis spurgt flere selskaber end jeg har når du kan skælde mellem "de fleste" og "mange" . Beklager du ikke fandt et du kunne skifte til.
Og korrekt, det er blevet undersøgt i vores tekniske afdeling i forbindelse med “tænk og test” analyser.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Ahh, ok.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Der kan nu også være andre begrænsninger i, hvilke forsikringsselskaber man kan vælge helt frit imellem, hvor prisen på et simpelt våbenskab ikke retfærdiggør man bliver kræsen, af ideologiske årsager.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydevåben-2 Verdenskrig
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Ja undskyld jeg blander mig
Jeg vil aldrig vælge et selskab der går i så små sko, for som mit selskab sagde til mig, vi kan jo ikke se hvornår det er købt, så deres politik er, er det inde for våben loven gælder deres forsikring også, for våben loven er ikke lavet om, det er kun forsikringen der er laver om
Mvh Radom M35
Jeg vil aldrig vælge et selskab der går i så små sko, for som mit selskab sagde til mig, vi kan jo ikke se hvornår det er købt, så deres politik er, er det inde for våben loven gælder deres forsikring også, for våben loven er ikke lavet om, det er kun forsikringen der er laver om
Mvh Radom M35
-
- Gold Member
Her er jeg mere på linje med C-X, at det aldrig ville være et krav fra mig til mit selskab, at de gav mig mulighed for at købe et brugt skafor blå skab.Radom M35 skrev: ↑14. sep 2022, 22:11Ja undskyld jeg blander mig
Mvh Radom M35
Der er andre ting hos et forsikringsselskab der vægter LANGT højere for mig. Men vi er forskellige, og derfor er der mange forskellige selskaber.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 304 times
- Been thanked: 1122 times
@ Boryx: kan du ikke forklare mig rationalet bag dit selskabs beslutning. Jeg forstår det simpelthen ikke.
Jeg mener: min kaffemaskine er mere værd end mit haglgevær. Og jeg forestiller mig, at et forsikringsselskab ser små prissedler når de går rundt i mit hus, de skal ikke nødvendigvis forholde sig til, hvad genstanden kan bruges til. Så hvorfor skal en gammel Lanber fra 1985 opbevares så meget sikrere end en ny Moccamaster?
Jeg mener: min kaffemaskine er mere værd end mit haglgevær. Og jeg forestiller mig, at et forsikringsselskab ser små prissedler når de går rundt i mit hus, de skal ikke nødvendigvis forholde sig til, hvad genstanden kan bruges til. Så hvorfor skal en gammel Lanber fra 1985 opbevares så meget sikrere end en ny Moccamaster?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Hvad hedder det selskab som ikke godkender SKAFOR blå, efter den store debat for et par år siden kontaktede jeg sidste år (igen) alle selskaber, og fik ens svar at det ikke var et problem, men måske lige DET selskab har ændret mening eller jeg kan MÅSKE have smuttet et selskab ud af listen.

-
- Gold Member
Re: Tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.
Jeg skal gerne forsøge at forklare, hvad jeg tror der ligger bag beslutningerne hos de selskaber der ikke godkender Skafor blå. Jeg vil gerne understrege at det ikke er udtryk for min personlige holdning.
Herudover hører våbenskabe ind under indbo/løsøre - og jeg er bygningstaksator, så ikke helt på hjemmebane.
@Lasse - i forhold til hvorfor selskaberne stiller kravet om opbevaring i våbenskab, så tror jeg det skyldes at våben historisk set er bekostelige. Det er korrekt at vi i nutidens husholdning nemt kan have mere bekostelige indbogenstande end vores våben, og der stilles ikke andre krav for dækning end at hoveddøren er låst. I princippet kan selskaberne vælge at dække våben som du har stående i dit klædeskab, men det er i alle de betingelser jeg har gennemlæst, altid udspecificeret til som minimum at være opbevaret som loven foreskriver.
Loven foreskriver at Skafor blå er minimum, hvorfor er der så selskaber (mit eget inklusiv) som har strammere regler? Jeg tror at kunne spore det til at stamme tilbage fra 2015 hvor de nye krav til 1143-1 blev indført, der var selskaberne hurtigt ude med tilretninger til deres betingelser. Jægerforbundet ankede dog de nye regler, og fik senere medhold - som gjorde det lovligt at handle med brugte Skafor Blå skabe. Her tror jeg at selskaberne ikke har været opmærksomme på opblødningen på reglerne og derfor ikke tilrettet betingelserne de nyeste regler.
Når I som kunder så kontakter selskaberne og hører dem ad, så siger de muligvis god for brugt Skafor blå, men der står noget andet (og strammere) i deres tariffer (så få accepten på skrift).
Jeg har presset på for, at vi ændrer ordlyden til blot at følge lovens krav til opbevaring - og tror det sker. Vi ville aldrig afvise en skade på baggrund af et skafor blå skab købt brugt efter 2016 og derfor er det fjollet vi har andet stående.
Forsikringsselskaber kan sagens stille andre krav end hvad loven gør - det er der masser af eksempler på, et enkelt og konkret eksempel er fx. grænsen for promillekørsel.
Håber det kan give svar på jeres spørgsmål.
Herudover hører våbenskabe ind under indbo/løsøre - og jeg er bygningstaksator, så ikke helt på hjemmebane.
@Lasse - i forhold til hvorfor selskaberne stiller kravet om opbevaring i våbenskab, så tror jeg det skyldes at våben historisk set er bekostelige. Det er korrekt at vi i nutidens husholdning nemt kan have mere bekostelige indbogenstande end vores våben, og der stilles ikke andre krav for dækning end at hoveddøren er låst. I princippet kan selskaberne vælge at dække våben som du har stående i dit klædeskab, men det er i alle de betingelser jeg har gennemlæst, altid udspecificeret til som minimum at være opbevaret som loven foreskriver.
Loven foreskriver at Skafor blå er minimum, hvorfor er der så selskaber (mit eget inklusiv) som har strammere regler? Jeg tror at kunne spore det til at stamme tilbage fra 2015 hvor de nye krav til 1143-1 blev indført, der var selskaberne hurtigt ude med tilretninger til deres betingelser. Jægerforbundet ankede dog de nye regler, og fik senere medhold - som gjorde det lovligt at handle med brugte Skafor Blå skabe. Her tror jeg at selskaberne ikke har været opmærksomme på opblødningen på reglerne og derfor ikke tilrettet betingelserne de nyeste regler.
Når I som kunder så kontakter selskaberne og hører dem ad, så siger de muligvis god for brugt Skafor blå, men der står noget andet (og strammere) i deres tariffer (så få accepten på skrift).
Jeg har presset på for, at vi ændrer ordlyden til blot at følge lovens krav til opbevaring - og tror det sker. Vi ville aldrig afvise en skade på baggrund af et skafor blå skab købt brugt efter 2016 og derfor er det fjollet vi har andet stående.
Forsikringsselskaber kan sagens stille andre krav end hvad loven gør - det er der masser af eksempler på, et enkelt og konkret eksempel er fx. grænsen for promillekørsel.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Re: Tjek jeres forsikringsbetingelser - vores selskab godkender ikke skafor blå, købt brugt.
Du svarer ikke på hvad dit selskab hedder, der er måske andre som har samme som vil kontakte det for beskæftigelse.Boryx skrev: ↑15. sep 2022, 08:57Jeg skal gerne forsøge at forklare, hvad jeg tror der ligger bag beslutningerne hos de selskaber der ikke godkender Skafor blå. Jeg vil gerne understrege at det ikke er udtryk for min personlige holdning.
Det ville være en stor hjælp for os som formidler brugte skabe til skytter, at lige DIT selskab har andre normer, så de ved det inden køb.
Når mine skytter køber brugte skabe, undersøger jeg gerne for dem hvad deres forsikring siger, selvom jeg HAR spurgt, men hellere en gang for meget i disse tider.

-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Det faktum at du er “gift” med selskabet er præcis grunden til at de ikke er til at arbejde med. Alle andre selskaber havde lavet en undtagelse hvis de fik at vide at man ville skifte på grund af et våbenskab. Så problemet er helt specifik for dig.Boryx skrev: ↑14. sep 2022, 21:13Du skal såmen ikke beklage, men jeg er ansat i det selskab og er derfor lidt “gift” med det.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 21:07Tja det er jo dit valg.Boryx skrev: ↑14. sep 2022, 20:51Nej, det gjorde de fleste ikke - men korrekt, mange gjorde.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 20:48Så skift selskab. De fleste selskaber trak snuden til sig ift den slags for et par år siden.
Og korrekt, det er blevet undersøgt i vores tekniske afdeling i forbindelse med “tænk og test” analyser.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
-
- Gold Member
Hvis du læser mit skriv, så kan du netop læse at de er ved at kigge på ordlyden.HR skrev: ↑15. sep 2022, 09:17Det faktum at du er “gift” med selskabet er præcis grunden til at de ikke er til at arbejde med. Alle andre selskaber havde lavet en undtagelse hvis de fik at vide at man ville skifte på grund af et våbenskab. Så problemet er helt specifik for dig.Boryx skrev: ↑14. sep 2022, 21:13Du skal såmen ikke beklage, men jeg er ansat i det selskab og er derfor lidt “gift” med det.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 21:07Tja det er jo dit valg.Boryx skrev: ↑14. sep 2022, 20:51Nej, det gjorde de fleste ikke - men korrekt, mange gjorde.Bofhenator skrev: ↑14. sep 2022, 20:48Så skift selskab. De fleste selskaber trak snuden til sig ift den slags for et par år siden.
HR
-
- Gold Member
Desværre, jeg vil gerne holde mig anonym i den sammenhæng.Ølgaard skrev: ↑15. sep 2022, 09:15Du svarer ikke på hvad dit selskab hedder, der er måske andre som har samme som vil kontakte det for beskæftigelse.Boryx skrev: ↑15. sep 2022, 08:57Jeg skal gerne forsøge at forklare, hvad jeg tror der ligger bag beslutningerne hos de selskaber der ikke godkender Skafor blå. Jeg vil gerne understrege at det ikke er udtryk for min personlige holdning.
Det ville være en stor hjælp for os som formidler brugte skabe til skytter, at lige DIT selskab har andre normer, så de ved det inden køb.
Når mine skytter køber brugte skabe, undersøger jeg gerne for dem hvad deres forsikring siger, selvom jeg HAR spurgt, men hellere en gang for meget i disse tider.
![]()
![]()
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Ja, det lyder fair nok

I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.
Jeg har ikke andet indbo i den prisklasse!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Jeg forstår forsikringsselskaberne ud fra, at ved at gøre den slags så kan de slippe for at betale erstatning i nogle sager. Nu er jeg ikke JefFast Fumble skrev: ↑15. sep 2022, 11:27Ja, det lyder fair nok![]()
I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.

Så jeg ser det som en smart måde for forsikringsselskaberne at slippe for at betale erstatning i disse sjældne sager, nøjagtigt som i mange andre sager hvor de gør alt hvad de kan for at undgå at betale - nogle gange HELT ud på det overdrevne.
Mvh
Kenneth
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Mit forsikringsselskab har et "samling"-begreb, som våben kommer under, så der er maksgrænse for hvor meget de dækker. Det er vist under de 200 000 kr.Fast Fumble skrev: ↑15. sep 2022, 11:27I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
"Smart" af dem, men det kan så medføre at nogle smutter til et andet selskab. - specielt hvis man også har andre ting der går under samlinger. Det er noget surt hvis man efter skaden får at vide at man har været underforsikret.Krung skrev: ↑15. sep 2022, 13:29Mit forsikringsselskab har et "samling"-begreb, som våben kommer under, så der er maksgrænse for hvor meget de dækker. Det er vist under de 200 000 kr.Fast Fumble skrev: ↑15. sep 2022, 11:27I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.
Hilsen Kenneth
-
- Gold Member
Der er ingen selskaber der ønsker deres kunder underforsikring. Hvis du er underforsikret, så er der to muligheder - enten har du fået for dårlig rådgivning af assurandør/police-medarbejder. Eller (og det er mest sandsynligt), så har du ikke sat dig ordentlig ind i hvilke værdier du har i dit hjem, på din indboforsikring. underforsikring på villa findes (næsten) ikke, da det er en sumløs nyværdiforsikring.Kenned skrev: ↑15. sep 2022, 15:00"Smart" af dem, men det kan så medføre at nogle smutter til et andet selskab. - specielt hvis man også har andre ting der går under samlinger. Det er noget surt hvis man efter skaden får at vide at man har været underforsikret.Krung skrev: ↑15. sep 2022, 13:29Mit forsikringsselskab har et "samling"-begreb, som våben kommer under, så der er maksgrænse for hvor meget de dækker. Det er vist under de 200 000 kr.Fast Fumble skrev: ↑15. sep 2022, 11:27I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.
Hilsen Kenneth
Så når du peger fingre af selskaberne - så husk lige at 3-4 fingre peger tilbage på dig selv som forsikringstager.
-
- Platin Member
Jeg siger da ikke at jeg mener at forsikringsselskaber ønsker du er underforsikret? Jeg skriver det er "smart" af dem at lægge våben under samlinger, selvom det intet har med samlinger at gøre hvis man er gennemsnitsjæger, og derfor nogle med fordel kunne vælge et selskab der ikke gør det.Boryx skrev: ↑15. sep 2022, 15:58Der er ingen selskaber der ønsker deres kunder underforsikring. Hvis du er underforsikret, så er der to muligheder - enten har du fået for dårlig rådgivning af assurandør/police-medarbejder. Eller (og det er mest sandsynligt), så har du ikke sat dig ordentlig ind i hvilke værdier du har i dit hjem, på din indboforsikring. underforsikring på villa findes (næsten) ikke, da det er en sumløs nyværdiforsikring.Kenned skrev: ↑15. sep 2022, 15:00"Smart" af dem, men det kan så medføre at nogle smutter til et andet selskab. - specielt hvis man også har andre ting der går under samlinger. Det er noget surt hvis man efter skaden får at vide at man har været underforsikret.Krung skrev: ↑15. sep 2022, 13:29Mit forsikringsselskab har et "samling"-begreb, som våben kommer under, så der er maksgrænse for hvor meget de dækker. Det er vist under de 200 000 kr.Fast Fumble skrev: ↑15. sep 2022, 11:27I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.
Hilsen Kenneth
Så når du peger fingre af selskaberne - så husk lige at 3-4 fingre peger tilbage på dig selv som forsikringstager.
Men nu du er fagmand: Vil det ikke være lig med en underforsikring hvis værdien af alt man har, der går i kategorien "samlinger" overstiger den værdi der max dækkes?
Og jo, jeg peger med glæde fingre af forsikringsselskaber når de opfører sig som nogle svin. Det er dog heldigvis langt fra altid de gør det, men der er godt nok nogle groteske eksempler imellem.
Mvh Kenneth
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Jeg arbejder med certificeringer dog ikke sikkerheds skabe, men jeg har adgang til standarderne og kan læse sproget.Kenned skrev: ↑15. sep 2022, 11:49
Jeg forstår forsikringsselskaberne ud fra, at ved at gøre den slags så kan de slippe for at betale erstatning i nogle sager. Nu er jeg ikke Jefmen jeg tænker ikke at der er den store reelle forskel i sikkerheden på Skafor blå og EN 1143-1 - hvor mange sager kan der være hvor tyvene ikke ville have fået fat i våbnene i et EN 1143-1 skab, men fordi det "kun" var et Skafor blå så fik de fat i dem?
Så jeg ser det som en smart måde for forsikringsselskaberne at slippe for at betale erstatning i disse sjældne sager, nøjagtigt som i mange andre sager hvor de gør alt hvad de kan for at undgå at betale - nogle gange HELT ud på det overdrevne.
Mvh
Kenneth
En 1143-1 grade 0 er langt stærkere end skafor blå, den er meget tættere på skafor rød end blå.
Skafor blå kan du hurtigt og let uden særligt meget omtanke åbne med en 115mm vinkelsliber, måske skal du bruge 2 skiver hvis skabet er meget stort.
Med EN 1143-1 grade 0 så skal du have lidt mere omtanke, rigeligt med ekstra skiver, formentligt diamant samt mere værktøj.
Jeg må indrømme at jeg syntes den der har sidestillet skafor blå med grade 0 har lavet en stor teknisk fejl, men ud fra et politisk synspunkt giver det god mening.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
I det forsikringsselskab jeg anvender, er våben "særligt indbo" som dækkes med X-% af den samlede indbosum,Krung skrev: ↑15. sep 2022, 13:29Mit forsikringsselskab har et "samling"-begreb, som våben kommer under, så der er maksgrænse for hvor meget de dækker. Det er vist under de 200 000 kr.Fast Fumble skrev: ↑15. sep 2022, 11:27I øvrigt forstår jeg nu godt forsikringsselskabernes holdning. For et par år siden, da jeg rigtig gav den gas med IPSC, da lå der 4 x Infinity SightTracker i mit våbenskab (og 4-5 mere almindelige skydere). Infinity, de koster kassen. Genanskaffelse, hvis skabet blev ryddet, var godt over 200.000 kr.
Så kan man både vælge at regulere på den samlede indbosum eller hvor stor en %-del af indboen der må være "særligt indbo"
Det giver gode muligheder for at tilpasse.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Hvor kan man rent faktisk se at EN 1143-1 Grad 0 og SSF 3492 sidestilles med Blå skafor?Raptor357 skrev: ↑15. sep 2022, 20:34Jeg arbejder med certificeringer dog ikke sikkerheds skabe, men jeg har adgang til standarderne og kan læse sproget.Kenned skrev: ↑15. sep 2022, 11:49
Jeg forstår forsikringsselskaberne ud fra, at ved at gøre den slags så kan de slippe for at betale erstatning i nogle sager. Nu er jeg ikke Jefmen jeg tænker ikke at der er den store reelle forskel i sikkerheden på Skafor blå og EN 1143-1 - hvor mange sager kan der være hvor tyvene ikke ville have fået fat i våbnene i et EN 1143-1 skab, men fordi det "kun" var et Skafor blå så fik de fat i dem?
Mvh
Kenneth
En 1143-1 grade 0 er langt stærkere end skafor blå, den er meget tættere på skafor rød end blå.
Skafor blå kan du hurtigt og let uden særligt meget omtanke åbne med en 115mm vinkelsliber, måske skal du bruge 2 skiver hvis skabet er meget stort.
Med EN 1143-1 grade 0 så skal du have lidt mere omtanke, rigeligt med ekstra skiver, formentligt diamant samt mere værktøj.
Jeg må indrømme at jeg syntes den der har sidestillet skafor blå med grade 0 har lavet en stor teknisk fejl, men ud fra et politisk synspunkt giver det god mening.
Jeg oplever som her i tråden, det ofte omtalt at de sidestilles, men hvor findes det sort på hvidt? Således jeg rent faktisk kan påvise jeg opfylder betingelserne for opbevaring af våben, efter bekendtgørelsens §24 stk 4, som netop kræver EN 1143-1 Grad 0 "eller tilsvarende"