Jeg ved det ikke, jeg kender ingen personligt med en AR"12". Men jeg vil tro, at mange har købt dem med henblik på skydebanen, og nogen vil sikkert også have dem med på jagt.C-X skrev: ↑23. dec 2022, 23:15Vi ved jo godt, at det primære behov er en skydesport, langt væk fra jagtligt orienteret regi, i udlandet.Randy M skrev: ↑23. dec 2022, 23:12Uden at kunne tale for Ras, så læser jeg hans indlæg som, at der netop ikke er givet tilladelse fra myndigheder på bagrund af forventning om rent jagtbrug, men at flugtskydning også er legitim grund. Så at Ras ikke vurdere den som egent til jagt er vel egentlig ikke så vigtigt, hvis han vurdere den egent til at hygge sig med på flugtskydebanen. Det er ihvertfald sådan jeg læser indlægget.C-X skrev: ↑23. dec 2022, 23:02Fedt med noget ærlighed, men synes du ikke det er at presse den til grænsen, når du køber et jagtvåben, du ikke engang selv vurderer er egnet til jagt?Ras.Killing skrev: ↑23. dec 2022, 22:51Lige mht. haglgevære, så er problematikken er så stor som f.eks. rifler, hvor halvauto rifler ikke er tilladt til sport.HR skrev: ↑23. dec 2022, 20:03Jeg ville ønske at der blev åbnet op for IPSC med haglvåben i Danmark, og at man så kunne registrere disse våben til sportsbrug. Og så ville vi slippe for at sportsskytterne registrerer dem som jagtvåben fordi de ikke kan få deres egne organisationer til at arbejde for dem.
På tilladelserne til mine haglgevære der står der anvendelse: jagt og flugtskydning.
Så bare lige for at vi har alt på det rene, så er der intet forkert i at have f.eks. en Typhoon udelukkende for at bruge den på skydebanen (når bare man lige er opmærksom på plumbering osv.).
Vi kan sagtens diskutere om den er anvendelig, bedre eller dårligere osv., men det er sådan set underordnet, hvis man syntes den er fed at skyde med.
Jeg har selv lige købt en Typhoon, og den kommer ikke med på jagt... Den egner sig ikke til det og vil uden tvivl se forkert ud i andres øjne. Jeg kunne måske godt finde på selv at skyde et par krager med den, men ville aldrig tage den med på fællesjagter. Hver ting til sin tid.
Forstår du ikke, at de organisationer, der har kæmpet for netop dine jagtvåben, føler sig lukreret på?
Den er ikke lavet til noget vi forbinder med jagt i Europa. Den markedsføres ikke til jagt i Europa. Den er lavet og markedsført til noget helt andet end jagt.
https://www.youtube.com/results?search_ ... yphoon+f12 - ikke ret meget om jagt - bare hvis nogen uden våben som interesseområde, skulle interessere sig nok til en simpel søgning.
Hvis vi en dag mødes; JA! jeg vil gerne prøve og du må hjertens gerne prøve et par bøjlespændere, men jeg vil ikke bytte.
Det kostede os AR15 riflerne, nu kommer de nok snart efter "AR12" bøsserne. Og så kan vi jo håbe det stopper der.
Jeg har haft i tankerner, at købe en AR10.. Men jeg tør simpelthen ikke, da jeg forventer at de bliver forbudt inden for få år, og jeg gider ikke stå med en riffel, som jeg ikke kan forny, selvom der så må gå 10 år.