DJ taler om militær lign våben...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Re: DJ taler om militær lign våben...

Indlæg af HR » 31. dec 2022, 00:28

Lars M skrev:
30. dec 2022, 19:10
Er det mere end en artikel fra DJ's side??
Siger de reelt noget om at forbyde noget eller afskaffe noget??

Det lyder for mig lidt som om at der hurtigt er blevet lavet 1 fjer til 5 høns.
Det handler vel om hvordan man opfører sig ude på jagten og overfor folk der kommer forbi.....
:goodpost:

Jeg er stået af denne tråd da en håndfuld medlemer er gåer i selvsving med en ide om at er DJ arbejder målrettet imod alt andet end SXS og tweet. Sjovt hvorfor de så har fået åbnet for jagt med løse magasiner plomberet til to skud i halvautomatiske klasse 1 rifler :???:

Hvis nogen har tabt retningen, så prøv at lytte til den podcast en gang til.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 83 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af Scooterskytten » 31. dec 2022, 02:05

Så fik jeg hørt podcasten. Jeg er ikke imponeret. Jeg kan godt forstå hvad det er de siger, men de rammer skævt. Det er symbol politik. Hvad er symbolværdien ved at forbyde våben der kan misfortolkes som militærvåben? Om DJ gør det bevist eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på. De rammer i hvert skævt og glemmer mange nuancer i den podcast. Det er jo lidt som at man vil forbyde elbiler fordi de teknologisk ikke ligner det vores bedsteforældre kørte rundt i. Den holder jo ikke i virkeligheden.

I mit personlige tilfælde er der flere ting som hun direkte snakker imod. Jeg skyder pt mest på skydebanen, så jeg har netop den type våben, som kan justeres i alle ender og kanter. Det er dem jeg er vant til, men dem vil hun åbenbart ikke tillade at jeg også bruger til jagt, når jeg endelig for jagttegnet.

Derudover er min interesse jo også 2 verdenskrig/modstandsbevægelsen, så selvfølgelig har jeg også våben derfra. Dem må jeg så åbenbart godt bruge til jagt fordi de ikke ligner militærvåben... selvom de rent faktisk er netop det. Ret ironisk må man sige.

Påklædningen... det er et kapitel for sig selv. Sjovt nok, har jeg hørt præcist det samme argument om signalværdien er forkert, når jeg brugte joggingbukser til familiefester. Der var kravet mindst sorte cowboybukser. Den signalværdi er igen symbolpolitik og den giver jeg intet for overhovedet. Hvordan jeg går klædt ændre intet ved hvem jeg er som person. Det betyder intet om jeg har camo tøj på, eller shorts og tshirt. Jeg er den samme alligevel.

Sidst men ikke mindst. Når jeg for jagttegnet så kommer jeg til at gå på jagt med en halvautomatisk haglgevær. Det gør jeg alene pga vægten. Det er ganske enkelt lettere for mig at løfte sådan en. Hvis det lykkedes DJ at gøre dem ulovlige, så må jeg droppe hagljagten fordi jeg så for svært ved at finde et gevær der passer til mig. Det tænker hun heller ikke på.

Så nej, jeg er ikke imponeret.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 31. dec 2022, 07:55

Nu er jeg ikke jæger og derfor ikke medlem af DJ, så har ikke læse den artikle der bliver talt om vedrørende de 2 foto's.
Andre herinde har nævnt en moderne riffel en Sig Sauer Cross.
Fandt nogle youtube video, med anmeldelse af den

Nu skyder jeg ikke meget med riffel, så bær over med mit spørgsmål.

Pistolgreb på en bolt aktion riffel ?, for mig så skyttens greb, når han skulle skyde noget klodset ud, sådan med tommelfingeren på samme side som de andre fingre, er det en effektiv måde at udnytte et greb på.

Igen bær over med mig, men hænger pistolgreb ikke sammen med udviklingen af halvauto, så man ikke hele tiden skal flytte hånden op og betjene bolten.

Bag skæftet mulighed for personlig indstilling, uden brug af kniv/sav/høvl, ser til gengæld ud til at været smart og praktisk.

youtu.be/AC8Zok1LTlw

mvh
grey

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 31. dec 2022, 09:30

Selvom uenigheden florerer, må i alle have et godt og lykkebringende :smile: NYTÅR!

Brugeravatar
Niisa
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 62 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Niisa » 31. dec 2022, 09:48

Ja Godt Nytår :newyear:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 31. dec 2022, 11:46

HR skrev:
31. dec 2022, 00:28
Sjovt hvorfor de så har fået åbnet for jagt med løse magasiner plomberet til to skud i halvautomatiske klasse 1 rifler :???:
Sjovt, at de i første omgang har accepteret en plombering? Endnu et forbud der ingen mening giver :clap:
... assistance from a distance!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 31. dec 2022, 12:54

Kristian_J skrev:
31. dec 2022, 11:46
HR skrev:
Sjovt hvorfor de så har fået åbnet for jagt med løse magasiner plomberet til to skud i halvautomatiske klasse 1 rifler :???:
Sjovt, at de i første omgang har accepteret en plombering? Endnu et forbud der ingen mening giver :clap:
Jamen, du må jo hellere komme ud af busken og forsøge at tale dem til fornuft - Det hjælper helt sikkert ikke noget at snøfte over det her..
Hvis det er så indlysende meningsløst burde det jo ikke være et problem for et så fornuftigt og veloplyst individ som dig at gøre noget :smile:

Du har min fulde opbakning!

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 31. dec 2022, 13:39

Greyberd63 skrev:
31. dec 2022, 07:55

Pistolgreb på en bolt aktion riffel ?, for mig så skyttens greb, når han skulle skyde noget klodset ud, sådan med tommelfingeren på samme side som de andre fingre, er det en effektiv måde at udnytte et greb på.

Igen bær over med mig, men hænger pistolgreb ikke sammen med udviklingen af halvauto, så man ikke hele tiden skal flytte hånden op og betjene bolten.
Jeg forstår ikke han holder på den måde, da det netop er beregnet til at holde OM/fast i, det gør jeg om det er halv-auto, eller manuelt ladet, mere kontrol på riflen.

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 31. dec 2022, 13:57

TheDarkSide skrev:
31. dec 2022, 12:54
Kristian_J skrev:
31. dec 2022, 11:46
HR skrev:
Jamen, du må jo hellere komme ud af busken og forsøge at tale dem til fornuft - Det hjælper helt sikkert ikke noget at snøfte over det her..
Hvis det er så indlysende meningsløst burde det jo ikke være et problem for et så fornuftigt og veloplyst individ som dig at gøre noget
Din sarkasme og budskab bringer i hvert fald værdi til diskussionen 👍 Det er åbenbart ikke indlysende for dig så forklar gerne hvorfor plombering giver mening. Helst med data der bakker din forklaring op 👍
... assistance from a distance!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 31. dec 2022, 14:33