Bøde til jæger for at opbevarer en riffel i bilen.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Patrold
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffel/hagl / jagt / skydning
Geografisk sted: djursland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 11 times

Re: Bøde til jæger for at opbevarer en riffel i bilen.

Indlæg af Patrold » 15. sep 2022, 19:02

Dj har en tolkning på deres hjemmeside.

https://www.jaegerforbundet.dk/jagt/jag ... -fra-jagt/

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 17. sep 2022, 10:14

FrederikF skrev:
15. sep 2022, 16:56
Jeg “tør” godt tanke bilen og købe lidt ind på tanken med riflen bag i bilen skjult udefra.
Har også gjort lidt længere stop på længere ture (været inde på restaurant og spise på en lang tur, med riflen bag i bilen).
Men har altid haft låsen i lommen/ forskæftet i lommen.
Det "tør" jeg nu også.

Jeg har næsten altid et ærinde eller 2 når jeg skal op til reviret i Sverige - supermarkedet, benzin, Biltema, restaurant, Jula - og der får riflen altså lov til at ligge i bilen i låst baggagerum uden bundstykke(det er jo på den bekostning jo også lykkes mig at ankomme til jagten uden at have bundstykket med :wall: ). Det har jeg ikke så store betænkeligheder ved da jeg altid, jagt eller ej, sørger for der ikke ligger noget synligt i bilen som har reel interesse i at kunne stjæles - og har jeg våben med så forsøger jeg at parkere hvor chancen indbrud er mindst og gerne så jeg kan se bilen hvis jeg går ind og spiser et sted.

Når jeg er rundt på vores revir i Sverige og arbejde, så kører jeg ud til de forskellige områder og der er riflen(hvis jeg ikke har den på mig) også i bilens baggagerum da bilen typisk kan ses fra hvor jeg er og er tættere på hytten som ikke er svær at bryde ind i.
FrederikF skrev:
15. sep 2022, 16:56
Jeg vil mene at slæbe et våben med på restaurant eller til købmanden med vital del mv, vil kompromittere sikkerhed og offentlig orden mere.
På længere ture (jagture i udland, i den anden ende af landet, af dages varighed) kan det være vanskeligt og ofte decideret uhensigtsmæssigt at have våbnet i hånden.
Mvh Frederikf
Enig

Våben hører i nutiden mentalitet ikke til i offentlige rum uanset om det er lovligt at medbringe på det ærinde du har - er ikke sikker på at det vill blive modtaget godt ude i Fields at man kom med et foderal over skulderen for lige at skulle hente batterier til høreværnet i Bilka inden man skulle på Selinevej.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 17. sep 2022, 11:14

Nu er det 12 år siden jeg blev pensioneret - lovtekst og tolkning kan være ændret siden. De sidste mange år før min pension var det min ogave ved Østjyllands Politi at gennemgå alle sager om stjålne våben, og det var min afgørelse, om der skulle foretages sigtelser. Så vidt jeg husker var hovedreglen ved midlertidig ,opbevaring enten våben under konstant opsyn, eller låst til noget nagelfast.
At efterlade våben i en bil, og så forlade den uden nogen form for opsyn, og våbnene så blev stjålet, der var en af de ting, der ville udløse en bøde.
Det var nu ikke fordi der blev udstedt ret mange bøder. Husker et enklet tilfælde. Et mindre jagtselskab var på jagt om efteråret. Holdt frokost på en kro, hvor de opholdt sig et par timer.
Bil med våben i blev parkeret på en p-plads bagved kroen - helt ude af syne for selskabet inde på kroen. Da de kom ud, var der stjålet våben fra bilen.
Det medførte en sigtelse og en bøde!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 17. sep 2022, 12:30

Boerge skrev:
17. sep 2022, 11:14
Nu er det 12 år siden jeg blev pensioneret - lovtekst og tolkning kan være ændret siden. De sidste mange år før min pension var det min ogave ved Østjyllands Politi at gennemgå alle sager om stjålne våben, og det var min afgørelse, om der skulle foretages sigtelser. Så vidt jeg husker var hovedreglen ved midlertidig ,opbevaring enten våben under konstant opsyn, eller låst til noget nagelfast.
At efterlade våben i en bil, og så forlade den uden nogen form for opsyn, og våbnene så blev stjålet, der var en af de ting, der ville udløse en bøde.
Det var nu ikke fordi der blev udstedt ret mange bøder. Husker et enklet tilfælde. Et mindre jagtselskab var på jagt om efteråret. Holdt frokost på en kro, hvor de opholdt sig et par timer.
Bil med våben i blev parkeret på en p-plads bagved kroen - helt ude af syne for selskabet inde på kroen. Da de kom ud, var der stjålet våben fra bilen.
Tak for denne.
Min vurdering af virkeligjeden anno 2022 er, at det ikke er blevet mindre stramt for jægere i uheldige situationer.
Det er en ærgerlig tolkning. At man ikke kan forlade et våben uden vital del i en aflåst bil udenfor et spisested.
Selvfølgelig kan der provianteres til flere dage. Menndet er eksempelvist ulovligt at skide i vejkanten.
Flere dages jagtture er godt nok svære at gennemføre. Ikke mindst når man risikerer at blive tilbageholdt med lovligt våben i foderal på offentligt sted - vildt nok at det skal skiftes til “venstreorienteret mundering” og kontrabas kasse for at passe sin jagt.
Mvh Frederik, der helt sikkert vil tænke sig om en ekstra gang hvis den gamle uindregistrerede simson suhl uden forskæfte bliver hugget fra bilen. Sådan burde det ikke være.
Og inden nogen kommer efter mig, så har jeg altså ejet det gevær siden 1983, så registrering er ikke et krav.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 17. sep 2022, 22:25

FrederikF skrev:
17. sep 2022, 12:30
Boerge skrev:
Tak for denne.
Min vurdering af virkeligjeden anno 2022 er, at det ikke er blevet mindre stramt for jægere i uheldige situationer.
Det er en ærgerlig tolkning. At man ikke kan forlade et våben uden vital del i en aflåst bil udenfor et spisested.
Selvfølgelig kan der provianteres til flere dage. Menndet er eksempelvist ulovligt at skide i vejkanten.
Flere dages jagtture er godt nok svære at gennemføre. Ikke mindst når man risikerer at blive tilbageholdt med lovligt våben i foderal på offentligt sted - vildt nok at det skal skiftes til “venstreorienteret mundering” og kontrabas kasse for at passe sin jagt.
Mvh Frederik, der helt sikkert vil tænke sig om en ekstra gang hvis den gamle uindregistrerede simson suhl uden forskæfte bliver hugget fra bilen. Sådan burde det ikke være.
Og inden nogen kommer efter mig, så har jeg altså ejet det gevær siden 1983, så registrering er ikke et krav.
Ja, hvis man overhovedet ikke må efterlade et våben i en aflåst bil uden opsyn, så er det dælme svært at være jæger eller skytte!

F.eks. på en helt almindelig dagsjagt med naturstyrelsen er det ganske normal kutyme at alle mand går ind og spiser rundstykker og drikker kaffe, være til parolen og så først derefter gå til bilerne og køre ud på jagt :???:
Det samme gør jeg og tusindvis af jægere adskillige gange på alverdens jagtarrangementer hver sæson. Man sidder jo ikke med riflen i hånden under morgenbordet eller til jagtfrokosten efter jagten :freak:

Det er efter min mening et voldsom overfortolkning og selvfølgelig må man midlertidigt (som i nogle timer) efterlade et skydevåben i en aflåst bil, så længe våbnet ikke er synligt udefra. Det er også smart at bilen ikke lige oser af jagt eller våben.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 111 times
Been thanked: 128 times

Indlæg af FrederikF » 17. sep 2022, 23:15

TheDarkSide skrev:
17. sep 2022, 22:25
FrederikF skrev:
17. sep 2022, 12:30
Boerge skrev:
Tak for denne.
Ja, hvis man overhovedet ikke må efterlade et våben i en aflåst bil uden opsyn, så er det dælme svært at være jæger eller skytte!

F.eks. på en helt almindelig dagsjagt med naturstyrelsen er det ganske normal kutyme at alle mand går ind og spiser rundstykker og drikker kaffe, være til parolen og så først derefter gå til bilerne og køre ud på jagt :???:
Det samme gør jeg og tusindvis af jægere adskillige gange på alverdens jagtarrangementer hver sæson. Man sidder jo ikke med riflen i hånden under morgenbordet eller til jagtfrokosten efter jagten :freak:

Det er efter min mening et voldsom overfortolkning og selvfølgelig må man midlertidigt (som i nogle timer) efterlade et skydevåben i en aflåst bil, så længe våbnet ikke er synligt udefra. Det er også smart at bilen ikke lige oser af jagt eller våben.
Nej det må man så ikke.
Som du ser Boerge skrive ovenfor, så giver det en bøde hvis det går galt. Og bøde = :banned:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 17. sep 2022, 23:20

FrederikF skrev:
17. sep 2022, 23:15
Nej det må man så ikke.
Som du ser Boerge skrive ovenfor, så giver det en bøde hvis det går galt. Og bøde = :banned:
Og det er jo fordi at vores elskelige politi igen overfortolker, eller vælger at fortolke reglerne så stramt som muligt. Ikke at det kommer bag på nogen, det er jo set i et utal af tilfælde før. Man må bare atter konkludere at politiet ikke er vores venner.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brian88
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Brian88 » 17. sep 2022, 23:42

Nu er en sigtelse og en bøde jo ikke ens betydende med man er dømt - Der ses jævnligt sigtelser og bøde der er stukket i øst og i vest uden at have nogen hold i virkeligheden. Men betaler man, er man selvfølgelig på den :thumbdown:

Gerdson39
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Gerdson39 » 18. sep 2022, 07:31

Lycon skrev:
17. sep 2022, 23:20
FrederikF skrev:
17. sep 2022, 23:15
Nej det må man så ikke.
Og det er jo fordi at vores elskelige politi igen overfortolker, eller vælger at fortolke reglerne så stramt som muligt. Ikke at det kommer bag på nogen, det er jo set i et utal af tilfælde før. Man må bare atter konkludere at politiet ikke er vores venner.
Jeg har da nogle gode venner ved politiet, som ovenikøbet selv er glad for vores hobby ;-)
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 18. sep 2022, 14:55

Jeg tror måske der er opstået den forskel siden Boerge administrerede ordningen, at den gang kunne man godt betale en bøde for den slags uden at miste vandelsgodkendelsen. Det kan man ikke mere.

Så for 12 år siden kunne man betale bøden, og så var den sag ude af verden. I dag er man nødt til at få prøvet politiets afgørelse ved retten, for man mister jagttegn og våben ved den mindste anledning. Jeg mener stadig det er lovlig og betryggende at have en riffel liggende i bilen under transport, hvis den er tildækket og bilen er låst. Jeg kunne ikke drømme om at betale en bøde for det frivilligt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 18. sep 2022, 15:23

Ud fra dette burde en våbenkuffert der er låst og tildækket eller ligger i lukket bagerum da overholde reglen.

Så måske der hvor der udstedes bøder, ligger våben bare løst i bagerum sammen med amu og vital del, som man gjorde i de glade 60-80'r :biggrin:
Vedhæftede filer
2022-09-18 15_17_55-Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. — Mozilla Firefox.jpg
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Kasper HK
Silver Member
Silver Member
Interesser: Damer
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 112 times
Been thanked: 45 times

Indlæg af Kasper HK » 7. nov 2022, 15:25

jeg er helt enig.
for det meste når jeg har været på KSC så kører jeg i KFK bagefter... men der er jeg jo på jagtbaner og sporting baner mens der ligger rifler i bilen... Jeg var da overbevist om at det var iorden så længe de ikke lå i forruden
:director:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 7. nov 2022, 18:04

Jeg har til f.eks. westernskydninger, rundt omkring i landet, været i en bil, der var proppet til randen med revolvere, nedkortede haglbøsser og rifler.
Et par gange har vi holdt ind for at få et rundstykke og en kop kaffe undervejs.
I de tilfælde har vi, ud over at alle skydere naturligvis er dækket af, så man absolut IKKE kan se, hvad der er i bilen, parkeret så vi kunne se bilen derfra hvor vi sad og drak kaffe. Også selvom det måske kunne koste en parkeringsbøde.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 12. nov 2022, 11:59

Det jeg gør når jeg er langs til skydning m.m. er at de ligger i bunden af bilen ved bagsædet, og så dækker jeg dem til med et mørkt tæppe, så man ikke kan se dem. De ligger så altid i et foderal, men bliver dækket til alligevel. Ammo og bundsykke ligger i min taske.

Ruderne er let tonede bagerst, så man kan umiddelbart ikke se hvad der ligger der. Taske, høreværn m.m. ligger i bagagerummet så man ikke kan se dem heller.

Tænker lidt at hvis jeg skal til pistol skydning bare at pille piben ud af min Beretta 92FS, eller bare pille slæden helt af, det tager kun et par sekunder, og have den i lommen.
Men den er selvfølgelig nemmere at gemme under et sæde eller lignende, så den ikke kan ses udefra. Men skulle uheldet være ude, så er pistolen ikke særlig brugbar.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Lars M
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skiveskydning og langdistance
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Lars M » 12. nov 2022, 12:06

Jeg har altid mit grej i bagagerummet og handskerummet på bilen.
Intet skydegrej/våbengrej er på nogen måder synligt udefra.
Hvilket også er den måde loven foreskriver.

Fuldstænding det samme som med alt andet jeg har med i bilen.
Har man en taske med er den også i bagagerummet.

Jo mere tom/kedelig bilen ser ud for en tyv, jo mindre er risikoen for indbrud.
Det kræver ikke den vilde indsats at hjælpe sig selv.
O/U 12/76
Tikka T1X .22lr - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Lee Enfield 1944 No4.mk1 .303 british
Ruger Sfar .308win - VisionKing 1,25-5x26

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Fyns Land
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 12. nov 2022, 21:39

Jeg er helt sikker på, at den jæger ikke har gjort sig selv de 3 tjenester længere nede.

Det er et krav at, skydevåben skal opbevares sikkert, både når de opbevares i hjemmet, i skytteforeninger osv. Det er dog tilladt midlertidigt at opbevare våben uden for våbenskabet i forbindelse med jagt, skyde konkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Opbevaringen må dog kun finde sted, fra dagen før og til dagen efter jagten, konkurrencen mv. er overstået. Skydevåbenet skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Det betyder, at du som indehaver af et våben har ansvar for, at våbnet bliver opbevaret på en måde, så det ikke falder i hænderne på de forkerte, eksempelvis et barn eller en indbrudstyv.

Det er også et krav, at skydevåben transporters forsvarligt f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde. Det betyder bl.a. at du skal sørge for, at uvedkommende ikke får adgang til våbnet, og at våbnet ikke kan forvolde skade. Det skal være indpakket i et lukket etui og må ikke være ladt med ammunition.
Særligt for skydevåben gælder det, at disse kun må medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes (jagtområde, skydebane osv.), når transporten sker direkte til og fra aktiviteten, eller i forbindelse med køb, salg, salg, reparation og andre lign anerkendelsesværdige formål. Det er dermed ikke tilladt at tage skydevåbnet med på forskellige ærinder på vej til eller fra jagtområde, skydebane osv.

Med det in mente. Så skal man gøre sig selv 3 tjenester.
1. Man skal transportere sit skydevåben, som rejste man med offentlig transport.
2. Man skal under transport, undlade, at efterlade sit skydevåben tildækket i et aflåst transportmiddel (selv under opsyn) for at ordne et ærinde.
Og lade være med at tro, at midlertidig opbevaring og opbevaring under transport er det samme.
3. Man skal stille sig selv det spørgsmål. --- Har de som ikke har gyldig grund til at opholde sig et bestemt sted eller lovlig adgang til at gøre noget
bestemt, svær eller umulig adgang til skydevåbenet? --- Hvis man er det mindste i tvivl, så skal man finde en anden måde at midlertidig
opbevarer på.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 13. nov 2022, 11:42

Nr. 2 er hvor du går galt i byen og selvstrammer helt urimeligt. Bekendtgørelsen fastslår entydigt, at hvis skydevåbnet er tildækket og køretøjet låst, så er det betryggende. Du skriver: " Man skal under transport, undlade, at efterlade sit skydevåben tildækket i et aflåst transportmiddel (selv under opsyn)" og det er lodret forkert. Våbenbekendtgørelsen tillader specifikt dette.
(skydevåben) skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Jeg har fremhævet det vigtige "eller", der kun kan opfattes på den måde, at hvis våbnet ikke er under konstant opsyn, så skal det i hvert fald være tildækket, og køretøjet være låst.

Jeg er med på, at der er forskel på transport og midlertidig opbevaring, men jeg køber ikke ind på, at et ophold under transporten automatisk betyder at reglerne om midlertidig opbevaring træder i kraft. Der mangler i det hele taget en ordentlig definition på de to begreber så man kan vide, om det ene eller det andet regelsæt gælder.

I mangel af denne definition, må de almindelige retsgrundsætninger træde i kraft, så den sigtede skal anses for ikke-skyldig med mindre det bevises udover enhver rimelig tvivl at han er skyldig. Derfor mener jeg, at retten skal være endog meget tilbageholdende med at finde folk skyldige i overtrædelse af de strammere regler om midlertidig opbevaring, hvis der er tvivl om, om våbnet var under transport.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 13. nov 2022, 12:37

Lassescout skrev:
13. nov 2022, 11:42
Nr. 2 er hvor du går galt i byen og selvstrammer helt urimeligt.
Eftersom det jo ikke er tilladt at tage skydevåbnet med på forskellige ærinder på vej til eller fra jagtområde, skydebane osv., kan der næppe være tale om selvstrammeri. :blink:

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 13. nov 2022, 12:59

Eftersom bekendtgørelsen specifikt åbner for muligheden for at efterlade skydevåbnet i bilen uden opsyn, er det indlysende at du selvstrammer. Når våbnet ligger i bilen, er det netop ikke medbragt til de ærinder du måtte have undervejs under transporten :smile: .
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 13. nov 2022, 13:14

Lassescout skrev:
13. nov 2022, 12:59
Eftersom bekendtgørelsen specifikt åbner for muligheden for at efterlade skydevåbnet i bilen uden opsyn, er det indlysende at du selvstrammer. Når våbnet ligger i bilen, er det netop ikke medbragt til de ærinder du måtte have undervejs under transporten :smile: .
Jeg mener da bekendtgørelsen ret tydeligt siger at ærinder undervejs ikke er lovligt. :what:

"(...) skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde."

Det er rigtignok enten eller, men har intet med ærinder undervejs at gøre.

"Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. "

At spise rundstykker eller købe en liter mælk med hjem, er ikke et anerkendelsesværdigt formål.
Så snart du holder ind ved Netto for at købe en liter mælk, så er du ikke længere på vej mellem opbevarings- og anvendelsessted. Så er du på en detour.

('Du' er her ubestemt, erstat evt. med 'man' :giggle: )

Jeg har ihvertfald meget svært ved at læse det anderledes? :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 13. nov 2022, 13:22

Well, jeg læser det bare anderledes.

Hvis jeg er på vej mellem hjem og jagtområde, er der intet der forhindrer mig i at gå på restaurant, jeg må bare ikke medbringe skydevåben i restauranten. Derfor efterlader jeg det tildækket i bilen som er låst. Det er bogstaveligt det bekendtgørelsen siger jeg skal.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 13. nov 2022, 13:52

Lassescout skrev:
Våbenjura, grundlæggende viden om våben og våbenlovgivningen i Danmark kap. 15
"Ifølge våbenbekendtgørelsen §11 er det således et krav, at disse våben transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde. Særligt for skydevåben gælder, at disse kun må medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes (jagtområde, skydebane osv.), når transporten sker direkte til og fra aktiviteten, eller i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål, jf. våbenbekendtgørelsens §11, stk. 2. Det er dermed ikke tilladt at tage skydevåbenet med på forskellige ærinder på vej til eller fra skydebanen.

Fra Politiets, Værd at vide om våben, Få svar på de mest almindelige spørgsmål om våben. Politiets svar på spørgsmålet, hvordan skal jeg transportere våben?
"Du må transportere skydevåben og ammunition fra det sted, du normalt opbevarer dit våben, direkte til det sted, hvor du skal bruge våbnet – fx et jagtområde eller skydebanen. Du må altså ikke gøre stop på vejen."

Derfor,
2. Man skal under transport, undlade, at efterlade sit skydevåben tildækket i et aflåst transportmiddel (selv under opsyn) for at ordne et ærinde.
Senest rettet af S - S - S 13. nov 2022, 14:14, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 13. nov 2022, 13:55

Senserazer skrev:
13. nov 2022, 13:14
Lassescout skrev:
Jeg mener da bekendtgørelsen ret tydeligt siger at ærinder undervejs ikke er lovligt. :what:

"(...) skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde."

Det er rigtignok enten eller, men har intet med ærinder undervejs at gøre.

"Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. "

At spise rundstykker eller købe en liter mælk med hjem, er ikke et anerkendelsesværdigt formål.
Så snart du holder ind ved Netto for at købe en liter mælk, så er du ikke længere på vej mellem opbevarings- og anvendelsessted. Så er du på en detour.

('Du' er her ubestemt, erstat evt. med 'man' :giggle: )

Jeg har ihvertfald meget svært ved at læse det anderledes? :???:
Præcis. :rock:

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 13. nov 2022, 14:01

Nå, nu kører det i ring, så der er vist ingen grund til at tage flere omgange.

Politiet påstår at man ikke må gøre ophold undervejs med den begrundelse at politiet påstår, at man ikke må gøre ophold undervejs.

Så vi kommer ikke videre.
Hilsen Lasse.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 13. nov 2022, 14:06

DJs jurister er af en anden opfattelse. Afklaring på området ville være rart.

Kildeangivelse på citater er nødvendige for troværdig debat.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar