Lassescout skrev: ↑3. nov 2022, 15:03
Jeg synes diskussionen minder lidt om den med korte løb på riflen, så patroner i grænseområdet måske ikke opnår hastighed nok til at yde den krævede anslagsenergi. Her er myndighederne så vidt jeg ved meget pragmatiske. Hvis der står på pakken med patroner at de overholder kravet, så er det OK at bruge dem i alle rifler der kan skyde med kaliberet.
På samme måde vil jeg anse et jagtgevær i kaliber 12/70 der kun kan rumme to patroner i kaliber 12/70 for at være lovligt. Men man skal nok ikke udfordre ordningen ved at gå på jagt med mini-patroner.
Det er kun fordi, at det endnu er urealistisk at bede jægerne om at måle hastigheden med den valgte riffelammunition, at man i stedet vælger at gå efter værdierne på pakken, hvis der opstår tvivl.
To patroner er derimod nemt at be - eller afkræfte. Enten har du stoppet mere end to patroner i dit haglgevær, hvilket er ulovligt, eller også har du ikke.
Det er dog en sjov, men hypotetisk diskussion, for patronerne er ikke anvendelige til reel jagt eller skydning i DK, måske med undtagen skadedyrsregulering og plink. For at kunne gøre ægte brug af den kortere længde kræver det, at man bruger en pumpgun (de fleste halvautoer vil nok have svært ved at fungere pålideligt med "mini-shells", eller accepterer en markant mindre effektivitet, hvis de bruges i kombination med en knæklåsbøsse.