Regler for brug af hylstre?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 630 times

Re: Regler for brug af hylstre?

Indlæg af Ras.Killing » 25. sep 2022, 13:58

Lassescout skrev:
25. sep 2022, 10:04
Her er reglen i våbenbekendtgørelsen der skal være overholdt:
§ 25. Bestemmelserne i § 24, stk. 2, 4 og 5, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende
Bemærk at der ikke er krav om sikringsklasse ved midlertidig opbevaring. Du kan sådan set låse pistolen fast til standpladsen med en wirelås inden du går ned til skiverne, så har du overholdt våbenbekendtgørelsen.
Jeg vil ikke mene at våbenbekendtgørelsens §25 og reglerne for midlertidig opbevaring finder anvendelse i dette tilfælde.

Når du er på skydebanen og aktivt dyrker din skydning, så er der ikke tale om midlertidig opbevaring.

Når du forlader din standplads for at skifte skive på en pistolbane, så vil du ikke være mere end 25 meter fra våbnet, og dermed kunne have det under opsyn. På en riffelbane giver det bedre mening at tage riflen med sig, eller lade en person blive tilbage.

Hvis trådstarter oprigtigt er bange for, at nogen kunne finde på at bryde ind i skydehuset, og nappe hans pistol imens han skifter skive, så syntes jeg forslaget med en lille taske/skuldertasker er rigtig fint :thumbup:

Aflad pistolen, isæt sikkerhedspløk, put pistolen i tasken og tag den med ned til skiverne. Det vil ingen kunne sætte en finger på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Gustavhamselv
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning,Custom-dims, IPSC
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 61 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Gustavhamselv » 26. sep 2022, 05:27

Jeg sætter pris på den debat min tråd har startet, og de mange fornuftige svar og løsninger det har givet :thumbup:.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 26. sep 2022, 11:07

Som jeg husker det, fra da jeg, for alt for mange år siden skød pistolterræn.

Sålænge du ikke skulle krydse offentlig vej, så kunne du benytte pistolhylster.

Der var vel 5-10% af skytterne, der havde pistolhylster med, til terrænskydning.

Men dette er desværre 20 år siden.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 428 times
Been thanked: 136 times

Indlæg af The Mad Viking » 26. sep 2022, 17:41

JRexA skrev:
26. sep 2022, 11:07
Som jeg husker det, fra da jeg, for alt for mange år siden skød pistolterræn.

Sålænge du ikke skulle krydse offentlig vej, så kunne du benytte pistolhylster.

Der var vel 5-10% af skytterne, der havde pistolhylster med, til terrænskydning.

Men dette er desværre 20 år siden.
Man skal stadig gemme pistolen væk, når man krydser offentlig vej til terræn.
(Nogle hiver bare lige jakken/trøjen ud over... :oops: )

De fleste bruger efterhånden hylster, heldigvis.
Der er ved at være langt imellem dem, som skal stå og pakke pistolen ind og ud af den satans kuffert ved hver eneste station. :angry:

Der er jo også en risiko for at blive skudt under kuffertindpakningen (Af mig, eller nogle af de andre skytter som skal vente på det... :giggle: )
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 52 times

Indlæg af F U B A R » 26. sep 2022, 20:02

Kuffert skytter er fandme de værste
Bær det du har behov for på din person
Kan tillade mig at sige idet jeg været på hold terræn i mange år med samme personer
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Niels » 27. sep 2022, 20:32

Langenge skrev:
23. sep 2022, 17:02
Det der med piben opad, har jeg aldrig helt forstået. :???:
Hvad er der bedre, ved at have piben pegende op i ansigtet på andre folk, end pegende ned mod deres fødder?

(Spørger manden, der for 199 år siden (nå ja, så 40 år siden) skød sig selv i foden med en salonriffel)
.. noget om at skyde huller i loftet ikke medfører samme fare for løstflyvende fragmenter fra projektiler der har ramt et betongulv - forudsat selvfølgeligt at loftet er gennemskydeligt - umiddelbart virker det som en god ide at have mundingen pegende opad
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 27. sep 2022, 21:32

Niels skrev:
27. sep 2022, 20:32
Langenge skrev:
Hvad er der bedre, ved at have piben pegende op i ansigtet på andre folk, end pegende ned mod deres fødder?

(Spørger manden, der for 199 år siden (nå ja, så 40 år siden) skød sig selv i foden med en salonriffel)
.. noget om at skyde huller i loftet ikke medfører samme fare for løstflyvende fragmenter fra projektiler der har ramt et betongulv - forudsat selvfølgeligt at loftet er gennemskydeligt - umiddelbart virker det som en god ide at have mundingen pegende opad
Det kan selvfølgelig være en pointe :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. sep 2022, 09:41

Langenge skrev:
27. sep 2022, 21:32
Niels skrev:
Langenge skrev:

Det med at bære med piben opad (for pistoler, og jeg går ud fra det er det vi debatterer?) er fordi man bærer pistolen I PIBEN, og dermed dels ikke har nogen fingre på aftrækkeren, dels tydeligt signalerer at man bærer pistolen, så den ikke kan aktiveres (trykkes af). Det er selvfølgelig sikrere end at bære pistolen i grebet med piben pegende nedad, fordi aftrækker fingeren her nemt kan komme til at være på aftrækkeren, men det gør det også synligt på lang afstand, at man bærer pistolen på sikker måde.
Det skal ikke kun VÆRE sikkert, det skal også SE SIKKERT UD.

Efter at have virket som instruktør i 20 år på alle niveau'er, fra intro-kurser for helt nye der aldrig har haft en skyder i hånden før, til uddannelse af IPSC skytter med mange års erfaring fra andre skydediscipliner, har jeg klart den holdning, at det er en rigtig, rigtig sund regel.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 28. sep 2022, 10:02

Fast Fumble skrev:
28. sep 2022, 09:41
Langenge skrev:
27. sep 2022, 21:32
Niels skrev:
Langenge skrev:

Det med at bære med piben opad (for pistoler, og jeg går ud fra det er det vi debatterer?) er fordi man bærer pistolen I PIBEN, og dermed dels ikke har nogen fingre på aftrækkeren, dels tydeligt signalerer at man bærer pistolen, så den ikke kan aktiveres (trykkes af). Det er selvfølgelig sikrere end at bære pistolen i grebet med piben pegende nedad, fordi aftrækker fingeren her nemt kan komme til at være på aftrækkeren, men det gør det også synligt på lang afstand, at man bærer pistolen på sikker måde.
Det skal ikke kun VÆRE sikkert, det skal også SE SIKKERT UD.

Efter at have virket som instruktør i 20 år på alle niveau'er, fra intro-kurser for helt nye der aldrig har haft en skyder i hånden før, til uddannelse af IPSC skytter med mange års erfaring fra andre skydediscipliner, har jeg klart den holdning, at det er en rigtig, rigtig sund regel.
Argumenterne og fornuften er nøjagtig den samme, når man snakker bane- og jagtrifler. En riffel der peger nedad, bliver båret med fingeren rigtig tæt på aftrækkeren. Det har man ikke, når man bærer den i forskæftet med piben pegene opad.

Det ser også rigtig sikkert ud på vores langdistancebane, hvor der både skydes begge typer rifler.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Besvar